روزنامه

هر زمان که عملکرد دولت زیر ذره‌بین رفته و موعد پاسخگویی و گزارش کار فرا می‌رسد، لیدرهای جریان اصلاحات -علیرغم تصاحب اکثریت مطلق کابینه توسط این جریان- رسماً فرمان فاصله گذاری با دولت را صادر می‌کنند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حجاریان: اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست!

«سعید حجاریان» در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما اصلاح‌طلبان باید با دولت روحانی چگونه برخورد کنند؟» گفت:

«من معتقدم می‌شود اصلاح‌طلبان بگویند دولت روحانی، دولت ما نیست؛ مشروط بر اینکه ذکر کنند دولت، متعلق به چه جریانی است. "هسته سخت اصلاحات" قدرت در تقدیر است؛ یعنی دولت پنهان اصلاح‌طلبان است. اگر این هسته شکل بگیرد، می‌توان مرزها را مشخص کرد و صراحتاً عنوان کرد که دولت در چه زمینی بازی می‌کند».

 حجاریان در ادامه در پاسخ به این سؤال که «امروز دولت واقعاً در چه زمینی بازی می‌کند؟» گفت:

«دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند».

حجاریان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:

«امروز ترامپ می‌گوید بیایید و مذاکره کنید، پمپئو هم شروط دوازده‌گانه‌اش را مطرح می‌کند. چنانکه می‌بینیم گزینه مطلوب ما در میان گزینه‌ها وجود ندارد. این در حالی است که زمان اوباما چند گزینه داشتیم و می‌توانستیم مسئله را حل کنیم. این امکان وجود داشت که قراردادها سریع‌تر امضا شود و سرمایه و هواپیما و... در یک فرایند برگشت‌ناپذیر به زمین ایران بیاید. ایران در دوره خاتمی و روحانی پیشاترامپ هم گزینه روی میز و هم گزینه زیرمیز داشت اما امروز خودمان به دست خودمان گزینه‌ها را از بین برده‌ایم».

هر زمان که عملکرد دولت زیر ذره‌بین منتقدان رفته و موعد پاسخگویی و گزارش کار فرا می‌رسد، لیدرهای جریان اصلاحات -علیرغم تصاحب اکثریت مطلق کابینه توسط این جریان- رسماً فرمان فاصله گذاری با دولت را صادر می‌کنند. این جریان که خود را در منافع دولت شریک کرده بود در حالی که ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت روحانی طی یکسال گذشته آشکار شده، با دنبال کردن سناریوی «فرار از مسئولیت» بعضاً ژست منتقد به خود گرفته و در پی واگذاری مشکلات به روحانی هستند چرا که به گفته تحلیل گران این طیف، دولت برای این جناح سیاسی یک رحم اجاره‌ای بیش نیست!

حجاریان در این مصاحبه ضمن تکرار دوگانه دروغین «اوبامای خوب-ترامپ بد»، توپ را در زمین ایران انداخته و گلایه کرده که چرا فرصت سوزی کردیم! این ادعای مضحک در حالی است که اوبامای مؤدب! و باهوش! در دشمنی با مردم ایران از هیچ اقدامی فروگذار نکرد. از تمدید قانون تحریمی آیسا و تمدید قانون وضعیت اضطراری علیه ایران گرفته تا غارت ۲ میلیارد دلار از اموال مردم ایران و سنگ اندازی در روابط تجاری دیگر کشورها با ایران.

لازم به ذکر است که علیرغم مذاکره با آمریکا و اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران در دولت یازدهم، دولت اوباما در مقابل، از صدور ویزا برای نماینده دولت روحانی در سازمان ملل خودداری کرده و وی را تروریست نامید!

** در برجام عجله کردیم و برای برداشتن تحریم‌ها سخت گیری نکردیم

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «علی بیگدلی» نوشت:

«از آنجا که در برجام عجله داشتیم و شرایط‌مان مساعد نبود، سخت‌گیری زیادی صورت نگرفت که تحریم‌ها برداشته شود؛ بنابراین برجام از ابتدا هم متزلزل بود برای اینکه با مهارت، ابزارها و قواعد کامل دیپلماتیک با برجام مواجه نشدیم و حتی در مجلس خودمان هم آن را به تصویب نرساندیم».

روزنامه‌های اصلاح طلب تازه به حرف منتقدان رسیدند.

متاسفانه تیم مذاکره کننده هسته‌ای دولت یازدهم در سال ۹۴ پذیرفت که در کمتر از ۲ ماه، ۱۲ هزار سانتریفیوژ را از چرخش بیندازد، در قلب راکتور اراک بتن ریزی کند، ۹۷۰۰ کیلو از ۱۰ هزار کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کرده و حتی تحقیق و توسعه را نیز متوقف کند!

در حقیقت دولت آقای روحانی در اقدامی عجولانه و شتابزده- به گونه‌ای که تعجب رسانه‌های غربی را در پی داشت- بدون رعایت توازن و هم زمانی تعهدات، در ۲ ماه همه تعهدات خود را به صورت یک‌طرفه و برگشت‌ناپذیر انجام داد!

** تکرار سلفی حقارت با موگرینی

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «سد اروپا در برابر تحریم آمریکا» نوشت:

«عهدشکنی قابل انتظار امریکا در حالی روز گذشته با احیای تحریم‌های هسته‌ای رقم خورد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به گام ضد ایرانی امریکا و بازگشت تحریم‌ها از سوی مقام‌های این کشور از فعال کردن قانون انسداد تحریم‌ها برای مواجهه با تحریم‌های فرامرزی امریکا و حفظ کانال‌های ارتباطات تجاری ایران و اروپا خبر دادند...فعال کردن قانون مسدود کننده تحریم‌ها راهکاری است که اروپایی‌ها با توسل به آن می‌کوشند مانع از تحقق یافتن خواسته امریکا علیه ایران شوند. این طرح به وجود آورنده سد در برابر قانونی است که توسط یک نهاد خارجی اعمال شده است و به میزان زیادی به‌عنوان یک تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن محسوب می‌شود تا شرکت‌های اروپایی را که با کشورهای دیگر تجارت می‌کنند به بهانه تحریم‌های امریکا، مجازات نکند».

روزنامه سازندگی-ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران- نیز در مطلبی با عنوان «اروپا علیه آمریکا» نوشت:

«همزمان با آغاز تحریم‌های واشنگتن، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی نامه‌ای به ایران از آغاز اقدامات اروپا برای حفظ برجام خبر داد...موگرینی تحویل هواپیمای خریداری شده ایران با موافقت وزارت خزانه داری اروپا را یکی از نشانه‌های تداوم حیات برجام معرفی کرد».

متاسفانه رسانه‌های اصلاح طلب اصرار دارند که دولت همچنان تمامی تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام چیده و به وعده‌های سرِخرمن اروپایی دلخوش باشد.

اروپایی‌ها در موضوع برجام چه زمانیکه آمریکا در برجام بود و چه زمانیکه از این توافق خارج شد، نه تنها کوچکترین واکنشی به عهدشکنی آمریکا نداشتند، بلکه صراحتاً اعلام کردند که منافع مشترکی با واشنگتن دارند و به ایران تضمین نمی‌دهند و بخاطر ایران نیز مقابل آمریکا نمی‌ایستند.

مقامات اروپایی با لحنی طلبکارانه صراحتاً اعلام کرده‌اند که در هر شرایطی ایران باید به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و این روند خسارت بار را در حوزه موشکی و قدرت منطقه‌ای خود نیز پیاده کند!

اروپایی‌ها درخصوص تعهدات خود صرفاً به کلی گویی بسنده کرده و از هرگونه اقدام عملی پرهیز می‌کنند.

با این حال رسانه‌های اصلاح طلب، با رویکردی تحقیرآمیز همچنان به بزک اروپا می‌پردازند.

** ذوق زدگی اصلاح طلبان از حاشیه سازی رئیس جمهور

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «رفراندوم چه عیبی دارد» نوشت:

«رییس‌جمهور با اشاره به سخنرانی تاریخی‌اش در مراسم ۲۲ بهمن‌ماه بار دیگر به "رفراندوم" اشاره کرد و به مزاح گفت: "مگر کمر اصل ۵۹ قانون اساسی بیل خورده است؟! اصل ۵۹ و رفراندوم نظام را تثبیت می‌کند"».

گفتنی است آقای روحانی روز ۲۲ بهمن ۹۶، از رفراندوم برسر مسائل اختلافی جناحها طبق اصل ۵۹ قانون اساسی سخن گفت. این در حالی است که طبق این اصل، همه‌پرسی اصلاً در صلاحیت دولت نیست و ربطی هم به اختلاف جناح‌ها ندارد.

اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اِعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. در اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیز فرمان همه پرسی از جمله وظایف و اختیارات رهبری عنوان شده است.

بنابراین چنان که مشاهده می‌شود موضوع همه پرسی اولاً اصلاً در صلاحیت دولت نیست و ثانیاً ربطی به اختلاف جناح‌ها ندارد. در واقع در همین اصل ۵۹ نیز صلاحیت تشخیص موضوع منحصراً با مجلس است نه با دولت و رئیس جمهور. نوع دیگر همه پرسی نیز درباره شورای بازنگری قانون اساسی می‌باشد که آن هم در صلاحیت رهبری می‌باشد و صرفاً دستور آن به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

در حال حاضر ۵ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است.اکنون که هنگام عملی کردن وعده‌ها در زمینه ایجاد رونق اقتصادی در حد بی نیاز کردن مردم از یارانه و چرخش چرخ اقتصاد و تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان است، متاسفانه جناب رئیس جمهور همچنان می‌خواهد پاسخگو نباشد و مانند زمان تبلیغات انتخاباتی از موضع منتقد و اپوزیسیون دولت حرف می زند.

تیتر اصلی روزنامه اعتماد، مصداق دیگری از بی توجهی اصلاح طلبان به مطالبات اصلی مردم است. این طیف تمایل دارد که رئیس جمهور بجای پاسخگویی به مردم و تشریح عملکرد، به جنجال و حاشیه سازی بپردازد.

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب قانون در مطلبی نوشته بود:«ماه‌هاست که همه می‌گویند روحانی، سؤال ترس ندارد و از این فرصت مانند دوران مناظرات انتخاباتی استفاده کن و بازی را به نفع خود تغییر بده ولی به نظر همچنان رییس‌دولت ملاحظاتی را در دستور کار خود دارد که باید آن‌ها را کنار گذاشته و به نوعی دیگر عمل کرده تا به نتیجه مناسبی دست پیدا کند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محمد IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    20 0
    به نظرم طبق پیشنهاد خودش الان بیان یه رفراندوم برای ادامه کار یا عزل روحانی پیشنهاد بدن!!!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    26 1
    آخ که نو چقر دانایی!!!! از قدیم گفته اند معما چو حل گشت آسان شود این حماقت و خیانت شما اصلاح طلبها بود که برجامچای را رو دست ملت گذاشت
  • FR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    9 2
    من هر چه به حجاريان كه در اروپا كسي نميشناسه اين يارو رويك نگاه عاقل (من) به اندر احمق (او) ميشه ! چه كاري براي ايران زمين كرده ؟ سر پيازه ته پيازه فقط ايران فروشي ! مرگ بر نفوذى !
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    8 1
    حجاریان بدان بخوری یا نخوری اش کشک خالته( ریش زیتونی)
  • سید IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    13 1
    اصلاح طلبان وطن فروش انتهای تهوع آوری و یادآور رجال وطن فروش قجری!
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    2 9
    مثل اصولگراها که نود به بعد محمود رو کنار گذاشتن
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      0 4
      کپی همن عزیز
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    4 1
    علیرغم مذاکره با آمریکا و اجرای تعهدات برجامی از سوی ایران در دولت یازدهم، دولت اوباما در مقابل، از صدور ویزا برای نماینده دولت روحانی در سازمان ملل خودداری کرده و وی را تروریست نامید!
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    0 4
    دولت کرخت و گیج است و در زمین اصلاحات بازی نمی‌کند
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    1 12
    خاک بر سرتان مشرق بی کفایت
    • FR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      4 0
      از منطق به فكر و بي ادب تنها فحاشي بلديد شما ساده لوح ها ، تو عرضه نفوذي را هم ندارى ، هر ننه قمر نميتونه ايران فروش بشه حتي با بي ادبي و بي فرهنگى خداحافظ داچّى
  • علی IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    20 0
    این چه حکمتی است که خائنین در این مملکت ازادانه صحبت می کنند و هیچ کس هم جلو دارشان نیست
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    4 0
    شبکه نفوذ در داخل اصلاح طلبها بیشتر نفوذ کرده و همشون رو گند کشیده. امروز اصلاح طلبی مترادف با نفوذی و جاسوس و وطن فروش شده. بهتره بزرگترهای حذبشون یک تفصفیه درست حسابی انجام بدن.
  • محمد IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    17 0
    خداروشکر زبون حجاریان وا شده یاد فیلم دادگاه محکومیتش تو ۸۸ افتادم چه تت پته ای میکرد خخخخخخ
  • از عجایب اصلاحات DE ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    3 0
    مخترع «تقلب بزرگ« می خواهد به صندوق آراء مراجعه کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس