کد خبر 886929
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۰
محاسبه قیمت ارز و دلار

روزنامه همشهری، بسته ارزی جدید دولت را شاهکار خواند و خواستار توضیح درباره تخلفات انجام گرفته شد.

به گزارش مشرق، این روزنامه می‌نویسد: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پیش از ارائه بسته جدید ارزی، صفوف کیلومتری برای تقاضای ثبت سفارش تشکیل می‌شد اما با بسته جدید ارزی، این روند متوقف شد. محمد شریعتمداری با اشاره به رکورد 250 میلیارد دلار ثبت سفارش واردات در 4 ماه نخست سال، تاکید کرد: بخش قابل ملاحظه‌ای از این تقاضاها با هدف دریافت ارز دولتی ثبت می‌شد.


همشهری می‌افزاید: از روزی که دولت اعلام کرد ارز را برمبنای دلار 4200 تومانی قیمت‌گذاری می‌کند و همه تقاضاهای ارزی را با همین نرخ تامین خواهد کرد، بسیاری از کارشناسان، فعالان اقتصادی و اصحاب رسانه فریاد وامصیبتا سر دادند و دولت را از انجام این کار برحذر داشتند اما دولت این طرح را، که از بد روزگار به نام اسحاق جهانگیری تمام شد، اجرایی کرد و در ادامه گام به گام از مواضع خود عقب‌نشینی کرد. آن‌قدر فسادزایی بسته اول ارزی بالا بود که حتی منتشر نکردن اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیز نتوانست از آشکار شدن فساد و رانت آن ممانعت کند اما عاقبت با بسته جدید ارزی دولت، تا حد زیادی راه بر این رانت و فساد بسته شد تا دولتمردان بتوانند با خیال راحت از دستاورد خود تعریف و تمجید کنند.


البته با بسته جدید ارزی بخشی از فعالان اقتصادی راستین کشور که با ارز دولتی مواد اولیه وارد کرده‌اند، حالا مکلف به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد شده‌اند و در چنان تنگنایی  قرار گرفته‌اند که شاید تنها راهشان خانه‌نشینی و ترک کار باشد. ازسوی دیگر، بازار هم که از اول قیمت‌گذاری خود را بر مبنای ارز آزاد قرار داد و با رشد قیمت‌ها مواجه شد حالا با کمبود کالا روبه‌رو شده که بخشی به واسطه توقف تولید و واردات است و بخشی دیگر به دلیل احتکار.


البته به نظر می‌رسد اینها همه در درجه چندم اهمیت قرار بگیرند و فعلا آنچه اهمیت دارد این است که با بسته جدید ارزی، جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌های اقتصادی گرفته شده و دولتمردان بدون اینکه حتی یک بار از خطاهای فاحش خود در حوزه ارز عذرخواهی کنند، می‌توانند به این بسته جدید ببالند. در این میان، وزیر صنعت، معدن و تجارت، به خوبی تلاش کرده وضعیت بد دیروز و اتفاقات خوب امروز را از زبان آمار به گوش جامعه برساند که سزاوار قدردانی است. اما مقام عالی وزارت درجریان باشد که مردم انتظار دارند متولی اصلی تجارت خارجی کشور، گامی هم برای شفاف‌ شدن صادرات و واردات بردارد و بی‌پرده از تخلفاتی بگوید که در این حوزه انجام شده است.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    0 0
    روحانی و عذر خواهی؟؟؟؟ مگه داریم!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس