روزنامه بهار

اسم رمز «صدای واحد در سیاست خارجی» و حمله به فرماندهان نظامی از سوی طیف اصلاح طلب، در حقیقت جاده صاف کنی برای تحمیل برجام های بعدی به مردم است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ترامپ استادِ کاملِ مذاکره است، برویم امتیاز بگیریم

روزنامه بهار در گزارشی با عنوان «استراتژی مذاکره در شرایط بی اعتمادی» نوشت:

«پذیرش مذاکره با طرفی که سابقه عهدشکنی دارد همیشه به معنای گرفتارشدن در تله‌های فریبکاری نیست. در حقیقت با شناخت طرف مقابل و شگردهای فریبکارانه او، هم می‌توان وارد مذاکره شد و هم با روکردن تله‌های او امتیاز گرفت...ترامپ به عنوان یک تاجر موفق که وارد سیاست شده است در ترجمه و تبدیل این شگردهای تجاری در دنیای مذاکرات سیاسی، استاد کامل است! او به خوبی می‌داند کجا مذاکره را به هم بزند، کجا امتیاز بدهد، کجا زمان بخرد و کجا طرف خود را با تعجیل به اشتباه در تصمیم گیری وادار کند! هرچند او در این شگردها استاد است اما اگر در بازی شطرنج سیاسی- تجاری که او چیده است این شگردها را بشناسیم به یقین امتیازهایی به دست خواهیم آورد».

«داوود هرمیداس باوند» از حامیان برجام نیز در مصاحبه با روزنامه بهار گفت:

«هر بار که مقامات سپاه یا ائمه جمعه درخصوص مسائل مرتبط با سیاست خارجی اظهارنظر کرده‌اند برای ما آثار زیان باری داشته است. به همین دلیل است که معتقدم که در کشور ما به هیچ عنوان وحدت استراتژیک وجود ندارد و این کار را برای وزارت امور خارجه و دولت بسیار سخت می‌کند».

متاسفانه اصلاح طلبان و برخی دولتمردان در رویکردی مغایر با منافع ملی، اصالت مذاکره و توافق را بر اصالت دستاورد، ارجح می‌دانند. بر همین اساس این طیف معتقد است که هر توافقی بهتر از عدم توافق است.

لازم به ذکر است که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه - شهریور ۹۳- در مقطعی که مذاکرات هستهای دولت یازدهم با ۱+۵ در وین و نیویورک به‌واسطه زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل با محوریت آمریکا بدون نتیجه مانده بود، در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر» آمریکا در اظهارنظری عجیب گفت: «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است». در زمان مذاکرات هسته‌ای دولت روحانی و ۱+۵، وب‌سایت رادیو فرانسه در مطلبی نوشته بود: «ارزیابی غرب از دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد».

برای جماعت اصلاح طلب، اوباما و ترامپ فرقی نمی‌کند؛ ولو آقای روحانی بگوید مذاکره با دولت بدعهد آمریکا «دیوانگی» است. اصلاح طلبان جز پیچیدن این نسخه که «امتیاز جدید بدهید و وعده نسیه بگیرید»، کار دیگری بلد نیستند. ترامپ می‌گوید فشار می‌آوریم تا ایران پای میز مذاکره بیاید و امتیاز جدید بدهد، این‌ها بلافاصله می‌گویند پای میز مذاکره با همان طرف بدعهد بروید و امتیاز جدید بدهید! برخلاف ادعاهای قبلی که گفتند «ترامپِ دیوانه، برجام را به هم زد و گرنه اوباما خوب بود»، معلوم شده همانقدر که شیدای اوباما بودند، سرسپرده ترامپ‌اند.

اسم رمز «صدای واحد در سیاست خارجی» و حمله به فرماندهان نظامی از سوی طیف اصلاح طلب، در حقیقت جاده صاف کنی برای تحمیل برجام های بعدی به مردم است.

گفتنی است «قاسم محبعلی» از مدیران ارشد وزارت خارجه در دولت اصلاحات در روزهای گذشته در مصاحبه با القدس العربی در اظهارنظری تآمل برانگیز گفته بود: «فشارهای اقتصادی کارساز نیست و باید شوک نظامی به ایران وارد کرد»!

** اصلاح‌طلبان، قوی‌ترین سنگر در مقابل براندازان هستند!

«عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:

«تکلیف براندازان معلوم است و در این شرایط اصلاح‌طلبان را به عنوان بزرگ‌ترین مخالف و قوی‌ترین سنگر در مقابل خود می‌بینند»!

«محسن صفایی فراهانی» از محکومین فتنه ۸۸ نیز در گفت و گویی که روزنامه شرق آن را منتشر کرده است، تاکید کرد:

«مشی اصلاح‌طلبی تسلیم‌شدن در برابر قانون و رأی اکثریت است»!

با یک مرور کوتاه بر کارنامه اصلاح طلبان، به راحتی پی می‌بریم که این قبیل اظهارات، بیشتر به طنز شبیه است تا واقعیت.

در روزهای گذشته، «مصطفی تاجزاده» از محکومین فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته بود: «هدف اصلاح طلبان و براندازان مشترک است»

فتنه ۸۸ یکی از مصادیق عدم مرزبندی اصلاح طلبان با جریان برانداز خارج از کشور و همچنین یکی از مصادیق بارز بی اعتقادی جریان اصلاحات به انتخابات سالم و قانون است.

اصلاح طلبان در سال ۸۸ با دروغ تقلب، قانون را زیر پا گذاشته و در ادامه شعار حذف جمهوری اسلامی سر دادند و تأکید کردند فراتر از بهانه انتخابات، اصل نظام نشانه و هدف آنهاست. در اغتشاشات دی ماه سال گذشته نیز برخی اصلاح طلبان علناً از عناصر آدم‌کش و خرابکار حمایت کردند؛ در حالی که برخی از همین اوباش و تروریست‌ها، به مساجد و حسینیه‌ها حمله کردند و پرچم جمهوری اسلامی را آتش زدند و افراد بی‌گناه و حافظان امینت را به شهادت رساندند. در حال حاضر نیز جریان اصلاح طلب با سیاه نمایی وضعیت کشور و بزکِ مذاکره با ترامپِ قمارباز، با جریان برانداز همصدا شده است.

** گستاخی دیپلمات انگلیسی در مصاحبه با ارگان دولت

«سایمون مک دونالد» معاون وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه ایران در اظهارنظری گستاخانه گفت:

«باور ما این است که این قرارداد (برجام) برای ایران خوب است و بهتر است که این کشور در آن باقی بماند؛ بنابراین در حال تلاش برای کمک به ایران هستیم تا تهران در این توافقنامه باقی بماند. اگرچه این یک موضوع مورد اختلاف با واشنگتن است، انگلیس و اروپایی‌ها نیز با امریکا در برخی از نگرانی‌هایش شریک هستند. ما سؤالاتی در مورد برنامه فناوری موشکی ایران و رفتار منطقه‌ای این کشور داریم؛ بنابراین، این حقیقت که داریم در موضوع برجام با امریکا مخالفت می‌کنیم، به این معنا نیست که در مورد تمامی جنبه‌های سیاست‌های این کشور در قبال خاورمیانه و ایران مخالف هستیم».

این دیپلمات انگلیسی در اظهارنظری که مسبوق به سابقه می‌باشد، صراحتاً اعلام کرده است که درخصوص توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران با آمریکا نگرانی مشترک دارد.

پیش از این «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود: «درباره برنامه موشکی ایران اختلافی با آمریکا نداریم». وی همچنین در اظهارنظری دیگر گفته بود: «تلاش ما برای حفظ برجام همسو با منافع آمریکاست».

موگرینی همچنین –بهمن ۹۵- با اشاره به برنامه موشکی ایران و نفوذ منطقه‌ای کشورمان گفته بود: «تحریم‌های اروپا در برخی موارد شدیدتر از تحریم‌های آمریکا است».

کشورهای اروپایی عضو ۱+۵ (انگلیس، فرانسه و آلمان) بارها ثابت کرده‌اند که در دشمنی با ایران، با آمریکا هیچ اختلافی ندارند اما متاسفانه طیف اصلاح طلب و برخی دولتمردان با بزک تروئیکای اروپایی، همچنان به برجامِ بی دستاورد دل خوش کرده‌اند.

اکنون حدود ۹۰ روز از خروج ترامپ سپری شده است اما طرف اروپایی با امتناع از ارائه تضمین به ایران همچنان با وقت کشی در پی برجامیزه کردن مؤلفه‌های قدرت کشورمان است.

** گلایه روزنامه حامی دولت از صندلی بازی مدیران اجرایی

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «صندلی بازی مدیران» نوشت:

«ایجاد تغییر در کابینه دولت بدون تغییر در رویکردهای اقتصادی فایده‌ای نخواهد داشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«این روزها زمزمه‌های بسیاری از جابه‌جایی برخی مدیران در کشور به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد که این جابه‌جایی‌ها در شرایط فعلی به ویژه برای اقتصاد کشور ضروری باشد؛ اما آنچه مشاهده می‌کنیم در واقع جابه‌جایی مدیران با یکدیگر است.

به این صورت که مدیری از صندلی ریاست یک بخش برمی‌خیزد و بر کرسی ریاست بخش دیگر می‌نشیند و در واقع سمت‌ها در میان همان افراد دست به دست می‌شود؛ بنابراین اگر مدیری در بخشی ناکارآمد عمل کرده باشد این ناکارآمدی را با خود به بخش‌های دیگر منتقل خواهد کرد. در چند وقت گذشته که کشور در حوزه اقتصاد با ناکارآمدی‌های بسیاری مواجه شده، بارها کارشناسان اقتصادی از تغییر کابینه اقتصادی دولت سخن گفته‌اند اما این تغییرات را منوط به استفاده از افراد متخصص و کارآمد و همچنین تغییرات ریشه‌ای در ساختارهای اقتصادی دانسته‌اند. البته نکته دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد و آن استفاده از نیروهای جوان و به اصطلاح جوانگرایی در کشور است.»

روزنامه‌های اصلاح طلب این روزها به منتقد شماره یک دولت تبدیل شده‌اند این در حالی است که این طیف به دلیل تصاحب اکثریت مطلق کابینه در وضع موجود نقش به سزایی داشته و باید درخصوص کارنامه خود به افکار عمومی پاسخگو باشد.

از سوی دیگر، کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که دولت بایستی رویکرد خسارت بار چیدن تمامی تخم مرغها در سبد برجام را متوقف کرده و با بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم داخلی، اقتصاد مقاومتی را به دقت اجرا کند. بر همین اساس تغییر مدیران بدون تغییر رویکرد، تغییر خاصی در وضع موجود ایجاد نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    1 34
    ظریف باید دست ترامپ را به گرمی بفشارد
    • DE ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      13 12
      ناتو عربي به رهبري بن سلمان به مردم ايران افتخار كنيزي براي خاندان آل سعود و اسرائيل را با حمله همه جانبه نظامي خواهد داد .
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      15 1
      توهم لابد کفش ترامپ رو واکس میزنی وطن فروش
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      10 1
      با این حرفها تولید گاز را زیاد میکنی و همه عرق نعنا لازم میشوند
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    23 1
    وضعیت کسانی که خیال کرده اند می شود با ترامپ مذاکره کرد از دو حال خارج نیست. یا آقایان واقعا فکر می کنند ترامپ مهربان و عهدشناس بعد از آنکه ایران را از هستی ساقط کرد به تعهداتش عمل می کند و درهای رحمت کدخدا را بر روی این ملت می کشاید! همان ترامپی که حتی به کودک دو ساله مکزیکی رحم نمی کند. یا اینکه این آقایان خوب می دانند که قرار است ایران خلع سلاح شود تا تبدیل به لقمه ای راحت و چرب و نرم برای آمریکا شود و بعد یک جنگ راحت و برد ساده برای آمریکا. عین عراق و لیبی. اما از آن جهت که خودشان خائن و چندتابعیتی هستند و فرزندانش در اروپا و آمریکا تشریف دارند هیچ نگرانی از تبدیل شدن ایران به لیبی ندارند.
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      2 0
      گل گفتی دقیقا همین است که شما گفتی /
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    3 29
    چاره ای نیست جز مذاکره و دادن بخشهایی از ایران برای آسایش بخشهای دیگر. ملت ما توان جنگ ندارند لذا شهرها را بدهید برود
    • داود IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      10 0
      میخوای اول شهر شما رو بدیم
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      13 0
      چشم عمو قاجار
    • محمد IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      18 0
      شما خودتو بده بره مشرق سانسور نکن
    • سید IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      24 0
      حرف دل اصلاح طلبان را می زنی! تهوع آور!!
    • مجید US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      1 0
      اول بهتره تو رو بدیم بره
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      0 1
      نوشابه و سالادم میخوای عمو جان؟
    • بهنام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      1 0
      این سطح از حماقت و جهالت واقعا تهوع آوره!!!
    • ج د ا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      1 0
      خفه 16:17 برو بمیر عوضی بیشعور /
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    10 0
    چه حرفهایی میشنوه آدم
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    9 0
    مشکل ما حاکمیت دو گانه در کشور است در صورتی که طبق قانون اساسی حاکمیت د گانه ای نباید وجود داشته باشد. طبق قانون اساسی قوای سه گانهباید طبق سیاست های کلی نظا م رفتار کنند هر برنامه ای که از سوی این قوا پیشنهاد و یا تصویب می شود باید ذیل این اصول تعریف شود حال سئوال این است اگر چنین امری صورت گیرد حاکمیت دو گانه ای بوجود می اید؟ این که مجلس برای خودش کار کند قوه قضاییه برای خودش و هر کاندید ریاست جمهوری برنامه و اهدافی مغایر این اصول را پیشنهاد دهد و بعد از رسیدن ب قدرت ان ها را اجرایی نماید معلوم است که حاکمیتی چند گانه بوجود می اید. ریشه حاکمیت دو گانه و یا چند گانه را فقط بایددر عدم رعایت سیاستهای کلی نظام جستجو کرد والا معنا ندارد که از هرکسی در حاکمیت صدایی مغایر با دیگری دراید در اجرای سیاست ها هیچ یک از ارگان های دولتی آزادی ندارند که هر مدیری تشخیص داد انجام دد نداد انجام ندهد . بایدشورای مصلحت نظام با قدرت که لازمه اعمال حاکمیت است بدنبال اجرای سیاست های مصوب باشد و دولت ها و مجلس و قوه قضاییه حق ندارند خارج از این چارچوب به مردم قول دهند چرا که هرج و مرج و حاکمیتدوگانه را در پی دارد. لذا این حرف اصلاح طلبان در وجودحاکمیتدو گانه صحیح است اما متاسفانه دراین که منشاء ان چیست راه اشتباهی را طی می کنند.
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
      0 0
      برو سر درس و مشقت! توزیع قدرت مجموعه قوا بر یکدیگر کنش و واکنش دارند. حاکمیت دوگانه از "ضعف" در یکی از مجموعه قوا حاصل میشود، که در آن تمایل یکی به پوشاندن ضعف قبلی دارد. این تمایل پیشرونده اگر درست "هدایت" شود منجر به توازن قوا میشود و اگر نه حرف، حرف شماست. ضمن اینکه اگر هر کاندید ریاست جمهوری، برنامه و اهدافی به غیر از تعهد به اهداف کلی برنامه توسعه داشته باشد، باید به خاطر شعارهای گمراه کننده و عدم صداقتش محاکمه شود! زیرا کلیت نظام برای اجرای این برنامه تنظیم و هماهنگ میشود. البته میپذیریم که هر کاندیدایی دقدقه هایی دارد که پرداختن به آن در حاشیه قطعا اسباب پیشرفت است.
  • محمد IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    1 0
    اصلاح طلب ها از مذاکره استقبال می کنن چون مذاکره باعث می شه که حکومت و دولت ایران پیگیر مبارزه با فساد نباشن و برن با آمریکا و اروپا مشغول بشن! اهمیت این مساله اینه که بیشتر مفسدان و تروریست های اقتصادی بزرگ کشور از طیف اصلاح طلبان یا نزدیکن به این جریان فرصت طلب، خائن و منحرف هستن و خوب می دونن که اگر قرار بر مبارزه با فساد تو ایران باشه همشون دیر یا زود دستگیر و اعدام خواهند شد
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 1
    تمام نظرات این سایت خبری معلوم که توسط یک نفر نوشته شده. واقعا مسخره و متقلبانه است. با تاسف
  • بهنام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
    1 0
    این سطح از حماقت و جهالت واقعا تهوع آوره!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس