آیت الله جوادی آملی

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان اینکه ارز، سکه و نقدینگی کافی در کشور وجود دارد اما بازار ملتهب است، گفت: برخی با احتکار کالا از حیوان‌ پست‌تر هستند و این بی‌عقلی است که روزی پیش‌بینی نشده را احتکار کنیم.

به گزارش مشرق، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی صبح امروز در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز عید سعید قربان در حسینیه احمدآباد شهر دماوند اظهار کرد: عید سعید فطر بدرقه ماه رمضان و عید سعید قربان بدرقه حج تمتع است.

وی با بیان اینکه وقتی بنده‌ای به پیشگاه پرودگار متعال خود نزدیک شد، جشن می‌گیرد، افزود: اعیاد دیگر نیز از همین سنخ و غدیر هم عیدی برای ولایت است؛ همه مسلمانان باید این عید را به برکت خطبه‌های امام جشن بگیرند.

*هیچ مخلوقی به بی‌راهه نمی‌رود/ هدف اصلی خلقت تکوین است

این مرجع تقلید گفت: باید خداوند متعال را شاکر باشیم در نظامی زندگی می‌کنیم که از سوی شاگردان اهل‌بیت (ع) اداره می‌شود و هدف اصلی این خلقت آن است که همه در یک مسیر مستقیم حرکت کنند و هیچ مخلوقی به بی‌راهه نمی‌رود.

جوادی‌آملی با بیان اینکه همه موجودات دارای نقص و عیب هستند، تصریح کرد: عیب این است که درون موجودی پوسیدگی وجود داشته باشد و نقص آن است که پوسیده نیست، اما کم است و در این راستا، نقص و عیب با یکدیگر تفاوت دارند؛ در جهان هستی همه موجودات می‌دانند که دارای عیب و نقص هستند و در این جهت به مسبح مراجعه می‌کنند تا معایب خود را برطرف کنند و پس از رفع مشکل شکرگزار او هستند.

وی، هدف اصلی خلقت را تکوین دانست و ادامه داد: عده‌ای در نظام تشریع معصیت می‌کنند، اما آنها در نظام تکوین مطیع هستند؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم به این دنیا آمده‌ایم، هستیم و خواهیم رفت، اما اینکه چطور از این دنیا برویم در اختیار ما قرار دارد.

قربانی کردن از بهترین مسائل عبادی است/ ذبح دام تربیت‌یافته خود خلاف عاطفه و نهی شده است

این مفسر قرآن با اشاره به اینکه در نظام تکوین عیب و نقصی وجود ندارد، بیان کرد: کسی که به بی‌راه برود هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌زند؛ امیدواریم تمام حجاج و زائران خانه خداوند با طواف مقبول در کمال سلامت برگردند.

جوادی‌آملی در خطبه‌ دوم نماز عید سعید قربان به مسأله قربانی کردن اشاره کرد و افزود: قربانی کردن از بهترین مسائل عبادی است و مستحب بوده کسی که می‌تواند حتی قرض و قربانی کند؛ دستور دیگری برای افراد وجود دارد که اگر در منزل دامی را تربیت کردند به دست خود او را قربانی نکنند و این نهی شده و خلاف عاطفه است.

وی تأکید کرد: مؤمنان باید قربانی‌های محکم و سالم را انتخاب کنند؛ آنها وقتی می‌خواهند چیزی برای خانواده خود تأمین کنند، نباید پوسیده و معیوب باشد؛ اشرافی‌گری نکند، اما چشم خانواده و فرزندانش به دست اوست.

امروز نباید موش‌صفت و اهل احتکار بود/ عده‌ای از حیوان‌ هم پست‌تر هستند

این استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه برخی از حیوانان همچون موش اهل ذخیره و احتکار هستند، گفت: پرندگانی نظیر کبک و کبوتر در فواصل زیادی مهاجرت می‌کنند و با دست خالی می‌روند که خداوند روزی آنها را در مبدأ، طول راه و مقصد می‌دهد؛ امروز نباید موش‌صفت و اهل احتکار بود و در پی ذخیره کالاها نباشید، چراکه خداوند روزی همه را می‌دهد.

جوادی‌آملی با اشاره به اینکه موش هم به اندازه روزی خود می‌خورد، تصریح کرد: امروز عده‌ای با ذخیره کالا از حیوان‌ هم پست‌تر هستند و این بی‌عقلی است که روزی پیش‌بینی نشده را احتکار کنیم؛ برخی باور نکردند که به صورت موش محشور می‌شوند.

جایی که خون شهید ریخته شده، آن کشور طیب و طاهر است

وی بیان کرد: شهدای گران‌قدر کار سیاسی اساسی انجام دادند و کشور را پاک و مطهر کردند؛ در جایی که خون شهید ریخته شده، آن کشور طیب و طاهر است؛ در کشوری که خون شهدا آن را مطهر کرده باید میوه پاک بدهد؛ چرا شخصی دو تن سکه تهیه و گاهی فردی خود را بی‌آبرو می‌کند؟

این مرجع عالی‌قدر جهان تشیع خاطرنشان کرد: ارز، سکه و نقدینگی کافی در کشور وجود دارد، اما بازار ملتهب است و ما نباید موش و گرگ باشیم و باید همچون کبوتر و کبک آزادانه زندگی کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    32 2
    اگر میشد با حیوانات مصاحبه کرد ، میگفتند از دنیا پرستان فاسد ( محتکران حرامزاده ) اعلام برائت می کنیم و برای آنان از خداوند عذابی بسیار درد ناک طلب می کنیم . زیرا که ما به حق خود قانع هستیم .
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
      4 0
      چرا به مساله مهم کاهش موالید و کاهش رشد جمعیت کشور توجهی نمیشود؟ چراحق اولاد اینقدر کم است؟ لطفا به این موضوع بپردازید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    17 1
    افرین
  • مهمان IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    32 1
    بدا به حال کسانی که به دیگران گرسنگی بدهند . این مال حرام را هم به خانواده خود می دهند و آن وقت آن آقا زاده اینستاگرامی درست می شود. خوشحالم نان حرام به فرزندانم ندادم و دو فرزند خوب و محترم دارم که باعث افتخارم هستند.
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    22 2
    جالبه در مورد محتکران که مردم هستند حرف زده در مورد رانتخواری مدیران و دولت نه . خوب بود ایشون درست قضایا را تبیین کنه عمده اشکال طرف دولت و وزیران و ناکارامدی سیستم قضاست
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      157 1
      شما اشتباه میکنی اول دولت را زد
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      8 1
      متاسفانه نظام مقدس جمهوری اسلامی علیرغم نظر کارشناسان از دولت حمایت کرد. من خیلی تعجب کردم .
  • NL ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    10 1
    خدا رو شکر
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    21 0
    از اونا کثیف تر کسانی هستند که با بی تدبیری فضای رانت و احتکار را فراهم میکنن
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    4 1
    درامد تمام کارمندها حرامه چون پولش ازمحل دیرکردونزول بانکها تامین میشه
  • FR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    9 0
    وقتی دولت اقدام به احتکار و گران فروشی در زمینه خودرو و بلیط هواپیما میکنه از مردم عادی چه انتظاری میره
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      1 0
      دولت باید استعفا کند نمایندگان مجلس به وظیفه قانونیشون عمل کنن
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    7 0
    و صد البته کسانی که می دونند احتکار هست، رانتخواری هست اما به جای مقابله چشم پوشی می کنند، چه بسی خودشون شریک این عمل کثیف باشند، از هر موجود پست و رذلی بدتر هستند. حیوانات اختیار ندارند و صفت پستی معنایی برای آن ها ندارد.
  • محمد IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    2 0
    وقتی بدون تولید واقعی دولتیها ایجاد نقدینگی. میکنند در نتیجه. ارزش پول پایین امده بیماری حفظ ثروت رواج پیدا میکند ولی گرگ اصلی دولت است که ثروت ملت را می درد
  • حمید رضا IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    3 0
    حیوانات در جایگاه بسیار بالاتری از انگلها هستن . حیوانها هیچ صفتی ندارند . با حیوانات مهربان باشیم خدای ما و‌خدای آنها یکیست . دولت عرضه نداره که مفت خورهای اقتصادی را دادگاهی جریمه محکوم و برای همیشه از داد ستد محروم کنه .
  • مهدی ع US ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    6 2
    ایشون مگه پسر خالته میگی جوادی آملی؟؟ آیت الله جوادی آملی جناب آقای آقای و..
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
    8 3
    آیت الله بزرگوار و عزیز این سکوت های شما و مراجع است که مردم به زانو درآمده اند و بوسیله تعدادی معدود تروریست اقتصادی و مالی نابسامان شده اند. سکوت شما سکوت شما و مراجع شکسته شود و مانند آتشی بر سر مفسدان صاحب ثروت و قدرت فرود آید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس