کد خبر 886623
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
احدیان توییتر

در شرایطی که همه دنیا می دانستند که ما در آستانه بازگشت تحریم های مجدد هستیم و حتما باید از ذخایر ارزی و طلای خود با دقت حراست کنیم، چگونه حدود 20 میلیارد دلار ارز و 62 تن طلای کشور به حراج گذاشته شد

به گزارش مشرق، محمد سعید احدیان مدیر مسئول روزنامه خراسان طی یادداشتی در کانال تلگرام خود نوشت:

«برخی از اعضای کابینه که در شرایط عادی رئیس جمهور آن ها را انتخاب کرد می طلبد که در شرایط جدید تغییر کنند... آقای روحانی در حال مطالعه و بررسی اسامی مختلف هستند که ان شاءا... در فرصت مناسب برخی از تغییرات در کابینه انجام شود اما این که چند نفر و چه کسانی از کابینه تغییر خواهند کرد رئیس جمهور مشخص می کند.»

این جمله تحلیل یک کارشناس سیاسی نبود بلکه جمله صریح رئیس دفتر رئیس جمهور بود که خبر قطعی از تغییرات در کابینه می داد  اما جالب است بدانید که تاریخ این خبر به  بیش از دو ماه پیش بر می گردد بنابراین این سوال مطرح می شود که دلیل مسکوت گذاشتن تغییر تیم اقتصادی کابینه چیست.

از پافشاری بر حفظ آقای سیف تا پایان زمان دوره مدیریت وی گرفته تا نپذیرفتن استعفای آقای نوبخت از مسئولیت سازمان برنامه و بودجه این گونه برداشت می شود که  آقای روحانی عملکرد تیم اقتصادی خود را مثبت تلقی می کنند. سخنان ایشان در گفت وگوی تلویزیونی که ماجرای افزایش قیمت ارز را به اغتشاشات دی ماه  نسبت دادند نیز شاهدی بر درست بودن این برداشت محسوب می شود. اگر این برداشت نادرست است و آقای رئیس جمهور به عملکرد تیم اقتصادی دولت خود منتقد است، خوب است دلیل تغییر ندادن کابینه و مسکوت گذاشتن طولانی مدت آن وعده  توضیح داده شود اما اگر باور رئیس جمهور به عدم تغییر، ناشی از دفاع از عملکرد آن هاست، خوب است ایشان به چند سوال خیلی ساده  پاسخ دهند:

یادداشت دیگری از محمد سعید احدیان را بخوانید:

نه محکم مردم به رسانه‌های ضد انقلاب و عواملشان

بیچاره مردم که این ها وکیل‌ شان هستند!

در شرایطی که همه دنیا می دانستند که ما در آستانه بازگشت تحریم های مجدد هستیم و حتما باید از ذخایر ارزی و طلای خود با دقت حراست کنیم، چگونه حدود 20 میلیارد دلار ارز  و 62 تن طلای کشور به حراج گذاشته شد. آیا زمانی که با طرح ارز 4200 تومانی بیش از 150 میلیارد دلار ثبت سفارش شد، یکی از مسئولان اقتصادی در دولت پیدا نشد که اعلام خطر کند و ترمز تصمیم گرفته را  برای بررسی بیشتر بکشد؟ آیا می توان از عملکرد همه آقایان وزیرصمت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور در این امر بسیار مهم که لطمه جبران ناپذیری به اقتصاد ایران، آن هم در حساس ترین زمان خود زد، دفاع کرد؟ اگر یک دهم که هیچ، یک صدم این حیف و میل در کشوری دیگر صورت می گرفت آیا مقصران مربوط ظرف کمتر از یک هفته برکنار نمی شدند؟

برای ماجرای ارز مسافرتی که بر اساس آمارها باعث حیف و میل حداقل هزار و 200 میلیارد تومان از اموال مردم شد، چه توجیهی وجود دارد؟ چه تصمیم نادرست تخصیص ارز دولتی برای سفر  و چه تاخیر در اصلاح آن به اندازه کافی خطای بزرگی محسوب می شود که به برکناری چند مسئول منجر شود.

آیا فساد بزرگ خودرویی که منجر به ثبت سفارش غیرقانونی 6 هزار و 400 خودرو شد و رانت عظیمی را نصیب عده ای خاص کرد و به اموال بیت المال لطمه زد  به تنهایی برای برکناری  وزیر صمت کفایت نمی کند؟

در بحران ارزی سال 91 دولت آقای احمدی نژاد نیز سیاست های ارزی نادرستی پیاده  کرد و تجربه ناکارآمدی این سیاست ها به روشنی وجود داشت به گونه ای که شخص آقای جهانگیری بارها با عبارت  خروج 22 میلیارد دلار به آن تجربه اشاره کرد.  حال آیا تکرار همین سیاست های تجربه شده و حیف و میل میلیاردها دلار اموال بیت المال (براساس برخی ادعاها 9 میلیارددلار)  بهترین دلیل ناکارآمدی حداقل چند نفر از تیم اقتصادی دولت نیست؟

اگر میان مردم بیاییم متوجه بحرانی که اکنون برای تولید کنندگان و کارآفرینان ایجاد شده است می شویم. بحران عدم امکان  تامین مواد اولیه به دلیل سیاست های ارزی نادرست، تعلل در تصمیم گیری، نبود ساختار بوروکراتیک لازم ، کندی عمل در رفع خطاهای تصمیم گیری ها، فساد موجود در بدنه اجرایی دستگاه های دولتی و...چنان عرصه را بر آن ها تنگ کرده که امکان ادامه فعالیت برای آن ها بسیار مشکل شده است(بخوانید هزاران نفر در خطر بیکار شدن قرار گرفته اند) و از آن مهم تر  رها و سرگردان بودن کارآفرینان بین وزارتخانه ها و سازمان های دولتی است به گونه ای که حتی  نمی دانند مشکل خودشان را کجا مطرح کنند و هیچ مرجع پاسخ گویی هم پیدانمی کنند که  بتوانند سوالات خود را برای برنامه ریزی آینده واحد تولیدی خود مطرح کنند.  آیا این شرایط برای دولتی که وعده ایجاد حدود یک میلیون شغل در سال داده بود، ناتوانی در انجام وظایف نیست.

اگر بخواهیم این فهرست را در ضرورت تغییر فوری کابینه تکمیل کنیم می توان سطرهای زیادی به آن اضافه کرد اما به نظر می رسد همین یک واقعیت کافی است که حال اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و متولیانی که مسئولیت قبول کردند و متعهد شده بودند اجازه ندهند ما به این مرحله برسیم باید پاسخگو باشند.
آقای رئیس جمهور تیم اقتصادی شما خیلی وقت است که ناکارآمدی اش روشن شده است فعالان اقتصادی و مردم به ویژه حقوق بگیران ثابت منتظر تصمیم فوری شما در تغییر کابینه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 3
  • رضا DE ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    212 6
    یعنی هنوز شما نمی دانید که اصل مشکل خود روحانیست و لا غیر
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    51 1
    اسلاحات خبیث پشت ماجراست
    • AE ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      19 6
      اس لاحات؟ یا اصلاحات؟ چه بازی نخ نمای قدیمی است که مخالفت با خودتان را به بیسوادها نسبت می دهید. آخه شما صراحتا شعارش ا داده اید اینکارها را می کنید فوری آدرس خودتان نمایان می شود.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    6 18
    این أحدیان ،محافظه کاره
  • یک هموطن IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    43 1
    گویا رییس جمهور رابطه حزبی و غیره را ارجح بر مشکلات مردم و کشور می داند!
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    28 7
    ماموریت 007 برای نابودی اقتصاد
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    20 5
    ماموریت 007 برای نابودی اقتصاد
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    10 0
    بر خلاف برجام ها، حفظ ثبات اقتصادی کشور جزء اولویت های اقای رییس جمهور نیست و برای ان کمتر تلاش می کند.
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    12 1
    پیشنهادرفراندوم عمومی برای مدیریت کلان قالیباف یاروحانی مگررییس جمهورطرفداررفراندوم نیست؟؟؟؟؟؟
  • عباس منش IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    17 0
    دولت منتظر رسیدن گلابی میباشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس