صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۳۰ مرداد

اینکه بعد از ۵ سال باز هم با بی مسئولیتی، تقصیرها را به گردن دولت ماقبل روحانی بیندازیم از آن دست شاهکارهایی است که فقط از جماعت اصلاح طلب بر می‌آید.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اصلاح طلبان، اعتراف ظریف را سانسور کردند

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه دیروز در مصاحبه با شبکه خبری سیان ان در پاسخ به این سؤال که «چرا توافق را با وجود لغو نشدن تحریم‌ها پیش بردید» گفته بود:

«این شاید یکی ازاشتباهات بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست‌کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه،‌ اشتباه می‌کردم.»

نکته قابل توجه اینجاست که اذعان ظریف به اشتباه بودن اعتماد به آمریکا به صورت هماهنگ توسط روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شد.

در هفته‌های گذشته روحانی در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرده بود که «بسته پیشنهادی اروپا در برجام مأیوس کننده است». این اظهارنظر نیز به صورت هماهنگ توسط روزنامه‌های اصلاح طلب سانسور شده بود. روحانی سال گذشته نیز در اظهارنظری خطاب به آمریکایی‌ها گفته بود «مگر دیوانه‌اند با شما مذاکره کنند»؛ که‌ای اظهارنظر نیز توسط اصلاح طلبان سانسور شد.

هر جا که دولتمردان از جمله روحانی و ظریف علیه آمریکا و متحدان اروپایی واشنگتن موضع می‌گیرند، اصلاح طلبان به خط شده و این اظهارنظر را سانسور می‌کنند.

این رویکرد مغایر با منافع ملی از سوی اصلاح طلبان در حالی است که شعار «دانستن حق مردم است» از سوی این جماعت، گوش فلک را کر کرده است.

** مشکلات معیشتی مردم مهم نیست، رفع حصر مطالبه جامعه است!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «کاهش محدودیت محصورین» نوشت:

«خبرهای خوبی از بن‌بست اختر رسیده است...بخشی از محدودیت‌های محصوران طی هفته گذشته ازمیان برداشته شده است و میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اجازه پیدا کرده‌اند که از منزل خارج شده و به دیدار فرزندان خود بروند. پیش از این نیز برخی از نزدیکان محصورین گفته بودند که به آنها اجازه مطالعه داده شده است. با توجه به زمزمه‌هایی که در مورد احتمال رفع حصر تا عیدسعیدقربان به گوش می‌رسد، باید کاهش محدودیت‌ها را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که مسوولان امر تصمیم گرفته باشند با اجابت این مطالبه جامعه گامی درراستای افزایش اعتمادعمومی و انسجام ملی بردارند.»

این روزنامه اصلاح طلب، رفع حصر سران فتنه را مطالبه جامعه جا زده و با ذوق زدگی مدعی شده است که محدودیت‌های سران فتنه کاهش یافته است.

اما وزیر کشور در مصاحبه با روزنامه ایران به موضوع مهمی اشاره کرده است. «عبدالرضا رحمانی فضلی» در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که «الان کدام فاکتور (در اعتراضات مردم) بسامد بالایی دارد؟» گفت: «اعتراضات صنفی و معیشتی».

پیش از این اصلاح طلبان اذعان کرده بودند که مطالبه اصلی مردم در اعتراضات دی ماه ۹۶، مسائل معیشتی و اقتصادی بوده است.

چندی پیش «عبدالله نوری» وزیر کشور دولت اصلاحات گفته بود: «برای مردمی که نان شب ندارند، دغدغه‌هایی حتی مانند رفع حصر کمتر مطرح است، هیچ کس انتظار ندارد کسی که چند جوان بیکار در خانه دارد، اولویت اولش رفع حصر باشد».

«عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات نیز چندی پیش گفته بود: «اگر از هزار خانواده اولویت‌هایش را بپرسیم، قطعاً بین رفع حصر و رفع بی‌کاری به رفع مشکل بی‌کاری تأکید می‌کند».

اکنون گرانی اقلام اساسی، افزایش اجاره بهای سرسام آور مسکن، حقوق معوقه کارگران، تأمین مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط، اشتغال، رکود در واحدهای تولیدی و...دغدغه اصلی خانواده‌های ایرانی است؛ اما اصلاح طلبان با سیاسی بازی و سیاسی کاری، رفع حصر سران فتنه را به عنوان مطالبه جامعه جا زده و اینگونه به شعور مردم توهین می‌کنند.

** خرم: مسبب وضع موجود، دولتِ ماقبلِ روحانی است!

«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات در سرمقاله امروز روزنامه آرمان نوشت:

«مسبب و مقصر مشکلات موجود کشور را دولت قلمداد می‌کنند، اما کیست که نداند این گرفتاری‌ها پس‌لرزه‌های دولت احمدی‌نژاد است…اکنون همه مشکلات اقتصادی به حساب دولت روحانی نوشته می‌شود و این منصفانه نیستمشکلاتی مثل بیکاری، تورم، کاهش ارزش پول ملی و غیره، ریشه در دولت ماقبل روحانی دارد هر چند که این دولت هم عملکرد مناسبی نداشته است».

اینکه بعد از ۵ سال باز هم با بی مسئولیتی، تقصیرها را به گردن دولت ماقبل روحانی بیندازیم از آن دست شاهکارهایی است که فقط از جماعت اصلاح طلب بر می‌آید.

چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح‌طلب با نقد این رفتار زشت همقطاران خود گفته بود: «جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا ۶ ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».

انداختن تقصیرها به گردن «دولت قبل» و «دولت پنهان» ترفند جریان اصلاح طلب برای فرار از پاسخگویی درخصوص وضع موجود است. این طیف به جای این شعبده بازی‌ها باید به جهت در اختیار داشتن اکثریت مطلق کابینه، درخصوص وضع موجود به افکار عمومی پاسخگو باشد.

** توتال از ایران رفت؛ پایبندی به قرارداد از نوع فرانسوی

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «توتال به صورت رسمی ایران را ترک کرد» نوشت:

«وزیر نفت درباره آخرین وضعیت قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: توتال به صورت رسمی قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را ترک کرده و بیش از ۲ ماه است که اعلام کرده از قرارداد خارج می‌شود».

توتال از ایران رفت. این در حالی است که پیش‌بینی خروج رسمی توتال از ایران در زمان انعقاد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بارها از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران بیان و بر عواقب و تبعات این قرارداد هشدار داده شده بود. وزیر نفت و رسانه‌های اصلاح طلب در پاسخ به هشدار کارشناسان درباره انعقاد قرارداد با شرکت بدعهد و بدسابقه توتال و احتمال سرقت اطلاعات سرّی مخزن پارس جنوبی توسط این شرکت (فعال در بخش قطری مخزن مشترک)، منتقدان و صاحب‌نظران را مورد فحاشی و اتهام‌پراکنی قرار می‌دادند.

شرکت فرانسوی توتال پیش از این نیز قراردادی با ایران برای توسعه میادین گازی امضا کرده بود، اما در سال ۲۰۰۶ با وقوع تحریم‌ها، ایران را ترک کرد. این در حالی است که به گفته «اصغر ابراهیمی‌اصل» مدیرعامل سابق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت فرانسوی توتال در دو دهه اخیر روزانه ۱۵ میلیون دلار به ایران خسارت وارد کرده و با یک برنامه از پیش تعیین‌شده وارد صنعت نفت ایران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    42 1
    خرم خودتی و جد ابادت
    • مهماندار هواپیما IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
      22 1
      در ضمن اقای خرم یادتان هسن که وقتی فرودگاه امام دستپخت هاشمی و خاتمی را شما افتتاح می کردید سالن های انتظار ابخوری و توالت نداشت چون شما بدرد افتابه چی بودن نمی خوردی حالا انقدر از ک.... احمدی نخور
    • مهماندار هواپیما IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
      10 1
      در ضمن اقای خرم یادتان هسن که وقتی فرودگاه امام دستپخت هاشمی و خاتمی را شما افتتاح می کردید سالن های انتظار ابخوری و توالت نداشت چون شما بدرد افتابه چی بودن نمی خوردی حالا انقدر از ک.... احمدی نخور
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    54 0
    به آقای خرم بگویید تو اگر کار بلد بودی انفجار قطار نیشابور پیش نمی آمد. چند صئ نفر جانشان را از دست دادند یک روستااز روی زمین محو شد تو یک عذرخواهی خشک و خالی هم نکردی. حالا هر روز قد قد می کنی که چی؟ بهتر نیست جند روزی خفخون بگیری.
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    44 4
    درد وبلاي احمدي نژاد تو سر بعضي ها
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    47 3
    این اصلاح طلبا ی غربزده بوی تعفن میدهن
    • صدای مردم IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      11 1
      هر انسان آزاده و ایرانی وقتی تیتر اصلی این روزنامه های غربگرا و پوچ و بی محتوا را که می خواند واقعا به بلاهت و حماقت و هوچی گری این دروغگویان خنده میکند. آخه یکی نیست که به این جماعت خناس و کذاب بگه: تجمع طلاب دردمند در مدرسه فیضیه که مطالبه بحق و عدالت خواهانه طلاب غیور و بصیر بود، چه ارتباطی به فاجعه و ... اینها دارد؟؟؟ غیر از این بود که در این تجمع مطالبات مردمی و اعتراض به رانت خوریها و سوء مدیریت ها و فسادهای نجومی و ... بیان شد. پس شرم و حیا چیز خوبی است که البته از شما نان به نرخ روزهای هوچی گر مردم توقعی ندارند...
  • محمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    21 1
    آقای خرم اضافه میزند
    • MY ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      7 0
      شايدم مخلوط مى زند خخخخ
  • سازمن IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    17 0
    اين خرم ها وروشنفكر نما هاي دروغين اينان جز جفن گياد كار ديگري بلد نيستند اينان مزخرفان زيادي ميگويند وبا اين حرفهاي فريب دهنده ذاي ملت را دزديدند اگه اون بشه جنگ ميشه ديوار كشيده ميشه تندروي ميشه و.........اون سرهنگه او ال ........ لطفا ديگه نزنند ....ديدیم ...
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    25 2
    چقدر مایوس کننده است که وزیر خیانت کار دولت خیانت کار خاتمی اظهار نظر بچگانه و از روی توهم میکند / من فکر میکنم اینها بد جوری توهم زده اند و یا خودشان را بدجوری بخ خریت زده اند و ممکن است بعدا حتی جنگ تحمیلی و داعش و حمله اسراییل به لبنان را هم کار احمدینژاد اعلام میکنند همچنین جنگ دوم جهانی و بمباران هیروشیما و ناکازاکی هم اگر بگویند کار احمدینژاد است تعجب نمیکنم
  • حسن IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    21 3
    ما دیگه عادت کردیم روزنامه های اسهال طلب فقط به حاشیه های جامعه و متهم کردن دیگران میپردان و انگار توی این پنج سال ادم فضایی ها توی قدرت بودن!! ارمان دورغگو نوشته اخلال گران بازار ارز از دولت قبلی شروع شد پس شما توی این پنج سال چه غلطی میکردید که درسش نکردید اگه عرضه نداشتید غلط کردید وارد میدان قدرت شدید البته شاید از قدرت منافع خاصی داشتید ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    13 3
    چرا حذف سکه از مهریه ؟ باید کلا سکه و طلا با فتوای مراجع از توی ازدواج جوانها حذف بشه و این اصلی ترین مانع که سر سوزنی هم واجب نیست از پیش پای جوونها برداشته بشه . خداییش سودجویی میلیاردی چهار تا زرگر اهمیت داره یا شکل گیری ازدواج میلیونها جوان گرفتار و نسل آینده کشور ؟
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    38 2
    موسوی و کروبی و خاتمی اعدام باید گردند . برای این ها اول 6500 ضربه شلاق کلفت بزنید و بعد بکشیدشون بالا . با پخش زنده بین المللی در ملاعام .
    • موسوی BE ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
      6 10
      چیز ؟
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      3 12
      خفه شو
    • موسوی BE ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
      3 2
      منو چیز نکنید تو شلوارم چیز میکنما
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    17 0
    پیش‌بینی خروج رسمی توتال از ایران در زمان انعقاد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بارها از سوی کارشناسان و صاحب‌نظران بیان و بر عواقب و تبعات این قرارداد هشدار داده شده بود.
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    11 0
    تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند
  • DE ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    15 0
    خَرَم که فکر میکنم مسبب وضع موجود، دولتِ ماقبلِ روحانی است
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    8 0
    یک کلمه هم از زبان مادر عروس شنیدیم ! خ ر م
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    10 0
    آق خرم ، نکنه هوس وزیر شدن کردی که داری پاچه خواری میکنی؟ تو که در دوران وزززارتت حسابی گند زدی به همه چی.
  • حامد IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    11 0
    همه ی روزنامه های زنجیره یک صدا یک اعتراض ساده در قم را محکوم کرده اند. شرم بر آنها باد. اینها همان کسانی هستند که شورش ها و آتش زدن ها و کشتن های فتنه ها را محکوم نکرده بلکه آنها راحق مردم می دانند. امروز یک کاغذ در دست یک طلبه را یک صدا محکوم می کنند.
  • حامد IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    10 1
    باور کنید اینها فاجعه منا رو هم فاجعه نمی نامیدند و تیتر نمی زدند. امروز چند شعار در یک تجمع را فاجعه می نامند
  • شیطان BE ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    20 1
    خرم تو دیگه کی هستی ؟ دست منو از پشت بستی !!!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    7 1
    احضار خرم از سوی دستگاه قضایی برای اظهار دلایل ادعایش ضرورتی است که راه را برای دروغ گویان میبندد
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    5 1
    خیلی خرمی خرم خان
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    8 1
    اصلاحطلبان خنده دارند به امیدروزیکه پاسپورتهای خیانت آمیز وروابط بادشمن افشاشود . چقدردلارخرجشان کرد آمریکا اماچون اکثریت شهادت طلبان ایستادند اینهانمیتوانند نقش شعبان بی مخ را بازی کنند . این ملت تجارب زیادی کسب کرده است انشاالله دلار ارزشش راازدست میدهد وآمریکاشروع میکند اسامی جاسوسان خوددرایران را اعلام میکند . چراما بدون کارکردن پولدارنمیشویم چراما نمیتوانیم روزنامه زنجیره ای بزنیم ؟ این خیلی راحت است که بفهمیم دلارها ازکجا میایند . افشای پاسپورت بت بزرگ را از... به همه پدران ومادران شهدا وفرزندان شهداتبریک میگویم این پیروزی ازفتح انگلستان بزرگتراست . آیاباوروایمان نمی آورید خونهای پاک جوانان وطن چگونه رسوایتان کرد ؟
  • محمد IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    8 0
    اتفاقا رحیم پور در مراسم قم حرف خوبی زده وتابلو شعار حاشیه ساز هم چیز جدیدی نبوده بلکه می خواهد بگوید هر کس راهش را از انقلاب جدا کرد مرگ ذلت بار وبدی خواهد داشت این چه ربطی با مشکوک بودن مرگ ان مغروق دارد
  • حسین AU ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
    9 1
    باسلام البته دولتهای زمان قاجار وپهلوی هم بی تقصیر نیستند .شاید دولت مادهاهم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس