به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز، محمد رضا تابش مصوبهاي كه به امضاي بهارستانيها رسيد تا خودروسوارها با خيال راحت 5 سال مداوم دود را روانه سينه شهروندان كنند اشتباه مجلس خواند. اشتباهي كه «معصومه ابتكار» دبير کميته محيطزيست شوراي اسلامي شهر تهران از آن به راي به تشديد آلودگيها و بيمارشدن تهراني ياد ميكند.» مصوبه مجلس بهرغم هشدارهاي بسياري از سوي رسانهها، جامعه پزشكان و كارشناسان حوزه محيطزيست، هفته گذشته تاييد نهايي خود را از موكلان ملت در مجلس گرفت. مجلسي ها درست در زماني معافيت خودروها را از دو سال به 5 سال رساندند كه تهران به دلايل آلودگيهاي هر روز تعطيلو جلسات اضطراري پشت درهاي بسته برگزار ميشد.
خودروهايي كه 80 درصد آلودگي را به دليل نقص فني و استفاده از سوخت غير استاندارد روانه شهر ميكنند تا آمارهايبيمارهاي مهلك و غيرقابل درمان از جمله سرطانها، تولدهاي زودرس، نوزادان نارس و مرگها براثر مشكلات تنفسي و قلبيهمچنان بالا رود.
با اين وجود «محمدرضا تابش» رئيس فراكسيون محيطزيست مجلس شوراي اسلامي احتمال ميدهد كه بررسي نهايي طرح كاهش سن معاينه فني خودروها به عمر مجلس هشتم كفاف ندهد. او اظهار اميدواري ميكند كه اين طرح در مجلس نهم جزو اولويتهاي بررسي قرار گيرد. البته انتخابات مجلس تنها به تغيير در اهم واخص برنامههاي نمايندگان دوره هشتم منجر نشده است بلكه به دادن وعده وعيدهايي منجر شده كه ميتواند به بحراني در محيطزيست كشور تبديل شود.
همچنين به گفته محمدرضا تابش بيتوجهي سازمان حفاظت محيطزيست كشور يكي از دلايل تصويب اين قانون است. اين درحالي است كه محمدجواد محمدي زاده رئيس اين سازمان، اصرار نيروي انتظامي براي تصويب اين قانون را دليل تصويب آن توسط بهارستاني ها ميداند. البته تابش اعتقاد دارد كه مجلس هم غفلت كرد تا اين سوال پيش بيادچطور ميشود كه مجلس همچنان روي غفلت خود اصرار ورزد و تاييد نهايي آن را هم دست مجريان طرح بدهد؟ البتهبرخي از نمايندگان همچنين اعتقاد دارند كه معافيت 5 ساله خودروها از معاينه فني هرگز به دو سال برنميگرداند.
محمدي زاده هم در جلسه مطبوعاتي خود از علاقه فراوان براي يك ساله شدن معافيت فني خودروها خبر ميدهد، بدون اينكه به آينده تغييرا ين قانون اميدوار باشد.تابش با اشاره به تدوين طرحي براي اصلاح اين قانون توسط فراكسيون محيطزيست ميگويد: طرحي به اين منظور به صحن ارائه كرديم اما متاسفانه فوريت آن تصويب نشد، و برخي دلايل عدم تصويب اين طرح را در اين ميدانستند كه چرا فشار نميآوريد كارخانهها خودروهاي استاندارد يورو 4 توليد كنند؛ چرا فشار نميآوريد بنزن از بنزين حذف شود؛ چرا فشار نميآوريد ميزان گوگرد موجود در گازوئيل را به حد استاندارد برسانند؟ اينها سوالات بسيار زيادي بود كه نتوانستيم نمايندگان مجلس را بهرغم تلاش بسيار زياد قانع كنيم تا به فوريت آن راي دهند.
حرفهاي تابش دوباره ذهن را به سوي مسئولان اصلي توليد آلودگيها يعني خودرو سازها و توليدكنندگان سوخت ميبرد. اين درحالياستكه آنها بدونتوجه به اين اعتراضها همچنان به فعاليت خود ادامه ميدهند. تا اين سوال پيش بيايد كه چه كسي يا چه نهادي ميتواند دستگاههاي درگير ومقصر را به رعايت قوانين ملزم كند تا جان 12 ميليون انسان بيگناه در پايتخت به خطر نيفتد. اين درحالي است كه اين آمار فقط به تهران محدود ميشود. رئيس فراكسيون محيطزيست مجلس ميگويد: «باتوجه به مخالفتها، قرار شد اين طرح به صورت عادي در كميسيون مطرح و بيشتر به جنبههاي مختلف آن پرداخته شود اما با توجه به اولويت مسائلي كه در دو سه ماه باقيمانده عمر مجلس در دستوركار مجلس قرار دارد و با توجه به نزديك شدن فصل بودجه و انتخابات مجلس فكر نميكنم بررسي نهايي اين طرح به عمر اين مجلس كفاف دهد و بتوانيم كاري انجام دهيم.» تابش در پايان ابراز اميدواري ميكند كه مجموعه اطلاعات كامل شود و دستگاهها اعم از محيطزيست، وزارتخانههاي نفت و صنعت و معدن و تجارت تعهدات و مسئوليتهاي خود را به نحو احسن انجام دهند و به صورت شفاف اعلام كنند كه در چه مقطعي قرار است اين خلأها و كاستيها را جبران كنيم.
مخالفت نمايندگان مجلس با لغو اين قانون كشنده در حالي ادامه دارد كه معصومه ابتكار به آنها هشدار ميدهد: «نمايندگاني که به پنج ساله ماندن معاينه فني خودروها راي د ادهاند به تشديد آلودگي هواي تهران، بيماريها و معضلات راي دادهاند. همچنين ابتكار با انتقاد از تاييد پنج ساله شدن معاينه فني خودروهاي شخصي در کميسيون حقوقي، قضايي مجلس اظهار اميدواري ميكند که اين نمايندگان مسئوليت تبعات تصميم خود را بر عهده بگيرند.
او ميگويد: «مراجعه نکردن خودروها به مراکز معاينه فني در تهران و شهرهاي بزرگ با تشديد آلودگي هوا و مرگ و مير رابطه معناداري دارد. نمايندگان مجلس بدانند تافته جدا بافتهاي از جامعه نيستند نه خودشان و نه خانوادههايشان و اين خطر براي آنها نيز وجود دارد.» هشداري كه البته تاكنون به واكنش اميدوار كنندهاي از سوي بهارستان نشينها منجر نشده است. دبير کميته محيطزيست شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اين که نمايندگان نبايد در مقابل بديهيات مقاومت کنند ميگويد: «کاش آنها براي معضلات جديتر اين گونه پافشاري ميکردند ونه براي مسئلهاي بديهي مانند معاينه فني. بايد روي اصول پافشاري کرد نه قانوني که به جان مردم زيان وارد ميکند و بر آلودگي هواي تهران ميافزايد.»
با وجود تاييد نهايي 5 ساله شدن معافيت اما «انوشيروان محسني بندپي»عضو فراکسيون محيطزيست مجلس گفت: 2 ساله شدن معاينه فني خودروها در مجلس رأي ميآورد. او در پاسخ به اين پرسش که با توجه به اينکه 5 ساله شدن معاينه فني خودروها در کميسيون حقوقي و قضايي مجلس تاييد شده است، آيا فراکسيون محيطزيست مجلس قصد اعتراض به اين موضوع را ندارد؟ ميگويد: بنده در کميسيون حقوقي و قضايي مجلس حضور داشتم و از 2 ساله شدن معاينه فني خودروها دفاع کردم.
به گفته او در کميسيون حقوقي و قضايي مجلس قرار شد خودروهاي عمومي و دولتي هر 3 سال و خودروهاي خصوصي هر 5 سال معاينه فني انجام دهند. بندپي ميگويد: «نظر کميسيونهاي بهداشت و درمان و کشاورزي مجلس با جديت تمام بر اين بود که معاينه فني خودروها به 2 سال بازگردد و به اين موضوع نيز رأي دادند.» با اين وجود او اعتقاد دارد با توجه به اينکه هماکنون در کوران آلودگي هوا قرار داريم و خودروها يکي از علل اصلي آلودگي هوا هستند، پيشنهاد طراحان که 2 ساله شدن معاينه فني خودروها است در صحن علني مجلس رأي ميآورد.البته مجلسيها اوايل سال 90 درست در كوران آلودگيهاي كشنده معافيت فني خودروها را از 2 سال به 5 سال افزايش دادند.
حال با توجه به اينكه كاهش آلودگيهاي مرگبار در صدر برنامههاي مجلس نيست بايد صبر كرد ودندان روي جگر گذاشت تا مجلس نهم شروع به كار كند، باشد كه حل اين معضل كه تنها به تهران هم محدود نميشود در صدر مجلسيهاي دوره نهم بهارستان قرار گيرد.