روزنامه

اصلاحات از یکسو مدعی است که علت اصلی به ثمر نرسیدن برجام، «ترامپِ دیوانه مزاحم» است و از سوی دیگر مدعی است که برای بهبود شرایط اقتصادی باید با آن دیوانه مزاحم مذاکره کنیم!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تعقیب مفسدان اقتصادی، روزنامه اصلاح‌طلب را عصبانی کرد

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «حساب‌کشی مجلس از ٦٣ حساب قوه قضاییه» نوشت:

«محمود صادقی بالاخره بعد از ٢ سال موضوع ٦٣ حساب بانکی منسوب به رییس قوه قضاییه را در صحن علنی مجلس و در چارچوب سوال از وزیر امور اقتصادی و دارایی مطرح و مورد پیگیری قرار داد؛ موضوعی دامنه‌دار که در ٢ سال اخیر بارها مطرح بوده و از قضا دیروز هم با حواشی بسیار مطرح شد و با حواشی بسیار ادامه یافت و با حواشی بسیار نیز به پایان رسید...موضوع ٦٣ حساب بانکی منسوب به رییس قوه قضاییه، شاید نخستین‌بار در حاشیه خبرهای سیاسی اواخر آبان و اوائل آذرماه ٩٥ یعنی نزدیک به ٢ سال قبل مطرح شد و از همان روزها بود که محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران پیگیری در این مورد را در دستور کار خود قرار داد».

همزمان با برخورد قوه قضاییه با اخلالگران بازار ارز و سکه و تعقیب مفسدان اقتصادی و بازداشت برخی مدیران ارشد دولتی، جیغ بنفش اصلاح طلبان بلند شد.

بر همین اساس این جماعت همزمان با برخورد قوه قضاییه با مفسدان اقتصادی، شبهه کهنه و صدها بار جواب داده شده حساب‌های قوه قضائیه را مطرح کرده است. 

گفتنی است محمود صادقی پس از اظهارات مستند وزیر اقتصاد در پاسخ به جنجال سازی وی، به مانند دیگر دفعاتی که بی‌مایه بودن سخنان و مواضعش آشکار شده است، در اقدامی عجیب و از ترس رای مجلس به قانع شدن از این سوال گفت: سوال را به رای نمی گذارم ولی مستقلا تقاضای تحقیق و تفحص از این حساب ها را مطرح می کنم!

اما ضریب دادن به جنجال سازی محمود صادقی توسط روزنامه اعتماد- به مدیر مسئولی الیاس حضرتی، نمانیده لیست امید در تهران- نیز در جای خود قابل تأمل است.

گفتنی است کمیسیون اقتصادی مجلس ششم به اعتبار ارتباط صمیمی برخی از اعضای آن - از جمله الیاس حضرتی با شهرام جزایری مفسد اقتصادی دوره اصلاحات سر زبان‌ها افتاد. چندی پیش تصاویر «کله پاچه خوری» الیاس حضرتی و شهرام جزایری در رسانه‌ها منتشر شد. روزنامه اعتماد یکبار از قول شهرام جزایری تیتر زد «من شهرام جزایری به اقتصاد باز خواهم گشت».

جزایری در زمان فعالیت مجلس ششم توانسته بود به واسطه برخی ارتباطات نزدیک با اعضای کمیسیون اقتصادی و هیئت‌رئیسه مجلس ششم، کارت پانصد (کارت تردد بدون مزاحمت) به مجلس را به دست آورد و از جمله با مشورت‌هایش، طرح عدم اخذ وثیقه برای تسهیلات کلان بانکی را تبدیل به دستور کار مجلس کند.

** ارگان دولت: آقای ترامپ به تهران بیایید!

«حسین موسویان» در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:

«هنگامی که ترامپ چند روز قبل مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کرد، من شک نداشتم که ایران آن را رد خواهد کرد. لذا در مقاله منتشره در روزنامه اعتماد تحت عنوان "اگر جای روحانی بودم"، نوشتم که رئیس جمهوری در پاسخ به ترامپ، به وی پیشنهاد سفر به تهران بدهد. عده‌ای در داخل کشور از پیشنهاد من تعجب کرده، برخی آن را طنز خواندند و برخی هم به من نوشتند شما در چند مصاحبه اخیر تأکید کرده‌اید که در شرایط فعلی با مذاکره با امریکا مخالفید حالا چه شد که نظرتان برگشت؟من قبلاً پنج دلیل خود در مورد مفید نبودن مذاکره در شرایط فعلی را توضیح داده‌ام و قصد تکرار ندارم. اما برای من روشن بود که اصرار ترامپ بر آمادگی برای گفت‌وگو با تهران، بخشی از سناریوی از قبل طراحی شده دیپلماسی عمومی کاخ سفید علیه ایران است و بهتر است ایران با طرح سفر ترامپ به تهران، این سناریو را عقیم کند.البته چون آقای ترامپ فردی غیر قابل پیش‌بینی است، ممکن است با پیشنهاد ایران برای سفر به تهران مثبت برخورد کند. در این صورت لابی اسرائیل و عربستان و نئوکان‌های امریکا با راه‌اندازی یک زلزله سیاسی در امریکا، مانع خواهند شد. دراین حالت هم باز توپ توی زمین واشنگتن خواهد ماند.دیدیم که بعد از مخالفت ایران با پیشنهاد ترامپ برای "گفت‌وگوی بدون قید وشرط با ایران"، آقای ترامپ ظرف سه روز مجدد دوبار پیشنهاد گفت‌وگو با تهران را مطرح کرده و مقامات تل‌آویو و ریاض هم سکوت کرده‌اند. امیدوارم که تهران متوجه ماجرا شده باشد».

در روزهای گذشته روزنامه آرمان در مطلبی نوشته بود:«۷۰ درصد مشکلات از مدیران و سیاست‌های غلط است، نه تحریم». طیف اصلاح طلب پیش از روی کارآمدن دولت یازدهم نیز این مسئله را مطرح کرده بود، اما پس از آغاز به کار دولت یازدهم، این طیف تمامی امور کشور را به برجام گره زده و مدعی شد که مشکل رکود و تورم و بیکاری و حتی مشکل آب خوردن مردم با امضای برجام رفع می‌شود!

اصلاح طلبان در سال‌های اخیر همزمان با تقدیس برجام، با ادعاهایی همچون «تنها ۳۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است»، «دولت پنهان در کار دولت روحانی کارشکنی می‌کند»، «مشکلات تقصیر دولت قبل است، روحانی مشغول آواربرداری است» و... از یک‌سو دولت را به فرافکنی ترغیب کرده و از سوی دیگر، افکار عمومی را به چشم دوختن به نقطه‌های خیالی تشویق می‌کردند.

اصلاح طلبان به رفتارهای متناقض شهره هستند؛ این طیف از یک سو تاکید دارد که ۷۰ درصد مشکلات از مدیران و سیاست‌های غلط است، نه تحریم و از سوی دیگر بدون توجه به تجربه عبرت‌آموز برجام مدعی است که برای رفع مشکلات اقتصادی کشور باید با ترامپِ قمارباز مذاکره کنیم!

به عبارت دیگر، این جماعت که مدعی تسلط به زبان دیپلماسی است، از یکسو مدعی است که علت اصلی به ثمر نرسیدن برجام، «ترامپِ دیوانه مزاحم» است و از سوی دیگر مدعی است که برای بهبود شرایط اقتصادی باید با آن دیوانه مزاحم مذاکره کنیم!

** روزنامه حامی دولت خطاب به روحانی: پاسخگو نباش، جنجال سازی‌کن

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «هنگامه افشاگری» نوشت:

«ماه‌هاست که همه می‌گویند روحانی، سوال ترس ندارد و از این فرصت مانند دوران مناظرات انتخاباتی استفاده کن و بازی را به نفع خود تغییر بده ولی به نظر همچنان رییس‌دولت ملاحظاتی را در دستور کار خود دارد که باید آن‌ها را کنار گذاشته و به نوعی دیگر عمل کرده تا به نتیجه مناسبی دست پیدا کند».

اصلاح طلبان ید طولایی در حاشیه سازی و فرار از پاسخگویی دارند. اکنون دغدغه اصلی عموم مردم، اشتغال، تورم و رکود است. اما متاسفانه اصلاح طلبان بدون توجه به این مطالبات، تمایل دارند که رئیس جمهور بجای پاسخگویی به مردم و تشریح عملکرد به جنجال و حاشیه سازی بپردازد.

این رویکرد غلط در رفتار اصلاح طلبان مسبوق به سابقه می باشد؛ در بهمن ۹۶ پس از گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور، روزنامه های اصلاح طلب به روحانی حمله کرده و اعتراض کردند که چرا رئیس جمهور، از اظهارات جنجالی و حمله به دیگر نهادها پرهیز کرد!

در همین رابطه روزنامه شرق در مطلبی نوشته بود: مصاحبه روحانی خوب نبود چون به نیروهای مسلح و ائمه جمعه حمله نکرد.

روزنامه آفتاب یزد نیز در مطلبی نوشته بود:«نظرسنجی‌ها درباره گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور حاکی از آن است که مردم از این نشست رضایت نداشتند و همان روحانی دوران انتخابات را می‌خواهند».

یکی از فعالین رسانه ای در واکنش به این بی اخلاقی طیف اصلاح طلب نوشت:«اصلاح طلبان، روحانی را "درگیر" می‌پسندند. مثل زمان انتخابات که با نظام رقابت می‌کرد و اینها کف می‌زدند».

** ذوق زدگی بزک کنندگان برجام از ورود هواپیمای ملخی!

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «این برجام نیمه جان هنوز نفع دارد» نوشت:

«با وجود هر آنچه که درباره برجام از سوی افراد و گروه های مختلف در داخل و خارج از کشور گفته شد، این توافق در شرایط حساس حال حاضر منجر به ورود پنج فروند هواپیمای ATR به ناوگان مسن هواپیمایی ایران شد که در جایگاه خود موفقیت چشم گیری محسوب می شود».

«حسین دهباشی» فعال رسانه ای درباره خرید نقدی ۵ فروند هواپیما نوشت:«امروز ۵ فروند ملخی به ایران آمدند. خریداری شده با پول نقد! و این یعنی بی خاصیت بودن برجام حتی قبل از اجرای تحریم های آمریکا در مهم ترین وعده اش که امور بانکی بود. و یک سوال: حالا خرید هواپیماهای جت و نو طول می کشید، چرا قطعات یدکی نخریدند برای پرواز ۱۱۷ هواپیمای زمین گیر؟»

گفتنی است بعد از آنکه اعلام شد آلمان(مهم‌ترین عضو اتحادیه اروپا) از انتقال ۴۰۰ میلیون دلار از پول ایران جلوگیری می‌کند، به جای وعده هواپیماهای غول‌پیکر ایرباس و بوئینگ، پنج هواپیمای کوچک و متوسط ATR وارد کشور شد.

بعد از امضای برجام ادعای برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، دولت امضای قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با شرکت های هواپیماسازی همچون بوئینگ آمریکا، ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی- ایتالیایی ‌ای‌تی‌آر را رسانه‌ای کرد.

از این ۲۰۰ فروند هواپیما، ۸۰ هواپیما مربوط به بوئینگ، ۱۰۰ فروند مربوط به ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای سایز کوچک و متوسط مربوط به ATR بود که هم‌اکنون با ورود این پنج فروند هواپیمای جدید به ایران، تعداد کل هواپیماهای خریداری و تحویل داده شده به عدد ۱۶ می‌رسد که از این تعداد تنها سه فروند مربوط به ایرباس و هشت فروند مربوط به ‌ای‌تی‌آر است.

«احمد خرم» وزیر راه دولت اصلاحات-اسفند ۹۶- در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت:« با روی‌کارآمدن دولت یازدهم و توافق برجام که بند مشخص برای خرید هواپیماهای نو داشت، این امیدواری ایجاد شد که نیاز کشور یعنی حدود ۲۵۰ فروند هواپیمای جدید در مسیرهای کوتاه، متوسط و طولانی به کشور وارد شود».

«اصغر فخریه کاشان» قائم مقام وقت وزیر راه و شهرسازی نیز- اسفند ۹۶- (پیش از خروج ترامپ از برجام) در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:« متأسفانه شرکت‌های سازنده قطعات هواپیما و تجهیزات هوایی زیادی هستند که به‌دلیل ترس و وحشت از تحریم‌ها و جرائم امریکا حاضر نیستند به آسانی به ایران قطعه بفروشند. در نتیجه شرکت‌های هواپیمایی ایران نمی‌توانند بموقع قطعات مورد نیاز ناوگان خود را تأمین و تعویض کنند».

لازم به ذکر است که بر طبق ماده ۲۲ برجام و پیوست‌های ۲ و ۵ برجام توافق شد که تحریم فروش هواپیما و قطعات آن از اولین روز اجرای توافق-دی ماه ۹۴- لغو شود. بر همین اساس آمریکا موظف بود تا شرایط فروش هواپیمای مسافربری به ایران را فراهم کرده و از هر اقدامی که شائبه سنگ اندازی در مسیر لغو تحریم هواپیما در آن باشد، پرهیز کند. اما آمریکا هیچگاه به این تعهد عمل نکرد.

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا، از برجام خارج شد، شرکت‌های بوئینگ و ایرباس رسما اعلام کردند که امکان اجرایی کردن قراردادشان با ایران را ندارند وای تی آر نیز نسبت به قابل اجرا بودن این قرارداد تردیدهای جدی را مطرح کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    15 0
    موسویان وقتی در جریان مذاکرات دکمه را تا بیخ گلو می بستی دوروییت معلوم بود .
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    9 7
    این هواپیماها خوبه اما برای پروازهای زیر یک ساعت ما احتیاج مبرم به هواپیماهای دور پرواز داریم
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      5 1
      اره دیگه تا کانادا یکسره....
    • علیرضا IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      0 0
      چی دادیم چی گرفتیم؟؟؟
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
      0 1
      شما که مهماندار هواپیمایی . دور پرواز و نزدیکش چه فرقی برات میکنه ؟
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    16 3
    اری. آقای ترامپ به تهران بیا و اقتصاد ما را شکوفا کن. ما حال کار کردن نداریم . آماده نوکری برای آمریکایی های برتر هستیم
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      10 8
      ترامپ هنر شکوفا کردن اقتصاد داره 21 تریلیون دلار بدهی خارجی امریکا رو بده .میاد که با غارت ایران ،قسمتی از بدهیشون رو صاف کنه !!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    12 3
    عزت نفس و اراده اصلاح طلبان از یک نسیم هم ملایم تر هست دقیقا حزب باد!..
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    7 0
    خدا را شکر که دلار آزاد شد. خدا کند ما هم از دست این افساد طلبان غربگرا آزاد شویم.
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    5 0
    اقای حسین موسویان بشدت مشکوک است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس