کد خبر 887694
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱
اتاق عملیات تروریست‌ها در ادلب

منابع معارضان سوری از تشکیل اتاق عملیات مشترک تمامی گروهک‌های تروریستی در ادلب خبر می‌دهند؛ اتاق عملیاتی که تلاش دارد به درگیری‌های بین گروهک‌ها پایان داده و آن‌ها را تحت کنترل ترکیه در آورد.

به گزارش مشرق، همراه با نزدیک شدن به آغاز عملیات آزادسازی ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست‌ها و مخالفان دولت سوریه، گروه‌های مسلح حاضر در این استان نیز به تکاپوی اتحاد و ایجاد اتاق عملیات مشترک افتاده‌اند. در این میان نمی‌توان حضور و راهبری ترکیه و صدور اوامر از سوی آنکارا را نیز رد کرد.

پایگاه «شبکه الدرر الشامیه» وابسته به معارضان در این خصوص مدعی تشکیل اتاق عملیات مشترک جدیدی با حضور اصلی‌ترین ائتلاف‌های نظامی حاضر در استان ادلب یعنی «هیئة تحریر الشام» و «جبهه الوطنیه للتحریر» شده است که به زودی به طور رسمی اعلام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

امضای سند موافقت‌نامه همکاری‌های دفاعی بین ایران و سوریه

جبهة النصره اولین قربانی ترکیه در معادلات ادلب

«هیئه تحریر الشام» ائتلافی است که «جبهة النصره» اصلی‌ترین عضو آن محسوب می‌شود و «جبهه وطنیه للتحریر» نیز از ائتلاف چندین گروهک تحت حمایت مستقیم ترکیه تشکیل شده است که متعقابا به تفصیل در خصوص این ائتلاف نظامی خواهیم نوشت. این دو ائتلاف نظامی سعی دارند اتاق عملیاتی همچون اتاق عملیات «جیش الفتح» تشکیل دهند که در سال ۲۰۱۵ توانست بخش‌های وسیعی از ادلب را به اشغال خود در آورد.

یک منبع میدانی از معارضان سوری به پایگاه «شبکه الدرر الشامیه» مدعی شده است که این اتاق عملیات مشترک تمامی گروههای مسلح در شمال سوریه را در بر می‌گیرد.

او افزود: فرماندهان نظامی در حال ترسیم نقاط اتصال جبهه‌ها از حومه لاذقیه تا حومه غربی حلب به سمت حومه حماه و ادلب هستند تا یک دژ محکم ایجاد کنند که در برابر حملات هوایی مقاوم باشد. این دژ قرار است با ایجاد خندق‌ها و مستحکمات دفاعی و تاکتیک‌های دفاعی ویژه ایجاد شود.

این منبع میدانی معراضان سوری اشاره‌ای به محل دقیق ایجاد این استحکامات و همچنین تاکتیک‌ها مورد نظر نکرد.

به گفته‌ی وی هدف این اتاق عملیات صرفا دفاعی نیست و قرار است عملیات‌های هجومی نیز در دستور کار قرار گیرد. همچنین اردوگاههای آموزش‌های ویژه نیز برای عناصر این اتاق عملیات ایجاد شده است.

استان ادلب مملوء از دهها گروهک بزرگ و کوچک است که پس از واگذاری مناطق خود در دیگر استان‌ها بالاجبار به ادلب کوچانده شده‌اند. گروهک‌هایی که تحت ائتلاف‌های مختلف به جان یکدیگر می‌افتادند و به گفته‌ی منبع نظامی فوق‌الذکر اقدامات بسیاری برای ایجاد اعتماد بین گروهک‌ها و تجمیع آن‌ها تحت یک اتاق عملیات مشترک صورت گرفته است.

پایگاه النشره لبنان، نیز گزارش داده است که طبق اطلاعات بدست آمده ترکیه به گروهک «هیئه تحریر الشام» که «جبهة النصره» اصلی‌ترین عضو آن محسوب می‌شود، مهلت داده است که تا پایان ماه آگوست، خود را منحل کرده و ذیل ائتلاف «الجبهه الوطنیه للتحریر» در آید.

ائتلاف «جبهه الوطنیه للتحریر» (جبهه ملی آزادی‌بخش)

ائتلاف «جبهه الوطنیه للتحریر» یا «جبهه ملی آزادی‌بخش» از مجموع ۱۳ گروهک در شمال سوریه تشکیل شده است که در ۲۸ می سال جاری میلادی رسما تشکسل خود را اعلام کرد.

ترکیه اصلی‌ترین نقش را در تشکیل این ائتلاف بر عهده دارد. فرایند فشار بر گروهک‌ها جهت پیوستن به این ائتلاف تا پرداخت حقوق تمامی اعضای آن به دست ترکیه انجام می‌شود. به طوریکه به طور رسمی و آشکارا به نیابت از ترکیه در ادلب حضور دارد. همان‌طور که ترکیه در مناطق کردنشین نیروهای «سپر فرات» را مستقر کرده است.

روزنامه مدن لبنان وابسته به جریان ۱۴ مارس همزمان با تشکیل این ائتلاف، آن را بزرگترین گروه مسلح ادلب با ۲۵ هزار عضو دانسته بود. «فیلق الشام» اصلی‌ترین عضو این ائتلاف محسوب می‌شود و فرمانده آن «فضل الله الحاجی» نیز از گروهک «فیلق الشام» است.

این ائتلاف روز جمعه گذشته همراه با استقرار ارتش و هم‌پیمانان سوریه در محورهای پیرامونی ادلب، اعلام آماده‌باش کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس