بن سلمان

پیشنهاد محمد بن سلمان بخشی از رویکرد فراگیر آمریکا و رژیم صهیونیستی و اعتراف ضمنی به شکست محور آمریکایی – اسرائیلی - سعودی در جنگ سوریه است.

سرویس جهان مشرق - تلاش‌های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی برای ارتباط گرفتن با دولت سوریه با این مضمون که در صورت تغییر ائتلاف‌های بشار اسد رئیس جمهور سوریه، عربستان تا پایان عمر به حمایت از سوریه و بشار اسد متعهد خواهد بود،  تلاش جدید و جدی از سوی تصمیم‌سازان عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.  

البته به نظر می‌رسد این تصمیم نیز مانند سایر موضع‌گیری‌های محمد بن سلمان ماموریتی است که از سوی دولت آمریکا و بر اساس زمانبندی و شرایط زیر بر عهده وی گذاشته شده است.  

نکته اصلی در زمانبندی ارائه  پیشنهاد مذکور به بشار اسد همزمانی آن با پیشبرد معامله قرن است که قرار بود در می سال جاری و هم‌زمان با جشن برپایی سفارت آمریکا در قدس اشغالی رونمایی شود.  

المیادین نوشت: شکی نیست که پیشنهاد عربستان در این رابطه بخشی از یک مجموعه بزرگ شامل طرح‌های آمریکا و اسرائیل است،  آمریکا به خوبی می‌داند که جنگ در سوریه را به نفع خود به پایان نخواهد برد.  اسرائیل نیز از همین موضوع رنج می‌برد و می‌داند دوستان و ابزارهای خود را در میان گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه و به ویژه بخش‌های جنوبی این کشور از دست خواهد داد.  

رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که پایان این مرحله بدون توافق بر سر خروج نیروهای عضو محور مقاومت شامل ایران و حزب الله از سوریه می‌تواند یک خطر استراتژیک و نگرانی پایدار برای این رژیم ایجاد کند.  در همین راستا است که رژیم صهیونیستی هر از چندگاهی به مواضع مقاومت در سوریه حمله می‌کند.  

علاوه بر اینها پیشنهاد محمد بن سلمان در شرایطی مطرح شده که هجمه تقریباً فراگیری از سوی گروه‌های فلسطینی ضد معامله قرن و افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی وجود دارد. هجمه‌ای که همراه با تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار غزه باعث شکست پروژه معامله قرن شده است.  

پیشنهاد محمد بن سلمان بخشی از رویکرد فراگیر آمریکا و رژیم صهیونیستی و  اعتراف ضمنی به شکست محور آمریکایی – اسرائیلی - سعودی در جنگ سوریه است. به این ترتیب می‌توان گفت که پیشنهاد محمد بن سلمان بخشی از رویکرد فراگیر آمریکا و رژیم صهیونیستی و  اعتراف ضمنی به شکست محور آمریکایی – اسرائیلی - سعودی در جنگ سوریه است.  این پیشنهاد همچنین ثابت کرد تحولاتی که در سوریه تحت عنوان انقلاب و اصلاحات و تغییرات رخ داد، شعارهایی  گمراه کننده و عوام‌فریبانه بود. دلیل آن هم این است که محمد بن سلمان در پیشنهاد خود مشوق‌هایی را در خصوص بازسازی سوریه را مطرح کرده و تلاش دارد باقی ماندن بشار اسد رئیس‌جمهور کنونی این کشور در قدرت را پایان عمر  تضمین شده بداند و تمامی شعارهای مطرح شده در رابطه با اصلاحات در سوریه را نادیده بگیرد.  

شکی نیست که بشار اسد به خوبی می‌داند که پیشنهاد مذکور فراتر از اختیارات محمد بن سلمان و عربستان سعودی است و در اصل یک پیشنهاد آمریکایی است.  

این پیشنهاد گرچه در ظاهر می‌تواند به پایان جنگ در سوریه منتهی شود، اما هزینه‌های بسیار سنگینی برای سوریه خواهد داشت و باعث می‌شود این کشور خالص ترین متحدان خود را که از لحظات اولیه بحران تا اوج آن در کنار این کشور باقی ماندند را از دست بدهد.  بشار اسد به خوبی می‌داند که هزینه کنار گذاشتن متحدان وفادار خود،  همان کنار گذاشتن ارزش‌ها و مبانی سوریه و گزینه‌های استراتژیک این کشور است.  

پیشنهاد آمریکایی- صهیونیستی - سعودی که از زبان محمد بن سلمان مطرح شده پیام جدیدی برای تمامی جریان ها و سازمان ها و جنبش های به ظاهر اسلامی و گروه‌های تروریستی و تکفیری است، مبنی بر اینکه تمامی آنها در معرض نادیده گرفته شدن و فروش قرار دارند.  

این پیشنهاد نشان داد که گفتمان عربستان سعودی در خصوص حمایت از اصلاحات و آزادی‌ها در سوریه تنها یک گفتمان عوام‌فریبانه بود که با ادعاهای دیگری نظیر جهاد و انقلاب و حمایت از آزادی‌ها در این کشور مطرح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • F35 US ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    34 15
    بنی آدم اعضای یک پیکر اند ولی کابویان یک چیز دیگر اند ، امروز جهان در غم سوگ سناتور جان مک کین فقید میسوزد ، هر چند پاچه خوار ایران بود اما کابوی ها خدماتش در راه هموار سازی پرونده پروژه ایرانستان را فراموش نخواهند کرد ، مثلث آتشین ترامپ ، نتانیاهو ، بن سلمان برگ زرین دیگری از تاریخ درخشان ایالات متحده امریکا را رقم خواهند زد . . .
    • در راه کابویی IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
      0 0
      مک کین که پاچه خوار ایران نبود ولی قبول دارم که نباید خودشو میچسبوند به اوباما بی غیرت.
  • مرید چرچیل GB ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    24 24
    شما ایرانی ها تمام نقشه های ما را به هم ریخته اید، قرار بر این بود که سوریه را به نفع اسرائیل و عربستان سعودی و به رهبری بنیامین نتانیاهو و محمد بن سلمان تجزیه کنیم، امید است که با اعمال تحریم های کمرشکن علیه شما بتوانیم ذره ای از شرارتان در منطقه را کم کنیم و اهداف مصالمت آمیز خود را پیش ببریم، این به نفع همه است، از ایرانستان شدنتان بترسید که بعد از همه این ها نوبت شماست.
    • DE ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
      2 0
      بنویس رو کاغذ مدیر برو جلوی آینه واسا اونا صدبار بخون این ارزش کامنت نوشتنت.مدیر چرب چیلی
    • علی IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
      8 0
      رهبر فرمود ؛ ان معی ربی ما خدا را داریم که به سنت هایش ایمان داریم، تا زمانی که به سنتهای الهی عمل کنیم خدا با رهبرماست. انگلیس و امریکا فعلا جوش ۷۰۰۰ میلیارد رو بزنن که در غرب آسیا به فنا دادند.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
      1 1
      یکی بگه این بنده ی خدا چی میگه؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    24 9
    عربستان از آزادی صحبت کنه دیگه از اون حرفاست عربستان و آزادی ضدینی هستند که لا یجمتعان و لا یرتفعان
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    3 0
    حرف باد هواست. پیشنهاد برای ایجاد شکاف داخلی است.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    5 0
    پیشنهاد بن سلمان برای امنیت اسراییل بوده است
  • GB ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
    5 0
    این سیاست جدید آمریکا که به رژیم کودک کش عربستان واگذار شده جای هیچ شکی را دیگر باقی نمی گذارد، که از نظر آمریکا هرکی همراهش شود هیچ مشکلی ندارد، و اگر کسی مقابل ش باشد متهم به دیکتاتوری، و ضد حقوق بشر و ضد مردم و ... می شود !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس