عباس آخوندی نمایه

وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه یکی از مشکلات فرسودگی بافت ها، عدم امکان انطباق با زندگی مدرن است، گفت:باید بخش عمده ای از اقتصاد مدرن را وارد بافت های فرسوده کنیم.

به گزارش مشرق به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران،  چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار صبح امروز سه شنبه ۳۰ مردادماه با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و نائب رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

ارائه گزارش وضعیت محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان قزوین و ارائه تجربه راه اندازی دفاتر تسهیل گری اجتماعی در محلات ناکارآمد شهرهای کشور توسط سازمان امور اجتماعی کشور، دو دستور کار ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بود که امروز تنها به بررسی وضعیت بازآفرینی استان قزوین، اختصاص یافت.

بیشتر بخوانید:

آخوندی: حفظ صنعت هوانوردی مهم‌تر از قیمت بلیت است

عباس آخوندی در چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، اظهار داشت: بازآفرینی محلات به کمک مردم، همان چیزی است که وزارت راه و شهرسازی دنبال می کند و یک دستگاه به تنهایی قادر به چنین کاری نیست.

وی درباره تداخل بین بافت های فرسوده و بافت های ناکارآمد، توضیح داد: این موضوع درست است اما باید با ظرافتی به آنها توجه شود. وقتی محدوده شهر رها شده است شهر از درون دچار فرسودگی می شود که دو روی یک سکه است. بافت فرسوده و حاشیه نشینی، یک پدیده است. وقتی در مرکز اتفاقی رخ نمی دهد مردم به سمت حاشیه می روند.

وزیر راه و شهرسازی، تاکید کرد: اگر این دو با هم دیده نشوند به نتیجه نمی رسیم. در بافت هایی مثل قزوین که بناهای بسیار با ارزش تاریخی دارد، باید به بافت توجه بیشتری شود و نباید بناها به صورت انفرادی مورد توجه قرار گیرند. یکی از مشکلات فرسودگی بافت ها، عدم امکان انطباق با زندگی مدرن است.

آخوندی ادامه داد: باید بخش عمده ای از اقتصاد مدرن را وارد بافت های فرسوده کنیم. مهم این است که بافت را با زندگی امروز ایرانی ها سازگار کرد. این موضوع نکته بسیار مهمی است که به آن توجه دارم. ایجاد فضاهای عمومی شهری در استان قزوین بسیار مورد توجه مسئولان استانی در بحث بازآفرینی قرار گرفته است که اهمیت زیادی دارد. اگر رویکرد، بافت باشد تمام بافت ها ظرفیت تبدیل شدن به فضای شهری را دارند.

به گفته نائب رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، توسعه امامزاده حسین در استان قزوین باید مورد تجدید نظر کلی قرار گیرد. فضایی فراهم شد که به تبعیت از توسعه حرم امام رضا، اطراف امام زاده ها به همان مقیاس توسعه یابد اما شهرستان مشهد از اواخر دهه ۴۰ این پروژه را آغاز کرد و تاکنون طی ۵۰ سال موفقیتی در اجرای این پروژه صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد: مداخله های گسترده در بافت تاریخی پیامد پیچیده ای دارد و باید بتوان این مداخله ها را محدود و هویت را حفظ کرد؛ ضرورت دارد این موضوع در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی قرار گیرد و محدودیت صورت گیرد.

آخوندی موافقت خود را اجرای طرح جامع با محوریت گردشگری در استان قزوین اعلام کرد و گفت: می توان بحث حمل و نقل عمومی را در گردشگری قزوین پیش بینی کرد. اقدامی مشابه در این زمینه برای ساماندهی شهر تهران انجام شده و برای استان قزوین هم می توان این اقدام را انجام داد به شرطی که اطلاعات بروز شود و نیازمند مطالعه جدید نیست.

وزیر راه و شهرسازی موافقت خود را با چند موضوع مرتبط با استان قزوین اعلام کرد و اظهار داشت: طرح بازآفرینی دولتخانه صفوی قزوین می تواند مورد حمایت ما قرار گیرد. همچنین، جدی گرفتن خطر زلزله بسیار مهم است که باید مورد توجه باشد. برای شهرستان تاکستان هم می توانیم طرح ویژه تهیه کنیم. به این شکل که یک طرح بزرگ مقیاس در سطح قزوین و یک طرح کوچک مقیاس در سطح شهر کوچکی مثل تاکستان به عنوان پایلوت، می توان طراحی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس