محمدرضا علیان - مدیر انتشارات پیام آزادی

آقای مصطفی زمانی که خود صاحب‌امتیاز نشر پیام زیارت است با تأیید خبر واگذاری ملک و دفتر انتشارات گفت‌: برادر من که چند سالی قبل فوت کرد اختلافاتی با وارث ایشان داشتیم که در اصل پسرشان هستند.

گروه فرهنگ و هنر مشرق - این روزها در هیاهوی بازار نشر و مسائل اقتصادی شاید شنیدن اینکه چند ناشر کرکره نشر را پایین کشیده و عطای فعالیت را به لقایش بخشیده‌اند طبیعی باشد. طبیعی که نه بیشتر اندوهناک است مخصوصاً اگر بدانی که این ناشر سابقه زیادی دارد و کمی مانده تا نیم‌قرن فعالیت را تجربه کند.

همه‌چیز از پیام یک دوست علاقه‌مند فرهنگ شروع شد. یک پیام که «انتشارات پیام‌آزادی واگذار می‌شود» در نگاه نخست شاید طبیعی بود این مسأله اما نه طبیعی نبود غیرطبیعی است چون پیام آزادی ناشری قدیمی است که چهاردهه در این گیرودار پرتلاطم نشر فعالیت کرده و دوام هم آورده است.

برای این‌که این ناشر را بهتر بشناسیم باید بدانیم که مرحوم محمدرضا علیان‌جاسبی، چراغ فعالیت انتشارات پیام آزادی رادر سال 1357‌روشن کرد و تا الان دقیقاً 40‌سال است که فعال است. پیام آزادی بیش از 800‌عنوان کتاب با شمارگانی بیش از 30‌میلیون جلد را در کارنامه خود دارد؛ به‌عنوان نخستین ناشر نمونه کشوری در حوزه کودک و نوجوان در سال 1370‌و ناشر برگزیده دفاع مقدس، ناشر برگزیده خادم قرآن و چند نوبت ناشر نمونه نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران نیز انتخاب شد. این ناشر همچنین در 18‌استان کشور هم نمایندگی فعال دارد.

علیان‌جاسبی، مدیر این انتشارات هم که در مهر 1391‌به رحمت خدا رفت علاوه بر حضور در هیات مدیره انتشارات، قائم مقام انجمن اسلامی ناشران و کتابفروشان، عضو انجمن فرهنگی ناشران کودک ونوجوان و عضو هیات مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز بود. 

در بزرگداشتی که در سال‌91‌ و چند هفته از قبل از فوت علیان‌جاسبی برایش برگزار شد نویسندگان و اهل فرهنگ درباره وی و فعالیت‌های وی در انتشارات پیام آزادی سخن‌ها گفتند. یکی از سخنرانان آقای علی جریان‌پورخامنه، مدیر انتشارات رسالت قلم بود که همکار وی محسوب می‌شود و در ظاهر رقیب کاری. وی درباره علیان جاسبی گفت: برای جبهه هدایای فرهنگی و کتاب می‌بردیم و در جلسات انجمن همواره پیگیر حل و رسیدگی به مشکلات ناشران بود. آقای علیان حتی قصد داشتند در مقابل قرآن فهد، قرآنی با خط طاله چاپ و منتشر کنند که آن به‌دلیل بالا رفتن هزینه چاپ و تولید امکان‌پذیر نشد. البته پس از مدتی با استفاده از خط آقای اهری زاده مفاتیح را مجدا چاپ کردند و در اختیار ناشران گوناگون و بازار کتاب قرار دادند. با انجام این کار بازار نشر از قرآن و مفاتیح اشباع شد و مردم به راحتی در مساجد، سربازخانه و... به این کتاب آسمانی دسترسی داشتند. همچنین آقای علیان در طول این سه دهه با ارشاد همکاری تنگاتنگی داشتند و در انجمن فرهنگی جزو افراد فعال به حساب می‌آمدند.

در بخش معرفی ناشر در سایت انتشارات پیام آزادی آمده است: نقش فرهنگ و تاثیرگذاری آن در اقتصاد، سیاست و سایر حوزه‌ها بر کسی پوشیده نیست. بنابراین سرمایه‌گذاری در راه تولید و نشر آثار فرهنگی مناسب از مهم‌ترین مسائل امروز اجتماع ماست، و بر همه دست‌اندرکاران امور فرهنگی و تربیتی فرض است که در راه نشر و ترویج منابع فرهنگی مفید از هیچ کوششی دریغ نکنند. انتشارات پیام آزادی که همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز کرد، افتخار دارد که در نشر بهترین آثار مورد نیاز کودکان‌ونوجوانان گام‌های اساسی برداشته است،به‌ویژه در سال‌های اخیر در زمینه نشر آثار مرجع و دایره‌المعارف‌های مختلف برای کودکان و نوجوانان پیشگام بوده است و در آینده نیز آثار متنوعی در زمینه آثار مرجع منتشر خواهد نمود.

بعد از فوت وی نیز اداره انتشارات به‌صورت مشترک بر عهده وارث وی و برادرش آقای مصطفی زمانی بود. حال ظاهراً مالکان و وارثان این انتشارات در گیر اختلافات شده و قرار است ملک و دفتر انتشارات در خیابان جمهوری که دیگر پاتوق ناشران و کتابفروشان نیست- واگذار شود.

شاید پیام آزادی را بفروشیم
آقای مصطفی زمانی که خود صاحب‌امتیاز نشر پیام زیارت است با تأیید خبر واگذاری ملک و دفتر انتشارات گفت‌: برادر من که چند سالی قبل فوت کرد اختلافاتی با وارث ایشان داشتیم که در اصل پسرشان هستند؛ که چون هر کدام سه‌دانگ سهم داشتیم قرار شد ملک و دفتر کار را بفروشیم و در جای جدید به‌صورت مجزا فعالیت کنیم. 
زمانی درباره سرنوشت امتیاز نشر پیام آزادی گفت: پسر آقای جاسبی برند و امتیاز انتشارات را از ما خریده است و اختلاف هم سر مبلغ است که فعلاً به ما پرداخت نشده است. انتشارات در این چند سالی که ایشان از ما خریده و پولش را هم نداده فعال است. به او گفتیم که اگر نمی‌خواهی باید پس بدهی و اگر به ما پس بدهد مجبور می‌شویم که آن را بفروشیم. در واقع برند الان معلق است و در واقع غصب شده چون ما به ایشان اطمینان کردیم و سند نشر را به‌نام ایشان زدیم ولی ‌پولش را نداده‌اند.
این ناشر قدیمی و باسابقه ادامه داد: چون هر نفر فقط می‌تواند یک نشر به‌نام خودش داشته باشد در صورت بازگشت امتیاز پیام آزادی به من مجبور می‌شویم آن را بفروشیم. وقتی برادرم فوت کرد پسر ایشان گفت که انتشارات را به من بده و ما هم قبول کردیم ولی خب الان پولی بابت آن انتقال پرداخت نکرده است. همه می‌دانند که من در این انتشارات فعال بودم و آن را به موقعیت کنونی رسانده‌ام. البته الان حدود 40‌کتاب در پیام آزادی دارم که اگر کسی بخواهد می‌توانم آن را به دیگر ناشران برای واگذاری بدهم‌. 

قصدی برای واگذاری برند انتشارات نداریم
آقای جواد جاسبی، وارث مرحوم علیان جاسبی درباره سرنوشت انتشارات پیام آزادی گفت: این انتشارات به‌نام جاسبی هست و بنده هم قصد واگذاری آن را ندارم. ما فقط دفتر و ملک انتشارات را واگذار می‌کنیم ولی قصدی برای واگذاری برند انتشارات نداریم.

وی درباره ادعای مصطفی زمانی درباره مبنی واگذاری سهم خود به وی و عدم پرداخت حق و حقوقش گفت: پیام آزادی متعلق به نام بنده است و من هم نمی‌خواهم واگذار کنم. قبلاً شراکتی با ایشان داشتیم که آن هم برای گذشته است. 

جاسبی حرف و حدیث‌های مطرح شده را شایعه دانست و گفت این افراد قبلاً هم چند شکایت داشتند که به نتیجه نرسیده است و این حرف و حدیث‌ها تاثیری در فعالیت ما ندارد. انتشارات پیام آزادی همچنان فعال خواهد بود و نگرانی از لحاظ ادامه فعالیت آن وجود ندارد.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس