روزنامه

نکته قابل توجه اینجاست که محاکمه باقری درمنی ابربدهکار بانکی به صورت هماهنگ توسط روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شد و تنها یکی دو روزنامه این خبر مهم را منتشر کردند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** سانسور محاکمه ابربدهکار بانکی در روزنامه‌های اصلاح طلب

روز گذشته، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب شاهد برگزاری محاکمه علنی متهمان یک پرونده بزرگ فساد اقتصادی بود. این پرونده ۳۳ متهم دارد که حمید باقری‌درمنی یکی از ابربدهکاران بانکی متهم ردیف اول این پرونده با اتهام افساد فی‌الارض است. جلسه روز گذشته، پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده و نخستین جلسه علنی بود که به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. این نخستین دادگاه علنی درباره مفاسد اقتصادی است که بعد از استجازه آیت‌الله آملی‌لاریجانی از رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود.

نکته قابل توجه اینجاست که محاکمه این ابربدهکار بانکی به صورت هماهنگ توسط روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شد و تنها یکی دو روزنامه این خبر مهم را منتشر کردند.

البته این رفتار روزنامه‌های اصلاح طلب اصلاً دور از انتظار نبود. این طیف ید طولایی در دفاع از مدیران نجومی بگیر و مفسدان کلان اقتصادی دارد. اصلاح طلبان پیش از این، مفسدان کلان اقتصادی را کارآفرینانی در تراز «استیو جابز» نامیده بودند و مدعی بودند که این مفسدان، باید مورد حمایت قرار بگیرند!

تعدادی از روزنامه‌های اصلاح طلب پیش از این بارها با مفسدان کلان اقتصادی به صورت اختصاصی مصاحبه کرده و با انتشار تصویر مفسدان اقتصادی در صفحه اول روزنامه، به تعریف و تمجید از آنان می‌پرداختند!

** سفره مردم در دولت دوازدهم کوچک‌تر شد

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت:

«این که تورم چقدر است از نظر عدد مهم نیست چرا که در ۶ ماه گذشته با توجه به تغییراتی که در قدرت خرید مردم روی داده است میزان تورم به خوبی در زندگی مردم به رخ کشیده شده و سفره مردم کوچک‌تر از قبل شده است. به این جهت شاید برای مردم چند درصد بودن تورم دیگر نکته مهمی نباشد؛ این یک واقعیت است که در طی سال‌های گذشته از فقدان برنامه مدون اقتصادی رنج برده‌ایم».

گفتنی است در شرایطی که طی مرداد ماه، بسیاری از کالاهای خوراکی، خودرو و... افزایش چشمگیری داشتند، مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد که نرخ تورم زیر ۱۰ درصد است!

علاوه بر این در روزهای گذشته «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور طی گفت‌وگویی اعلام کرد که نرخ تورم به زیر ۱۰ درصد رسیده است!

تاکید دولت درخصوص تک رقمی شدن تورم در شرایطی صورت می‌گیرد که انتقاداتی جدی به آمارهای اعلام شده توسط برخی نهادهای دولتی وجود دارد.

از سوی دیگر، روحانی در اولین نشست خبری خود  پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که ۱۵ مرداد سال ۹۲ برگزار شد، گفته بود: «معیار اصلی تورم جیب مردم است نه بانک مرکزی و مرکز آمار».

تابستان امسال فصل داغی برای گرانی کالاهای مصرفی بود، البته گرمای ناشی از افزایش قیمت‌ها به اندازه کافی مردم را داغ کرده و بسیاری کالاها اعم از خوراکی‌ها، مسکن و خودرو، افزایش چشمگیری را تجربه کردند. آخرین گزارش بانک مرکزی از «متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در تهران» در هفته منتهی به ۲۶ مرداد امسال نشان می‌دهد، قیمت ۱۱ گروه کالاهای اساسی در این بازه زمانی نسبت به سال قبل بیش از ۲۸ درصد افزایش داشته است؛ به عبارت دیگر، تورمی که مردم با آن سروکار دارند، نزدیک به ۳۰ درصد می‌باشد نه ۹ درصد.

** برای حل مسأله ارز و گرانی به نسخه مرحوم هاشمی مراجعه کنید

«یاسر هاشمی» در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

«همایش عبور از بحران و توسعه ایران که همزمان با آیین گشایش خانه موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، عنوان دقیقی برای نقش آیت‌الله هاشمی در تاریخ سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی ایران پس از انقلاب، درگذشت زمان است. این نقش از آنجا بیش از پیش ملموس است که ایران امروز در فقدان ایشان شاهد چالش‌های عدیده‌ای در حوزه‌های استراتژیک است؛ دغدغه‌های اقتصادی مانند نرخ ارز، گرانی و بیکاری فزاینده محصول عوامل متعددی است که افکار عمومی را به خود مشغول کرده‌اند. اگر دوران بحرانی پس از پیروزی انقلاب، هشت سال دفاع مقدس، آثار به جا مانده از جنگ هشت ساله، دشواری ارتباط با همسایگان و کشورهای دیگر و نظیر آنها را به یاد آوریم نیاز به بازخوانی شیوه مدیریت آن چالش‌ها بیش از پیش ضرورت پیدا می‌کند. توسعه ایران پس از انقلاب که ماحصل عبور از بحران‌های فراوان است، نیاز به مرور دوباره با توجه به شرایط کنونی کشور دارد. شرایطی که نخستین لازمه آن وفاق و اتحاد ملی به جای شنیدن سخنان تفرقه آمیز و گسست انگیز است. شرایطی که دیگر همه می‌دانند با وجود دشمن متحد خارجی و تحریم‌های اقتصادی نیازمند سعه‌صدر، اعتدال، تدبیر، عقلانیت و صمیمیت است. همین ویژگی‌ها در آیت‌الله هاشمی وجود داشت و نتیجه بهره‌گیری دقیق و بموقع از آنها موجب عبور کشور از بسیاری چالش‌ها شد».

گفتنی است در اوایل دهه هفتاد قیمت بنزین پنج تومانی با افزایش دو برابری در سال ۱۳۷۴ به ۱۰ تومان رسید؛ اتفاقی که با افزایش نرخ ارز از ۱۵۰ به ۴۰۰ تومان همراه شد تا در نهایت شاهد تورم ۴۹ درصدی باشیم. چنانچه کارشناسان معتقدند که کاهش ارزش پول موجب افزایش تورم و بیکاری شد. از این رو بر اقشار کم‌درآمد و حقوق‌بگیر فشار  اقتصادی وارد شد  و قدرت خرید مردم کاهش یافت.

** اصلاحات با شخص روحانی و دولت او وحدت گفتمانی ندارد

«حسن رسولی» عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«جریان اصلاحات از ابتدا هم با دولت روحانی و شخص آقای روحانی وحدت گفتمانی نداشته و امروز هم ندارد...اصلاح‌طلبان نباید تحت هر شرایطی از روحانی و تیمش دفاع کنند. ما جهت‌گیری‌های روحانی را نسبت به رقبایش به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر دیدیم و به همین دلیل از ایشان حمایت کردیم. تجربه هم نشان داد که این حمایت، آثار مثبتی را برای کشور و منافع ملی به همراه داشته است».

هر چه بیشتر از عمر دولت دوازدهم سپری می‌شود، فاصله گذاری اصلاح طلبان با دولت نیز پر رنگ‌تر می‌شود.

در هفته‌های گذشته، سعید حجاریان گفته بود که «اصلاح طلبان بگویند، دولت روحانی دولت ما نیست».

دولت در حوزه‌های مختلف و به خصوص در حوزه اقتصادی کارنامه قابل قبولی ندارد. این در حالی است که کابینه در اختیار اصلاح طلبان است؛ اما این طیف به جای تلاش برای حل مشکلات و مطالبات مردم، از پاسخگویی طفره رفته و منکر مسئولیت خود در دولت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • SC ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    2 0
    هاشمی خودش چه ....
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    2 0
    چشم منتظر نظر جنابالی بودیم یک سخن ازننه عروس بشنویم
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
    4 0
    فقط سلب صلاحیت؟؟؟ باید این قضات اعدام شوند چون با این لباس و اعتماد مردم به نظام خیانت کردند سوال مردم این است که چرا فقط بخش خصوصیها اعدام میشوند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس