کابین

کوثر نه انتهای راه بلکه آغاز ورود به باشگاه خاص و مسیر ساخت جنگنده های پیشرفته و روز دنیا است که با ساخت قطعات ساده هواپیمای اف ۵ شروع شده و حالا شاهد محصولی بسیار پیشرفته توسط متخصصان ایرانی هستیم

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از رونمایی از جنگنده کوثر در هفته گذشته، بحث ها و مجادلات فراوانی بین کارشناسان و کاربران فضای مجازی درباره این جنگنده و ویژگی های صورت گرفته است. محور اکثر این سوالات آن است که آیا ایران واقعا موفق به ساخت جنگنده ای جدید شده یا اینکه صرفا یک اف ۵ آمریکایی را کپی کرده است؟ بسیاری بحث ها و سوالات دیگر که کوچکتر و کم اهمیت تر از این موضوع هستند که در این زمینه مطرح شده که در عین آنکه شیطنت و تلاش همیشگی برخی کاربران برای تحقیر و زیر سوال بردن تولیدات ملی قابل رصد است، می تواند از جنبه اهمیت و توجه هموطنان به کیفیت و سطح تولیدات داخلی نیز قابل تحسین باشد. اما حقیقت ماجرا چیست؟

بعد از پایان جنگ تحمیلی و ادامه تحریم های تسلیحاتی علیه کشورمان، برنامه ای برای توسعه هواپیمای رزمی در کشور آغاز شد که پلتفرم پایه برای این طرح، جنگنده اف ۵ بود؛ هواپیمایی ارزان قیمت، به نسبت ساده در کاربری و تعمیر و نگهداری و در عین حال وجود تجربه های زیاد درباره آن در داخل کشور. هواپیمای آموزشی سیمرغ، جنگنده های آذرخش و صاعقه همه در حقیقت قدم هایی خوب و قابل تقدیر بودند که یکی بعد از دیگر در راستای رسیدن به طرح جنگنده بومی برداشته شدند.

البته در جریان رونمایی از جنگنده کوثر، اطلاعات جالبی درباره وضعیت جنگنده های قبلی و همچنین درصد بومی سازی در این هواپیمای جدید بیان شده که صداقت و صراحت اعلام آن قابل تحسین است. بر اساس اطلاعات منتشره، کلا ۵ فروند از هواپیمای صاعقه ۱ ساخته شده و میزان بومی سازی در این هواپیما در سال ۱۳۸۸ در حدود ۵۶ درصد بوده است. هواپیمای صاعقه ۲ که تنها ۱ فروند از آن ساخته شده به عدد بومی سازی ۶۵ درصد رسیده و در جنگنده کوثر این عدد به رقم تحسین برانگیز ۸۸ درصد رسیده اس یعنی طی کردن روندی منطقی، حرفه ای و مناسب برای تولید کامل ایرانی یک هواپیمای جنگی.

شاید بد نباشد برای کسب اطلاعات بیشتر از اینکه، نقطه آغاز یعنی جنگدن هاف ۵ تا رسیدن به جنگنده بومی کوثر چه تفاوت هایی دارد نگاهی به کابین جنگنده صاعقه و مقایسه آن با کابین هواپیمای اف ۵ و سپس کابین هواپیمای کوثر انداخته شود که به نوعی مشخص کننده مسیر طی شده در بخش ارتقاء است.

کابین جنگنده صاعقه
کابین جنگنده صاعقه

کابین جنگنده کوثر
کابین جنگنده کوثر

یک محور دیگر که می تواند در تشریح روند قابل اتکا و درست صنایع دفاعی کشورمان مفید باشد، پاسخ به این سوال است که آیا نمونه دیگری از این حرکات و طی کردن مسیری همچون ایران، در دنیا وجود دارد؟

اف ۷ های چینی در پاکستان؛ از پروژه مشترک تا رسیدن به جی اف ۱۷

جنگنده اف ۷ در حقیقت، کپی چینی ها از میگ ۲۱ ساخت شوروی سابق بود. البته چینی ها ارتقاء های فراوانی را روی آن انجام دادند و در بازار صادراتی نیز موفقیت های زیادی را نیز با این جنگنده بدست آوردند. دهه ۱۹۸۰ میلادی یک دوره جالب تاریخی محسوب می شود؛ از طرفی روابط پاکستان و آمریکا به دلیل حمله شوروی به افغانستان رو به گرمی رفته و در عین حال مدتی است که چین نیز با اروپای غربی و آمریکا از در دوستی در آمده بود.

نیروی هوایی پاکستان با کمک شرکت آمریکایی گرومن، پروژه Sabre II را کلید زد و این شرکت آمریکایی مطالعاتی را برای ارتقاء اف ۷ آغاز کرد. تغییراتی در شکل بدنه، تعویض رادار و موتور و همچنین استفاده از تسلیحات جدید از جمله آپشن های ارائه شده بر اساس این طرح برای جنگنده اف ۷ بود. این پروژه در سال ۱۹۸۷ آغاز شد اما مسیر تاریخ این پروژه را به جای دیگری فرستاد.

جنگنده اف ۷ نیروی هوایی پاکستان
جنگنده اف ۷ نیروی هوایی پاکستان

از طرفی شرکت گرومن اعلام کرد که هزینه های این طرح و درصد ریسک پروژه بالاست و از طرف دیگر دو حادثه در صحنه بین المللی رخ داد که یکی خروج شوروی از افغانستان و دیگری حادثه کشتار میدان تیانان من در پکن بود که باعث کاهش روابط آمریکا با پاکستان و چین شد.

با لغوشدن پروژه Sabre II و توقف ارسال جنگنده های اف ۱۶ به پاکستان، این کشور در وضعیت بدی قرار گرفت. اینجا بود که جرقه اولیه طرح جنگنده JF-۱۷ بین دو کشور پاکستان و چین زده شد. چینی ها که به لطف چندین سال روابط خوب با غرب توانسته بودند در بخش های مختلف علوم هوانوردی اطلاعات زیادی را کسب کنند، مدل های مختلفی از هواپیمای اف ۷ را به اشکال گوناگون ارتقاء داده و دانش خود را هر چه بیشتر توسعه دادند. پروژه JF-۱۷ که در سه بلوک تعریف شده است در حقیقت آخرین ارتقاء بر روی پلتفرم اف ۷ حساب می شود که در حال حاضر چندین سال است که تحویل این هواپیما به نیروی هوایی پاکستان در مدل های بلوک ۱ و ۲ آغاز شده است و احتمالا تا قبل از سال ۲۰۲۰ مدل بلوک ۳ نیز به این نیرو تحویل خواهد شد.

جنگنده جی اف ۱۷ نیروی هوایی پاکستان
جنگنده جی اف ۱۷ نیروی هوایی پاکستان

در حقیقت پاکستانی ها به لطف یک سرمایه گذاری صحیح توانستند به یک جنگنده سبک و ارزان قیمت با قابلیت انجام چندین ماموریت را با یک همکاری با چین بدست آورند. JF-۱۷  پاکستانی ملقب به صاعقه و یا به عبارت دیگر FC-۱ چینی ملقب به اژدهای خشمگین، یک هواپیما تک سرنشین و تک موتوره مافوق صوت با قابلیت چند ماموریتی است که در بلوک ۱ این جنگنده رادار  KLJ-۷ که یک رادار پالس داپلر باند ایکس است، نصب شده که در گونه بلوک ۲ با یک نمونه آرایه فازی فعال ساخت چین تعویض شده است .قابلیت حمل سلاح های هوا به هوا مثل موشک های هدایت فروسرخ PL-۹C و موشک هدایت راداری PL-۱۲، سامانه هدف گیری نصب شده روی کلاه خلبان، توپ دو لول ۲۳ میلی متری،   حمل انواع بمب های هدایت لیزری، اپتیکی و ماهواره ای، موشک های کروز ضد کشتی و حمله به اهداف زمینی، موشک های ضد رادار، پاد شناسایی و غلاف جنگ الکترونیک و همچنین توانایی سوخت گیری هوا به هوا در بلاک ۲ از جمله خصوصیات این جنگنده به شمار می آید. این جنگنده توان حمل محموله جمعا ۳ تن را دارد.

تمام این قابلیت ها در قالب یک هواپیما با بهایی در حدود ۳۰ میلیون دلار جمع شده و آن را به یک انتخاب مناسب برای بسیاری از کشورهای جهان بدل کرده است. این جنگنده از یک دستگاه موتور RD-۹۳ روسی نیرو گرفته و سرعتی در حدود ۱.۸ برابر سرعت صوت و برد رزمی در حدود ۱۳۵۰ کیلومتر دارد. ارتفاع پروازی این جنگنده نیز ۱۷ کیلومتر است.

فلنکرها در چین؛ داستان یک پیشرفت خارق العاده

اما شاید برای فهمیدن داستان پیشرفت در صنعت هوانوردی، هیچ مثالی بهتر از قصه جنگنده های سوخو ۲۷ در چین نباشد. تقریبا همزمان با تیره شدن روابط بین چین و آمریکا و از دست دادن ارتباط نظامی با جهان غرب، اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید و فرصتی عالی در اختیار چینی ها قرار گرفت. چینی ها که پیش از این در چندین پلتفرم هوایی مثل اف ۷ و اف ۸ تجارب زیادی را کسب کرده بودند این بار هدف خود را برای رسیدن به یک جنگنده سنگین وزن بومی تنظیم کرد.

کابین سوخو ۲۷ اس کا
کابین سوخو ۲۷ اس کا

کابین J-۱۱B چینی
کابین J-۱۱B چینی

چینی ها در ابتدا به دنبال خرید سوخو ۲۷ رفته و در طول سالهای بعد جنگنده های سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ را نیز از روسیه خریداری کردند. آنها در طول سالها از دهه ۹۰ میلادی تا به امروز سری جنگنده J-۱۱، J-۱۵ و J-۱۶ را تحویل ارتش خود داده اند. البته چینی‌ها در ابتدا با تولید بدنه و سپس با توسعه سامانه های الکترونیکی جدید، سلاح ها و در نهایت سیستم پیشران جدید برای این جنگنده ها توانستند به هواپیمایی کاملا بومی دست پیدا کنند.

در حال حاضر اگر به یک J-۱۶ چینی نگاه کنیم، شاید تصور کنیم که یک سوخو ۲۷ یا ۳۰ را دیده ایم اما زمانی که به زیر این پوسته و ظاهر توجه می کنیم با یک پرنده ۱۰۰ در ۱۰۰ چینی رو به رو می شویم. در حقیقت چینی ها با پرنده ای در کلاس اف ۵، یعنی اف ۷ که کپی از میگ ۲۱ بود مسیر پیشرفت را آغاز کردند و امروز نه فقط صاحب جنگنده های پیشرفته نسل ۴++ و بلکه در کنار آمریکا تنها دارنده جنگنده نسل ۵ عملیاتی نیز هستند.

به طور خلاصه می توان گفت کوثر ایرانی نیز در حقیقت بخشی از همین مسیر است. ابتدا ساخت بخشی از قطعات ساده هواپیمای اف ۵، در پروژه بعدی ساخت کامل بدنه و در پروژه بعدی توسعه سیستم پیشران بومی برای آن تعریف شده و حالا در کوثر شاهد کابینی بسیار پیشرفته به معنای خلاصه ای از تکنولوژی های مدرن و بومی در تمامی بخش های این جنگنده هستیم. مشخصا کوثر هم نه انتهای راه بلکه به نوعی آغاز ورود ایران به باشگاه خاص و مسیر ساخت جنگنده های پیشرفته تر و روز دنیا است. توسعه سلاح، رفتن از سطح موتور توربوجت به توربوفن، توسعه رادار آرایه فازی، سامانه های جنگ الکترونیک، پرواز با سیم و رسیدن به پلتفرم های پنهانکار همه و همه علومی هستند که در طول زمان و با توسعه فناوری ها بدست می آید که رسیدن به آن، با گام گذاشتن در پله های آغازین یعنی ساخت کوثر آغاز می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 40
  • غیر قابل انتشار: 31
  • اصلاح طلب IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    بازم شما بسیجیای ساندیسی دارید کار ما رو خراب میکنید . الان دو روز دیگه بخوایم بریم مذاکره کنیم . بر سر همین جنگنده ببینید چقدر اذیتمون میکنن . بسه دیگه بابا خسته شدیم از امثال شما وطن فروشا . بذارید به کارمون برسیم و رونق اقتصادی ایجاد کنیم . دنیا دنیای دیپلماسیه .
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      ای که دیپلماسی شعارت... دنیای موشک با چند بسته پوشک در انتظارت....
    • گوگولی مگولی RO ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      ساندیس خور به از برعنداز احمق!
    • آشنا ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      چرا حرف بیخود میزنی ...وطن فروش شما ها هستید که می خواهید مذاکره کنید....از برجام درس نگرفتید؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      خیلی بی شخصیت هستی زحمت دانشمندهای کشورت مسخره می کنی ساندیس خور هم جدر ابادت هست
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      زر نزن بی حیا ... مملکت رو به فنا دادین رفت ...
    • ناشناس IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      24 1
      سوئدی ناشناس کجاست
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      78 11
      باشه سهم ما ساندیس و سهم شما هم کود انسانی ثمره برجام. نوش جان
    • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      61 8
      یرید اسکاتلند خودتونو بفروشید ازوطن که چیزی نذاشتید بمونه همخزانه کشور وهم صنعت هسته ایرو بباددادید.. دوکارتهای بیوطن
    • جعفر IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      27 2
      پس چرا بودجه نظامی آمریکا 700 میلیارد دلار شده امسال؟
    • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
      54 2
      باید سرمایه گزاری بیشتری روی ساخت و طراحی جنگنده کنیم به امید خدا در آینده ای نزدیک آسمان را از تسلط کفار خارج خواهیم کرد
    • ساندیس خور IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
      12 0
      خاک بر سرت بدبخت که نمیدونی همون آمریکا هم به زور موشک و هواپیما داره به دنیا زور میگه ژست گرفتن کافیه .... اگه قرار بود شما کاری بکنید تا الان کرده بودین و منتظر نبودین از آسمون رونق اقتصادی بیاد بدبخت وطن فروش
    • وحید IR ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      2 0
      ببین تو رو خدا این افساد طلبای خائن اومدن از رونق اقتصادی حرف میزنن. شما که دیدی آمریکا برجامتو دود کرد رفت هوا بازم دم از مذاکره میزنین. ََاینا میخواستن به بهانه مذاکره مطمئن شن که ما بمب اتم نداریم که خیالشون راحت شد. تویی که اینو نوشتی شک ندارم تو آلبانی نشستی الان یه پیرزن یا پیرمرد افسرده ای و سوختی که جز انسان حساب نشدین. تیرانا خوش بگذره
  • اصلاح طلب IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    اگه میذاشتید با امریکا تعامل بیشتری کنیم الان میتونستیم به جای این ابوطیاره از خود امریکا F5 استوک تر و تمیز بگیریم . حالا خودتون بگید کدومش بهتره ؟ نیرو های متخصص امریکایی هم میومدن ایران برای تعمیرات و نگهداری و ...
    • RO ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      92 18
      یه بنده خدایی همیشه میپرسید حماقت انسان تا کجا میتونه ادامه پیدا کنه؟ که من با دیدن جماعت اصلاح طلب فهمیدم برای حماقت انتهایی نیست!
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      37 7
      چه خوش خیال و ساده لوحانه
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      49 7
      چقد خاک برسری پس کار برای امریکایی هاایجاد می کردی نفوذی بدبخت
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      52 7
      ابله همه چیز رو دادیم که امریکا چندتا تحریم رو برداه برنداشت اونوقت شما باز هم دنبال تعامل هستید!؟!؟1
    • afshin IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      23 1
      خب بعدش ...برای تعمیر و نگهداری و بقول فیلم ارشاد2 . جاده چالوس پشت اتوبوس ماچ و بووووس . ها . اینو می خواین اصلاح طلبهای بی مخ .
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    65 80
    این قاعده طراحی صنعتی در کشور ماست. موتور پژو روی پیکان، موتور پیکان روی پژو ، موتور تی یو فایو روی هر خودروی که بشه ، اینجا هم همون روش هست
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      55 11
      اصلا چه ربطی داشت؟؟؟؟ از موتور جی 85 که منعلق به خود این هواپیما است استفاده شده است. واضح است از ناراحتی و حسادت فقط خواستی یه چرندی بگی اعصابت آروم بشه
    • علیا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      47 3
      در اینکه خودروسازی ما فاجعه هست که شکی نیست. اما قابل توجه که بی او و که یکی از برترین خودروسازهای تاریخ دنیا هست از یک مدل موتور در خودروهای سری پنج و سری 7 و سری ایکس 5 و ایکس 6 و سری جدیدا معرفی شده ی 8 و احتمالا سری 9 که قراره یال 2020 معرفی شه استفاده کرده و میکنه. جالبه که پلتفرم آی هست و سری هست و سری 9 که در آسنده تولید میشه هم یکی هست. چنین شرکتی کلا 5 تا پلتفرم داره و 6 تا موتور و 5 تا گیربکس با مخلوط اینها داره حداقل 8 سری سواری و 5 سری ماشین شاسی بلند رو که هرکدوم از سواری ها اتاق های کوپه و کانورتیبل و سدان و ... رو دارند تولید میکنه. هیچکسی هم نمیاد بگه چرا مثلا در فلان مدل فلان موتوری که در فلان مدل و فلان مدل هم استفاده کردی داری استفاده میکنی. یا حتی گاهی دیده شده برای مدل های خاص از آئودی و وولفسواگن هم موتور گرفته یا موتور داده بهشون. پس هرچی به ذهنت میرسه رو سریعا بیان نکن عزیزم.
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      7 13
      منظور من این بود که استراتژی توسعه صنایع دائما روی ترکیب الکی مهندسی معکوس حرکت میکنه. ما تولیدات چینی را دیدیم اما متوجه نیستیم اصل و استراتژی تولیدات اونها دقیقا چیه.
    • احمد IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      36 4
      ایرادش چیه؟ فکر کردی برای هر ماشین و هواپیما که ساخته میشه موتور خودش رو طراحی می کنند؟ اف 14، اف15، و اف 16 از موتور مشترک استفاده می کنند. موتور رافال فرانسوی، گریپن سوئدی، تجاس هندی و اف 117 بر پایه موتور اف 18 ساخته شده. فکر می کنی کلا چند مدل موتور جت طراحی و ساخته شده در دنیا؟
  • محمد IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    37 1
    موفق باشید
  • مبین IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    85 7
    مطالب خوبی بود .... ولی بشرط آنکه محدود به همین جنگنده کوثر نشود و بدون اتلاف وقت و با یک برنامه ریزی دقیق و زمان دار به سمت ساخت جنگنده های پیشرفته تر و سنگین تر گام برداریم که در این راه لازم است از کلیه پتانسیل های دانشگاهی و علمی کشور و بخصوص از جوانان نخبه و مبتکر کشور که دارای نظریه های علمی و عملی ارزشمندی در زمینه هوانوردی هستند استفاده شود .
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      9 29
      تا پول نباشه برنامه ها اجرا نمیشه! چین بعد از کپی میگ ۲۱ و ساخت اف۷ صد ها فروندش رو فروخت و پول تحقیق و توسعه های اف ۷ و پول لازم برای ساخت جنگنده جدید رو بدست اورد! ما نه میتونیم صادر کنیم ، نه بودجه داریم!!
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    67 10
    انشالله بهترین ها را می سازیم دست متخصصین ما درد نکنه بکوری چشم دشمنان خارجی و منافقین داخلی
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    41 35
    پرواز برادران رایت 1909 اولین پرواز اف 14 بیست و یکم دسامبر 1970 یعنی طی شصت سال از بادبادک ساخت برادران رایت به اف 14 رسیده اند در طی این شصت سال چند صد نوع جنگنده نظامی در هزاران نسخه ساخته شد. ما هم پنجاه سال هست که از اف 5 استفاده میکنیم. این سه لینک را ببینید https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aircraft_of_the_United_States https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aircraft_of_the_United_States_(naval) https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aircraft_of_the_United_States_(1909%E2%80%9319)
  • محمد جوادی IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    43 41
    چینی ها زمانی به فکر ساخت اف 7 افتادند که میگ 21 برای خودش هواپیمای معتبری بود نه الان که دیگر اف ۵ کلاْ از رده خارج شده است. این زحمت را ای کاش روی جنگنده های پیشرفته تر مثل اف 16 می کشیدند. مردم واهمه عجیبی دارند که نکند باز هم از پیکان به پراید برسیم
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      23 3
      داداش! اف-16 مون کجا بود آخه !!!
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      17 2
      داداش! اف-16 مون کجا بود آخه !!!
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      7 9
      ایران دو اف 16 قبل از انقلاب ودو تا هم ازونزوئلا از چاوز خرید
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    53 69
    کپی نصفه و نیمه تکنولوژی پنجاه سال پیش آمریکا نه افتخار داره نه به درد نیروی هوایی میخوره وقتی کشورهای همسایه اف 35 و سوخوی 30 و .... دارن
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    47 44
    همین عکس کابین خط جوش و رنگ روی شیشه نشان میدهد چه شاهکاری ساخته شده !!! بابا حداقل یک ظاهر بدون عیب برای عکس میگذاشتید این همه شلخته کاری نوبر
    • بهمن AE ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      28 4
      بابا مهندس هوافضا!! اون چیزی که تو تلگرام هموطنان ذلیل و خفت خواه ما پخش میکنند جوش نیست و خمیر عایق هست یه چیزی مثل زامسقه شیشه... و رنگ هم درسته...بهتره عکس سوار شدن فرمانده ارتش در هواپیمای اف -5 ساخت امریکا رو سرچ کنی تا بفهمی... بعدشم... جه ربطی داره... اینهمه سیستمهای فوق العاده پیشرفته الکترونیک و اویونیک و موتور جت که مهندسان مواد میدونن ساختش یعنی چی در این مدل هست شما گیر دادید به بد سلیقگی یکی که میخواسته خمیر شیشه رو عالی دربیاره؟ جایی که اصلا در هواپیما هیچ اهمیتی نداره...لشکر ذلت
  • US ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    39 24
    آخه مشکل اینجاست شما هرچی هواپیما رونمایی کردید با بدنه اف ۵ بوده ،فکر نمی کنید حالا وقتش رسیده که از یک بدنه بومی تر یا لا اقل از بدنه یک هواپیمای دیگر برای رونمایی های آینده استفاده کنید؟!؟
  • مسعود IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    41 4
    آخه مشکل اینه که ما تجربه های خوبی توی پله های آغازین نداریم نمونه اون سازمان فضایی که تو پله های آغازین به کما رفت یادتونه قرار بود تا سال 97 پایگاه فضایی چابهار ماهواره به مدار ژئو ارسال کنه یا سازمان انرژی اتمی که واقعا نمی تونم چیزی بگم دربارش چین یک کشور مستقله اما اختیار ما دست خود ما نیست اختیارمون دست غربی هاست اونا باید بگن ما چی کنیم چه کار نکنیم
  • DE ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    13 5
    یعنی تولید قاهر اشتباه هست ؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    20 2
    انشاءالله پیشرفت ما تشنه پیشرفت ایران هستیم
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    34 2
    ما تو کشورمون مهندس و دکتر زیاد داریم اگر از اینا به درستی استفاده به تا 5 سال میتونیم f22 بسازیم ولی همشون رو یا بیکار میکنیم یا میدیمشون به کشور های دیگه
  • عباسقلی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    6 1
    سلام..چرا تصویر 2 کابین جنگنده کوثر با یکدیگر متفاوت است؟؟ در یکی تعداد مانیتورها بیشتر از دیگری است.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    44 16
    برای شروع بسیار عالی است و افرادی که اینکار را کوچک می شمارند یا نادان هستند و یا مغرض و جاسوس
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    20 15
    جنس چینی اونم از نوع نظامی یعنی خودکشی
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    11 3
    بسیار عالی
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    27 44
    به نظر من هر خلبانی که سوار این جنگنده شد و سالم نشست باید مدال شجاعت بهش داد اف 5 اصلی همین دیروز احتمالا به دلیل فرسوده بودن قطعات سقوط کرد حالا مدل ایرانیزه شده اش دیگه واویلا البته ایران در رونمایی تجهیزات نظامی رکورد داره و معمولا بعد از رونمایی به گوشه انبار می روند در حالیکه هر تجهیزات نظامی بعد از ساخت چند سال باید مورد ازمون و خطا باشند تا نقص هاشون رفع بشه
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    12 6
    میگ 29 فیبر کربنی پلتفرم بهتری بود .....چی را ماله میکشی.....اف 5 فقط به عنوان دست گرمی و تربیت نیروی انسانی برای پروژه اصلی قابل قبوله .....راستی شما چه تضمینی می دی این نیروی انسانی فرار نکنه بره امریکا ......بابک تقوایی هنوز در نیروی هوایی ارتباط داره.....
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    27 32
    اف 5 که در دزفول باعث فوت خلبانش شد آیا همان کوثر بود ؟
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    17 17
    یعنی فقط عقربه ها تبدیل به صفحه رنگی شدند؟ الان صفحات LCD قیمت بسیار پایینی هم داشته اند، در انواع و اقسام مختلف و در رزولشونهای متنوع. بازم خوبه. اما این نشون دهنده یک جنگنده جدید نیست.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      5 10
      حالا فهمیدم چرا موبایل گرون و کمیاب شده !!!
  • ناشناس IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    4 0
    چینی ها به اف ۱۶ آمریکایی و سوخوهای ۲۷ و ۳۰ و ۳۵ و میگ ۲۱ دسترسی داشتند.ایران هم باید به میگ ها و سوخوهای پیشرفته روسی دست پیدا کند.
  • ناشناس IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 1
    البته روسیه با سوخو ۵۰ و ۵۷ نیز دارای جنگنده پنهانکار است
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    9 3
    حالا همه متخصص هستند و نظر می دهند.
  • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    24 21
    من موندم ایران هنوز یه پراید نمی تونه تولید کنه الان به دلیل گرانی قطعات وارداتی که با دلار انجام میشه پراید شده ۴۰ میلیون ۷۰ هزار خودرو تولید داخلی! به دلیل نبود قطعات توی کارخانه ها موندن اون وقت هواپیمای جنگی می سازیم؟!
  • ناشناس IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    14 0
    آخوندی کی استیضاح میشه؟
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    26 3
    آخه یکسری انتظار داشتن یکهو اف 22 هوا کنیم !!! انگاری بادبادکه !!! دیگه نفهمیدن پشت ساخت چنین جنگنده ایی 100 سال کار وجود داره . کلا یکسری زاده شدن فقط برای ناله کردن اینکه یکسری کددار حرفایی بزنن و این ها تکرار کنن .
  • حسین IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    22 5
    مشرق جان هرچی هم توضیح بدی بعضی ها درک نمی کنن چه کاری انجام شده درک نمی کنن که واقعا کار بزرگی بوده اخه برادر من تو که پراید هم نمی دونی چجوری کار می کنه چرا میای در مورد هواپیمای نظامی اظهار نظر می کنی توی خیلی از کشورهای پیشرفته هم هواپیماهای نظامی سقوط می کنن اینقدر خودمون رو دست کم نگیریم اگه ما واقعا دانش خوبی نداشتیم هیچ وقت اینقدر نمی خواستند که جلوی پیشرفتمون رو بگیرن این رو درک کنن اون کسانی که فکر می کنن واقعا فعالیت خاصی اتفاق رخ نداده من 13 سال قبل استادی داشتم که توی صنایع فجر اشیان فعالیت می کرد میگفت ما توانایی تولید پرچ های هواپیما رو هم نداریم بخاطر اینکه وزن این پرچ ها بسیار پایین هستن و تکنولوژی خاصی دارند الان وقتی گفته میشه 88 درصد بدنه یک هوایپما بومی سازی شده یعنی خیلی پیشرفت ، یعنی کلی تحقیقات و ازمایش یعنی 12 درصد تا بومی شدن چیزی نمونده بعضی چیزها فقط گفتنش اسونه ولی ساختنش ..... بعضی ها بیرون گود نشستن میگن اینطوریش کن بابا تو اگه خودت اهل عمل بودی الان یه استاد تمام دانشگاه بودی که حداقل توی یه جایی داشتی فعالیت می کردی اینکه بچه های این مملکت تلاش کردن فعالیت کردن به یه جایی رسیدن که فعالیت این چنینی می کن باید به خودت ببالی باید اشک شوق بریزی
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      10 3
      دوست من بسیاری تو خارج از کشور حقوق بگیر بن سلمان شدن که سیاه نمایی کنن وکرنه حقوقشون قطع میشه
  • ناشناس IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    12 8
    بهتر نیست بفکر ساخت پراید مدرن باشیم
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      20 2
      میخای وزارت دفاع میلگرد تولید کنه یا مثلا لاستیک یکم فکر کنید بعد دهن باز کنین ثواب داره
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    24 9
    این همون اف ۵ نیست که تو دزفول سقوط کرده ای کاش حقیقتش رو میگفتن اینطوری خیلی بهتر بود
    • US ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      3 1
      اون اف 4 قدیمی بوده و ربطی به جنگنده کوثر نداره
  • حسین IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    9 19
    این همه حرف زدین ولی خوشم میاد که مطلب رو بدون حتی یک کلمه از نام ارتش جمع کردین که یه وقت به قبای دوستان عزیرتان برنخورده باشه. آخه با معرفتها چرا حداقل یک کلمه ننوشتین که این کار رو متخصصین ارتشی انجام دادن؟ بی معرفتی تا کجا؟
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    12 2
    این چیزی که رونمایی شد مال 4 سال پیش است. از آن موقع تا به حال چه کرده اید. این هواپیما قطعا یک هواپیمای جدید است و پیشرفت اما این پیشرفت در تراز نیاز ایران نیست خیلی کند است و خیلی هم بودجه تحقیقاتی شما کم است.
  • سید مهدی IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    2 12
    سلام علیکم اولا عرض تشکر نسبت به اقدام تحسین برانگیز متخصصان دفاعی کشور. مقاله بسیار جالبی بود. داستان مشابه دیگری نیز در ارتباط با هواپیماهای اف 16 اسرائیل وجود دارد که به واسطه ارتقا سنگین بومی، تفاوت‌های جدی با نسخه‌های اولیه اف 16 دارد. اگر این داستان هم هم به مقاله اضافه می‌شد، مقاله به مراتب غنی تر می شد.
  • آریو سوئد IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    36 12
    چرخ را نباید دو بار اختراع کرد.کشورهایی مثل هند، سوئد، چین و برزیل هم راه ما را پیموده اند و به اینجا رسیده اند. مگر همین امریکا نبود که صنعت موتورهای احتراقی و موشکی را از آلمانها کپی کرد؟ مگر همین امریکاییها و فرانسویها نبودند که روش ساخت کلاه جدیدخلبانها را در دهه ۹۰ میلادی از شورویها کپی کردند؟ مگر همین امریکایها نیستند که در حال حاضر از موتور روسی آر دی ۱۸۰ برای پرتاب ماهوارهای خود استفاده میکنند؟ما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم وکاری انجام ندهیم و برای دفاع از کشور به بیگانه وابسته باشیم. اونهایی هم که تلاش دارند با مسخره کردن ما دل جوانان ما را سرد کنند از تاریخ توسعه کشورها چیزی نمی دانند و همیشه دوست داشته اند کشور را و نیرویهای نظامی کشور را وابسته به بیگانه ببینند. بعضی ها متاسفانه از وابسته شدن کشور به بیگانه بخصوص غرب لذت میبرند. راحتر بگویم خیلیها قبلشون امریکا و غربه و کاری هم برای این به اصطلاح ایرانیها نمیشه کرد.
  • مایکل IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    15 9
    خیلی عالی هست که هواپیمای اف پنج رو توانایی تولید با کیفیت تر ش رو داریم ولی دیگه که به اندازه کافی ارتقاش دادیم یا به انداز انبوه تولید کنیم یا حداقل هواپیمایی پیشرفته تر مثل اف14 و اف 16 رو کپی کنیم نیازمون هم به عوان یک رهگیر از پشتیبانی نزدیک بیشتره هست... در کل دست همه متخصص های داخل کشور درد نکنه دم نیرو هوایی و خلبان های ایران هم گرم
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    12 4
    چرا؟ واقعا جای سوال جدی هست.
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    9 6
    جنگنده کم خرجیه f5 f 16 f35 اینا کم خرجن ایول که اصولی پیش میرین
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    16 3
    اگر همین را ضد رادارش کنند تا مورد هدف پدافند موشکی قرار نگیرد و بردش کمه زیادتر کنند قابلیت حمل بمب چند صد تنی هم براش بذارند خوبه
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      16 4
      دمت گرم . بساط خنده امروزو جور کردی . حمل بمب چند صد تنی توسط این هواپیمای فوق پیشرفته ! خخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    5 9
    خدا قوت
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    12 6
    آلترناتیو F-16 همین کوثر هست
  • محمد ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    28 15
    انشاالله تا 40 سال دیگه تولید 100 در 100 اف 5 رو شاهد خواهیم بود
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 11
    ما تو موشکی عالی هستیم و باید با قدرت به سمت موشکهای دوربرد و بالستیک پیش بریم . F5 مال نیم قرن پیشه
    • بهمن AE ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      16 4
      موشک اسکادی که ما ظرف 2 دهه رسوندیمش به مخوف ترین موشکهای بالستیک از اف-5 هم قدیمی تر بود.. چه ربطی داره...اصلا شماها انگار در ایران زندگی نمیکنید... خب اگر امکانش بود یه سوخوی پاکفا یا اف-22 میگرفتیم روی اونها کار میکردیم...البته اگر شما اجازه میدادید!!
  • ض IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    7 7
    شتر در خواب
  • کارو IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    13 8
    چند روز پیش نبود که داشتید از تعمیر این جنگنده می گفتید حالا فهمیدید که تعمیر ونگهداری وتعویض قطعه های چند ساله کار کشور سازنده است اخه چرا غرور داریم ونمی گذاریم کارشناسان این کشور ها کمک کنند تا این خلبانان شجاع از بین نروند
  • مصطفی IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    9 2
    کاش از اول درست اطلاع رسانی می شد تا سوء تفاهم پیش نیاید از اول میگفتید کپی پیشرفته اف ۵ رو ساختیم چرا برای یک کپی چندین اسم گذاشته شده آذرخش صاعقه سیمرغ و کوثر
  • ایران آباد IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    12 11
    برادران صنعت هوانوردی کاری به اراجیف بعضی ها نداشته باشند کاری که می دانند درست است انجام دهند یادتان باشد خواستن توانستن است این خیزش که شما برداشتید چیزی جز موفقیت به دنبال نخواهد داشت
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    11 15
    بابا شما که دارین اینقدر زحمت میکشید یه پلت فرمم براش درست کنید دیگه نیان مسخره کنن بگن این همونه که
  • DE ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    19 3
    آفرین... همین درسته. پیشرفت یه شبه حاصل نمی شه... هزینه و زمان لازم داره
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
    15 17
    اصلاح طلب یعنی راحت طلب
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    3 1
    خدا بعضی هارو خلق کرده فقط برا نق زدن! دمتون گرم نخبه های ایرانم
  • TM ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    1 0
    خدا بدهد برکت به جوانان و نیروها و تفکرات انقلابی .
  • عزت FI ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    همینکار را برزیل با اف ۵ هایش انجام داد ده سال پیش و من جایی خواندم دانشش برزیلی بوده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس