کد خبر 881557
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
حادثه آفرینی شایعه کمبود بنزین در شهرهای شمالی

شایعه کمبود تولید بنزین در کشور موجب شد تا مردم شهرهای شمالی به ذخیره سازی این فرآورده روی آورده و خطراتی را به جان بخرند، این روزها نیز شایعه کمبود بنزین در تهران مطرح شده است.

به گزارش مشرق، چند روزی بود که  خبر کمبود عرضه بنزین در جایگاه های سوخت برخی از شهرستان ها به خصوص برخی از شهرهای شمالی کشور در فضای مجازی مطرح شده بود.

بیشتر بخوانید:

رکورد تولید بنزین در آستانه تحریم‌ها شکسته شد

این خبر موجب شد تا مردم به سمت جایگاه های سوخت هجوم برده و اقدام به سوخت گیری کرده و حتی سوخت را در بدترین شکل ممکن یعنی در دبه ها و بشکه های چند ده لیتری در خانه های خود ذخیره کنند.

خبرسازان در شهرستان ها موجب شده اند تا موج ذخیره سازی بنزین در شهرهای شمالی کشور ایجاد شود و  به مال و جان مردم خسارت وارد شود.

* ذخیره سازی بنزین حادثه آفرین شد

4 روز پیش خانه ای در شهرستان ساری که در آن به دلیل توجه به این اخبار بنزین ذخیره سازی شده بود در آتش سوخت.

حسین زاده رئیس اداره عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری با اعلام این خبر گفت طی تماس شهروندان با سامانه 125 آتش نشانی مبنی بر حریق منزل مسکونی و آتش سوزی پیت های ذخیره بنزین در زیر پیلوت منزل ، بلا فاصله ستاد فرماندهی عملیات آتش نشانان ایستگاه 4 و یک را به محل حادثه اعزام کرد.

وی افزود: این حادثه در جاده دریا روستای فرح آباد در قسمت پیلوت یک ساختمان دو طبقه رخداد که متاسفانه موجب سوختگی یک فرد شد.

وی با هشدار به شهروندان در خصوص خطرات و ریسک بالای نگهداری و ذخیره بنزین در منازل تصریح کرد با توجه به اینکه بنزین از مشتقات نفت است و به سرعت آتش می‌گیرد وجود این ماده در منازل و محیط‌ کار بسیار خطرناک و حادثه آفرین است.

سیدمحمدرضا موسوی‌خواه مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در خصوص نگهداری بنزین در منازل و خودروها گفت: این کار بسیار خطرناک است و مردم با جان و مال و سرمایه عزیزان خود بازی نکنند.

به گفته وی مردم به شایعات توجهی نداشته باشند و این مخاطره را برای خانواده خود ایجاد نکنند، زیرا آتش‌سوزی و انفجار، تلفات بسیار ناگواری برجای خواهد گذاشت.

*شایعه کمبود بنزین در تهران به دلیل اعتراض تانکرهای نفتکش

ظاهرا شایعه کمبود بنزین تنها به شهرستان ها مربوط نمی شود و در یکی دو روز اخیر شایعه اعتراض تانکرهای نفتکش در تهران مطرح شده است و عده ای سعی دارند با این گونه خبر سازی فضای کشور را ملتهب کنند.

برای پیگری موضوع به جایگاه هایی که گفته شده است کمبود بنزین در آنجا مشهود است رفتیم تا موضوع را از نزدیک پیگیری کنیم.

جایگاه سه راه سلیمانیه 

یکی از این جایگاه ها، جایگاه 123 در خیابان پیروزی سه راه سلیمانیه بود، در  هنگام عملیات سوخت گیری با متصدی جایگاه نیز گفت وگو کردم؛ وی که نمی خواست نامش مطرح شود گفت تنها مشکل جایگاه قطع بودن دستگاه کارت خوان است که این مشکل نیز تا یکی دو روز آینده برطرف می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا شایعه شده کمبود بنزین در این جایگاه وجود دارد و صف های طولانی پشت جایگاه ایجاد می شود که علتش اعتصاب کامیونداران و تانکر های سوخت رسان است رسما این موضوع را تکذیب کرد.

متصدی این جایگاه گفت: در ساعت های تغییر شیفت کاری عملیات سوخت رسانی متوقف می شود و بعد از جابه جایی نیروها دوباره عرضه سوخت از سر گرفته می شود که ممکن است در هنگام انجام این عملیات صفی از خودروها نیز به دلیل آنکه این جایگاه در خیابان اصلی پیروزی واقع شده ایجاد شود.

پس از خروج از جایگاه به سمت یکی از جایگاه های جنوب شهر تهران حرکت کردم. جایگاهی در میدان شوش و خیابان هرندی.

این جایگاه نیز به دلیل آنکه در خیابان های فرعی میدان شوش واقع شده است نسبت به جایگاه های دیگر از تراکم جمعیت کمتری برخوردار بود ولی با این حال کارسوخت رسانی را به خودروها به روال عادی انجام می داد.

*رکورد شکنی تولید بنزین در کشور

متصدی این جایگاه عرضه بنزین نیز گفت خوشبختانه این جایگاه تا کنون با کمبود سوخت مواجه نشده و مصرف کنندگان می توانند از هر موقع از شبانه روز که نیاز به سوخت گیری دارند به این جایگاه مراجعه کنند.

تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5  در پالایشگاه ستاره خلیج فارس به حدود 27 میلیون و 500 هزار لیتر در روز رسیده که بر اساس برنامه تولید پیش بینی می شود با بهره برداری از برخی از واحدهای فرایندی فاز سوم توسعه این پالایشگاه ظرفیت تولید این نوع بنزین تا پایان شهریور ماه به مرز 30 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

متوسط تولید روزانه بنزین از حدود 63 میلیون لیتر  در روز در مدت مشابه پارسال،  به مرز 93 میلیون لیتر در روز در ماه جاری رسیده است.

در این بین، با تامین آب مورد نیاز پالایشگاه نفت اصفهان وضعیت تولید بنزین در تنها پالایشگاه نصف جهان تثبیت شده و به 11 میلیون و 600 هزار لیتر در روز بازگشته است.

علاوه بر این، تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 هم در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از تثبیت کامل تولید در فاز دوم این پالایشگاه میعانات گازی به حدود 27 میلیون و 500 هزار لیتر در روز رسیده که بر اساس برنامه تولید پیش بینی می شود با بهره برداری از برخی از واحدهای فرایندی فاز سوم توسعه این پالایشگاه ظرفیت تولید بنزین تا پایان شهریور ماه به مرز 30 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

در این بین با توجه به تعمیرات تابستانی برخی از مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده ماده افزودنی MTBE تا چند روز آینده و تامین ماده افزودنی و اکتان افزای MTBE به میزان 2 میلیون لیتر دیگر به تولید روزانه بنزین ایران افزوده شده و به رقم تاریخی 95 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

علیرضا آرمان‌مقدم مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت افزایش تولید بنزین در کشور، گفت: به‌زودی و با تامین (MTBE) مورد نیاز از سوی پتروشیمی‌ها، تولید بنزین کشور به روزانه 95,5 میلیون لیتر می‌رسد، این در حالی است که میانگین تولید روزانه بنزین از ابتدای مردادماه به 93 میلیون و 80 هزار لیتر رسیده که در مقایسه با تولید تیر ماه که 87 میلیون و 260 هزار لیتر بود، رشد 6.7 درصدی داشته است.

علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت: تا پیش از پایان امسال با فعال شدن فاز سوم خط تولید ستاره پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس ظرفیت نهایی تولید بنزین کشور به حدود 107 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون با تثبیت افزایش تولید بنزین در دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نفت بندرعباس میانگین تولید بنزین در مقایسه با تولید 67 میلیون و 600 هزار لیتری پارسال، رشدی 29,1 درصدی را تجربه می‌کند که در صورت بهره برداری کامل فاز سوم توسعه پالایشگاه ستاریه خلیج فارس قطعا تولید روزانه بنزین ایران تا پایان سال جاری از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور می کند.

در همین حال، علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت، تاکید کرده است: تا پیش از پایان امسال با فعال شدن فاز سوم خط تولید ستاره پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس ظرفیت نهایی تولید بنزین کشور به حدود 107 میلیون لیتر در روز می‌رسد.

با مرور وضعیت فعلی افزایش تولید بنزین، قطعا با بازگشت دوباره تحریم های غیر قانونی آمریکا، بنزین همچون دوره گذشته پاشنه آشیل صنعت نفت کشور نبوده و در بدترین شرایط نیازی به واردات این فرآورده نفتی نیست اما با این وجود باید اقداماتی اساسی و بنیادی برای مدیریت مصرف و تقاضای این فرآورده مهم نفتی در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    4 20
    بنزین باید حداقل بشه 1500
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      2 2
      نابغه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      6 0
      بابات پمپ بنزین داره یا رانت خواذه
    • IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      0 0
      شیطون چقدر بنزین انبار کردی هان راستشو بگو
    • ناشناس IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      0 0
      قراره در کدامین بخش سوخت رسانی عایدات داشته باشی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس