مجلات همشهری

مدیرمسؤول روزنامه همشهری درباره شیوه برون‌سپاری گروه مجلات همشهری توضیح داد و همین خبر کافی بود تا جمعی از روزنامه‌نگاران به شیوه سپردن این مجموعه به یک جوان کم‌تجربه با عباراتی کنایه‌آمیز اعتراض کنند

به گزارش مشرق، مهران کرمی که در میانه‌های خردادماه امسال، مدیرمسئولی روزنامه همشهری را بر عهده گرفت، در اینستاگرام خود نوشت: داستان مجلات همشهری از موضوعاتی است که از آغاز دوره جدید مدیریت همشهری حساسیت‌هایی برانگیخته. طبیعتا وقتی سخن از گروهی از نشریات به میان میاد که خاطره بخشی از مخاطبان و حافظه جمعی را شکل می‌دهند، نمی‌شود به آسانی سخن گفت و بی‌پروا موضع گرفت.

وی در بخش دیگری آورده است: بسیاری از کسانی که درباره واگذاری مجلات همشهری به پیمانکار بخش خصوصی اظهار نظر کردند از روی دلسوزی و از نگاه آسیب‌شناسانه نقد کرده‌اند. نکته‌ای که می‌خواهم در پاسخ به این نقدها بگویم و بگذرم این است که در همشهری انتخاب ما میان انتشار و عدم انتشار بخش اعظم مجلات همشهری به خاطر هزینه‌های بالای انتشار آنهاست. طبیعتا برای مدیریت موسسه همشهری فرمان به توقف انتشار سخت‌ترین گزینه ممکن و ادامه انتشار تقریبا ناممکن است. از ابتدای دور تازه مدیریت شهری و همشهری این بحث چالش‌برانگیز بوده و از خردادماه که من در همشهری حضور یافته‌ام راه‌حل‌های مختلف از کاهش هزینه‌ها و کاهش صفحات یا پرداخت‌ها یا تغییر دوره انتشار مطرح بوده و مذاکرات مفصلی نیز صورت گرفته‌است. در نهایت نیز به سردبیران محترم مجلات نیز مکتوب اعلام شده بود که تا پایان شهریور می‌توانند دیدگاه‌های خود را در باره انتشار مجلات به شیوه کاملا خودگردان و اقتصادی ارائه کنند.

بیشتر بخوانید:

سقوط غمبار یک برند؛ «همشهری»

وی تاکید کرده است: اینک در آخرین ماه انتشار مجلات همشهری به شیوه کنونی که مستلزم تحمیل هزینه‌های کلان در حوزه کاغذ، چاپ و حقوق پرسنل است، گروه مجلات همشهری به موجب قراردادی برون‌سپاری شده است که هدف آن بقای مجلات همشهری در شکل و شمایل و خط‌مشی کنونی و به شیوه اقتصادی است. در این قرارداد جدید درآمدها و هزینه‌ها یک‌جا به پیمانکار سپرده شده و تضمین‌ها و سازوکارهای لازم نیز اتخاذ شده است. دغدغه همه ما حفظ برند و اعتبار همشهری و همکاران این مجلات به شیوه بخش خصوصی و پرهیز از هزینه‌کردهای غیرضروری به شیوه مدیریتی گذشته‌ است. از دوستان عزیزی که نقدهای دلسوزانه‌شان را از ما دریغ نکردند نیز درخواست می‌کنم که کمک کنیم تا درخت نحیف مطبوعات در زیر بار مشکلات و فشارهای اقتصادی و روانی ایستادگی کند و کمر استوار نگه‌ دارد.

اما کرمی در نوشته خود اشاره‌ای به کسی که مجلات همشهری به او داده شده، نکرده است. مدیر جدید بخش مجلات همشهری «علی رزاقی بهار» است. 

رزاقی در معرفی خود نوشته است: دانشجوی دکترای علوم سیاسی هستم و ۱۲ سال سابقه روزنامه‌نگاری دارم. در روزنامه فرهیختگان و مجله سروش (صداوسیما) کار کرده‌ام و به‌صورت حق‌التحریر هم با برخی روزنامه‌ها همکاری داشته‌ام. مدیرمسئول یک روزنامه محلی به نام «بارثاوا» هستم که رویکردش فرهنگی و هنری است و در مشهد منتشر می‌شود. سرمایه‌گذار نشریه رهاورد مدیریت هم هستم.

رزاقی ۳۲ ساله که از فعالان فتنه ۸۸ است، بدون اعلام منابع مالی تأمین کننده بودجه اداره کننده همشهری، مدیر ۸ مجله تخصصی همشهری شده است.

او که گفته می‌شود با واسطه‌گری احسان مازندرانی به این سمت رسیده، عضو حزب ندای ایرانیان است و سابقه قابل اعتنایی در عرصه روزنامه‌نگاری ندارد. واگذاری همشهری به او باعث واکنش‌های بسیاری از سوی روزنامه‌نگاران شده که چند مورد از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید: 

* مهدی افروزمنش، تحلیلگر حوزه شهری در توییتی در این باره نوشت: ظاهراً آن همه «تهدید» به تعطیلی مجلات همشهری زمینه‌سازی «تقدیمش» به «دوستان» بوده.

* صادق نیکو، روزنامه‌نگار اصولگرا در توییتی کنایه‌آمیز نوشت: من به خواب هم نمی‌دیدم که اصلاح‌طلب‌ها طوری همشهری رو مدیریت کنن که مدیریت قالیباف دوره طلایی همشهری لقب بگیره!

* پژمان موسوی، روزنامه‌نگار هم در توییتر نوشت: گفته می‌شود می‌خواهند مجلات همشهری را یکجا واگذار کنند به یک نفر! قرارداد پیمانکاری با او ببندند و خلاص… مشکل اصلی نگاه پیمانکاری است؛ این نوع نگاه آفت کارِ روزنامه‌نگارانه است. اینکه یکی را پیدا کنیم که «پول» داشته باشد و بعد کُمپلت مجلات را به او بدهیم. انگار که هر مجله یک پروژه است و کارفرما همه‌ پروژه‌ها را به یکی می‌دهد. حتی مجلات خصوصی هم باید با احتیاط در این زمینه برخورد کنند. مهم نیست فردی که قرار است با او برای انتشار مجلات همشهری قرارداد پیمانکاری ببندند چه کسی است. مهم ساختار معیوبِ این ماجراست. اینکه سرنوشت این همه مجله را به فردی بسپریم که ممکن است فردا بگوید نتوانستم، کم آوردم و تمام. بخشی از این مجلات جزو خاطرات و سرمایه‌های ماست؛ چوب حراج نزنید. حتی بهترین فرد هم نمی‌تواند همزمان سردبیر ـ پیمانکارِ خوبی برای همه‌ی مجلات همشهری باشد. هر مجله هویت و جهانِ خودش را دارد و یک پیمانکارِ خوب هم نمی‌تواند درک درستی از این همه نگاه داشته باشد؛ چه رسد به اسامی‌ای که مطرح است؛ چوب حراج نزنید آقایان.

یغما فشخامی، خبرنگار توییت کرد: مدیر جدید مجلات همشهری، علی رزاقی بهار متولد ۶۵/ کارنامه کاری: انتشار ماهنامه بارثاوا / یادداشت‌نویس نقدهای ادبی فرهنگی و سینمایی در مجلات همشهری و جام جم/ مدیر کانال تلگرامی اخبار فوری با ۲۶۶۲ اعضا و عضو حزب ندا. پدر او هم از سرمایه‌گذاران فوتبال در مشهد و تیم سیاه جامگان بود.

اعظم ذوالفقاری، خبرنگار مشهدی هم توییت زد: جوان‌گرایی و از مدیرمسئول همشهری یاد بگیرید، یه جوون بیست و چندساله رو گذاشته مدیر همه مجلات همشهری، تاکید می‌کنم همه شو که قشنگ همه رو به فنا بده بعدم بگن اینم نتیجه جوان‌گرایی. آقا ما رزاقی بهارو میشناسیم، این صندلی براش زیادی بزرگه.

علی مصلح هم در توییت‌هایی نوشت: مسئولیت واگذاری مجلات همشهری به یک جوان ۳۲ ساله مستقیم به اصلاح‌طلب‌ها برمی‌گرده و قابل ماست‌مالی نیست. فارغ از منابع مالی و جزئیات پشت پرده چنین معامله‌ای، سپردن سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار به یک آدم ناشناخته رو احتمالاً می‌شه در عضویتش در حزب ندای ایرانیان جست‌وجو کرد. علی رزاقی بهار که ظاهراً مجلات همشهری رو کنترات برداشته، در سایت شخصیش عنوان «منتقد سینما» رو در سوابقش نوشته. به عنوان کسی که ۲۰ سال حوزه کاریم رسانه‌های سینمایی و نقد فیلم بوده، یک بار هم اسمش رو نشنیدم! آخرین باری که حزب ندای ایرانیان به فکر نشریه‌داری افتاد، روزنامه «وقایع اتفاقیه» بود که ناگهان تعطیلش کردند و تعداد زیادی روزنامه‌نگار بیکار شدند. عکسی که علی رزاقی بهار در اینستاگرامش منتشر کرده و در کنار صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان دیده می‌شه.

مطهره شفیعی، روزنامه نگار در اینستاگرام نوشت: آقای افشانی سلام! یادتان هست رغبتی به پذیرش شهرداری نداشتید! من یادم هست و خوب یادم هست. اما زمان زیادی نگذشت که فهمیدم در ادبیات برخی مردم شریف لر افعال معکوس کاربرد دارد. هیچ کدام از وعده‌هایتان محقق نشد به ویژه وعده‌هایتان به شهروندان تهران! انتصاب همکاران ناشناس بنده به سمت‌های رسانه‌ای شهرداری معنایی جز عدول از آرمان‌های اصلاح طلبانه و ترجیح منافع شخصی خود و حامی گرامیتان در شورا بر منافع ملی ندارد. شرمنده از خون دل خوردن‌ها برای شهردار شدن شما.

مهسا جزینی، روزنامه نگار نیز در توییتی نوشت: مجلات همشهری به مدیر کانال تلگرامی به نام خبرفوری واگذار شد. گویا کل تحریریه مجلات، آگهی‌ها، پخش و توزیع به ایشان واگذار شده است.

محمدجواد روح، روزنامه‌نگار، در کنایه‌ای در تلگرام با اشاره به توییت رزاقی بهار نوشت: توییت مدیر جدید مجلات همشهری درباره سوابق مطبوعاتی ایشان. از اینکه تاکنون سعادت شاگردی ایشان را نداشتم؛ شرمنده‌ام!

مهدی جلیلی در چند توییت نوشت: می‌خواهند مجلات همشهری را یک جا واگذار کنند به یک نفر. یعنی همشهری داستان و ۲۴ و سرنخ و … را که هر کدام در یک زمینه تخصصی منتشر می‌شوند، بدهند یک نفر. آن یک نفر کیست؟ جوانی که در ستاد انتخاباتی فعال بوده و گفته من با تیمی ده نفره همه مجلات را اداره می‌کنم. علی رزاقی بهار همان جوانی است که به همشهری پیشنهاد داده من همه مجلات را یکجا اداره می‌کنم. این پیشنهاد و قبول آن از طرف حاجی مدیر عامل همشهری چند سؤال اساسی پیش می‌آورد.

۱ . این واگذاری تحت چه عنوانی انجام می‌شود؟

۲ . شکل واگذاری مجلات چگونه است؟

۳ . آقای حاجی اگر امکان اداره مجموعه مجلات همشهری با ده نفر آدم وجود داشته، چرا تا حالا اینکار را انجام نداده‌اید؟

۴ . کارشناسانی که این واگذاری را تأیید کرده‌اند چه کسانی هستند؟

۵ . نقش شهردار تهران در این واگذاری چیست؟

گیسو فغفوری، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نوشته: مدیریت مجلات همشهری به علی رزاقی بهار واگذار شد. کل تحریریه مجلات، آگهی‌ها، پخش و توزیع

به نظرم این سوال‌ها حتما باید پرسیده شود

۱ . این کنترات با چه مبلغی انجام شده است؟

۲ . این قرارداد در سایت شفافیت شهرداری آمده است؟

۳ . پول واگذاری نشریات را از کجا آورده‌اند؟

محمد رسا در توییتی نوشت: گویا کل مجلات همشهری رو دارن میدن زیر دست یک نفر که هیچ سابقه‌ای نداره! فامیل‌بازی و رابطه کشور رو به گند و کثافت کشید! جون هر کسی دوست دارید به ۴ نفر متخصص کار اعتماد کنید! آه.

هومن جعفری روزنامه‌نگار نوشته است: این برادرمان با سابقه یادداشت نویسی شده مدیرکل نشریات همشهری؟ من با هجده سال سابقه باید بشوم وزیر ارشاد لابد!

الهه ابراهیمی، روزنامه‌نگار نیز توییت کرده است: مجلات همشهری زیان‌ده بودند و این فرد پذیرفته بدون دریافت پولی چاپشون کنه. تنها هنرش هم پول باباشه که بشدت پولداره. رزومه و تخصص هم نمیخاد چون تو این مملکت پول حرف اول و آخر رو می‌زنه.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس