زنگنه

وزیر نفت با بیان اینکه در جریان خصوصی سازی صنعت نفت به نظام رگولاتوری توجه نشده است، گفت: وزارت نفت هیچ نظارتی بر پالایشگاه ها و پتروشیمی های خصوصی ندارد.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال نادر قاضی پور و علیرضا محجوب از وزیر نفت در مورد آتش سوزی های مکرر در پالایشگاه های کشور و اقدامات وزارت نفت برای جلوگیری از این آتش سوزی ها در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

علیرضا محجوب در این خصوص گفت: در ماه های اخیر به طور متناوب شاهد آتش سوزی و انفجارهای متعدد در پتروشیمی ها و پالایشگاه های کشور هستیم که باعث کشته و زخمی شدن کارکنان، تحمیل هزینه های سنگین به صنعت نفت کشور و تعطیلی و از کار افتادن بخش عظیمی از این پالایشگاه ها می شود.

بیشتر بخوانید:

خرید ۸۴ قلم کالای صنعت نفت دارای مشابه داخلی ممنوع شد

نماینده تهران ادامه داد: در مورخ ۵ آبان سال ۹۶ قرعه به نام پالایشگاه نفت تهران افتاد و تعدادی از کارکنان این پالایشگاه کشته و زخمی شدند. تا چه زمانی شاهد این گونه فجایع خواهیم بود؟

در ادامه، بیژن زنگنه وزیر نفت گفت: بخش های زیادی از صنعت نفت طی صد سال گذشته دچار فرسودگی شده و بازسازی لازم صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: در صنعت نفت با سه عامل مواد قابل اشتعال، سموم و فشار بالا مواجه هستیم که البته همه این سه عامل در صنعت نفت ایران نسبت به سایر کشورها در سطح خطرپذیری بالاتری قرار دارد.

وزیر نفت ادامه داد: در جریان خصوصی سازی در صنعت نفت به نظام رگولاتوری (تنظیم مقررات) توجه کافی نشده است، به گونه ای که در حال حاضر وزیر نفت هیچ گونه دخل و تصرف و نظارتی بر پالایشگاه های واگذار شده و پتروشیمی ها ندارد.

وی افزود: البته دستورالعمل ها و نظام‌نامه هایی را در خصوص الزامات ایمنی در مجتمع های صنعت نفت ابلاغ کرده ایم اما به هر حال بسیاری از این حوادث با تخلف از این دستورات اتفاق می افتد.

زنگنه گفت: هیات ویژه ای جهت رسیدگی به تخلفات ایمنی ایجاد شده است اما در خصوص پالایشگاه های خصوصی و پتروشیمی ها ابزاری برای کنترل و تنبیه خاطیان در دست نداریم. جهت بالا بردن فرهنگ ایمنی، به شرکت های بیمه ای تاکید کردیم تا سخت گیری بیشتری در خصوص ضوابط بیمه ای تاسیسات صنعت نفت نسبت به سایر صنایع داشته باشند، زیرا این سخت گیری انضباط بیشتری در پی خواهد داشت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس