اشکان دژاگه

اشکان دژاگه که به تازگی با عقد قراردادی سه ساله به تراکتورسازی تبریز پیوسته با سابقه قهرمانی بوندس لیگا و مسابقات زیر ۲۱ سال اروپا اعتبار ویژه ای به لیگ برتر می دهد.

سرویس ورزش مشرق – در سال‌های اخیر بازیکنان بزرگ زیادی پس از حضور در سطح اول فوتبال اروپا به ایران بازگشته و دوران پایانی بازی خود را در لیگ ایران سپری کرده اند؛ بازیکنانی چون علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، وحید هاشمیان، رحمان رضایی، جواد نکونام و ... آخرین ستاره ای که به لیگ ایران بازگشته مسعود شجاعی هافبک تکنیکی و کاپیتان حال حاضر تیم ملی ایران است که پس از درخشش در سایپا به قطر و سپس اروپا رفت و بعد از ۱۰ سال به ایران برگشت و به تیم تراکتورسازی تبریز پیوست.

در همین رابطه بخوانید:

آخرین باری که مسعود شجاعی در لیگ برتر به میدان رفت/ کاپیتان در حسرت قهرمانی +عکس

اما به همراه شجاعی یکی دیگر از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران هم به تراکتورسازی پیوست با این تفاوت که این ستاره سابقه بازی در لیگ برتر ایران را نداشته و از بالاترین سطح فوتبال اروپا به ایران آمده است. سید اشکان دژاگه متولد ۱۴ تیرماه سال ۱۳۶۵ در محله صفی علیشاه تهران حوالی میدان بهارستان پس از آن که به سن یک سالگی (در برخی منابع ۵ سالگی هم عنوان شده) رسید همراه با خانواده اش به برلین در آلمان عزیمت کرد و در ۱۶ سالگی به عنوان شهروند آلمانی پذیرفته شد. شاید پدر و مادر اشکان هرگز تصور نمی کرد سالها بعد فرزندشان کنار بهترین فوتبالیست های آلمان و ایران بایستد و کاپ های مهم قهرمانی در جهان و آلمان و شاید ایران! را در دست بگیرد.

اولین حضور اشکان دژاگه و مسعود شجاعی در تمرین تراکتورسازی تبریز

مروری بر آنچه در این سالها در رده باشگاهی و ملی بر این مرد مو مشکی ۳۲ ساله با ۱۸۱ سانتی متر قد و ۷۴ کیلو وزن، گذشته توانایی های هافبک جدید تیم تراکتورسازی را بیش از پیش نمایان می کند. اشکان دژاگه در سالی که برای بازی به لندن و تیم فولام رفته بود با یک دختر ایرانی – آلمانی آشنا شده و در نهایت با او ازدواج می کند. دو دختر حاصل این ازدواج بوده است.

اشکان دژاگه با ۲۰۰ بازی در سطح اول فوتبال اروپا در بوندسلیگا و لیگ برتر انگلیس یکی از بین المللی ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران محسوب می شود. به بهانه حضور این ستاره در لیگ برتر و تیم تراکتورسازی به بررسی کارنامه ورزشی او می پردازیم:

در همین رابطه بخوانید:

۱۰ لژیونر برتر تاریخ فوتبال ایران +عکس

**ورود به فوتبال حرفه ای!

در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ او در تیم جوانان "تنیس بروسیا برلین" عضو شد و یک فصل در آن تیم حضور داشت تا فوتبال حرفه ای در رده باشگاهی را تجربه کند.

اشکان دژاگه در یک پست اینستاگرامی عکسی قدیمی از دوران نوجوانی خود در کنار ۴ نوجوان مهاجر آسیایی و آفریقایی که در کنار هم در محله فقیر نشین برلین رشد کردند و به هرتا برلین رفتند، منتشر کرد. ظفر یلین مهاجر ترک تبار آلمان، جروم و کوین پراینس بواتنگ غنایی و انیس بن هتیرا تونسی الاصل
هر کدام از ۴ دوست اشکان دژاگه مثل او در یک تیم ملی مختلف بازی کردند؛ ایران، ترکیه، آلمان، غنا و تونس.

**حضور در باشگاه علی دایی!

او سپس جذب تیم هرتابرلین شد؛ تیمی که علی دایی در سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ در آن عضویت داشت. اشکان از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ در تیم جوانان این باشگاه توپ زد.  سپس از فصل ۰۴-۲۰۰۳ به تیم بزرگسالان هرتابرلین راه یافت و در مدت ۴ سال حضور در تیم دوم ۷۲ بازی ۲۳ گل ثبت کرد و همزمان با حضور در تیم اصل هرتابرلین در بوندسلیگا هم در ۲۶ بازی ۱ گل زد تا توانایی های خود را نشان دهد و به تیم زیر ۱۹ ساله های آلمان هم دعوت شد.

اشکان دژاگه در تیم هرتابرلین

** دژاگه فوتبالیست تاریخی هرتا!

به گزارش مشرق، اشکان دژاگه با حضور ۵ دقیقه ای در دیدار افتتاحیه بوندس لیگا در فصل ۰۵-۲۰۰۴ در ترکیب تیم هرتابرلین مقابل بوخوم هم اولین بازی حرفه ای خود در بوندسلیگا را انجام داد و هم به جوانترین بازیکن تاریخ این تیم قدیمی (تاسیس ۱۸۹۲) با ۱۸ سال سن تبدیل شد که در سطح اول فوتبال آلمان بازی کرده است. او در همان فصل این تاریخ سازی را در اروپا هم برای هرتا تکرار کرد.

**بهترین گلزن هرتا در فصل ۰۶-۲۰۰۵

دژاگه در فصل ۰۶-۲۰۰۵ با به ثمر رساندن ۱۲ گل در ۲۳ بازی که به میدان رفت بهترین گلزن تیمش لقب گرفت.

**دوران طلایی با گرگ‌ها!

فصل ۰۸-۲۰۰۷ سرآغاز دوران اوجگیری اشکان با وولفسبورگ بود. او راهی این تیم شد و تا فصل ۱۲-۲۰۱۱ در همان تیم ماند. ۱۳۲ بازی و ۱۹ گل برای این تیم چهره شناخته تری از او در آلمان ساخت تا این فوتبالیست بچه تهران را به آرزوی دوران کودکی اش نزدیکتر کند.

دژاگه در ۳ فصل پیاپی هم با وولفسبورگ در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا حضور ایفت و ۱۵ بازی برای سبزپوشان انجام داد.

اشکان دژاگه و ماریو مانژوکیچ در تیم وولفسبورگ

**رویایی که محقق شد!

اشکان در خاطراتش می گوید که از کودکی دوست داشته راهی لیگ برتر انگلیس شود. او این را به "فلیکس ماگات" هم گفت. روزی که ماگات از اشکان خواست وولفسبورگ را ترک نکند ولی نتوانست مانع جدایی اش شود. او در فصول ۱۴-۲۰۱۲ راهی فولام انگلیس شد و ۴۳ بار در لیگ برتر و  به میدان رفت. ۴۳ بازی و ۵ گل حاصل آن دوران برای او بود. البته دست تقدیر ماگات و اشکان را در نیم فصل دوم فصل ۲۰۱۴ در کنار هم قرارداد. اشکان پس از کریم باقری و آندرانیک تیموریان سومین ایرانی حاضر در لیگ برتر انگلیس محسوب می شود.

اشکان دژاگه در تیم فولام مقابل منچستریونایتد

**ورود به خاورمیانه!

اشکان پس از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از لیگ ستارگان قطر سر در آورد و دو فصل و نیم (۱۶-۲۰۱۴) برای العربی توپ زد. در فصل دوم حضور در العربی جواد نکونام هم به قطر امد و همبازی اشکان در این تیم شد. دژاگه که در اواخر حضورش در العربی برای جدایی از این تیم به مشکل برخورد، ۴۵ بازی کرد و ۹ گل به ثمر رساند.

اشکان دژاگه و جواد نکونام در العربی قطر

**بازگشت به وولفسبورگ!

دژاگه پس از دو فصل و نیم بازی برای العربی بار دیگر برای نیم فصل به وولفسبورگ که هدایتش برعهده فلیکس ماگات بود برگشت ولی این بار به خاطر مصدومیت فرصت بازی پیدا نکرد و ۲ بازی به مدت ۱۱۴ دقیقه در تیم دومش به میدان رفت. اشکان پس از آن آسیب دیدگی نیم فصل بدون تیم ماند.

**رویای ناتمام!

دژاگه که همواره بازی در انگلیس را دوست داشت بار دیگر به این کشور برگشت. عضویت در تیم ناتینگهام فارست و حضور در چمپیونشیپ در سال ۲۰۱۸ آخرین مقصد او پیش از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود. گرچه او در یک دیدار به میدان رفت و در همان بازی هم در دقیقه ۱۴ مصدوم شد و بیش از ۳ ماه از میادین دور شد!

**بیشترین حضور در بوندس لیگا!

اشکان دژاگه بیشترین حضور در یک لیگ را در بوندس لیگا تجربه کرد. ۱۵۸ بازی، ۱۹ گل و ۲۵ پاس گل حاصل آن دوران بود.

جدال اشکان دژاگه با فرانک ریبری در دیدار وولفسبورگ و بایرن مونیخ

**ایران چهارمین کشور دژاگه!

اشکان در این سالها در ۴ لیگ مختلف توپ زده است. بوندس لیگا، لیگ برتر انگلیس، چمپیونشیپ انگلیس و لیگ ستارگان قطر که لیگ برتر خلیج فارس پنجمین لیگ دروان فوتبالی اش محسوب می شود. همچنین ایران چهارمین کشوری که در آن بازی می کند.

**جمع کارنامه + گلهای دو نیمه!

این هافبک هجومی در مجموع ۳۶۳ بازی دوران حرفه ای اش ۵۹ گل زده و ۳۶ پاس گل داده است. نکته جالب اینکه دژاگه ۲۱ گل از ۵۹ گلش را در نیمه اول زده و ۳۶ گلش را در نیمه دوم.

**وفاداری به وولفسبورگ!

او بیشترین همکاری را با تیم وولفسبورگ داشت. ۱۶۰ بازی در این باشگاه در بوندس لیگا، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان اروپا با ۱۹ گل و ۲۰ پاس گل. او در آن دوران در دو بازی هم برای این تیم در جام حذفی به زمین رفته بود ولی جمعا ۲۹ دقیقه بازی کرد.

**تکراری ترین پست بازی!

دژاگه که تراکتورسازی ششمین تیم باشگاهی اش محسوب می شود در همه سالهای گذشته بیشترین حضور را در پست هافبک راست داشته است.

اشکان دژاگه در تمرینات وولفسبورگ زیر نظر فلیکس ماگات

**مربیان اشکان را بشناسید!

او در ۱۸ سال گذشته با تعدادی مربی شناخته شده هم کار کرده که از آن جمله می توان به آرتور کارانکا و مارتین یول در فولام، دن پترسکیو و فرانکو زولا در العربی قطر، فلیکس ماگات، آرمین وه، پیر لیتبارسکی و استیو مک لارن در وولفسبورگ و فالکو گوتز در هرتابرلین اشاره کرد.

**یک هت تریک و ۵ دبل!

هافبک ۳۲ ساله تراکتورسازی در همه سالهای فوتبالی اش در رده باشگاهی ۵ بار در مسابقات دبل کرد(در یک بازی دو گل به ثمر رساند) و در یک دیدار در تیم دوم هرتابرلین هم هت تریک داشت.

شادی پس از گل اشکان دژاگه در تیم فولام

**گرانقیمت ترین دژاگه تاریخ!

اشکان دژاگه در سال ۲۰۱۲ در جدول فروش بازیکنان ترانسفرمارکت به بالاترین ارزش خودش رسید. سالی که کارشناسان برای او ارزش ۵ میلیون یورویی را در نظر گرفته بودند.

**دژاگه روبروی غولهای اروپا!

این بازیکن ۱۵ بار هم در سه فصل لیگ قهرمانان اروپا و یورو لیگ به زمین رفته است. او رودرروی تیم های بزرگی مانند آ. ث.میلان، پاری سن ژرمن، فولام، ویارئال، روبین کازان، منچستریونایتد و بشیکتاش از غولهای اروپا هم به میدان رفته است.

اشکان دژاگه مقابل کلارنس سیدورف (سرمربی جدید تیم ملی کامرون) - دیدار وولفسبورگ و آث میلان در لیگ قهرمانان اروپا

**دو بار اخراج شد!

دژاگه که بر خلاف چهره خشنش بازیکنی آرام است در ۱۸ سال گذشته فقط دو بار از زمین بازی اخراج شده است. یک بار در وولفسبورگ و یک بازی در العربی.

**قهرمانی در بوندس لیگا!

اشکان دژاگه در فصل ۰۹-۲۰۰۸ همراه با تیم وولفسبورگ به عنوان قهرمانی بوندس لیگا هم دست یافت. البته او یک بار هم همراه با تیم هرتا برلین در رده زیر ۱۷ ساله های بوندس لیگا عنوان قهرمانی را بدست آورده بود.

معتبرترین جام قهرمانی آلمان (بوندسلیگا) در دست اشکان دژاگه

**گلزنی به بزرگان آلمان و انگلیس!

او در همه سالهایی که در بوندس لیگا و لیگ برتر جزیره توپ زده به تیم های بزرگی مانند بایرن مونیخ، هامبورگ، اشتوتگارت، کلن، بایرلورکوزن، تاتنهام، نیوکاسل و اورتون گل زده است.

**دو مصدومیت در دو سال اخیر!

اشکان که به دلیل ناآمادگی در جام جهانی هم به زمین نرفت در دو سال اخیر دو بار در ناتینگهام فارست و العربی آسیب دیده بود. در انگلیس مجبور شد ۱۰۵ روز از تمرین دور باشد و در لیگ قطر هم دوری ۲ ماهه را تجربه کرد. پیش از آن هم مصدومیت هایی داشته که اغلب در کمتر از ۳۰ تا ۴۰ روز بهبودی اش را بدست آورده است.

اشکان دژاگه در تیم زیر ۲۱ سال آلمان

**اولین حضور ملی!

دژاگه برای نخستین بار در سال ۲۰۰۴ به تیم زیر ۱۹ سال آلمان دعوت شد. او برای آن تیم در ۱۵ بازی ۷ گل به ثمر رساند که دو گلش مقابل جوانان هلند بود.

**داستان تیم زیر ۲۱ ساله های آلمان!

اشکان دژاگه در سال ۲۰۰۵ به تیم زیر ۲۱ سال آلمان دعوت شد. در سال ۲۰۰۷ از بازی روبروی تیم فوتبال رژیم اشغالگر قدس در تل آویو امتناع کرد تا این موضوع با واکنش هایی مواجه شود. او گفت: «با اینکه در آلمان بزرگ شده ام ولی خون ایرانی در رگ هایم وجود دارد و به خاطر عقایدم و کشور پدری ام بازی نمی کنم».

بازتاب بازی نکردن اشکان دژاگه مقابل اسرائیل

بلافاصله پس از این اظهار نظر خانم "شارلوت نوبلوخ" رییس انجمن یهودیان در آلمان و "رونالد کوفالا" و "فردبرت فلوگر" عضو هیأت رییسه اتحادیه مسیحیان دموکرات آلمان این عمل را تحریم یهودیان دانسته و خواستار اخراج دژاگه از تیم زیر ۲۱ سال آلمان شدند ولی "ماتیاس سامر" مدیر فنی وقت تیم این را نپذیرفت. سامر در واکنش به این تقاضا گفت: «وقتی دلایل اشکان را شنیدم قانع کننده بود و مشکلی برای ادامه همکاری با او نداریم». "تئو زوانزیگر" رییس وقت فدراسیون فوتبال آلمان نیز به خواسته مدیر فنی تیم زیر ۲۱ سال احترام گذاشت.

**قهرمانی اروپا کنار اوزیل و نویر!

اشکان دژاگه در سال ۲۰۰۹ با تیم زیر ۲۱ سال آلمان به عنوان قهرمانی اروپا هم دست یافت. او از مجموع ۵ بازی آلمان در ۴ دیدار (۳ بازی ۹۰ دقیقه ای) تقریبا فیکس بود. روبروی فنلاند یکی از دو گل (۰-۲) تیمش را هم به ثمر رساند ولی در بازی چهارم در نیمه نهایی در دقیقه ۸۶ مصدوم شد و از بازی بیرون رفت تا فینال را از دست بدهد.

قهرمانی اشکان دژاگه با تیم زیر ۲۱ سال آلمان در اروپا

** ۴ گل کنار ستاره های آلمان!

اشکان در تیم زیر ۲۱ سال آلمان در ۲۰ بازی ۴ گل زد. او در آن دوران کنار ستاره های آینده دار آلمان از جمله سامی خدیرا، مانوئل نویر، هوودس، جروم بوآتنگ، مسوت اوزیل، فابین یانسن، مت هولمز و اشملزه در آن تیم توپ می زد. سرمربی آن تیم "هورشت هروبش" بود که در حال حاضر هدایت تیم ملی بانوان آلمان را در دست دارد.

اشکان دژاگه و هورشت هروبش سرمربی معروف تیم های پایه آلمان که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ سرمربی تیم زیر ۲۱ سال آلمان بود

**شانس بزرگ دژاگه به ۲ گل ختم شد!

در جولای سال ۲۰۰۹ بود که فیفا قانون جدید تصویب کرد که بازیکنانی که هنوز در تیم ملی بزرگسالان بازی نکرده اند می توانند برای تیم ملی کشور دیگری توپ بزنند. قانونی که شاید سرنوشت اشکان را تغییر داد. درست ۵ ماه پیس از شروع جام ملتهای آسیا ۲۰۱۱ افشین قطبی از دژاگه دعوت کرد تا تیم ملی مان را همراهی کند که او نپذیرفت و بازی برای تیم باشگاهی اش را ارجح دانست. اما در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۱ وقتی کی روش او را به تیم ملی فراخواند نه نگفت و آمد و در همان بازی اولش در ۲۹ فوریه ۲۰۱۲ هم دو گل برابر قطر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در استادیوم آزادی زد.

اشکان دژاگه یکی از ستون های اصلی و مردان مورد اعتماد کی روش در ۶ سال اخیر بوده است

**مصاف با مسی!

او که سال ۲۰۰۹ در قالب تیم آلمان بازی می کرد، ۵ سال بعد با پیراهن تیم ملی کشورمان در جام جهانی روبروی آرژانتین و لیونل مسی به میدان رفت. او سابقه ۳ بازی در جام جهانی را در کارنامه دارد. ۷۳ دقیقه مقابل نیجریه، ۸۵ دقیقه روبروی آرژانتین و ۶۸ دقیقه برابر بوسنی.

اشکان دژاگه و لیونل مسی - دیدار ایران و آرژانتین در جام جهانی ۲۰۱۴

**کاپیتان هم شد!

بازوبند کاپیتانی تیم ملی در ۱۲ نوامبر سال ۲۰۱۵ پس از آن که آندرانیک تیموریان مقابل ترکمنستان محروم بود برای اولین بار به دست اشکان دژاگه بسته شد.

**کارنامه ملی دژاگه!

بازیکن جدید تیم تراکتورسازی در رده ملی ۴۵ بازی و ۹ گل در کارنامه اش دارد.

**آخرین بازی ملی!

دژاگه آخرین بازی ملی اش را در دیدار دوستانه مقابل لیتوانی در روسیه انجام داد که ۱۸ خرداد سال جاری و حدود یک ماه و ۳۰ روز پیش بود. اشکان در جام جهانی ۲-۱۸ فرصت حضور در میدان را پیدا نکرد و از روی نیمکت هر ۳ بازی ایران را دنبال کرد.

اشکان دژاگه در لباس تیم ناتینگهام فارست

**آخرین مسابقه باشگاهی اشکان!

اشکان آخرین دیدار باشگاهی اش را روز شنبه ۱۴ بهمن سال ۱۳۹۶ در تیم ناتینگهام فارست انجام داد؛ ۶ ماه و ۴ روز پیش و به خاطر مصدومیت دیگر به میدان نرفت.

**آخرین گل باشگاهی!

این بازیکن تهرانی آخرین گل باشگاهی اش را در تیم العربی قطر در تاریخ جمعه ۲۱ اسفند سال ۱۳۹۴ حدود ۲ سال و ۴ ماه و ۲۷ روز پیش به ثمر رسانده است. گلی که به تیم الجیش زد.

به گزارش مشرق، کارنامه پربار اشکان دژاگه که در حال حاضر بین المللی ترین بازیکن ایرانی حاضر در لیگ برتر است این امید را می دهد که در صورت آماده بودن لحظات جذابی را در لیگ رقم بزند. در صورت آماده شدن ITC اشکان، این بازیکن می تواند جمعه ۲۶ مرداد در دیدار مقابل استقلال اولین بازی رسمی خود در رده باشگاهی ایران را مثل دوران ملی در آزادی انجام دهد.

در پایان کلیپی از مهارت ها و گلهای اشکان دژاگه در تیم های مختلف را ببینید:

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    16 0
    بازیکن با کیفیت و با اخلاق و دوست داشتنی
  • رضا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    13 0
    گزارش کامل و خواندنی بود. ممنون
  • علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    0 0
    تیم تراکتور تیم خوب و با کیفیتی است ولی به نظر من نمی تواند قهرمان شود. مشکل این تیم تماشاچیان بسیار با حاشیه این تیم هستند که باعث میشود مربی و بازیکن خوب در این تیم ماندگار نشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس