کد خبر 883060
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
همایون امیرزاده

رئیس کارگروه کاغذ ارشاد ضمن اعلام فهرست واردکنندگان مورد تائید این وزارتخانه برای واردات کاغذ، اطمینان داد با این کار، جلوی ثبت سفارش کاغذ توسط «شرکت‌هایی که شبانه ثبت می‌شوند» گرفته می‌شود.

به گزارش مشرق، یک هفته پس از گزارشی در خصوص انحصاری شدن ثبت سفارش کاغذ به «واردکنندگان صلاحیت‌دار»، «همایون امیرزاده» رئیس مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه کاغذ این وزارتخانه، بعد از ظهر امروز در نشستی خبری که در محل این وزارتخانه برگزار شد، جزئیات بیشتری از این تصمیم کارگروه کاغذ کشور اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

چهار دلیل گرانی کاغذ

وی در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی از آرایش جدید دولت در خصوص تامین، تولید و توزیع کاغذ خبر داد و تاکید کرد: یکی از مولفه‌های این مسئله، جدی تر شدن حضور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه بود.

تولید کاغذ در کشور به پائین‌ترین سطح خود رسید

امیرزاده با اشاره به نیاز ۴۰۰ هزار تنی کشور به کاغذ در سال، این کالا را واردات محور عنوان کرد و گفت: امروز تولید کاغذ به پائین ترین میزان خود رسیده است؛ در ۴ ماهه اول امسال تنها چیزی در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ تن کاغذ در داخل کشور تولید شده است که حدود نیم درصد از نیاز کشور است.

رئیس کارگروه کاغذ وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به مصوبات کارگروه کشوری کاغذ در سه هفته گذشته گفت:خوشبختانه ما در این موقعیت شاهد برنامه ریزی‌هایی بوده ایم که اگر با همراهی توزیع کنندگان روبرو شود، قطعا به نفع مصرف کنندگان در حوزه نشر و مطبوعات خواهد بود.

امیرزاده مهمترین دستاورد وزارت ارشاد را در جلسات این کارگروه، رسیدن به یک نظام قیمت گذاری مشکل مشخص عنوان کرد  و گفت: بر این اساس در هفته گذشته و با پیگیری‌هایی که از جانب سازمان حمایت از مصرف کنندگان انجام شد، ستاد تنظیم بازار به عنوان عالی ترین مرجع رصد بازار کاغذ و برخورد با گرانفروشان و محتکران تعیین شد.

نرخ ۱۲۵ هزار تومانی کاغذ «تا اطلاع ثانوی» در بازار برقرار است

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به نرخ تعیین شده ۱۲۵ هزار تومانی برای هر بند کاغذ را در کارگروه کاغذ کشور، «تا اطلاع ثانوی» عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه ممکن است به خاطر افزایش هزینه‌های حمل و نقل، نرخ تعیین شده دچار نوسان شود، لذا تا اطلاع ثانوی این عدد، نرخ کاغذ چاپ و تحریر خواهد بود.

وی همچنین از متعهد شدن سامانه‌های انباری کشور برای اعلام موجودی خود به کارگروه کاغذ کشور تا هفته آینده خبر داد و عنوان کرد: بر اساس تصمیم کارگروه کاغذ کشور، همه محموله‌های کاغذ کشور که در گمرکات متوقف شده است، حتی با داشتن بدهی، ترخیص شوند تا مشکل کمبود کاغذ در کشور برطرف شود.

وی سپس از تعیین افراد، گروهها و موسسات دارای صلاحیت برای واردات کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر توسط معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: بر این اساس کلیه وارد کنندگان کاغذ مطبوعات و چاپ و تحریر با اخذ تاییدیه از وزارت ارشاد، به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شوند تا با معرفی به بانک مرکزی، ارز لازم برای واردات کاغذ را دریافت کنند.

امیرزاده سپس از نامه نگاری سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محمد شریعتمداری وزیر صمت به تاریخ ۱۴ مرداد ۹۷ خبر داد که در آن صالحی با استناد به بند ۵ مصوبات کارگروه کاغذ در تاریخ دوم مرداد و نامه نگاری شریعتمداری با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص مبلغ ۲۶۵ میلیون دلار به متقاضیان واردات کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه، فهرست موسسات و افراد مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای دریافت ارز مورد نیاز بر اساس تعرفه کالاهای اساسی ارائه کرده است:

به گفته امیرزاده تاکنون از این میزان اعتبار، حدود ۴۹ میلیون دلار برای واردات کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه جذب شده است و روند تخصیص آن همچنان ادامه دارد.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد با اشاره به نامه نگاری خود با رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای معرفی تشکل‌ها، انجمن‌ها و افراد مورد وثوق و دارای صلاحیت و توان مالی به منظور واردات کاغذ چاپ و تحریر تا سقف ۱۵ هزار تن تا تاریخ ۲۷ مردادماه جاری، گفت: تاکنون فهرستی از افراد، موسسات و شرکت‌های مورد تایید وزارت ارشاد برای تامین ۲۱ هزار تن کاغذ اعلام شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به عبور کشور از بحران کاغذ به ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به این حوزه اشاره کرد و از برگزاری دو جلسه با حضور وزرای صمت و ارشاد با نمایندگان عضو این کمیسیون در هفته‌های گذشته خبر داد و گفت: مقرر شد ظرف دو هفته آینده جلسات دیگری را هم برگزار و گزارش دقیقی از وضعیت کاغذ و تدابیر اندیشه شده در این رابطه اعلام کنیم.

کشف ۴۰۰۰ تخلف در حوزه بازار کاغذ

امیرزاده در ادامه با اشاره به اینکه قانونگذار نحوه برخورد با تخلفاتی از قبیل گرانفروشی و احتکار در بازار کاغذ را مشخص کرده و ستاد تنظیم بازار با متخلفین در این رابطه برخورد قانونی صورت خواهد داد، گفت: تاکنون بیش از ۴ هزار مورد تخلف به ارزش حدود ۱۴ میلیارد تومان شناسایی شده وبرای متخلفان در مراجع مربوطه، تشکیل پرونده شده است.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه زوارت ارشاد چه مکانیزمی برای تشخیص صلاحیت افراد، موسسات و شرکت‌ها جهت واردات کاغذ دارد؟ گفت: نباید فراموش کرد که وزارت ارشاد در گذشته نسبتا دور (قبل از سال ۱۳۸۴) حواله کاغذ صادر می‌کرد و تمام وارد کنندگان کاغذ در این زمینه برای وزارت ارشاد شناخته شده هستند و سابقه و فعالیت آنها مشخص است.

انتخاب واردکنندگان کاغذ، مدیریت شده بود

رئیس کارگروه کاغذ وزارت ارشاد با اشاره به اینکه فهرستی که امروز منتشر کرده است با نظرخواهی از اعضای کارگروه کاغذ کشور صورت گرفته و این گونه نبوده که وزارت ارشاد کسانی را که شبانه شرکت‌های صوری کاغذی تاسیس می‌کنند، مورد تایید قرار داده باشد، ادامه داد: البته انتخاب این افراد، مدیریت شده بوده است.

وی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: اگر این کار را نمی‌کردیم، صف‌های طولانی جلوی وزارت ارشاد برای اخذ تاییدیه جهت واردات کاغذ تشکیل می‌شد کما ما در  همین مدت درخواست‌های مکرری از ناحیه‌های مختلفی درخواست کردیم مبنی بر اینکه شما ما را تایید کنید و ما هم تضمین می‌دهیم که کاغذهای وارداتی در بازار عرضه کنیم. اما ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هرگز این کار را نخواهیم کرد.

امیرزاده با اشاره به اینکه کارگروه کاغذ کشور، عالی ترین مرجع قیمت گذاری این کاغذ استراتژیک حوزه نشر است، تاکید کرد: بر اساس یکی از مصوبات این کارگروه، صادرات هرنوع کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه به خارج ممنوع شد.

چرا نام شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران در فهرست واردکنندگان صلاحیت‌دارِ ارشاد نیست؟

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد در پاسخ به سئوال خبرنگار مبنی بر اینکه چرا در فهرست منتشر شده نام شرکت تعاونی مانند شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران که اعضای آن یعنی ناشران و کتابفروشان تهرانی شدیدا نیازمند کاغذ هستند، وجود ندارد اما شاهد درج اسامی اشخاص حقیقی در این فهرست هستیم، گفت: مجموعه تشکل‌های صنفی، بنگاههای مطبوعاتی و افراد مورد تایید این تشکل‌ها که توان مالی لازم برای گشایش اعتبار و صلاحیت واردات شامل کارت بازرگانی و سابقه وارداتی کاغذ، را داشته باشند و همچنین بتوانند نیاز حوزه‌های خودشان را برطرف کنند، مورد حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهند بود.

امیر زاده در عین حال گفت: ما نمی‌توانیم به یک شرکت خاص تکلیف کنیم که کاغذ وارد کند. در مورد شرکت تعاونی ناشران و کتابفروشان تهران هم همین بوده است و آنها درخواستی برای  اخذ تاییدیه جهت واردات کاغذ ارائه نکرده اند.

دومین فهرست را تا ۲۰ روز دیگر به وزارت «صمت» می‌دهیم

وی ابراز امیدواری کرد: دومین فهرست موسسات و شرکت‌های مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واردات کاغذ ظرف ۲۰ روز آینده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.

رئیس کارگروه کاغذ در پاسخ به این سوال خبرنگار  که آیا می‌توانید اطمینان دهید که بجز شرکت‌ها، موسسات و افرادی که صلاحیتشان به تایید شما رسیده است، افراد دیگری وارد حوزه واردات کاغذ و چاپ و تحریر و روزنامه نشوند؟ گفت: ما در ستاد تنظیم بازار مصوبه ای داشتیم مبنی بر اینکه وارد کنندگان کاغذ می‌بایست به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسند. همه وارد کنندگان دارای صلاحیت و کسانی که سالهای سال در تامین کاغذ مورد نیاز حوزه نشر و مطبوعات تلاش کرده اند، از قبیل انجمن وارد کنندگان کاغذ، مورد وثوق و در واقع همکار ما هستند و این همکاری و پشتیبانی از آنها تداوم خواهد یافت.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد در پایان با اشاره به اینکه نیاز سالیانه کشور در حوزه کاغذ روزنامه ۷۰ هزار تن و در حوزه کاغذ چاپ و تحریر ۳۲۰ هزار تن است، گفت: در ۴ ماه اول امسال واردات کاغذ روزنامه تنها ۱۵ هزار تن و واردات کاغذ چاپ و تحریر هم تنها ۸۳ هزار تن بوده است که هر دوی این ارقام نسبت به سال ۹۶ رشد منفی را نشان می‌دهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس