ترانه جدید محسن چاوشی برای "شهرزاد"

سیدهادی حسینی، تهیه‌کننده آلبوم «ابراهیم» است. حسینی، برادرزاده سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت احمدی‌نژاد است که پیش از این تهیه‌کنندگی آلبوم «امیر بی‌گزند» را برعهده داشت.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - 17 مردادماه اگر برای خبرنگاران فراموش نشدنی باشد جای تعجب نیست. اما این روز برای محسن چاوشی هم ماندگار شد. چاوشی در روز هفدهم مرداد امسال با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود سوژه اول رسانه‌ها شد. چاوشی تهدید کرده بود اگر مجوزهای انتشار آلبوم جدیدش با عنوان «ابراهیم» تا روز 20 مرداد صادر نشود، آن را به شکل غیرمجاز منتشر خواهد کرد. او در بخش‌هایی از این متن تهدیدآمیز آورده بود: «در ابتدای فعالیتم بعد از 6 سال تلاش برای دریافت مجوز و فعالیت به صورت رسمی در چارچوب معین همیشه تلاش کرده‌ام در اصول و قوانین حالا یا موافق یا بعضا مخالف سلایق شخصی‌ام جهت احترام قدم بردارم اما حالا... .  نظر به پیگیری‌های مکرر تهیه‌کننده و مدیر اجرایی آلبوم «ابراهیم» تا این لحظه موفق به دریافت مجوز از وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی نشده‌ایم. بدیهی است که تا ۲۰ مرداد ماه مثل ۹ ماه پیش منتظر می‌مانیم در غیراین صورت با احترام تقدیم خواهد شد.

شایان ذکر است آلبوم دارای کپی‌رایت بین‌المللی است و قوانین حق و حقوق مولفان و مصنفین رعایت خواهد شد.» چاوشی البته در سال‌های قبل حاشیه‌هایی با سینا سرلک بر سر تیتراژ «شهرزاد» و داریوش مهرجویی برای فیلم «سنتوری» داشته است. اما معمولا او را هنرمند بی‌حاشیه‌ای می‌دانیم. دیدن این لحن در ادبیات چاوشی شگفت‌آور بود. اما این تمام ماجرا نیست.

  به‌خاطر 5 قطعه ناچیز

یکی دو ساعت بعد از تهدید چاوشی، وزارت ارشاد پاسخ تندی به او داد. ابوالفضل صادقی‌نژاد، مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این مساله و حواشی به‌وجود آمده، در گفت‌وگو با «مهر» عنوان کرد: «پس از ثبت آلبوم «ابراهیم» طبق روال اداری و قانونی روز ۱۸ مرداد این آثار را به شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارسال کردیم که پس از بررسی دو قطعه تایید و پنج قطعه نیز اصلاحیه خورد.»

صادقی‌نژاد در ادامه افزود: «اما پس از اعلام این موضوع به موسسه ارسال‌کننده آلبوم، تاکنون هیچ اقدامی برای اصلاحیه موارد یادشده انجام نگرفته، بنابراین اگر ۹۰ ماه هم این موضوع از سوی موسسه تولیدکننده آلبوم راکد بماند، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزی به این آلبوم نمی‌دهد. زیرا پرونده هنوز به‌طور کامل تایید نشده است.»

محمدعلی بهمنی هم به جزئیات ایرادات شورای شعر اشاره‌ای نکرد و تاکید ارشاد بر قانون‌گرایی، نشان از عمیق بودن این اختلافات دارد. آلبوم‌های متعدد موسیقی برای دریافت مجوز به ارشاد می‌روند و در نوبت قرار می‌گیرند و در نهایت هم منتشر می‌شوند. اما حکایت «ابراهیم» چیست؟

  حسینی: پروسه «ابراهیم» با سایر آلبوم‌ها فرق دارد

سیدهادی حسینی، تهیه‌کننده آلبوم «ابراهیم» است. حسینی، برادرزاده سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت احمدی‌نژاد است که پیش از این تهیه‌کنندگی آلبوم «امیر بی‌گزند» را برعهده داشت. حسینی پیش از این نیز در برخی پروژه‌های فرهنگی در پشت پرده حضور داشته و سرمایه‌گذاری کرده است.

حسینی با بیان اینکه هر اتفاقی بیفتد «ابراهیم» در بیستم و بیست‌ویکم مرداد منتشر نمی‌شود، افزود: «قرار است با ارشاد جلسه مهمی برگزار کنیم و در آن جلسه تکلیف این آلبوم روشن می‌شود اما آنچه مسلم است اینکه این آلبوم برای انتشار هنوز آماده نیست.» حسینی در پاسخ به اینکه آیا به‌عنوان برادرزاده وزیر دولت احمدی‌نژاد قصد جنجال‌سازی برای دولت روحانی را دارد، گفت: «چرا باید این کار را بکنم؟ چه سودی از این جنجال می‌برم؟ منفعت من این است که سرمایه‌ام بعد از گذشت دو سال، برگردد. من سیاسی نیستم و حتی بعید می‌دانم که از ارشاد کسی مرا به‌عنوان برادرزاده وزیر اسبق فرهنگ بشناسد.»

حسینی به تبعیض ارشاد در برخورد با آلبوم‌های موسیقی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «متاسفانه شورای شعر به دیگران دو روزه جواب می‌دهد و برای ما شرایط دیگری در نظر می‌گیرد. پروسه این آلبوم با آلبوم‌های دیگر فرق دارد. نمی‌دانم مشکل آنها با چاوشی است یا با من؟ احساس می‌کنم با چاوشی مشکل دارند.»حسینی در پایان اعلام کرد؛ نسبت به صدور مجوز با تمام این حرف‌ها خوش‌بین هستیم و امیدواریم که بتوانیم به‌زودی این آلبوم را منتشر کنیم.

  ارشاد چه می‌گوید؟

دفتر اداره‌کل موسیقی درباره حرکت اعتراضی چاوشی می‌گوید: «جالب است که تهیه‌کننده و خواننده آلبوم مورد بحث تاکنون هیچ عکس‌العملی به این اصلاحیات نداشتند و بدون هیچ مراجعه یا اعلام اعتراض، تنها و تنها در صفحه اینستاگرام مطالبی همراه با تهدید و گلایه منتشر شده است.» ترابی، مدیرکل این دفتر می‌گوید مصاحبه نمی‌کنم و حرف‌ها زده شده است، اما یکی از مدیران موسیقی که مایل نبود نامش منتشر شود درباره حرکت چاوشی می‌گوید: «چاوشی برای خودش جایگاهی را متصور کرده است و به دلیل همین تصور نمی‌خواهد تن به قانون بدهد.» حالا منتظر می‌مانیم تا جلسه ارشاد و تهیه‌کننده آلبوم موسیقی «ابراهیم» برگزار شود و قانون‌گرایی محسن چاوشی و تهیه‌کننده ثابت شود و طرفداران او نیز بتوانند اثر تازه‌ای را بشنوند.

*فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    1 0
    بیست هزار آرزو بود تو را پیش از این....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس