اخبارویژه

وزیر نفت دستور داد 4 تن از کارکنان مناطق نفتخیز جنوب به دلیل تخلف از بخشنامه مربوط به منع دریافت هدایا و تسهیلات مسافرتی از شرکت غیرمتبوع تعلیق شوند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*********

کیهان

تعهد به جنگیدن با ایران زیر پرچم آمریکا جرم نیست؟!


رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهاراتی عجیب گفت تابعیت دوگانه داشتن جرم نیست!


حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق اطلاعات ما ایرانی‌ها در آمریکا و اروپایی‌ها نگران شده‌اند. وکیل گرفته چون ترس دارند که هرلحظه اموال آنها در ایران مصادره شود.


وی با ادعای این‌که اقامت و تابعیت مضاعف جرم نیست، گفت: هشت میلیون ایرانی خارج از کشور وجود دارد که بخش قلیلی از آنها با نظام مشکل دارند، پس نباید علیه همه آنها به گونه‌ای فضای التهابی ایجاد کرد که آنها به دنبال وکیل برای جلوگیری از مصادره اموال‌شان در ایران را داشته باشند. اقدامات ما باعث چنین ترسی شده است.


فلاحت‌پیشه گفت: در موضوع تابعیت باید حقوق و دغدغه ایرانی‌ها مورد توجه قرار گیرد. اقامت و تابعیت مضاعف جرم نیست.


وی افزود: در این باره تنها کسانی که تابعیت مضاعف دارند نمی‌توانند در سمت‌ها و موقعیت‌ حساس حضور پیدا کنند و اینها همه در استعلام‌های مدیریتی مشخص می‌شود.


فلاحت‌پیشه گفت: ما هشت میلیون ایرانی خارج از کشور داریم که بخش قلیلی از آنها با نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند پس نباید علیه همه آنها فضای التهابی ایجاد کرد.


اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درحالی است که اولا دریافت‌کنندگان تابعیت مضاعف در کشورهایی مانند آمریکا، سوگند می‌خورند و تضمین می‌دهند که زیر پرچم آن کشور و علیه دشمنان آمریکا بجنگند! اخذ تابعیت با چنین تعهدی، چیزی جز خیانت و جنایت است؟!


ثانیا در موضوع تابعیت دوگانه، افرادی محل بحث بوده‌اند که به کشور آمده و در مراکز مهم دولتی، پست و سمت گرفته‌اند؛ نظیر مدیر دوتابعیتی در شرکت نفت که پس از اختلاس از کشور گریخت، یا دری‌اصفهانی عضو تیم مذاکره‌کننده و کارشناس ارشد امور بانکی و مالی و تحریم که بعدها معلوم شد با کسانی نظیر  سحر نوروززاده از تیم مشاوران امنیت ملی دولت آمریکا در ارتباط است و از بیگانگان حقوق‌های گزاف دریافت می‌کند؛ یا مثلا کاوه مدنی معاون سازمان محیط زیست که در پوشش این سازمان، یک شبکه بزرگ وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه را هدایت و مدیریت می‌کرد و از کشور گریخت. آیا رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از این قبیل مهره‌چینی‌ها بی‌خبر است یا لااقل از گزارش نیم‌بند مجلس درباره حضور دوتابعیتی‌ها در وزارت راه، هلال‌احمر، سازمان بهزیستی و... خبر ندارد؟! اگر خبر دارد باید توضیح دهد که امثال وی چرا چند سال در مجلس درباره عناصر دوتابعیتی تعلل کرده و موجبات خسارات سنگین به امنیت و منافع ملی را فراهم کرده‌اند؟


اگر نماینده مجلسی هنوز تکلیفش با کسانی که برای جنگیدن با ایران زیر پرچم آمریکا سوگند یاد می‌کنند، معلوم نیست، طبعا صلاحیت و بینش نمایندگی مجلس جمهوری اسلامی را ندارد چه رسد به ریاست کمیسیون.



نفاق یکی از سران فتنه دوباره عود کرد


یکی از سران فتنه سبز می‌گوید مهم‌ترین خواسته اصلاحات این است که جمهوری اسلامی تمام و کمال پیاده شود.


خاتمی گفته است: انقلاب ما خواستار استقرار جمهوری اسلامی بود و باید بررسی کنیم که جمهوری اسلامی چگونه اجرایی می‌شود و مهم‌ترین خواسته اصلاحات این است که جمهوری اسلامی تمام و کمال پیاده شود و اگر چنین شد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.


وی افزود: اساس جمهوریت، مردم هستند و رأی و نظر مردم تعیین کننده است و نظام مبتنی بر خواست و اراده و رضایت مردم است و مسئولان، برآمده از خواست مردم هستند و باید در مقابل مردم پاسخگو و مسئول باشند و لوازم این حاکمیت انسان بر سرنوشت خود این است که آزادی بیان و اندیشه و نیز عدالت در همه جهات برقرار باشد.


وی با انتقاد از تنگ شدن دایره خودی در ایران و اعمال سلیقه‌ها گفت: با تنگ شدن دایره خودی، انبوهی از نیروهای علاقه‌مند به اسلام و انقلاب و ایران خارج از این دایره قرار می‌گیرند.


رئیس شورای مرکزی مجمع روحانیون همچنین بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت را خطرناک خواند.


این سخنان در حالی است که فتنه‌گران با دروغ‌بافی و تحریک امثال خاتمی، علیه جمهوریت (رأی مردم) در اسلامیت در سال 88 شورش برپا کردند و شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» دادند. آنها همچنین روی جمهوری اسلامی خط کشیدند و با وجود اینکه نقش پیاده نظام آمریکا و اسرائیل و انگلیس را اجرا می‌کردند، مدعی جمهوری ایرانی شدند.


خاتمی چند بار در پستو اذعان کرده که ادعای تقلب در انتخابات دروغ بود اما علناً طی 8 ماه فتنه و آشوب‌افکنی دشمن، با نقشه و سناریوی دشمن که استارت آن «دروغ تقلب» بود، همراهی کامل داشت. آنها سعی داشتند مانع از تشکیل دولت برآمده از رأی 63 درصدی (24/5 میلیون نفری) مردم شوند.


اما درباره ادعای تنگ شدن دایره خودی شایان ذکر است که اخیراً عارف رئیس فراکسیون امید تصریح کرد: جبهه اصلاحات از گوگوش تا سروش (2 عنصر ضد انقلاب و ضد دین) را شامل می‌شود. شاید هم به خاطر همین آلودگی بود که فتنه‌گران در عاشورای 88، علناً به ساحت امام حسین(ع) هتاکی کردند اما در آن 8 ماه و پس از آن، حتی یک بار از سوی خاتمی و دیگر سران فتنه نکوهش نشدند؛ این سکوت، داشتن «آتو» از سران فتنه به ویژه خاتمی نزد سرویس‌های جاسوسی بیگانه و گروهک‌های ضد انقلاب را تقویت می‌کند.



لیبرال‌بازی آقای وزیر و بار تورمی آن بر دوش مردم


وزیر راه و شهرسازی به اسم بازار آزاد، چراغ سبز افزایش سرسام‌آور قیمت هواپیما را داده است.


به گزارش رجانیوز، با آزاد شدن نرخ بلیط ناوگان حمل‌ونقل کشور، شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی و ریلی آزادند ارزش‌گذاری روی بلیط‌های خود را بدون قید نظارت دولت و در بستر بازار آزاد انجام دهند. این آزادسازی قیمت‌ها نتیجه‌ای جز فشار به مردم و ایجاد محدودیت‌ مالی برای آنها ندارد.


در این راستا مسیر پروازی از تهران به سمت شهرهای پرتقاضا مانند مشهد، شیراز، تبریز، بندرعباس، اهواز و جزیره کیش در طول روزهای گذشته افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کرده‌اند تا جایی که در تمامی این مسیرها امکان پیدا کردن بلیط یک طرفه با نرخ کمتر از 250 هزار تومان وجود ندارد.


اما عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در واکنش به افزایش سرسام‌آور قیمت بلیت هواپیما اظهار داشته است: «حفظ صنعت هواپیمایی از قیمت پروازها برای کشور بسیار مهم‌تر است!»


گفتنی است اگر مسافران بخواهند از پروازهای صبح زود اجتناب کنند، نرخ پروازهایشان به بیشتر از 300 هزار تومان می‌رسد و در بسیاری از مسیرها تعداد قابل توجهی از بلیت در مرز 500 هزار تومان عرضه می‌شود. برای مناطقی که پروازهای کمتری دارند مانند چابهار یا عسلویه افزایش نرخ قابل توجه‌تر است و ارزان‌ترین بلیت در این مسیرها از حدود 300 هزار تومان آغاز شده و به بالاتر می‌رسد.


منتقدان و رسانه‌ها، اینها را نتیجه سیاست‌های لیبرالی عباس آخوندی می‌دانند. طبق گفته روزنامه‌ سازندگی هم که منتسب به کارگزاران و حامی دولت بوده «عباس آخوندی تحت تاثیر حسین عبده تبریزی و از حامیان جدی بازار آزاد است.»


لیبرالی بودن رفتار و عملکرد وزیر راه و شهرسازی از همان ابتدای ریاستش بر وزارت تا حدی در رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته بود که آخوندی در واکنش به انتقادات نسبت به سیاست‌های لیبرالی افراطی این وزارتخانه، طی صحبت‌های خود در دوم اسفند 94 به دفاع از لیبرالیسم پرداخت و مدعی شد: «لیبرالیسم و سوداگری دو موضوع کاملا متفاوت از یکدیگرند، لیبرالیسم یعنی اینکه همه برای کسب حقوق خود آگاه باشند و کسی به حق آنها تعدی نکند. این موضوع با سوداگری متفاوت است اینکه شهروندان هزینه بی‌خود بدهند سوداگری است اما اگر هزینه را براساس عدالت بپردازند، لیبرالیسم است... سوداگری با توسعه هم مخالف است درحالی‌که لیبرالیسم برای توسعه به میدان آمده است. اخلاق حرفه‌ای نتیجه لیبرالیسم است و علیه سوداگری قیام می‌کند.»


نگاه پولی و بازاری آخوندی نسبت به همه چیز به قدری زیاد است که بعد از سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری در استان سمنان که منجر به جان باختن و مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان شد در واکنش عجیبی گفته بود: «همه مسافران بیمه‌اند و جای هیچ نگرانی نیست.»




10 هزار کیلو اورانیوم خارج شده از کشور را هم برمی‌گردانید؟!


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در مدت کوتاهی می‌توانم 30 هزار سانتریفیوژ به شما بدهم.


علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری با اشاره به انتقادها از عقب‌رفت برنامه هسته‌ای به واسطه برجام گفت: در بعد هسته‌ای یک نفر به من بگوید ما چه چیزی را از دست داده‌ایم؟ تنها چیزی که می‌گویند این است که 20 هزار سانتریفیوژ شده 6 هزار تا؛ خب، الان من در عرض مدت کوتاهی 20 هزار تا که هیچ، 30 هزار تا سانتریفیوژ به شما می‌دهم، می‌خواهید چکارش کنید؟ تولید 4 درصد کنیم بعدش چه؟ برخی یک طرفه صحبت می‌کنندو فضا را منفی می‌سازند. ببینید!


وی می‌افزاید: هسته‌ای اسم بزرگی دارد و برخی از این فضا استفاده می‌کنند و کلمات قلمبه سلمبه را کنار هم می‌چینند تحت عنوان دانشمند هسته‌ای! که ما متأسفانه با این کار ارزش دانشمند هسته‌ای واقعی را هم از بین برده‌ایم. هر کسی به خودش می‌گوید دانشمند هسته‌ای و با این کلمات قلمبه سلمبه افکار عمومی را تحریک می‌کند. مثلاً چند روز قبل رفتم به تعدادی از جانبازان عزیز سر زدم. نگران بودند و می‌گفتند رآکتور آب‌سنگین متوقف شد، سیمان ریختید! تصورشان این بود ما یک رآکتوری داشته‌ایم که کار می‌کرده و ما متوقف کرده‌ایم، سیمان ریخته‌ایم! هر چه می‌گوییم بابا این راکتور اصلاً کار نمی‌کرده، یک ساختمان در حال ساخت بوده، خیلی از تجهیزاتش نیامده بود و هنوز هم نیامده! اما عده‌ای می‌خواهند افکار عمومی را منحرف کنند. رآکتوری در بساط نبود،داشت ساخته می‌شد و خیلی از تجهیزاتش نبود.


درباره این اظهارات شایان ذکر است؛ به واسطه برجام، 14 هزار سانتریفیوژ از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ ما معلق - و بعضاً به نوعی اوراق- شد که سرهم کردن دوباره آن مدت‌ها زمان می‌برد. اما مهم‌تر از تعداد سانتریفیوژها، خروج 9700 کیلوگرم اورانیوم غنی شده از کشور و حفظ تنها 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده است. این میزان، حاصل قریب 10 سال غنی‌سازی در کشور بود و آقای صالحی باید بگویند در چه مدتی و با چه حجم از اورانیوم خام مورد نیاز می‌توانند همان سقف 10 هزار کیلوگرم را احیا کنند؟


از سوی دیگر آقای صالحی چنان می‌گوید «تولید 4 درصد کردیم، بعدش چی» که انگار چرخه برنامه هسته‌ای در مسیر صنعتی و کاربردی را نمی‌داند یا کمترین اهتمام و دلبستگی به اهمیت این چرخه ندارد. آیا ایشان نمی‌داند که به عنوان مثال اگر غنی سازی 4 درصد و سپس 20 درصدی نداشتیم، جان 850 هزار بیمار نیازمند به رادیو داروها به خطر می‌افتاد؟! اگر واقعاً افق برنامه هسته‌ای کاربردی برای ایشان تا این حد نامعلوم و بی‌ارزش است، اصلاً چرا ایشان ریاست سازمان انرژی اتمی را پذیرفته است؛ صرفاً برای در تعلیق نگه داشتن؟!


برنامه هسته‌ای در کشورمان برای انواع کاربردهای تولید انرژی، پزشکی، کشاورزی پیش‌بینی شده و عملی شدن این نتایج مهم و کم نظیر، وابسته به همت و علو طبع مسئولان است وگرنه می‌شود همان منطق قجری که نفت پر بها را ماده سیاه بد بو و عفن می‌خواند.


عبارات آقای صالحی درباره رآکتور اراک نیز همراه با مغالطه است. مگر کسی گفته رآکتور اراک به اتمام رسیده بود که ایشان انکار کند رآکتور آب سنگین اراک با تغییر کاربری به واسطه برجام مواجه شد و در قلب آن بتن ریختند. آقای صالحی چگونه می‌تواند این واقعیت مسلم را انکار کند؟



چرا وزارت نفت ضمانت کافی از شرکت بدسابقه فرانسوی نگرفت؟


وزارت نفت باید درباره بدعهدی دوباره شرکت توتال و هشداری که قبلا منتقدان در این باره داده بودند، پاسخگو باشد.


روزنامه فرهیختگان با اشاره به اعلام رسمی خروج توتال از ایران توسط وزیر نفت نوشت: پیش‌بینی خروج رسمی توتال از ایران در زمان انعقاد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بارها از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران بیان و بر عواقب و تبعات این قرارداد هشدار داده شده بود. شرکت ملی نفت ایران تیرماه سال گذشته در کنسرسیومی متشکل از شرکت توتال، «سی.ان.پی.سی» چین و شرکت پتروپارس قراردادی را از نوع IPC برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی منعقد کرد که براساس آن سهم توتال در این سرمایه‌گذاری 50/1 درصد، سهم «سی.ان.پی.سی» 30 درصد و سهم پتروپارس ایران 19/9 درصد تعیین و توتال نیز به عنوان اپراتور کنسرسیوم تعیین شد. شرکت فرانسوی توتال پیش از این نیز قراردادی با ایران برای توسعه میادین گازی امضا کرده بود، اما در سال 2006 با وقوع تحریم‌ها، ایران را ترک کرد. این درحالی است که به گفته اصغر ابراهیمی‌اصل، مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت فرانسوی توتال در دو دهه اخیر روزانه 15 میلیون دلار به ایران خسارت وارد کرده و با یک برنامه از پیش تعیین شده وارد صنعت نفت ایران شده است.


خروج توتال از ایران اتفاقی بود که وزیر نفت تنها به اعلام خبر آن بسنده کرد و بدون آنکه توضیحی در این مورد ارائه دهد، بیان کرد که در حال حاضر فرآیند جایگزینی شرکت دیگری در حال انجام است.

شکی نیست که ایران به واسطه بی‌تدبیری برخی از مسئولان و دولتمردان، تاکنون چه خسارت‌های سنگینی را متحمل شده و تاوان‌های سنگینی را پرداخته است. اینکه در شرایط حساس امروزه کشور، یک شرکت بزرگ نفتی بدون هیچ قیدوبندی به تعهدات خود پشت پا می‌زند، نشان از بی‌مسئولیتی شرکت مذکور نیست، بلکه ریشه در بی‌فکری و بی‌تدبیری کسانی دارد که زمینه‌ چنین اقدامی را فراهم کرده‌اند. آیا اگر در قرارداد با توتال، ضمانت‌های محکم و اصولی اخذ می‌شد و این شرکت را ملزم می‌کرد در هر شرایطی به فعالیت خود ادامه دهد و در غیر این صورت متحمل خسارت خواهد شد، آیا توتال می‌توانست با یک خداحافظی ساده ایران را ترک کند؟


رضایت پیشاپیش عضو فراکسیون امید از عملکرد اقتصادی دولت


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به جای نقد عملکرد اقتصادی دولت می‌گوید در صورت رأی اعتماد مجلس به وزیر اقتصاد باید سؤال از روحانی منتفی شود.


الیاس حضرتی که در دوره اصلاحات به واسطه ارتباط و رفاقت با مفسد اقتصادی آن دوره (شهرام جزایری) معروف شد، ضمن توییتی نوشت: «اگر فردا ]امروز[ وزیر اقتصاد به عنوان تنها مقام پاسخگوی تیم اقتصادی دولت به مجلس، مجدداً رأی اعتماد بگیرد، به این معنی است که مجلس از شرایط اقتصادی کشور راضی است و در این صورت سؤال از رئیس‌جمهور بلاموضوع خواهد بود. افکار عمومی درباره عملکرد ما قضاوت خواهد کرد.»


زمزمه رضایت عضو فراکسیون امید از عملکرد دولت و وزیر اقتصاد در حالی است که نرخ ارز و سکه و خودرو و مسکن و گوشی تلفن همراه و اقلامی از این دست ظرف یک سال اخیر، بین 35 تا 300 درصد افزایش یافته و فشار کاهش ارزش پول ملی و افزایش تورم در کنار تشدید رکود و بیکاری، طبقات متوسط و پایین جامعه را به شدت آزار می‌دهد.


سوء تدبیر دولت در حدی است که حتی کارشناسان اقتصادی حامی دولت (کسانی نظیر راغفر، مومنی، سرزعیم و...) نیز در موضع انتقاد و اعتراض به بی‌تدبیری‌های رانت‌آفرین دولت قرار گرفته‌اند. یک قلم از این رانت‌آفرینی‌ها، واگذاری 18 میلیارد دلار به قیمت 4200 تومان به یک اقلیت دو سه درصدی در جامعه بود.

خراسان

آشنایی با احکام اهل سنت برای مسئولان گزینش الزامی شد

طبق بخشنامه جدید یک نهاد مسئول در قوه مجریه به همه دستگاه های دولتی، اعلام شده با توجه به این که دوره های آموزشی شغل مسئول گزینش، با هدف ارتقای سطح دانش و توانمندسازی آن ها با همکاری هیئت عالی گزینش بازنگری و طراحی شده، بر اساس یکی از سرفصل ها، کلیه گزینشگران موظفند دوره آشنایی با احکام اهل سنت شامل مذاهب و فرقه های آن، مقایسه احکام شیعه و سنی، احکام فردی اهل سنت و احکام اجتماعی همچون معاملات و اطاعت از حاکم شرع، مقایسه تطبیقی احکام مورد ابتلا و دیگر مسائل جاری را پشت سر بگذارند.

ایران

مخالفت دو بانک بزرگ امریکا با تحریم گردش مالی ایران

خبر اول اینکه، پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن گزارش داد: جی.پی مورگان و سیتی بانک دو بانک بزرگ امریکایی به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی متعهد نخواهند بود. به گزارش العالم، این بانک‌ها که عضو شبکه مالی سوئیفت هستند، از پاسخ به تحقیقات واشنگتن فری بیکن درخصوص اینکه آیا قصد قطع دسترسی ایران به سوئیفت را دارند یا نه، امتناع کردند. سوئیفت شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط مشخص و با امنیت بالا است. بانک‌های ایرانی پس از اجرای برجام در سال 1394 و رفع تحریم‌ها بار دیگر به سوئیفت متصل شدند. اختلاف میان دولت امریکا و اروپایی‌ها بر سر اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه ایران باعث می‌شود تا این دو نهاد مالی امریکایی دست به انتخاب بزنند. به نوشته واشنگتن فری بیکن، موضع دو بانک امریکایی به نگرانی مقام‌های امریکا درخصوص تلاش کشورهای اروپایی و متحدان منطقه‌ای ایران برای دور زدن دور بعدی تحریم‌های امریکا در چهارم نوامبر (13 آبان) دامن می‌زند.

 پیشنهاد بن سلمان به بشار اسد در رابطه با ایران

خبر دیگر اینکه، یکی از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان اعلام کرد که ولیعهد عربستان پیشنهادی در رابطه با ایران و حزب‌الله به رئیس جمهوری سوریه داده است، اما رئیس جمهوری سوریه این پیشنهاد را نپذیرفته است. به گزارش ایسنا، نواف الموسوی، افزود: این پیشنهاد براین اساس بود که بشار اسد بدون هیچ اصلاحات قانونی تا آخر عمر می‌تواند در حکومت باقی بماند و عربستان هم سوریه را بازسازی می‌کند بدون این‌که دولت سوریه حتی یک ریال پرداخت کند، اما در مقابل باید سوریه روابطش با حزب‌الله لبنان و ایران را قطع کند.

 واکنش  نتانیاهو به بسته حمایتی اروپا از ایران

 شنیدیم که،نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تخصیص بودجه توسط اتحادیه اروپا برای پروژه‌های توسعه‌ای در ایران بشدت انتقاد کرده و آن را به ضرر مردم ایران توصیف کرد. به گزارش تابناک، نتانیاهو در کنفرانسی مطبوعاتی در لیتوانی، تصمیم اتحادیه اروپا برای تخصیص بودجه 18 میلیون یورویی برای اجرای پروژه های توسعه‌ای در ایران را نوعی «سم برای مردم ایران» خواند. وی با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود گفت، این بودجه به جای کمک به حل مشکل آب  یا کمک به راننده کامیون های ایرانی، برای توسعه برنامه موشکی، تقویت سپاه پاسداران و پیشبرد برنامه های جمهوری اسلامی در سوریه مصرف خواهد شد.» «برایان هوک» رئیس کارگروه بررسی مسائل ایران در امریکا هم در بیانیه‌ای کمک مالیات دهندگان اروپایی به ایران را باعث تداوم‌بخشی به‌ توان این کشور برای اهمال در قبال نیازهای مردم و مانع از تغییر در سیاست‌های ایران خواند.


 
راز مخالفت امریکا با ایران به روایت چامسکی

با خبر شدیم که، نوام چامسکی نظریه‌پرداز، استاد دانشگاه و یکی از اندیشمندان مطرح قرن حاضر در مصاحبه‌ای، حرکت ایران به سمت استقلال بعد از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ را یکی از دلایل نفرت نخبگان سیاسی در امریکا از تهران دانسته است. به گزارش تابناک، وی در این مصاحبه همچنین اتهامات کشورهای غربی علیه ایران را رد و تصریح کرده، «مرتجع‌ترین» کشورها در منطقه غرب آسیا کشورهای تحت حمایت امریکا هستند. او از حکومت سعودی و امارات به عنوان دو مورد از این کشورها نام برده است.

زندانی امنیتی ـ  سیاسی در انتظار مرخصی درمانی

دست آخر اینکه،وکیل علیرضا گلی‌پور با اشاره به بیماری و وخامت وضع جسمی او موکلش را مستحق برخورداری از مرخصی درمانی دانست. به گزارش «ایران»، آزیتا قره‌بیگلو درباره وضعیت این کارمند اسبق وزارت ارتباطات که از سال 91 به علت اتهامات امنیتی و سیاسی و با محکومیت به 12 سال حبس در زندان اوین بسر می‌برد، گفت: «موکلم از بیماری‌های قلبی، ریوی و صرع شدید که در طول زمان بازداشت به آنها مبتلا شده، بشدت رنج می‌برد. از اوایل اردیبهشت پس از معاینه و آزمایش توسط پزشکان امین پزشک قانونی مشخص شد که درمان او در زندان مقدور نیست.» به گفته قره بیگلو اعطای مرخصی و آزادی مشروط موکلش منوط به پاسخ استعلام ضابط قضایی پرونده اعلام شده است که به عقیده او برخلاف ماده 522 آیین دادرسی کیفری و ماده 58 قانون مجازات اسلامی است. گلی‌پور عضو بنیاد علمی نخبگان و دانشجو دکترای مهندسی برق در آلمان بوده است.

آرمان

تعلیق 4مدیر نفتی به دلیل دریافت هدیه

وزیر نفت دستور داد 4 تن از کارکنان مناطق نفتخیز جنوب به دلیل تخلف از بخشنامه مربوط به منع دریافت هدایا و تسهیلات مسافرتی از شرکت غیرمتبوع تعلیق شوند. بر پایه برخی گزارش‌ها که به تایید سازمان حراست صنعت نفت رسیده تخلف این افراد از بخشنامه دوازدهم خردادماه ۱۳۹۷ وزیر نفت درباره ممنوعیت دریافت هدایا و تسهیلات مسافرتی از غیر شرکت‌ تابع، محرز شد. از مدیرعامل شرکت نفت خواسته شد پس از تعلیق سه ماهه این افراد، پرونده آنان به هیات تخلفات اداری وزارت نفت ارجاع داده شود. وزیر نفت همچنین دستور داد شرکت خصوصی متخلف نیز بر اساس بخشنامه یاد شده تا اطلاع بعدی و رسیدگی به موضوع در فهرست سیاه وزارت نفت قرار گیرد.

واکنش رئیسی به برگزاری جلسات انتخاباتی

تولیت آستان قدس رضوی به خبر برگزاری جلسات انتخاباتی‌اش در شهرهای تهران و مشهد واکنش نشان داد. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در واکنش به خبری مبنی بر برگزاری جلسات انتخاباتی‌اش در شهرهای تهران و مشهد، اظهار کرد: بعد از انتخابات سال ۹۶ تاکنون هیچ جلسه‌ای با موضوع انتخابات نداشته‌ام. وی ادامه داد: البته به همراه دوستان دغدغه‌مند نسبت به مسائل مردم، اقتصاد و معیشت جلساتی داشتم که موضوع آن ارائه راهکارها برای برون رفت از وضعیت و شرایط کشور بود. وی تصریح کرد: اگر نشستی برگزار شده درباره مسائل انقلاب بوده است، خلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح شد بنده هیچ جلسه‌ای با موضوع انتخابات از سال 96 تاکنون نداشته‌ام.

جزئیات بازداشت ۸ عضو شوراهای استان تهران

رئیس شورای استان تهران گفت: پرونده افراد بازداشت شده هنوز در هیات حل اختلاف مرکزی بررسی نشده است. الهام فخاری درباره آخرین جزئیات بازداشت ۸ نفر از اعضای شوراهای شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: هنوز پرونده این افراد در حال بررسی‌های اداری است. وی افزود: هیچ یک از ۱۶ عضو شورای استان تهران و هیچ یک از اعضای شورای شهر تهران جزو بازداشتی‌ها نبوده‌اند و در خصوص این افراد پرونده‌ای تشکیل نشده است. فخاری اضافه کرد: در یک سال گذشته تخلفاتی در بعضی از شوراهای شهرستان‌های استان تهران اتفاق افتاده بود که فرآیند قضایی آن در حال بررسی است و هنوز در هیأت حل اختلاف مرکزی پرونده این افراد بررسی نشده است. وی گفت: ‌استان تهران به دلیل ارزش زمینی که دارد موجب ایجاد زمینه‌های اشکال و تخلف می‌شود و در حال حاضر نیز از ۸ نفر بازداشتی تعدادی همچنان بازداشت و تعداد دیگری آزاد هستند.

تلاش برای آغاز پارلمان اصلاحات

شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره آخرین خبرها از تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: ظاهرا تمام امیدها بر این است که پارلمان اصلاحات به سامان رسیده و از این پس به عنوان محور حرکت اصلاح‌طلبان در رقابت‌های انتخاباتی مطرح باشد. محمدعلی نمازی افزود: یکی از اهداف اصلاح‌طلبان از ایجاد پارلمان اصلاحات این است که فضای سیاسی کشور را به سمت تشکیل دو حزب فراگیر سوق دهند. به این معنا که پارلمان اصلاحات زمینه تشکیل حزب فراگیر اصلاح‌طلبان را فراهم کند و دوستان اصولگرا نیز با فعالیت‌های جبهه‌ای مقدمات ایجاد حزب فراگیر اصولگرایان را فراهم کنند. نمازی با اشاره به جلسات اخیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اظهارکرد: در تلاشیم کار تدوین آیین‌نامه پارلمان را به اتمام برسانیم تا پس از آن زمینه تشکیل هر چه سریع‌تر این پارلمان فراهم شود.

پیشنهاد به اسد در رابطه با ایران

یکی از نمایندگان حزب‌ا...در پارلمان لبنان اعلام کرد که ولیعهد عربستان پیشنهادی در رابطه با ایران و حزب‌الله به رئیس جمهور سوریه داده است، اما رئیس جمهور سوریه این پیشنهاد را نپذیرفته است. نواف الموسوی، نماینده حزب‌ا... لبنان در پارلمان این کشور در گفت‌وگو با شبکه المیادین، گفت: یکی از فرستادگان سعودی کمتر از سه ماه پیش پیشنهادی از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه داد. این پیشنهاد براین اساس بود که بشار اسد بدون هیچ اصلاحات قانونی تا آخر عمر می‌تواند در حکومت باقی بماند و عربستان هم سوریه را بازسازی می‌کند بدون این‌که دولت سوریه حتی یک ریال پرداخت کند، اما در مقابل باید سوریه روابطش با حزب‌الله لبنان و ایران را قطع کند.

2بانک بزرگ آمریکا مخالف انزوای مالی ایران

یک سایت آمریکایی اعلام کرد که دو بانک بزرگ آمریکایی با قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی دنیا مخالف هستند. جی.پی مورگان و سیتی بانک دو بانک بزرگ آمریکایی به قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی بین‌المللی متعهد نخواهند بود.بر اساس گزارش العالم، یک رسانه نومحافظه‌کار آمریکایی در خبری تأیید نشده ادعا کرده دو موسسه مالی بزرگ در آمریکا تعهدی برای قطع دسترسی ایران به بازارهای مالی در دنیا نخواهند داشت. این بانکها که عضو شبکه مالی سوئیفت هستند، از پاسخ به تحقیقات واشنگتن فری بیکن در خصوص اینکه آیا قصد قطع دسترسی ایران به سوئیفت را دارند یا نه، امتناع کردند. سوئیفت شبکه‌ای جهانی برای ارسال و دریافت اطلاعات تراکنش‌های مالی در محیطی با ضوابط مشخص و با امنیت بالا است. بانک‌های ایرانی پس از اجرای برجام در سال 1394 و رفع تحریم‌ها بار دیگر به سوئیفت متصل شدند. اختلاف میان دولت آمریکا و اروپایی‌ها بر سر اجرای تحریم‌های واشنگتن علیه ایران باعث می‌شود تا این دو نهاد مالی آمریکایی دست به انتخاب بزنند.

بررسی اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در مجمع

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بررسی «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»در مجمع تشخیص نظام به عنوان یک مورد اختلافی میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان نیست. احمد توکلی در پاسخ به این پرسش که چرا در حالی که هنوز مجلس ایرادات شورای نگهبان به «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را بررسی نکرده؛ این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد رسیدگی قرار گرفته است؟ اظهار کرد: این موضوع که شما می‌فرمایید در مورد موارد اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است؛ اما بررسی «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»درهیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از باب نظارت بر تطبیق یا عدم تطابق این مصوبه با سیاست‌های کلی اقتصادی نظام است.

تعدادی بخش، شهر و شهرستان جدید ایجاد می‌شود

معاون پارلمانی رئیس جمهوری با اشاره به نامه 206 نفر از نمایندگان درباره قانون تقسیمات کشوری که چند روز قبل در صحن علنی مجلس قرائت شد، گفت: تعدادی بخش، شهر و شهرستان جدید در سطح کشور ایجاد می شود. حسینعلی امیری افزود: درخواست نمایندگان همراه با گزارش مسایل مربوط به مجلس را در هیات دولت مطرح و آن را به رئیس جمهوری تقدیم کردم. وی اضافه کرد: این درخواست مورد موافقت رئیس جمهوری قرار گرفته و وی به معاون اول و وزیر کشور دستور داده است تا اقدام لازم در خصوص این نامه را به عمل آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    34 2
    جالبه اسم رشوه رو هم گذاشتن هدیه . وزیر هم بخاطر هدیه معاونینش رو تعلیق کرده . خیلی خنده داره. برید خودتون رو سیاه کنید . مردم رو سیاه نکنید مردم خوشون توی دودکش بزرگ شدن
    • کیم کارداشیان IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
      0 0
      توی بخشنامه اش گفته هدیه ها را به رئیستون بدهید ! این چیزی که توی مطبوعات منتشر می کنند با واقعیت متفاوته . اگر هدیه گرفتن جرم است پس چرا میگی به رئیسش بده ؟!!! این غیر از نهادینه سازی فساد است ؟ این 4 نفر هم احتمالا" قربانی کثافتکاری سیاسی شدند . وگرنه سفرهای متعارف از طرف شرکتهای پیمانکار ، امر معمولی هست . تازه خود وزیر هم طبق این فرمول اگر هدیه ای از طرف سفرای خارجی گرفت ، باید دهنش را خرد کرد ! درسته ؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    32 13
    تقریبا نصف مردم ایران دزد و رشوه گیر و حروم خور شده اند/ نامه تمام
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    4 1
    مشرق بهترین حکومت در این 40 سال بوده
  • حقوق بگیر بی پناه IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    19 0
    ترابخدا یکی به فریاد قشر حقوق بگیر برسه (کارمندان بازنشستگان کارگران...) همه چیز چهاربرابر شده اما حقوقها ثابتند شغل آزادیها با تمام غر زدنهایشان بازهم میتوانند جنسها و خدماتشان را چند برابر کنند که الحمدلله کرده اند اما قشر حقوق بگیر بی پناه و یتیم است هم از دولت چوب میخورد هم از کسبه و بازاریها ....دخترها بی جهیزیه هستند و پسرها ناتوان از تهیه حداقل زندگی و سرپناه آنوقت انتظار دارند ازدواج هم باشد پدران عاجز از تهیه ارزاق خانواده همه در خانه نگران هستند که مبادا کولر یخچال یا وسیله ای بسوزد که دیوی به نام تعمیرکار با داستان سرایی در باره گران شدن دلار بیرحمانه به جیب و سفره خانواده یورش برده و غارت میبرد همه گرگ شده اند و همدیگررا میدرند ....دعا میکنیم کارمان به پزشکان مرفه نیافتد که بجای درمان ،هزاران درد بی درمان را گریبانگیر خانواده مظلوم حقوق بگیران میکنند هواپیما که قبلا هم سوار نمیشدیم الان از قطار هم محرومیم استیضاح وزیر و ریس جمهور را به مردم بسپارند چون نماینده پولدار چه میفهمد فقر و نداری چیست
  • علی AE ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    3 2
    اینجانب با تابعیت مضاعف و... گانه هیچگونه مخالفتی نداشته و ندارم بلکه با مدیران و نمایندگان مجلس وزرا و... که کارهای اداره مملکت را عهده‌دار میباشند مخالف میباشم.
  • AE ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    9 0
    چرا یک لایحه داخلی مبارزه با پولشویی که میتواند از اختلاس های بزرگ مفاسد که مثل زالو خون ملت را می کنند و کشور را غارت کرده اند تهیه و تصویب نمیکنید که وطن فروشان به این بهانه کشور را نفروشند
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
      0 0
      #شفافیت و #مبارزه_با_پولشویی هر دو در یک راستا هستند. کسی که تعلل میکند در آن و یا بی اهمیت دانسته و یا بدتر آن را مخالف فعالیت اقتصادی و دست و پاگیر میداند، تنها شک کردن به او کافی نیست! باید با ژ۳ زدش!!!
  • رکسانا IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    1 0
    آدم دوتابعیتی ینی علاقه به کشورش وکشور ثالث 50پنجاه پس یعنی خیانت است که مدیریت مهمی داشته باشد هرلحظه مثل چن نفر الفرار با پول من بدبخت در این مملکت اگر عشق به خارج نبود که درسش را می خواند وبر میگشت یا لااقل تابعیت نمی گرفت درود بر کسانی که این افراد را از مدیریت کشور حذف کردند
  • صمد IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    0 1
    کشور رو بدین دست من تا عرض سه ماه درستش کنم
  • داود IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    1 0
    یارو رشوه گرفته و دزدی کرده با اردنگی نمیندازن اش بیرون و میگن هدیه گرفته.. به خدا قسم چند روزه دیگه میاد سرکار و همه امون اسگل شدیم تو این کشور
  • ایمان IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    1 0
    ننگ بر دزدان مملکت دستگاه قضا با شجاعت برخورد کن الله اکبر
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    1 0
    دولت روحانی با این وزیران و رییس هایی مه داره فقط کمر به نابودی ایران و ایرانی بسته امیدوارم هر چه سریعتر خودشان نابود بشوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس