سوخو 22

موضوع تبادل اطلاعات بین هواپیماهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین یکی از مفاهیم تقریبا جدید در رزم‌های هوایی ارتش های مهم محسوب می‌شود که عمدتا در جنگنده‌های نسل ۴++ و ۵ همچون اف ۳۵ و اف ۲۲ شاهد آن هستیم.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در یکی از بزرگترین طرح های اورهال و ارتقاء جنگنده های نیروهای مسلح کشورمان، حداقل ۱۰ فروند هواپیمای تهاجمی سوخو ۲۲ (فیتر) که با سامانه ها و مهمات جدید مجهز شده اند، طی هفته های گذشته در پایگاه سپاه پاسداران در شیراز، به نیروی هوافضا تحویل داده شدند. این هواپیماها با توجه به ارتقاء های صورت گرفته روی آنها می تواند تا سالها، به عنوان یک هواپیمای تهاجمی در خدمت کشور باشد و نیازهای نیروهای مسلح در حوزه ای خاص و مورد توجه، برطرف سازد. هواپیمای های سری سوخوی ۲۲ از جمله میهمان ناخوانده بودند که به ایران آمدند و در کنار تعدادی از جنگنده های دیگر مثل سوخوی ۲۴، میگ ۲۹ و میراژ اف ۱ توسط متخصصان دفاعی کشورمان مورد به روزرسانی و اورهال قرار گرفتند.

البته برخی جنگنده هایی که اینگونه به کشورمان آمدند مثل سوخوی ۲۴ و میراژ اف ۱ در اویل دهه ۱۳۷۰ شمسی عملیاتی شده و به خدمت وارد شدند اما سوخوهای ۲۲ برای سالها، فرصتی جهت حضور در آسمان نیافتند اما در سالهای اخیر سوخو ۲۲ ها به نیروی هوایی سپاه منتقل شده و عملیات بازسازی و وارد خط کردن مجدد آنها صورت گرفت اما در تحویل دهی اخیر به نیروی هوایی سپاه نه فقط شاهد تحویل آمادگی پروازی بلکه شاهد نصب تجهیزات جدید بر روی این هواپیما بودیم.

بخشی از این تجهیزات جدید شامل تسلیحات هدایت شونده و البته یک قابلیت جالب بود. بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوا فضای سپاه هواپیمای های سوخو ۲۲ سپاه قابلیت دریافت تصاویر از فاصله ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتری از پهپادها را پیدا کرده اند. اما این قابلیت از چه جهت حائز اهمیت است؟

تیم های بدون سرنشین – با سرنشین : نشانه ای از نبردهای قرن جدید

خوب است بدانید با افزایش پیشرفت در فناوری تسلیحاتی خصوصا در بخش پدافند هوایی، نقش پرنده های بدون سرنشین در عملیات های شناسایی، برآورد خسارت از حمله به دشمن، نشانه گذاری هدف برای مهمات هدایت شونده و اجرای نقش طعمه برای سامانه های دفاع دشمن تعریف می شود. از نظر دیگر در سناریوهای حملات عمقی هواپیمایی مثل سوخو ۲۲ توان حمل تسلیحات بسیار بیشتر و سنگین تر از پهپادها را داشته و می تواند خسارت بسیار بالاتری را به دشمن وارد کند. البته اضافه شدن موشک های کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر دستاورد دیگری است که به زودی به ناوگان فیترهای سپاه اضافه شده و آنها را تبدیل به یک پلتفرم استراتژیک برای کشور خواهد کرد.

بحث تبادل اطلاعات بین هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین یکی از مفاهیم تقریبا جدید در رزم های هوایی محسوب می شود که عمدتا در جنگنده های نسل ۴++ و ۵ شاهد آن هستیم و کارشناسان فن معتقد هستند در آینده شاهد هر چه بیشتر شدن این همکاری ها خواهیم بود. برای مثال در حال حاضر جنگنده های به روز مثل سری اف ۱۵، رافال، اف ۲۲، اف ۳۵ یا هر جنگنده دیگر که در قالب نبرد شبکه محور قرار گرفته باشد این توانایی را در اختیار دارد.

پهپاد فرانسوی  Neuron در کنار جنگنده فرانسوی رافال - نمونه ای از تیم بی سرنشین و با سرنشین
پهپاد فرانسوی  Neuron در کنار جنگنده فرانسوی رافال - نمونه ای از تیم بی سرنشین و با سرنشین

جالب است بدانید این توانایی صرفا مختص جنگنده ها نیست و برخی از بالگردها نیز این توانایی را دارا می باشند. برای نمونه بالگردهای آپاچی ارتش آمریکا توان دریافت و ارسال تصاویر و اطلاعات را با پهپاد های MQ-۱C دارند که از جمله قابلیت های خاص این هواگرد محسوب می شود.

پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹ در سوریه
پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹ در سوریه

تجربه حضور پهپادهای ایرانی در سوریه و عراق و همکاری آنها با نیروهای هوایی و توپخانه ای، موفقیت این مدل را اثبات کرده و دقت اصابت ها را کاملا افزایش داد. منتها در جریان این نبردها، پهپادها ارتباطی مستقیم با جنگنده های عراقی یا سوری نداشتند و اطلاعات پس از ارسال به مرکز کنترل زمینی، از همین مرکز در اختیار واحدهای عمل کننده قرار می گرفت. با فناوری جدید در زمان لازم برای هدف یابی و شلیک به سمت هدف نیز صرفه جویی خواهد شد.

فیترهای سپاه آماده ورود به قرن بیست و یکم

طراحی اصلی خانواده سوخو ۲۲ به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می گردد و سوخو ۲۲ های موجود در ایران نیز عمدتا تولیدی دهه ۱۹۸۰ میلادی در شوروی سابق هستند. قاعدتا به صورت استاندارد همچنین توانایی برای این نسل از هواپیماها وجود نداشته است و ارتقاء مورد نظر باعث افزایش چشمگیر توان تهاجمی بمب افکن های فیتر سپاه خواهد شد.

درباره روش انتقال اطلاعات از پهپاد به هواپیماهای سوخو ۲۲ جزییاتی مشخص نشده اما به طور معمول این عملیات تبادل اطلاعات بین پلتفرم های مختلف توسط هواپیماهای رله ارتباطی، ایستگاه های زمینی، پادهای مخصوص دریافت و ارسال اطلاعات، استفاده از ارتباطات ماهواره ای یا ایستگاه های رله زمینی انجام می شود.

کدام پهپاد با سوخو ها هم تیم می شود

خانواده هواپیماهای بدون سرنشین در کشور ما از گستره بالایی برخوردار است ولی ماموریت های نفوذ به عمق دشمن و ارتباط با جنگنده خودی بحثی است که پهپادهای کاندید برای این منظور را محدود می کند. با توجه به ویژگی ها و تکنولوژی های به کار رفته، به نظر می رسد پهپادی همانند فطرس، حماسه یا شاهد ۱۲۹ را بتوان مناسب ترین گزینه ها برای این همکاری دو طرفه معرفی کرد؛ پهپادهایی بلند پرواز با توان حمل سامانه های شناسایی و هدف گذاری در کنار قابلیت مسلح شدن و حمله به اهداف سطحی.

اجرا ترکیب تیمی مثل سوخو ۲۲ و شاهد ۱۲۹ در کنار یکدیگر می تواند تشکیل دهنده یک تیم "بکاو و بکش" باشد که در کنار یکدیگر می توانند شناسایی و نابودی اهداف را بر عهده داشته باشند و ریسک مربوط به پلتفرم های سرنشین دار بسیار کمتر می شود. شاید سوخو ۲۲ هواپیمای روز دنیا نباشد و در زمان رونمایی از نمونه های به روز شده نیز برخی، نقدهایی به آن داشتند اما باید توجه داشت بکارگیری موشک ۱۵۰۰ کیلومتری یا سامانه ارتباط با پهپاد، باعث خواهد شد همین جنگنده، ویژگی هایی را به دست آورد که کمتر پرنده ای در دنیا آنرا در اختیار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 19
  • US ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    خدا رو شکر که عکس نمونه خارجی هم گذاشتید. برادر من ! رافائل فرانسوی یک جنگنده نسل 4.5 هست. اینجا افتابه رو خرج لحیم کردی !
    • سارا IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      حرف زدن و انتقاد ساده ترین کار است. شما بیا و بهترش را بساز. البته چنانچه عرضه داری و فقط اهل حرف نیستی!!!!! شاید هم از جمله کسانی هستی که تا بوی جنگ را احساس کردند، فرار را بر قرار ترجیح دادند و به کدخدا پناه بردند!!!! ما با شیطان بزرگ میجنگیم، حتی شده با مشت های خالی!!!
    • امین ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      خطاب به 8:18، چرا حرف بی خود می زنی؟!!!! در منطق جنابعالی نباید در این شرایط تحریم، از امکانات موجود ، بهترین استفاده را کرد؟!!!! نکنه در منطق شما باید دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم و منتظر شویم که یک کشوری پیدا شود و جنگنده نسل 4.5 در اختیار ما بگذارد؟!!!!!! ( با خودتون چند چند هستید؟!!!) در ضمن ارتقاهای متعددی روی جنگنده های موجود نیروی هوایی ارتش و سپاه انجام شده است و خودتم خیلی خوب می دانی ، چون مطالب متعددی در این باره منتشر شده است، آفتابه خرج لحیم وقتی است که امکان ارتقاء از بین برود و عملاً هیچ استفاده ای هم برای ما نداشته باشد( در حالی که در حال حاضر اصلاً چنین چیزی نیست و حتی کشورهایی میگ 21 بسیار قدیمی را هم ارتقاء می دهند، چه برسد به سوخو 22 که هنوز هم بسیاری از قابلیت های خود را حفظ کرده است وبه مراتب هوایپیمای پیشرفته تری نسبت به میگ 21 است) ، در حالی که حتی کشورهایی که مثل ما تحریم نظامی هم نیستند، به دنبال ارتقاء و نوسازی جنگنده های قدیمی خود هستند، نه اینکه صرفاً خرید جدید انجام دهند، امثال شما که چنین اظهارنظرهای غیرمنطقی انجام می دهید، در این شرایطی که کشور درگیر تحریم نظامی است و امکان خرید جنگنده را هم ندارد و از طرفی با تهدیدات دشمن هم روبروست، راه حل بهتری دارید؟!!!!! و گرنه همه به خوبی می دانیم که ایران به دنبال خرید سوخو 30 است، ولی حتی اگر موفق به خرید جنگنده های جدید هم بشویم، نباید از ارتقاء و بهسازی و نوسازی جنگنده های قدیمی خود غافل شویم، چون اقدامی بسیار به صرفه است و نمونه های موفقی هم در این زمینه در دنیا وجود دارد( بهتره در موردش تحقیق کنی تا اینقدر سطحی و بی منطق اظهارنظر نکنی).
    • سعید ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      65 10
      خطاب به 8:18، سوخو 22 قبلاً چنین قابلیتی نداشته و با تلاش قابل تحسین متخصصان ایرانی چنین ارتقای مهمی روی آن انجام شده است ، حالا در منطق مضحک جنابعالی، ما چون جنگنده رافال نداریم و به خاطر تحریم نظامی امکان خرید جنگنده مشابه را هم نداریم، باید دست روی دست بگذاریم و هیچ فعالیتی در حوزه ارتقاء و بازسازی ونوسازی و بهینه سازی جنگنده های خود انجام ندهیم؟!!!!!!!! متخصصان ایرانی یک قابلیت جدید به جنگنده سوخو 22 که سالها بلااستفاده بود، اضافه کرده اند و جنابعالی به جای دست مریزاد گفتن، متلک می گی و حرف از آفتابه خرج لحیم می کنی؟!!!!! جنابعالی راه حل بهتری در شرایط تحریم نظامی کشورو عدم امکان خرید جنگنده جدید داری؟!!!!!! واقعاً خدا امثال شما را که هیچ بهره ای از منطق و انصاف نبرده اید ، شفا بدهد، تنها هنرتان هم اینست که فقط و فقط غر بزنید( جالبه خودتان هم هیچ عرضه و تخصصی هم در این باره ندارید و فقط بلدید فک بزنید).
    • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      63 10
      تو کشور دشمن وقتی باشی انتظاری نمیشه ازت داشت خودباوری چیزیه که مردم ایران ندارن یه کلیپ گذاشتن از یه ربات که میتونست همه کار انجام بده به چند زبان دنیامسلط بودن از ایرانیا پرسیدن ایران کی میتونه همچین رباتی بسازه گفتن که 50 سال دیگه گفتن که این ربات بنظرتون ساخت کدوم کشوره؟ گفتن چین و یا امریکا و کشور های اروپایی اما از یه خارجی تو ایران پرسیدن گفتن که این ربات ساخت ایرانه و این ربات ساخت بچه های دانشگاه امیر کبیر بود
    • حمید ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      36 5
      خطاب به 8:18، جنابعالی پاراگراف آخر متن بالا را بخون : اجرا ترکیب تیمی .......... کمتر پرنده ای در دنیا آن را در اختیار دارد، این پاراگراف به خوبی جواب افراد بی منطقی مثل شما را داده است ، اضافه بر این پاراگراف باید به این نکته اشاره کرد که در شرایطی که در تحریم نظامی هستیم و امکان خرید جنگنده جدید را هم نداریم ، این بهترین کار است ( جز اینکه جنابعالی راه حل بهتری داشته باشی و فقط به دنیال انتقاد کردن و کلی کویی نباشی)، حتی در صورت خرید جنگنده های جدید، نباید ارتقا و بهسازی جنگنده های قدیمی را کنار گذشت، چون هم از نظر هزینه مقرون به صرفه است و هم به افزایش توان بازدارندگی کشور کمک شایانی میکند، همچنانکه کشورهایی که مثل ما درگیر تحریم نظامی هم نیستند، چنین کرده اند.
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      45 26
      زمان جنگنده تمام شد و جنگنده حالا فقط به درد جنگ با تروریست می خورد که البته هواپیمای بدون سرنشین این کار را با هزینه خیلی خیلی کم انجام می دهد و با وجود موشک دیگر بلند کردن جنگنده برای جنگ با کشورهایی مثل ایران معنی ندارد و بدون شک پرواز جنگنده شکست محض محسوب می شود شادی روح تهرانی مقدم و سلامتی سردار قالیباف و حاجی زاده صلوات
    • به سعید IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      35 56
      داداش! تحمل انتقاد را داشته باش. شما هم می توانید روی ژیان تایر یخ شکن نصب کنید. اما آخرش همان ژیان است که بود.
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      57 8
      یادمان هست که چند سال پیش ادعای ساخت موشک توسط ایرانی ها را دروغ می پنداشتند و می گفتند موشک ها را از کره شمالی وارد می کنیم. به ادعای غنی سازی 20% ما هم می خندیدند بعد صحبت از واگذاری اورانیوم های غنی شده کردند. بحث فنی یک چیز است و ناراحتی شما از اخبار پیشرفت ایران یک چیز دیگر. در ادعای ایران دوستی ات تردید کن.فرض کنیم اخبار پیشرفت های فنی در ایران همه دروغ است. قضاوت کن، از دروغ های پیشرفت ایران خوشحال می شوی و یا دروغ های رسانه های آمریکا و انگلیس در باره اوضاع نابسامان ایران خوشحالت می کند؟ آدم اگر عاشق کشورش باشد حتی از دروغ های پیشرفت کشور خوشحال می شود ولی اگر دشمن کشورش باشد حتی از راست های پیشرفت کشور هم ناراحت می شود.
    • فرشته IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      20 60
      سارا خانم شما برو مجله آشپزی بخون
    • علیا IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      40 4
      یه سریا هم نشستن پای کامپیوتر و حرف از جنگنده میشه میگند زمان جنگنده تموم شده. حرف از موشک میشه میگن زمان موشک تموم شده. حرف از تجهیزات زرهی میشه میگن زمان تانک و توپخانه تموم شده. حرف از ناوشکن میشه میگن زمان این سوسول بازیا تموم شده. حرف از تجهیزات رزم انفرادی میشه میگن رزم پیاده نظام دیگه دورانش تموم شده. میشه اعلام بفرمایید تاریخ انقضای این مواردی که گفتین چه وقت هست؟؟ زمان همه چیز که تموم شده
    • سعید ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      34 5
      خطاب به 11:31، جنابعالی انتقاد نکردی، بلکه حرف بی منطق زدی، قیاست در مورد ژیان هم کاملاً مع الفارقه ( چون ژیان قابلیت ارتقاء را کاملاً از دست داده است، ولی سوخو 22 هنوز جای ارتقاء دارد، همانطور که چین با وجود ساخت جنگنده و خرید جنگندهف به دنبال ارتقاء جنگنده بسیار قدیمی میگ 21 هم رفت، پس بهتره شما نظرت را برای خودت نگه داری، چون واقعیت دنیای نظامی چیز دیگریست)، چون سوخو 22 هنوز بسیاری از قابلیت های خودشو حفظ کرده است و از طرفی کشوری که تحریم نظامیه، باید از امکانات موجود بهترین استفاده را بکنه، امثال شما هیچ راه حل بهتری ندارید و فقط و فقط غر می زنید.
    • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      25 3
      فرشته خانم شما هم برو مجله مد و لباس بخون.
    • سعید ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      25 4
      خطاب به 11:31، در مغرض بودن و مریض بودن امثال تو همین بس که ژیان را مثال می زنی، چرا مثلاً جیپ قدیمی یا لندکروز های قدیمی را مثال نزدی ؟ (مگه اونا قدیمی نیستند؟!!!!) ، سوخو 22 زمان خودش جزو بهترین ها بود و هنوز هم بسیاری از قابلیت های خودش را حفظ کرده است، در ضمن ایران که این هواپیما را به همان وضعیت قدیمی خودش مورد استفاده قرار نداده ، بلکه به دنبال ارتقای آن رفته است ، ظاهراً در منطق شما، ایران باید دهها فروند سوخو 22 خود را به حال خود رها می کرد!!!!!! ( حتی در صورت خرید جنگنده جدید هم این کار خطا و اشتباه بود، چرا نمی خواهید بفهمید؟!!!! کشورهای دیگر هم جنگنده های قدیمی خود را به این راحتی از رده خارج نمی کنند و تمام سعی خود را در جهت ارتقاء آنها انجام می دهند) ، همین که امثال شما توان ارائه راه حل جایگزین ندارید و فقط انتقاد می کنید، یعنی افرادی پوچ و توخالی هستید و بحث کردن با امثال شما وقت تلف کردن است.
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      11 5
      اصطلاحا آفتابه خرج لولهنگ میگویند نه خرج لحیم کمی سواد فارسی برای استاد!!! هوانوردی ببخشید هواسواری! لازم است.
    • BE ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      8 0
      آفتابه رو بیخیال ، شما با همون کاغذ کارت راه میفته
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      12 4
      اتفاقا" خوب میدونی که ایران چکار کرده، ما با کمترین هزینه به تکنولوژی معادل یانکی ها رسیدیم. اینه که برخی ها رو شگفت زده و ناراحت کرده. در جنگنده های جدید ایرانی، که نسل 4 هستند این قابلیت در طراحی اولیه بکار رفته است. ما قابلیت یه جنگنده قدیمی رو به پای اف 35 میلیاردی رسوندیم. مسئله اینجاست. قدرت نرم افزاری رو به رخ عالم کشیدیم.
    • مهدی IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      0 0
      آخه نابغه فرض کن شما تو شهری باشی که هیچ ماشینی نداره از خارج از اون شهر هم نمیتونی ماشین دیگه ای بخری و وارد کنی ولی تو شهرتون یه ژیان هست که میتونی تعمیرش کنی و سوارش بشی یا اینکه بیای رنگش کنی و چهار تا لاستیک نو بزاری که راحت تر سوارش بشی اونجا آدمایی مثل تو میگن ولش کن پیاده میریم و یا خودمون وسیله هامون رو کول میکنیم ولی سوار این ژیان نمیشیم خخخ
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    47 19
    احسنت.
  • رضا IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    39 46
    سوخو 22 هواپیمایی با N سال سن!
    • روزبه ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      37 7
      آقا رضا ، جنابعالی در این شرایط تحریم نظامی که امکان خرید جنگنده های جدید را نداریم راه حل بهتری داری جناب بی منطق؟!!!! در ضمن سایر کشورها هم چنین کارهایی با جنگنده های دارای N سال سن خود کرده اند، مثل چین که ارتقاهایی را روی جنگنده های میگ 21 بسیار قدیمی خود انجام داده است ، جنابعالی بهتر است به جای متلک گفتن ، به متخصصان خستگی ناپذیر صنعت دفاعی که در این شرایط سخت تحریم نظامی چنین کارهای ارزشمندی ( اضافه کردن یک قابلیت جدید به یک جنگنده) می کنند ، دست مریزاد بگی، امثال تو برای کشورت چکار کرده ای؟!!!! فقط بلدید غر بزنید و مسخره کنید؟!!!!! خودتان چه عرضه ای دارید؟!!!!!!!
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      26 1
      جت جدید میخریدن صداشون در میومد که نون نداریم جت میخرن اینا یه جماعتی هستند که با همه چی مخالفند جسارت دیوانه شدند
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      3 5
      آقا رضا سوخو 22 پیشرفته ترین و مدرنترین و بروزترین جنگده حال حاضر کل جهانه . شما چطور اینو نمیدونی ؟
  • علوی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    31 5
    امیر خاتمی درخصوص حوزه هوایی نیز گفت: یک هواپیمایی ارائه خواهد شد که مراحل مختلف را طی کرده و روز صنعت دفاعی پرواز می کند و مردم شاهد پرواز این هواپیمای جنگنده و پشتیبانی نزدیک خواهند دید که در کنارش اقلامی که برای ساخت آن استفاده شده را نیز مشاهده می‌کنند.(احتمالا فیلم پرواز قاهر منتشر میشه)
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      3 0
      فکر نکنم قاهر باشه. چون نوشت هواپیمای پشتیبانی نزدیک. قاهر که هواپیمای پشتیبانی نزدیک نیست.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    24 4
    طراحی اصلی خانواده سوخو ۲۲ به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می گردد
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    11 28
    یادمه یک استادی در دانشگاه ما گفت که وقتی پهپاد داشته باشیم هواپیما جنگی زیاد نیاز نیست بخریم./ نامه تمام
  • ایران IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    29 51
    چرت بود. خخخخخ
    • رامین ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      30 14
      جناب ایران، چرت و مزخرف اون نظر مسخره امثال توست که خودتان هیچ عرضه و سوادی ندارید و فقط خخخخخخ می کنید.
  • ناشناس AE ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    12 2
    آیا پهپادها با سوخوی ۲۵ هم هماهنگ میشوند؟
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    20 1
    به نظر میرسه پهپاد فطرس میتونه بهترین گزینه باشه. چون پهپاد فطرس به خاطر برجستگی بالای دماغه ی خودش که احتمالا مخصوص دیش ارتباطی گردان هست میتونه در سیستم های ارتباطی قوی تر عمل کنه.
  • دیدگا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    15 11
    با توجه به هزینه های بالایی خرید تجهیزات نظامی جدید البته در صورت امکان خرید و نبودن تحریم و محدودیت ها، بهسازی و عملیاتی کردن جنگنده های نیم قرن قبل کاری معقول و بصرفه بنظر می رسه... البته با توجه به قابلیت های جدید و بروزی که ایجاد میشه قطعا توان نظامی بالایی هم خواهند داشت!
  • mazaher IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    24 5
    ما اگر افتابه هم درست کنیم باز به ان می بالیم چون خودمان درست کره ایم آقایان منتقد فقط مثل پیر زنها حرف بزنند.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    18 4
    تجهیز فیتر کاملا علمی و برگرفته از استراتژی موفق نبرد هوایی است. که می گوید این مهمات و تجهیزات است که محور است نه بدنه ای که پرواز می کند. فیترها در صد درصد نبردهای واقعی با فلیر های روسی بهترین موشکهای حرارتی آمریکایی را مغلوب کرده اند اما از موشکهای هوا به هوای راداری آنها شکست خورده اند. پیشنهاد: 1. برای مغلوب کردن موشکهای راداری مثل آمرام از دیکوی های راداری به غیر از چف استفاده کنید : 1.1 رها کردن انواع ابتکاری رفلکتورهای وطنی با مداومت پروازی مثل بدنه های بادکنکی پلاستیکی با پوشش اسپری های هادی که با کپسول هوای فشرده یا ماده منفجره کوچک بعد از رها شدن از هواپیما باد بشوند. که با قیمت بسیار ارزان بالای 98 درصد موشک نیم میلیون دلاری آمرام را مغلوب می کند 1.2 استفاده از جنگ الکترونیک از نوع DRFM بالای 40 درصد روی آمرام موثر است امروز هم با تکنولوژی موجود در کشور قابل ساخت است. 1.3 از دو پهپاد کرار مجهز به رفلکتور به همراه هر فیتر استفاده کنید. هنگامی که RWR هواپیما نزدیک شدن موشک را نشان داد، پهپاد ها در زوایای مختلف از فیتر دور بشوند تا موشک به سمت آنها برود.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    20 23
    داداش وانتش کی میاد بازار؟
    • NL ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      30 11
      واسه حمل جنازه وطن فروشا میاد نگران نباش خخخخ
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    10 17
    اولویت در ایجاد و تبلیغ اشتغال باشد نه تجهیزات بی فایده و بی اثر
  • Teramp IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    23 42
    مشرق جون به اینه بگو هواپیماهای جنگ جهانی اول و دوم رو بخرن ارتقای بدن بریم به جنگ f35 البته با کروز ۱۵۰۰کیلومتری
    • گوگولی مگولی NL ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      6 18
      تا حالا با چنگال سوپ خوردی؟ یا با قاشق مرغ سوخاری زدی به بدن؟ چی؟ کارکردش فرق میکنه؟ آفرین، اینام همینه :))))
    • سعید ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      19 0
      خطاب بهTRAMP، مشنگ جان می تونی خودت را به نفهمی بزنی، ولی فکر نکن که همه مثل خودت نفهم هستند، ایران در دوران تحریم نظامی داره بهترین کار ممکن را می کنه ، و گرنه همه می دانیم که ایران تمایل داشت سوخو 30 از روسیه بخره که به خاطر تحریم های نظامی شورای امنیت امکانش میسر نشد، متاسفانه افرادی که انتقاد می کنند ، فقط فک می زنند و از ارائه یک راه حل جایگزین عاجزند، ایران جنگنده های قدیمی را ارتقاء می دهد، این افراد انتقاد می کنند !!!! روی ساخت جنگنده جدید کار می کنهف این افراد انتقاد می کنند!!!!! یکی نیست به اینا بگه آخه مشنگ ها ، غیر از این راه دیگری وجود داره؟!!!!!! در ضمن مگر ایران تنها کشور کره زمینه که داره هواپیماهای قدیمی خودشو ارتقاءمی دهد؟!!!!!! سایر کشورها هم چنین کار هایی می کنند ( یا به تنهایی و یا به کمک کشور های دیگر، تازه این کشورها مثل ایران تحریم نظامی هم نیستند و باز چنین کاری می کنند) ، واقعاً این افرادی که چنین کار ارزشمندی را مورد تمسخر قرار می دهند یا مغرض هستند و یا اینقدر جاهل و بی منطقند که باید اسمشان در گینس ثبت شود.
  • DE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    21 41
    اگر خبر شما واقعا راست بود كه نيست، دستكم يك تصوير از شاهد ١٢٩ و سوخو ٢٢ در حال پرواز در كنار هم منتشر ميكردي! اصلا كنترل پهپادهاي ايراني به چه صورتي هست؟ ايران مگه ماهواره داره؟ كنترل پهپادهاي ايراني با روش هاي كنترل رادار با قدمت ٧٠ سال پيش هست! خطاب به به به و چه چه گويان! ارتشي پيروزمند جنگ هست كه دنبال ارتقا و برطرف كردن ضعف خودش باشه! نيروهاي مسلح ايران فقط تبليغات هستند، اهل فن اين را خوب ميدانند!
    • رامین ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      13 2
      خطاب به 12:02، به این سوالات جنابعالی در همین مشرق نیوز قبلاً پاسخ داده شده است، تو خودت هم از اهل فن نیستی ، ایران به اذعان دوست و دشمن از قدرتهای بزرگ پهپادی دنیاست، امثال شما خودتان هیچ عرضه ای در هیچ زمینه ای ندارید، بعد فکر می کنید که همه مثل خودتان هستند، برو از یک اهل فن بپرس، ایران که ماهواره نداره، برای هدایت پهپاد های خودش از چی استفاده می کنه، در ضمن مگخ ایران به دنیال ارتقای توان رزمی خودش نیست جناب؟!!!!! ایران ارتقاء هم که انجام می دهد، امثال شما که فقط تمسخر می کنید، ظاهراً خیلی براتون دردآوره که در اوج تحریم نظامی ، ایران به چنین دستاوردهایی می رسه، امثال شما دردتون از جای دیگست و خودتون هم می دانید، همه می دانیم که ایران در زمینه نظامی همواره به دنبال برطرف کردن ضعف های خود بوده و نیازی به توصیه امثال شما نیست، همان طور که قدرت تخریب و سرعت موشک های ایرانی نسبت به گذشته بسیار بهبود پیدا کرده است ، جنابعالی با یک سرچ ساده می توانی مقاله های خارجی که در مورد پیشرفت های حیرت انگیز صنایع دفاعی ایران منتشر شده است را به راحتی پیدا کنی، صنعت دفاعی ایران بارها مورد تحسین کارشناسان خارجی قرار گرفته است، اگر توان دفاعی ایران یک مساله تبلیغاتی بودف ایران امروز در حال حاضر به اعتراف دوست و دشمن ، چنین توان بازدارندگی بالایی را نداشت، جنابعالی برای اثبات ادعای خودت حتی توان ارائه یک استدلال ساده را هم نداری، البته قابل درکه که توان بالای دفاعی ایران چقدر موجب سوزش دشمنان ایران و مزدوران بی سواد و کثیف داخلی آنها شده است.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      13 4
      هنوز آنقدر عقل تو کله ات نیست که میتوانیم از سیستمهای ماهواره ای کشورهای دوست مثل چین و روسیه (گلوناس و بیدو) استفاده کنیم؟
    • DE ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      3 7
      توصیه دلسوزانه نیز با حمله، توهین و اتهام روبرو میشه! چرا تحمل انتقاد ندارید؟ حتما باید به به و چه چه کرد؟ روسیه و چین کی دوست شدن؟ شماها تو توهم به سر میبرید، هر مملکتی باید رو پای خودش وایسه! حرف اینه
    • رامین ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      7 0
      خطاب به 14:49، جنابعالی خودت در توهم به سر می بر ی ، ما که فقط به وبه و چه چه نکردیم، جناب؛ ما سعی کردیم با استدلال جواب شبهات جنابعالی را بدهیم ،حرف ما همین است که هر کشوری باید روی پای خودش بایستد، مگر غیر از این است ؟، انتقاد ما از امثال شما اینست که چرا دستاوردهای ارزشمند داخلی را تخطئه می کنید، اتفاقاً صنایع دفاعی کشورمان جزو جاهایی است که ایران به معنی واقعی کلمه روی پای خودش ایستاده است ، البته این روی پای خود ایستادن مرحله به مرحله است ، انشاء الله در آینده سیستم موقعیت یاب بومی مثل جی پی اس و گلوناس و... می سازیم ، ولی اینها دلیل نمیشه که جنابعالی ؛ دستاوردهای ارزشمندمتخصصان صنعت دفاعی را در اوج تحریم های نظامی دشمن مورد تخطئه قرار دهی، طوری صحبت کردی، گویا همه کشورهای صاحب صنعت دفاعی ؛ دارای موقعیت یاب بومی هستند، جز ایران، در ضمن شما که میگی چین وروسیه دوست نیستند، نکنه از نظر جنابعالی، دوست ، آمریکا و انگلیس وفرانسه و آلمان هستند؟!!! همان آلمانی که صدراعظمش در اوج وقاحت، از موشک های متعارف ایران اظهار نگرانی می کنه!!!! حداقل چین و روسیه هیچ گاه از موشک های ایران اظهار نگرانی نکرده اند و تلاشی در جها ایجاد تنش و آشوب در ایران نکرده اند و همکاری های دفاعی خوبی هم با ایران داشته اند، در منطق عجیب شما، دوست در روابط بین الملل چه مفهومی دارد؟!! نظرتان را بگویید تا در درس های مربوط به روابط بین الملل تدریس شود!!!!!! شاید چین و روسیه باید روابطشان را با آمریکا و رژیم صهیونیستی کاملاً قطع کنند یا با آنها وارد جنگ نظامی شوند که از نظر شما دوست به حساب بیایند!!!!! دوستی در روابط بین الملل یک مفهوم مطلق به معنای واقعی کلمه نیست، در ضمن ایران هم فقط به خدا توکل کرده است ،ولی باید از ظرفیت های موجود در روابط بین الملل و از امکانات قدرتهایی مثل چین و روسیه که روبط خصمانه با ما ندارند ، به نحو شایسته استفاده کنیم.
  • CA ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    9 0
    داداش یه جنگنده پشتیبانی نزدیک نیازه تو نبرد سوریه اثبات شده این قضیه
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    26 0
    نیروی نظامی قدرتمند ، نیرویی است که حتما مولفه بومی بودن را داشته باشد والا کلمات گنده گنده و تعریف ها و ... موقع بحران بدرد نخواهد خورد مثل ارتش شاه که ژاندارم منطقه بود و چه و چه و چه اما توانایی عوض کردن یک کیت ساده که در هر سورتی پرواز عوض می شود را نداشت ! اجازه اش را هم نداشت بعد انقلاب باز کردن دیدن چهارتا سیم پیچ سادس ، ارتش وابسته اسمش روشه ، امروز هم ارتش های ترکیه ، امارات و عربستان ظاهرا بسیار تعریف کردنی هستند فلان جنگنده ها و هلی کوپترها و تانک ها و ... اما دست غرب از پشت این ها برداشته بشه هیچی نیستند مثلا در مورد ترکیه گفته می شود این کشور سازنده هلیکوپتر جنگیه ! اما واقعیت اینه که قطعات بدون اجازه باز کردن به ترکیه می رن و اونجا زیر نظر افسران غربی مونتاژ می شن عوام معمولا فریب دکور قشنگ غرب را می خورند چنین کاری در کشور ما یک شاهکار واقعی و ارزشمنده چون این علم یک علم ممنوعه و انحصاری و لب مرزیه .
  • BG ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    8 11
    یعنی خاک تو سرتون
  • مبارز IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    10 3
    با بستن چشمان بر روی حقیقت چیزی عوض نمیشه.
  • الناز IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    5 4
    فرشته خانوم شماهم برو کتاب بخون وخفه شو
  • خطاب به وطن فروش ها IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    13 4
    جنگنده قاهر و شفق ساخت متخصصان داخلی در راه است.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    2 4
    هه هه هه نادون خودتون هستین
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    2 5
    گوگولی مونگولی اگه مجبورشم با دست خالی بدون قاشق و چنگال ام میخورم گرسنه که نمیمونم احمق روانی..!!؟
  • DE ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    8 2
    در کدام نبرد واقعی, هواپیماهای روسی به هواپیماهای غربی برتری داشتن؟ مشرق اگر اخباری در این زمینه هست لطفا منتشر کن
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      2 0
      حرفتون رو کاملا قبول دارم. ولی در چندین سال اخیر واقعا پیشرفت کرده. هواپیماهای بلوک شرق معمولا ضعف زیادی در سیستم های الکترونیکی و داشتند که الان با توجه به استفاده از لوازم ساخت فرانسه مشکلاتشون رفع شده
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    13 1
    عالی عالی و فوق عالی است انشا... دیر نخواهد بود که این روایت محقق خواهد شد؛ که اگر علم در ثریا باشد مردانی از ایران (جریان مقاومت و ولایت انشا...) بدان دست خواهند یافت... بکوری و دق مرگی دشمنان اسلام و ولایت صلوات...
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    20 1
    عالی عالی و فوق عالی است انشا... دیر نخواهد بود که این روایت محقق خواهد شد؛ که اگر علم در ثریا باشد مردانی از ایران (جریان مقاومت و ولایت انشا...) بدان دست خواهند یافت... بکوری و دق مرگی دشمنان اسلام و ولایت صلوات...
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
      15 2
      اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    3 0
    ماشالله ولی اسمش خیلی مسخره است. Search and Destroy نمیشد بگی جستجو کن و منهدم کن؟
  • هرگز هوش و ذکاوت ایرانی را باور نکنید! IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    7 1
    ایرانی سرت بالاست انشا... مهم این است که خود را باور کنی و تمام... دشمنان انقلاب و میهنم بهتر است باور نکنند هوش و استعداد ایرانی را و هرگز باور نکنید!چرا که بوقت حادثه غافلگیری ما تماشایی خواهد بود! ما از نسل خمینی نسل همت نسل باکری نسل توسلی ما از نسل رستم و افراسیاب ما از نسل خورشید ولایت ما از نسل حسینیم و حسینی... لبیک یا حسین
  • شمسی IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    1 4
    همگی خفه برید سرکاروزندگیتون
  • سید رضا IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    11 12
    دشمنان سالهاست که عدم خودباوری را به ذهن جوانان ما تزریق می کنند ! قدرت ما را دشمنان باور دارند ! ولی بسیاری در داخل نه !! این یعنی از خود بیگانگی !!
  • ناشناس US ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    5 30
    کلا یه زیر دریایی کلاس Ohio که مسلح به ۲۴ تیر موشک بالستیک بین قاره ای Trident II D5 با برد ۱۲۰۰۰ کیلومتر و هرکدوم دارای ۸ کلاهک ۴۷۵ کیلوتنی که تو فاز نهایی با سرعت ۲۴ ماخ فرود میان مارا بس ، حالا برید هواپیمای نسل ۳ چهل سال پیش ارتقاء بدید.
  • BE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    9 9
    برید کار کنید یه چیز خوب بسازید.. حرامتون نشه..پوله نفت گاز..مفت خوری تا کی..این مسخره بازی ها چیه....هم از تحریم بکشیم ..هم از..بی عقلی مسولین داخل کشور
    • حسین ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      5 4
      خطاب به 17:28، کار کردند و کلی چیزهای خوب ساختند که دشمنان خارجی و مزدوران خارجیشونو حسابس سوزونده، واسه همین هم میایند اینجا واسه عقده گشایی، جنابعالی اگر عرضه و سواد و تخصصشو داری، بهترشو بساز، فقط بلدی غر بزنی؟!!!!! خوشبختانه کارشناسان داخلی و خارجی بارها بر پیشرفت های بزرگ دفاعی ایران صحه گذاشته اند و با یک سرچ ساده می توان به انبوه مقالات در این باره دست یافت، بعد در کمال ناباوری مشاهده می کنیم ، بی سوادهای فضای مجازی فرمایش می فرمایند که بروید بهترش را بسازید!!!!! ایران به حداقل بودجه دفاعی و کلی تحریم سخت نظامی، دستاوردهای ارزشمندی در عرصه دفاعی داشته که توانسته بازدارندگی مهمی را برای کشورمان ایجاد کند، مگر چیزی مهمتر از بازدارندگی است، زمانی مجبور بودیم حتی سیم خاردار هم از خارج وارد کنیم، آخه انصافتان کجا رفته ؟!!!!! ذروه ای شرف و انسانیت در وجود بی مصرفتان نیست؟!!!!! چرا به جای توهین به متخصصان سخت کوش دفاعی، یقه مدیران بی کفایت نجومی بگیر را نمی گیرید؟!!!!!!!نکنه خودتان هم جزو آنها هستید که اینقدر وقیح و بی شرف هستید؟!!!!!!!
  • پویا IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    9 13
    اونا چی میسازند و ما هم دلمون خوشه که پهپاد میسازیم ، یه لوله پولیکا را دو تا بال بهش جوش دادند کردند پهپاد
    • امین ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      9 1
      جناب پویا ، به کوی چشم دشمنان داخلی و خارجی، ایران از قدرتهای پهپادی دنیاست ( اینو بفهم ، اگر سواد انگلیسی داری ، می توانی کلی مقاله در مجلات نظامی معتبر دنیا مثل دیفنس و... پیدا کنی که درباره قدرت پهپادی کشورته، البته بعید می دونم که ایرانی باشی) و پهپادهای متعددی هم ساخته است، همین به قول تو لوله پولیکا را امثال تو عرضه ساختشو ندارند( امثال شما که تمسخر می کنید؛ حتی در انجام دادن کارهای شخصی خودتون هم دچار مشکل هستید، بعد بدون اینکه کمترین سوادی در این حوزه داشته باشید، فقط می آیید و عقده گشایی می کنید، فکر کردی همه مثل خودت بی عرضه وبی سواد هستند؟!!!) ، ایران در تحریم نظامیه ، اون کشورهایی که جنابعالی میگی اونا چی می سازند، با همکاری چندین کشور سلاح می سازند و بودجه نظامیشونو هم دهها برابر ایرانه، همین به قول تو لوله پولیکا تونسته از ناو هواپیمابر آمریکا تصویربرداری کنه بدبخت، همین به قول تو لوله پولیکا تونسته تا عمق سرزمین های اشغالی نفوذ کنه، ببین چقدر ارباب های تو بدبختند که عرضه مقابله با این لوله پولیکا را هم ندارند، پس بسوزید که سوزش شما آرزوی قلبی ماست.
  • Hossein PL ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    1 3
    سوخو ۳۰ در ایران !!!راسته؟
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    3 2
    حتی رنگشونم طوریه که راحت تو آسمون دیده میشه و اگه کسی بخواد با تیرهوایی بزنتش با رنگش راحت میبینه و میزنه ولی اگه مثل خیلی از جنگنده های روز دنیا رنگ سفید یا طوسی داشت علاوه بر اینکه نمیشه راحت دیدش به شلیک کننده یه جور استرس هم وار میشه که شاید نتونم بزنمش! چون سخت دیده میشه
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    4 0
    با عرض خسته نباشید و خدا قوت به متخصصان ایرانی ، یک نکته باید به کسانی که همش انتقاد میکنند و میگن این تجهیزات هیچی نیست و از این حرفا بگم. این تجهیزات قرار نیست در جنگ هوایی مستقیم استفاده بشه زیرا سوخو 22 دیگه قابلیت نبرد هوایی رو نداره ، حتی زمان دفاع مقدس هم سوخوهای عراق حریف اف-5 و اف-14 های ایران نبودند الان که بماند. بلکه کار اصلی اون ها شناسایی و نابودی اهداف زمینی است. پس الکی زحمت هم وطنان خودتون رو نادیده نگیرید.
  • ایرانیم IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    2 16
    دردوبلاتون توسرهرچه سیاسی دله دزدوبه دردنخوره
  • خزر ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    4 0
    ای کاش کمی اطلاعات نظامی داشتید فرق مگس عقاب می دونستیدوحای شعار عمل می کردید
  • FR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    3 1
    تو پراید هم از همین تکنو لوژی بکاو بکش استفاده کردیم.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 3
    خسته نباشید به تلاشتون اما خواهشا بزرگنمایی نکنید پراید و هر کار کنی پراید نمیشه پورش بشه
  • علی RO ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    1 2
    این نام گذاری هوشمندانه بر اساس حدیث از امام صادق ع صورت گرفته که اشاره به نابودی اسرائیل به دست مردانی از قم خواهد بود و حضرت از لفظ بکش بکش فارسی استفاده کردند.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    4 10
    در نبردهای هوایی جسارت و جنگندگی و شجاعت خلبان و از سوی دیگر مهارت و تجربه بسیار بسیار تعیین کننده خواد بود .
  • صادق IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    4 1
    اولا کسی اسمش تو پروفایل ایرانی یا مدهبی باشی دلیل نیست ایرانی باشه دوما مجلات خود دشمنها انقدر تعریف میکنند کافیه برو بخون سوما اگر هم بکفته شبکه های اونطرف یعنی ما هیچ کاری نکردیم و تمام جوانهامون هیچی بلد نیست وهیچ کار مثبتی نکردند یعنی حتی یک کار کوچک.اخرین کلام اگر ما گ ا گول هستیم شما که همش ایراد میگیری هم هستی دیگه همه ولی ما که نیستیم و خیلی هم امید داریم به اینده و کشورمون هم با جوانهاش میسنجیم وقیمت میزاریم نه قیمت دلار چنده وجنگ روانی .برید هرجا دوست دارید ماسفت وایسادیم و یا علی
  • فردوسی پور IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    2 2
    قوی نشون دادن نیروی هوایی ایران توسط منافقین نفوذی و عوامل عربستان اسراییل ترکیه و امریکا باعث شده که مسئولین فکر کنن واقعا در نیروی هوایی زمینی دریایی و..قوی هستیم و بودجه ای برای تقویت اونها اختصاص ندن...
  • مقداد از کالیفرنیا US ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
    3 0
    آفرین
  • عشق وطن IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    دوستان علاوه بر این چیزهایی ک ما در اخبار میشنویم یه سری پیشرفت هایی تو بعد نظامی داریم ک قابل افشا نیست چرا ک دشمن بفکر ساختن ضد اون میباشه در واقع چند پله جلوتر هستیم از اینای ک شما تو اخبار میشنید
  • احمد GB ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
    1 0
    درود برسپاهیان اسلام لازمه حرکت بسوی هرپیشرفتی ابتدا قدرت نظامی است اگه قوی نباشیم مخصوصا در منطقه پر هیاهو پرخطر خاورمیانه همه چی نابود خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس