کد خبر 88487
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۴

با اجراي آزمايشي توزيع كيف الكترونيك در برخي مدارس كشور طي سال تحصيلي جاري، وزارت آموزش و پرورش اعلام كرده كه اين كيف‌ها در سال‌هاي آينده بتدريج به دست تمام دانش‌آموزان كشور مي‌رسد، اين در حالي است كه برخي كارشناسان استفاده بيش از حد از رايانه را براي دانش‌آموزان مناسب نمي‌دانند.

به گزارش مشرق به نقل از جام جم، توزيع كيف‌هاي الكترونيك از جمله برنامه‌هاي موجود در سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است كه از سال گذشته توسط مديران نظام آموزش مطرح شد. براساس اين طرح بخش عمده‌اي از كتاب‌هاي درسي و كمك‌درسي در قالب نرم افزارهاي آموزشي در بين دانش‌آموزان توزيع مي‌شود. در اين طرح دانش‌آموزان به جاي حمل انبوه كتاب‌هاي درسي، رايانه همراه (لپ‌تاپ) به مدرسه مي‌برند كه در آن مطالب كتاب‌هاي درسي به صورت محتواي الكترونيكي با قابليت چندرسانه‌اي طراحي شده است.

توزيع 5000 رايانه همراه بين دانش‌آموزان

توزيع كيف الكترونيكي در مدارس، امسال به طور آزمايشي به زودي اجرا خواهد شد. گفته مي‌شود 5000 دستگاه رايانه همراه به اين منظور بين دانش‌آموزان 2 دوره تحصيلي ابتدايي و متوسطه با اولويت استان‌هاي اصفهان و بوشهر توزيع خواهد شد. اعتبارات لازم براي هر كيف كمي بيش از يك ميليون تومان گزارش شده و آموزش و پرورش بيش از 5 ميليارد تومان براي آن هزينه كرده است.

محي‌الدين بهرام محمديان، معاون پژوهشي وزارت آموزش وپرورش در اين باره توضيح مي‌دهد: اين طرح از شيوه‌هاي نوين يادگيري و در راستاي هوشمندسازي مدارس است و نقش‌آفريني بيشتر دانش‌آموزان را در يادگيري، ياددهي و توليد محتوا فراهم مي‌كند.محمديان با بيان اين‌كه مرحله مطالعاتي و پژوهشي اين طرح پس از 2 سال تمام مي‌شود، اضافه مي‌كند: با تامين اعتبار لازم 5000 كيف الكترونيكي بين دانش‌آموزان 3 مقطع تحصيلي در كشور توزيع مي‌شود.

كيف الكترونيكي، راهي براي كاهش هزينه‌ها

از موضع آموزش و پرورش، الكترونيكي شدن كتاب‌هاي درسي مي‌تواند راهي براي كاهش هزينه چاپ كتاب‌هاي درسي بخصوص در شرايط تحريم باشد، اين مطلب را رئيس سازمان نشر كتاب‌هاي درسي مي‌گويد.او به برخي نگراني‌ها در مورد تامين كاغذ و انتشار 140 ميليون جلد كتاب با برخي تغييرات جزئي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: او دولت بيش از 48 ميليارد تومان يارانه براي انتشار كتاب‌هاي درسي پرداخت مي‌كند كه با توليد كيف الكترونيكي مي‌توانيم جلوي اين همه اعتبارات صرف شده براي اين حوزه را بگيريم. به عقيده او در شرايط تحريم‌ها، براي تهيه اين ميزان كاغذ و نيز چاپ و توزيع بموقع كتاب‌هاي درسي با مشكلاتي مواجه هستيم كه براي مقابله با اين مشكلات، استفاده دانش‌آموزان از كيف‌ الكترونيك را پيشنهاد داده‌ايم.

در حال حاضر 50 درصد هزينه چاپ و انتشار كتاب‌هاي درسي به صورت يارانه از سوي دولت پرداخت مي‌شود، اما هنوز هزينه توليد كتاب درسي براي آموزش و پرورش سنگين است. معاون پژوهشي وزير مي‌گويد هرچند ما سهامدار چاپخانه انتشار كتاب‌هاي درسي هستيم، اما با وجود سنگيني هزينه‌‌هاي چاپ و توزيع كتاب‌هاي درسي براي يك دوره كتب درسي تنها كمتر از 10 هزار تومان مبلغ دريافت مي‌كنيم، در حالي كه اگر اين مبلغ را با هزينه كيف الكترونيكي به مبلغ 7000 تومان در نظر بگيريم باصرفه‌تر خواهد بود.
 
وي با بيان اين‌كه استفاده از كيف الكترونيك علاوه بر كاهش اثر تحريم‌ها موجب صرفه‌جويي در مصرف كاغذ شده و هم دانش‌آ‌موزان را با شيوه‌هاي نوين آموزشي آشنا مي‌كند، ادامه مي‌دهد: مرحله اول اين طرح را به صورت آزمايشي و با 5000 كيف‌الكترونيكي در استان‌هاي اصفهان و بوشهر آغاز كرديم و براي استفاده مطلوب‌تر از مزاياي اين طرح، تاكنون 350 درس افزار الكترونيكي توليد كرديم.

بنابراعلام وزارت آموزش و پرورش، در صورت پيگيري اين طرح، پيش‌بيني مي‌شود تا 10 سال آينده بخش عمده‌اي از آموزش مدارس با كيف الكترونيك و با محتواي الكترونيكي انجام شود.

زيرساخت‌ها فراهم است؟

در كشوري كه هنوز ضريب نفوذ اينترنت در آن حدود 43 درصد برآورد شده و كمتر از 15 سال از حضور رايانه‌هادر خانه‌ها مي‌گذرد ، هنوز مردم برخي مناطق از وجود اين ابزار آموزشي وارتباطي محرومند، بنابراين برخي كارشناسان از نبود زيرساخت‌هاي لازم براي توزيع لپ‌تاپ بين دانش‌آموزان وتحميل هزينه‌هاي كلان آموزش ونگهداري از اين ابزار نگرانند.هدايت‌الله مرادي، مدير دبيرستان پسرانه در استان بوشهر ضمن ابراز خرسندي از اجراي اين طرح به عنوان آزمايشي در مدرسه خود مي‌گويد: متاسفانه هنوز بسياري از خانواده‌ها در بوشهر كامپيوتر ندارند، استان‌هاي محروم وكمتر توسعه يافته معمول از اين نظر مظلوم واقع مي‌شوند و از نظر مهارت استفاده از كامپيوتر نبايد بچه‌هاي ما با شهرهاي بزرگ‌تر مقايسه شوند.

وي از وجود تعداد محدودي رايانه در دبيرستانش خبر مي‌دهد و مي‌گويد: هرچند استفاده از لپ‌تاپ براي دانش‌آموزان بسيار لذت‌بخش است اما نبايد فراموش كنيم كه استفاده از آن بايد با آموزش‌هاي خاصي همراه باشد چرا كه مي‌تواند اثرات نامطلوب رواني هم داشته باشد.

از سوي ديگر درحالي كه بتدريج رايانه قرار است جاي كتاب درسي را بگيرد هنوز عده‌اي نسبت به تاثير سوء ‌استفاده زياد رايانه در بين دانش‌آموزان، هشدار مي‌دهند.

مهناز تسليمي، رئيس گروه سلامت مركز تربيت‌بدني و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در اين باره به فارس مي‌گويد: توصيه مي‌شود دانش‌آموزان روزانه بيش از 2 ساعت از رايانه استفاده نكنند.

به عقيده برخي مربيان و كارشناسان بهداشت، اگر قرار باشد دانش‌آموز از صفحه نمايشگر لپ‌تاپ مواد درسي را آموزش ببيند به عضلات پشت و كمر و چشمانش آسيب جدي وارد مي‌شود، بنابراين به ازاي صرفه‌جويي در هزينه‌هاي آموزشي نبايد كتاب‌هاي كاغذي را حذف كرد.

شايد به همين دليل آموزش و پرورش تاكيد كرده كه كتاب‌هاي درسي حذف نمي‌شود و فعلا قرار است با اجراي اين طرح دانش‌آموزان با فناوري‌هاي نوين مجازي آشنا شوند. در واقع الگوي استفاده از كيف‌هاي الكترونيك در كشورهاي هند، چين، تركيه و مالزي نشان مي‌دهد كه با ورود لپ‌تاپ به مدارس فصل جديدي از روش‌هاي آموزشي در مدارس آغاز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس