کد خبر 882849
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

به گزارش مشرق، جواد موگویی، مستندساز جوان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: روز ۱۱ مرداد ۶۹ هاشمی با رهبری تماس تلفنی گرفت و خبر داد عراق به کویت حمله کرده: «قرار شد در موضع‌گیری عجله نکنیم و شورای امنیت ملی را تشکیل دهیم.»


صدام برای فرار از بدهی ۳۰ میلیارد دلاری به کویت و استفاده از نفت این کشور برای بازسازی عراق، به کویت حمله کرد. صدام در ۱۳ ساعت درحالی که پادشاه کویت به عربستان فرار کرده بود، کویت را اشغال کرد.
نظر رهبری و هاشمی این بود که ایران نباید وارد این جنگ شود «نظر ایشان و من متفق بود؛ برای جلوگیری از دخالت آمریکا، نباید عملا درگیر شویم.»


سرانجام چندماه بعد، آمریکا و ۲۰ کشور دیگر با مصوبه سازمان ملل به عراق حمله کردند. صدام نیز به تلافی چند موشک به اسرائیل زد. چند روز بعد مجمع روحانیون مبارز تلویحا اعلام کرد که ایران باید در کنار صدام وارد جنگ با اسرائیل و آمریکا شود:


«از مسلمانان و از هسته‌های انقلابی جهان اسلام می‌خواهیم خود را برای ضربه زدن به منافع آمریکا در منطقه و سراسر جهان آماده کنند...در این لحظات حساس از شورای عالی امنیت ملی درخواست می کنیم که با الهام از تعالیم و سیره امام در مقابله با آمریکا با تدبیری همه جانبه و با استظهار به نیروی انقلابی ملت و اعتماد به خواست و اراده ملت‌های مسلمان برای مقابله با خطرات و نقشه شوم آمریکا و تأمین منافع و مصالح ایران با قاطعیت به بهره‌گیری از فرصت‌ها و اتخاذ تصمیم‌های مناسب بپردازد.»


بهزاد نبوی هم گفت که باید به اسرائیل حمله کرد: «این جنگ فرصتی تاریخی برای حمله به اسرائیل به وجود آورده بود که از دست رفت...وظیفه ما این بود که به هر طریق ممکن است سمت و سوی جنگ را عوض کنیم»


اما علی‌اکبر محتشمی‌پور عضو شاخص مجمع روحانیون در نطقش در مجلس گفت که صدام، خالدبن ولید در تاریخ اسلام است و باید به او کمک کرد: «امروز بحث بر سر گذشته عراق و ایران نیست...امروز ملت‌های مسلمان منطقه به خصوص ملت ایران وظیفه شرعی دارند تا در جهادی مقدس به مقابله با نیروهای کفر آمریکا و ناتو و صهیونیسم برخیزند و به آرزوهای امام که خلیج فارس باید گورستان آمریکایی‌های متجاوز شود جامه عمل بپوشاند.»

پی‌نوشت:
تدبیر رهبری ایران را از جنگی بیهوده رهانید. اما باید تاریخ انقلاب را موشکافی کرد تا عیان شود که چگونه بی‌تدبیری اصلاح‌طلبان، کشور را تنها یک سال پس از جنگ تحمیلی، به یک قدمی جنگی دیگر کشاند. اصلاح‌طلبانی که حالا نظام و رهبری را به جنگ طلبی متهم می‌کنند.


منابع: خاطرات هاشمی سال۶۹
روزنامه سلام و کیهان-۶۹/۱۲/۹
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    70 6
    این جماعت بوقلمون صفت اند. هردقیقه یک رنگ عوض می کنند
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    50 20
    درود بر رهبر فرزانه انقلاب
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
    0 0
    جانم فدای رهبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس