کد خبر 887594
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
رامبد

رامبد جوان در نشست خبری برنامه «خندوانه» درباره نظارت بر اجرا و فرآیند تولید توضیحاتی داد.

به گزارش مشرق، در پایان فصل پنجم مجموعه تلویزیونی «خندوانه» نشست خبری این برنامه با حضور رامبد جوان مجری، سیدعلی احمدی تهیه کننده برنامه و نمایندگان رسانه‌های جمعی در محل ضبط برنامه برگزار شد.

**نظارت بر خندوانه چگونه است؟

بنا بر این گزارش، رامبد جوان در این نشست توضیحاتی درباره نظارت بر برنامه خندوانه ارائه کرد و ابراز داشت: نظارت در شبکه‌ها به صورت کلی انجام می‌گیرد و برنامه‌ای که در بخش کمدی به شکل مستمر کار می‌کند این برنامه است.

وی ادامه داد: برخی از شرکت‌کنندگان ما در فضای مجازی شاید شوخی‌های زننده‌ای هم می‌کردند، اما تلویزیون مکانیزم خود را دارد و نظارت صورت می‌گیرد. اینکه برخی از شرکت‌کنندگان فکر کردند نظارت سخت‌تری شکل گرفته بخاطر مکانیزم تلویزیون است و اینکه آنها با این مکانیزم آشنایی نداشته‌اند. ر این زمینه قوانینی کلی حاکم است و شاید برخی شبکه‌ها مانند شبکه یک و سه کارکردهای مشخص‌تری داشته باشند اما کارکرد شبکه «نسیم» سرگرمی است.

ببینید:

فیلم/رامبد جوان: من اصلا عمو ندارم که بخواهد سپاهی باشد!

وی ادامه داد: قرار بر این بوده که در شبکه نسیم شوخی‌های زیادی وجود داشته باشد چه در قالب برنامه‌های تأمینی و چه تولیدی. فصل پنجم برنامه «خندوانه» هم در همین راستا با تمرکز روی خلق کمدی و خنداندن مخاطب تولید شده و در این مسیر به تعریف جامع‌تری هم رسیده‌ایم. «خندوانه» یکی از این ظرفیت‌های شبکه نسیم است که معتقدم بعد از ۵ فصل به گرامر مشخصی برای حضور کمدین ها و ارتباط با تماشاگر رسیده است.

علی احمدی نیز در این باره گفت: بسیاری از خط قرمز ها را جامعه تعیین می‌کند. بسیاری از عزیزانی که با ما همکاری می‌کنند، با خط قرمزهای تلویزیون آشنا نیستند، فضای رقابتی برنامه هم باعث تشدید برخی حواشی می‌شود. البته خیلی از خط قرمزها را جامعه مشخص می‌کند و حتی تغییر می‌دهد.

** حمایت مالی سپاه از خندوانه خنده‌دار است!

در ادامه این نشست پرسشی درباره حمایت مالی سپاه پاسداران از برنامه خندوانه عنوان شد که در این باره احمدی توضیح داد: متاسفانه فضای مجازی به قدری بی‌قاعده بزرگ شده که رسانه‌های اصلی ما را هم تحت تاثیر قرار داده است. به نظر من رسانه‌ها باید به این مواردی که سندی برایشان وجود ندارد توجه نکنند و این موضوعات را بزرگ نکنند. اگر هم سندی منتشر شده، مخدوش بوده است. مانند سندی که مدعی شده بود با دستور آقای عبدالحسینی از طرف شهرداری و به دستور آقای اوحدی مبلغی به این برنامه پرداخت شده است.

وی افزود: در زمینه تأمین بودجه یک برنامه، ما چیزی به نام برآورد داریم که برای یک برنامه تلویزیونی مبلغی پیشنهاد داده می‌شود. براساس همین برآورد هم سقف بودجه در نظر گرفته می شود و ما در مقام یک پیمانکار فرهنگی ملزم به رعایت این سقف بودجه هستیم. روی این مبالغ هم نظارت صورت می‌گیرد و این مکانیزم آنقدر دقیق است که راهکاری برای تخطی از آن وجود ندارد.

جوان نیز در ادامه سخنان احمدی عنوان داشت: چرا سپاه باید به «خندوانه» پول بدهد؟ مگر خندوانه بودجه و اسپانسر ندارد؟ زدن این حرف‌ها و بیان این ادعاها کاری ندارد. آنقدر بعضی حرف‌ها خنده‌دار است که اصلا نیازی به جواب نیست. قبلا هم می‌گفتند عموی من سپاهی است و او پول‌ها را به برنامه سرازیر کرده است، درحالی که من اصلا عمو ندارم. ما گانگستر نیستم ما برنامه سازیم!؛ یا می‌گفتند که در تبریز پاساژ بالا کشیده‌ایم! چرا هیچکس از تبریز اعتراضی نکرد؟ در حالی که همه مکانیزم درآمدسازی ما در حرفه خودمان است. اگر پولی دربیاوریم با آن فیلم می‌سازیم. ما امسال توانستیم بودجه‌هایی را تامین کنیم و از طریق درآمدی که داشتیم سه فیلم هم بسازیم و این اتفاق خیلی خوبی است که سه گروه توانستند کار بکنند. اینکه بتوانیم امکانات بیشتر برای همکاران خودمان فراهم کنیم، قطعا اتفاق خوبی است.

جوان در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد: این نکته خیلی مهم است که اگر سپاه به ما پول بدهد در مقابل تعهد ما به او چیست؟ پس ما برای چه آنقدر وقت برای اسپانسرمان می‌گذاریم؟ الان سپاه با عنوان اوج کار فرهنگی می‌کند و نیازی به این حرف‌ها نیست که بخواهد ما را حمایت کند و فیلم‌هایش را هم می‌سازد. سواد رسانه‌ای که قطعا اهالی رسانه از ان بهره‌مند هستند، یعنی تشخیص بدهیم چه اخباری درست و چه اخباری غلط است و تشخیص درست یا غلط بودن این حرف‌ها بیش از هر کسی وظیف شماست.

**از روز اول پای هدفمان ایستاده‌ایم

در بخش دیگر این نشست جوان تصریح کرد: امروز چقدر شما آدم‌هایی را به واسطه خندوانه می‌شناسید که پیش از این نمی‌شناختید؟ ما از روز اول تا الان با یک هدف جلو آمده‌ایم و پای آن هم ایستاده‌ایم‌. در طول این مدت افراد تازه‌ای به این حوزه اضافه شده‌اند اما مگر چند نفر داریم که در این سطح برنامه‌سازی کنند. قطعاً برای ما راحت‌تر بود که سریال شبکه نمایش خانگی بسازیم و پول راحت‌تری هم درمی‌آوردیم تا اینکه ۵ سال بر سر قاعده خودمان بمانیم. در آن صورت زمان کمتری می‌گذاشتیم چون با این انرژی و تیم به راحتی می‌توان فیلم سینمایی ساخت.اگر مروری کنیم، برنامه‌ای توانسته در پنج فصل کمپین‌های بسیاری به راه‌بیاندازد، می‌توان به این برنامه حسودی کرد. مثلا فکر کنید یک برنامه‌ساز نمی‌تواند اسپانسر داشته باشد و ناگزیر از تلویزیون که شرایط سختی هم دارد بودجه می گیرد. بعد که برنامه را می‌سازد و دیده نمی‌شود، او را بازخواست می‌کنند. چنین فردی ممکن است برایش این سوال پیش بیاید که «خندوانه» که هزینه‌ای برای تلویزیون ندارد، لابد روی پول می‌خوابد و عواملش هم روز و شب در حال پول خوردن هستند. 

**راه‌اندازی جشنواره تئاترهای کمدی 

 جوان همچنین درباره برنامه‌های آینده خندوانه نیز گفت: فصل پنجم تا نوروز ۹۸ ادامه خواهد داشت و پس از خنداننده‌شو مسابقه ادابازی را خواهیم داشت. ضمن اینکه قرار است جشنواره تئاترهای کمدی را راه‌اندازی کنیم. البته باید ببینیم که می‌توانیم چنین گروه‌هایی را جذب کنیم یا خیر؟

**برایمان جوسازی کرده‌اند!

در ادامه نیز احمدی در پاسخ به سوالی با مضمون بحث نظارت تلویزیون بر برنامه‌ها نیز تصریح کرد: تطبیق خروجی برنامه با قوانین نظارتی تلویزیون به صورت روتین و همیشگی انجام می‌شود اما واقعیت این است که ما هم باید خودمان به مرزی دقیق برسیم و ظرفیت نقدپذیری خود را افزایش دهیم. در این ایام بعضاً نقدها را دیده‌ایم که فارغ از نقد بیشتر جوسازی بوده است. من معتقدم چند رسانه مشخص جوسازی کردند چون ما نقدها را می‌خوانیم و در اتاق فکر درباره آنها حرف می‌زنیم.

وی ادامه داد: با این حال «خندوانه» برنامه‌ای است که در بدترین شکل ممکن زیر ۷۰ درصد مخاطب نداشته است. پس نمی‌تواند بدون توجه به منتقدان به وضع مثبتی برسد. نظارت‌ها وجود دارد و ما هم از آن‌ها استقبال می‌کنیم و تعامل ما با شبکه خیلی جدی و فارغ از قواعد کاری بوده است. سعی می کنیم اگر هم اختلاف نظری داریم با تکیه بر فضای مثبت برطرفش کنیم.

در ادامه نیز جوان گفت: امروز شوخی‌هایی در تلویزیون می‌شود که قبل از این وجود نداشت و با برنامه «خندوانه» وارد شده است، اتفاقا تماشاگر هم استقبال می‌کند.استندآپ شیوه تازه‌ای است و همه باید در آن آزمون و خطا کنیم تا به شکل درست‌تر آن برسیم. شرکت‌کنندگان در این برنامه همه جوان و کم‌تجربه هستند. من در طول این سال‌ها استندآپ‌های زیادی از دنیا دیده‌ام و برایم مهم بوده که این سبک اجرا را ایرانیزه کنیم و هرجا این اتفاق نیفتاده زور ما زیاد نبوده است.

وی افزود: نکته دیگر این است که در مسیر به شهرت رسیدن آدم‌های حاضر در خندوانه اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد و مثل یک رویا می‌ماند.در هالیوود ما روانشناس ستاره‌ها داریم درحالی که در ایران چنین چیزی وجود ندارد. در حقیقت آنها هستند تا آدم‌هایی که یک شبه معروف و پولدار می‌شوند را درمان کنند و مراقبشان باشند تا دچار افسردگی نشوند.  در دوران برگزاری «خنداننده‌شو» بچه‌ها خیلی توجه می‌گیرند و زمانی که برنامه تمام می‌شود فراموش می‌شوند و این می‌تواند خیلی حالشان را بد کند. ما نمی‌توانیم از همه ۱۶ نفر مراقبت کنیم و تا جایی که بتوانیم حمایت‌ها را انجام می‌دهیم. الان هم بخشی از بچه‌ها درجاهای مختلف استندآپ می‌کنند و هنوز راه زیاد است.

**مراقبیم شوخی‌های جناب‌خان سطحی نشود

در ادامه نیز جوان درباره حضور جناب خان در برنامه نیز توضیح داد: از ابتدا بنایمان این بوده که جناب خان سه شب در هفته حضور داشته باشد ولی مراقبیم که شوخی‌هایش وارد موضوعات سطحی نشود.

احمدی نیز تاکید کرد که خندوانه یک سرمایه ملی است و تا زمانی که تیم برنامه‌سازی ما محتوای لازم را داشته باشد، برنامه را تولید می‌کنیم.  

**اگر از آنتن استفاده کنم حق و سهم من است!

در بخش دیگری از نشست خبرنگاری از رامبد جوان این سوال را پرسید که شما در این برنامه از آنتن تلویزیون استفاده شخصی می‌کنید، که جوان در این باره گفت: من به هیچ عنوان این حرف را قبول ندارم. خندوانه به قدری برای دیگران فضا ایجاد کرده که اگر هم من در جاهایی از آن استفاده کنم حق و سهم من است با این حال چنین کاری نمی‌کنم. همین الان هم از احسان کرمی به عنوان مجری استفاده می‌کنیم تا من کمتر دیده شوم ولی رامبد و «خندوانه» با هم شکل گرفته‌ و به هم گره خورده‌اند.

**همه شوخی‌های «خندوانه» قابل دفاع هستند!

در ادامه خبرنگار سوالی با این مضمون از تهیه کننده و مجری خندوانه پرسید که شما از شوخی‌های خنداننده‌شو دفاع می‌کنید در حالی که این طور نیست. بسیاری از شوخی‌های این برنامه نامناسب هستند و شما در پاسخ منتقدان را جو زده می‌دانید و معتقدید که آنها جوسازی می‌کنند ویا به خاطر نپرداختن به مشاغل و قومیت‌ها، به پدر و عمه و دایی و ... متوسل شده‌اید که در جاهایی این شوخی‌ها جایگاه آنها را در خانواده مخدوش می‌کند که احمدی در این زمینه پاسخ داد: عنوان مثبت ۱۸ زیادی است و شما قبلا هم این عنوان را تیتر کردید که خوب نیست. نمی‌دانم کجای خندوانه را مثبت ۱۸ می‌گویید. ما همه شوخی‌ها را قابل دفاع می‌دانیم و درباره همه می‌توانیم بحث کنیم. یکی از رسانه‌ها هر روز درباره خنداننده‌شو مطلب منفی می‌زد. به نظرم اگر نشست‌هایی برگزار شود و در آن‌ها به تعریف کمدی برسیم می‌توان به برخی از این شوخی‌ها پرداخت.دست ما در شوخی بسیار بسته است. ما سعی کردیم احترام قومیت‌ها را حفظ کنیم اینجا هم در شوخی‌ها گاهی وارد لهجه‌ها شدیم و اگر به وهن نزدیک می‌شد اصلا ورود نمی‌کردیم. پرداختن به عمه و پدر و مادر هم که از روی ناچاری است.

جوان نیز در ادامه تاکید کرد: مشکل اینجاست که هنوز نگاه شما در سطح جامعه وجود دارد و من به آن ایراد می‌گیرم. با خود من شوخی بسیاری در خندوانه شده است. با مردانگی‌ام،  زن گرفتنم، بچه دار شدنم و همه چیز من شوخی شده است. بهتر است ظرفیت خود را بالا ببریم و بگذاریم با همه شوخی شود. متاسفانه در اظهارنظرها شوخی برابر با توهین قرار می‌گیرد درحالیکه چنین چیزی نیست. اجازه دهیم فضا برای شوخی با همه باز شود و مدام تذکر ندهیم که بنشین و این را بگو و  این را نگو. در حالی که کمدی باید رشد کند و قدرت بگیرد. نگاه کوته‌فکرانه وجود دارد که می‌گویند خندوانه قرار است کاری کند که مردم مشکلات خود را فراموش کنند و اصلا اگر چنین رویکردی باشد چه اشکالی دارد.

**برنامه‌سازان اجازه ارتباط مستقیم با اسپانسرها را ندارند 

تهیه کننده برنامه خندوانه در ادامه این نشست توضیحاتی راجع به نحوه کار با اسپانسرها را توضیح داد و در ادامه رامبد جوان تاکید کرد که ما ارتباط مستقیم با اسپانسر نداریم و اجازه این کار را هم نداریم.

**دستمزد رامبد جوان از خندوانه 

رامبد جوان درباره میزان دستمزدش از برنامه خندوانه نیز گفت: اصلا چرا باید این موضوع توضیح داده شود؟ زمانی تصویری منتشر شد که من از اپلیکیشن آپ پول گرفته‌ام اما این چه ربطی به خندوانه دارد؟ من سال‌ها کار تبلیغاتی کرده‌ام و در این حوزه فعالیت می‌کنم.

وی ادامه داد: دستمزد من در فصل یک به عنوان طراح، کارگردان، سرپرست گروه اتاق فکر، مجری برای هر برنامه  سه میلیون و در فصل دوم پنج میلیون بود و سال‌های بعد به مرور به آن افزوده شد. دستمزد، یک مساله خصوصی است ما با تلویزیون در یک شرایط سخت مالی هستیم. ما در خندوانه قرض کرده‌ایم و خیلی کارها را از جیب خود هزینه کرده‌ایم. ما از جیب خود به کمدین‌ها دستمزد داده‌ایم و هزینه آن پرداخت نشده است. درآمدزایی در حرفه ما کاملا مشخص است. مشخص کار می‌کنیم و درآمد کسب می‌کنیم خدا را شکر از بودجه تلویزیون و بیت المال پول نمی‌گیریم بلکه پول هم می‌دهیم. ولی به هرحال خندوانه نسبت به سایر پروژه‌ها گران‌تر است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس