کد خبر 881598
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
دستیابی به آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان

دستیابی به آب‌های ژرف در عمق ۵۰۰ تا ۳ هزار متری زمین هم اکنون در استان سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین مرکز از اواخر سال گذشته کلید خورده است.

به گزارش مشرق، با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور و مشکلات تامین آب شرب به ویژه در مناطق گرمسیری، وزارت نیرو با هدف تامین آب شرب اقدام به مطالعه و بررسی آب‌های زیرزمینی کرده که این رفتار برای استان سیستان و بلوچستان مثمر ثمر واقع شده و نتیجه آن رسیدن به آب‌های ژرف و به کار گیری آن بوده است.

بیشتر بخوانید:

روزی ۲۲ میلیون مترمکعب آب خلیج فارس شیرین می‌شود

این طرح در استان سیستان و بلوچستان به عنوان نخستین مرکز از اواخر سال گذشته کلید خورد و هم اکنون در حال اجرا است.

طرح آب‌های ژرف در محدوده‌ی شهرستان هامون از دی ماه سال گذشته با فعالیت ۲۲ گروه روسی و ایرانی به نتایج امید بخشی رسید و انتظار می‌رود با بهره برداری از این منابع بتوان گام محکمی در تامین آب شرب مناطق مختلف برداشت.

در همین راستا حبیب الله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی، اعتقاد دارد که آب‌های ژرف آب‌های جوانی در عمق ۵۰۰ تا ۳ هزار متری زمین هستند که برای مردم این استان می‌تواند راهگشا باشد.

اختصاص 25 میلیارد تومان برای طرح حفاری آب های ژرف

دهمرده با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ای میان وزارت نیرو و بنیاد مستضعفان گفت: بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه برای بهره برداری از این طرح اختصاص یافته و براساس این تفاهم نامه قرار است برای حفر چاه آب اقدام شود.

دسترسی به آب های ژرف با تکنولوژی ۱۰۰ درصد داخلی

همچنین در این زمینه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اشاره به پیشرفت در طرح حفاری چاه ژرف و امکان برداشت ۱۰۰ هزار لیتر در ثانیه از آب‌های زیرزمینی گفت: این منابع می‌تواند مبدا خوبی برای امیدبخشی به مردم و کشاورزان این استان باشد که به لطف خدا با ۱۰۰ درصد تکنولوژی داخلی این اقدام صورت گرفته است.

اظهارات مسئولان مربوطه به اینجا ختم نشد و دراین زمینه محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز نتایج در حوزه آب‌های ژرف را خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: در کنار استفاده از آب شیرین کن‌ها برای آب دریای عمان استفاده از آب‌های ژرف را هم در دستور کار داریم.

به طور قطع تامین آب شرب جزء اولویت‌های نخست وزارت نیرو به شمار می‌رود که باتوجه به کمبود منابع آبی برای تامین آن در مناطق مختلف کشور باید از راهکارهای مختلف و البته مطمئن استفاده شود؛ که در این میان بررسی‌ها و تحقیقات برای استان سیستان و بلوچستان حاکی از استفاده از آب‌های ژرف در کنار استفاده از آب شیرین کن‌ها بوده است.

استخراج آب زلال از چاه آب ژرف سیستان و بلوچستان ١٠ مرداد ٩٧

 

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس