حاشیه‌های جلسه علنی امروز مجلس

نشست علنی امروز پارلمان سوال از وزیر اقتصاد و دارایی و همچنین حواشی مربوط به آن را زیر ذره بین خود قرار داد.

به گزارش مشرق، جلسه غیرعلنی مجلس  صبح امروز به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

پس از نشست غیرعلنی 2 ساعته

نشست علنی مجلس آغاز شد

نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری نشست غیرعلنی 2 ساعته وکلای ملت و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

*لاریجانی: بررسی وضعیت اقتصادی کشور در نشست غیرعلنی امروز مجلس

درابتدا، علی لاریجانی رئیس مجلس، با اشاره به نشست غیرعلنی نمایندگان گفت: در این جلسه وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهایی که نمایندگان در این رابطه در نظر داشتند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین اینکه چه سازوکارهایی برای بهبود این وضعیت در نظر گرفته شود، مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

*لاریجانی: مجلس شورای ملی برخلاف 5 دوره اول در دوران رضاخان به یک مجلس دولتی تبدیل شد

علی لاریجانی همچنین در نطق پیش از دستور خود با اشاره به سالروز فرمان مشروطیت، گفت: این موضوع نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران است.

رئیس مجلس اظهار داشت:‌در زمان دیکتاتوری قاجار کشور فاقد یک مرکزیت قانونگذاری بود و با فرمان مشروطه تا با دخالت‌هایی که مراجع عظام نجف و تهران داشتند مجبور شدند موضوع تشکیل عدالتخانه که بعد به پارلمان یا مجلس شورای ملی تغییر نام داد، تشکیل شد.

وی افزود: در 5 دوره اول مجلس پرتوانی را داشتیم و نیروهای ملی و اسلامی در مجلس قوی بودند و کارهای مهمی را پیگیری کردند.

*جعفرزاده: دولت‌های آمریکا طی 40 سال گذشته از هیچ ظلمی علیه ملت ایران دریغ نکردند/مردم پشت نظام اسلامی ایستاده اند

سپس، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت طی اظهاراتی خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: از این فرصت استفاده می کنم تا پیامی را به ترامپ پریشان احوال بدهم، ترامپ عنوان می کند که از فردا قصد دارد تحریم علیه ایران را عملی کند.

وی با بیان اینکه از رئیس جمهور نابخرد آمریکا سوال می کنم که در 40 سال گذشته چه اقدامی را توانست برعلیه ملت ایران انجام دهد که تاکنون انجام نداده است، اظهار داشت: هر ظلمی را که دولت های مختلف آمریکا توانسته اند بر علیه مردم ما انجام دهند، انجام دادند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولتمردان آمریکا بدانند که این ملت یکپارچه پشت سر نظام و انقلاب خود ایستاده اند و 230 هزار شهید و 500 هزار ایثارگر تقدیم نظام جمهوری اسلامی کرده اند را فراموش نمی کنند.

*مخالفت مجلس با مسکوت ماندن دو ماهه طرح اصلاح قانون کنکور ایثارگران

در ادامه هم، جمعی از نمایندگان درخواست مسکوت ماندن طرح اصلاح بند الف ماده 90 قانون برنامه ششم توسعه را مطرح کردند.

*انصراف حسن کامران از سوال خود از وزیر دادگستری

درادامه هم، احمد امیرآبادی فراهانی موارد اعلام وصول شده را به شرح زیر قرائت کرد:

- انصراف حسن کامران نماینده اصفهان از طرح سوال خود از وزیر دادگستری درخصوص بحث بسته شدن قهوه خانه‌های استان اصفهان

- استرداد طرح استفساریه درخصوص حسابرسی و رسیدگی به کلیه حساب ها و درآمدهای ارزی و سایر دریافتی ها، پرداختی ها و صورت های مالی شهرداری ها توسط دیوان محاسبات کشور به حساب مالی این دیوان.

*ربیعی: ابهامات امنیتی اطلاعاتی درباره طرح جامع مالیاتی باید روشن شود

پس ازآن،‌ خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس شورای اسلامی در جریان سؤال خود از وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص علت عدم اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی پس از گذشت بیش از 11 سال و نصب شرکت‌های مشاور خارجی در این خصوص اظهار داشت: آقای کرباسیان باید پاسخ بدهد که هزینه اجرای این طرح مهم به صورت دقیق چگونه بوده است. 

وی افزود: در این طرح مهم باید مشخص شود که نقش اساسی آن چیست و ابهامات امنیتی و اطلاعاتی درباره نرم‌افزار این طرح باید مشخص شود. 

*کرباسیان: در حال حاضر پیمانکار خارجی در کشور نداریم

همچنین مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخبه سوال ربیعی اظهار داشت: این طرح منجر به این شد که در حوزه دولت الکترونیک به عنوان طرح سازمان برتر شناخته شویم.

وی افزود: این طرح همچنین سبب شد مؤدیان جدید شناسایی شوند و بیش از هزار میلیارد تومان از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی کسب درآمد شود همچنین میزان مؤدیان به 25 درصد رسید.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: از زمانی که طرح مالیاتی از سال 90 شروع شده است تا سال 96 درآمد مالیاتی ما 96 هزار میلیارد تومان شد یعنی 4 برابر افزایش درآمدی داشتیم.

*پورابراهیمی: تیم اقتصادی دولت نیازمند بازسازی و ترمیم اساسی است

این گزارش حاکی است محمدرضا پورابراهیمی در نطق میان دستور خود با اشاره به موضوع نحوه تعامل و ارتباط دولت با مردم، گفت: الان دغدغه‌های جدی در ذهن مردم در ارتباط با موضوعات اقتصادی شکل گرفته و به دلیل شرایط خاصی که در وضعیت اقتصادی کشور دیده می‌شود دولت علی‌القائده باید با مردم تعامل داشته باشد و ما در طول چند هفته اخیر هیچ ارتباط مشخصی را به ویژه از سوی مسئولین اقتصادی کشور و به طور خاص‌تر از سوی آقای رئیس جمهور با مردم نداشتیم.

نماینده مردم کرمان خطاب به رئیس جمهور اظهارداشت: اولین درخواست ما از شما این است واضح و شفاف مسائل اقتصادی را برای مردم تشریح کنید. مردم همواره در عرصه‌های مختلف پای نظام و انقلابشان ایستاده‌اند امروز هم در صورتیکه همه موضوعات برای مردم باز و تبیین شود پای نظامشان ایستاده‌اند.

*حاجی‌بابایی: با وجود اعطای اختیار از سوی رهبری به قوای سه‌گانه شاهد انفعال از سوی سه قوه هستیم

سپس، حمیدرضا حاجی‌بابایی در نطق میان دستور خود با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت: قطعا با اقدامات مسئولین و سرمایه اجتماعی مردم این حرکت آمریکا و ترامپ با شکست مواجه خواهد شد و ملت ایران یکبار دیگر صلابت خود را در برابر استکبار جهانی نشان خواهد داد. 

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم ما پشتیبان انقلاب هستند اما از مسئولین خود ناراضی‌اند.سوال این است امروز که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم فرماندهان جنگ اقتصادی چه کسانی هستند ما سه فرمانده بیشتر نمی‌شناسیم رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده عملیات در دولت، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس.

با 106 رأی نمایندگان صورت گرفت

«کارت زرد» مجلس به وزیر اقتصاد و دارایی

پس از آن،‌ سؤال خدیجه ربیعی نماینده مردم بروجن در مجلس در خصوص علت عدم اجرای طرح پروژه ملی طرح جامع مالیاتی پس از گذشت 11 سال و نقش شرکت‌های مشاور خارجی در این خصوص مورد بررسی قرار گرفت.

نمایندگان پس از استماع نظر سؤال‌کننده و وزیر اقتصاد، سؤال نماینده مردم بروجن وارد دانستند.

گفتنی است نمایندگان با 106 رای موافق، 52 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 200 رای، از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند.

*صادقی: نسبت به حساب‌های در اختیار رئیس قوه قضائیه شفاف‌سازی شود/ تذکر پزشکیان به صادقی

در بخش دیگری از صحن،محمود صادقی نماینده مردم تهران در سؤال از وزیر اقتصاد، به ایجاد شکاف و بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولین اشاره کرد و گفت:  یکی از عوامل این بی‌اعتمادی، عدم شفافیت بین دستگاه‌ها است و علی‌رغم تصویب قانون‌های مختلف از جمله قانون ارتقاء سلامت اداری و قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، دستگاه‌های حاکمیتی از اجرای این قوانین، استنکاف می‌کنند.

وی با بیان اینکه مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب‌های سپرده توسط قوه قضائیه چیست، اظهار داشت: اصل 53 قانون اساسی می‌گوید کلیه دریافت‌های دولت، در حساب خزانه‌داری کل متمرکز می‌شود و همه پرداخت‌ها در حدود اعتبارات مصوب به موجب قانون انجام می‌شود.

کرباسیان در پاسخ به سوال نماینده تهران

حساب‌های قوه قضاییه از ماده 30 قانون محاسبات عمومی است

سپس، مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال محمود صادقی گفت: در اردیبهشت ماه سال 96 وزیر وقت اقتصاد در کمیسیون اقتصادی در پاسخ به سوال به استناد مصوبات شورای پول و اعتبار در سال‌های 1378 تا 1395 صدور مجوز لازم را برای حساب‌های قوه قضاییه و قانونی بودن مراحل آن اعلام کرد. 

وی افزود: این حساب‌ها از محل سپرده‌های موضوع ماده 30 قانون محاسبات عمومی به منظور سپرده‌گذاری و استفاده از سود حاصله بوده که در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است و افتتاح این حساب‌ها به سال 1378 باز می‌گردد و 63 حساب بانکی مقداری است که در طول 20 سال افتتاح و بسته شده است و در هر دوره 3 یا 4 حساب فعال بوده است. 

*صادقی سوال از وزیر اقتصاد را به رای نگذاشت/ «تحقیق و تفحص میکنم»

سوال محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس از مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اینکه «مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب های سپرده توسط قوه قضائیه چیست؟ تعداد این حساب ها، صاحبان حساب ها، مبالغ واریز شده و سود حاصله و موارد مصرف آن از چه قرار است؟» مورد رسیدگی قرار گرفت.

پس از استماع اظهارات محمود صادقی و مسعود کرباسیان، نماینده تهران اعلام کرد: چون یا وزیر اختیارات ندارد و یا نمی خواهد پاسخ دهد، سوال را به رای نمی گذارم و تحقیق و تفحص را دنبال می کنم.

سوال نماینده تهران مجلس را به حاشیه کشاند/ تذکر پزشکیان، عذرخواهی صادقی

طبق این گزارش،‌ سوال محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس از مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اینکه «مبنای قانونی و شرعی افتتاح حساب های سپرده توسط قوه قضائیه چیست؟ تعداد این حساب ها، صاحبان حساب ها، مبالغ واریز شده و سود حاصله و موارد مصرف آن از چه قرار است؟» مورد رسیدگی قرار گرفت.

صادقی در میان پرسش سوال خود طی اظهاراتی گفت «قوه اموال مردم را سپرده گذاری می کند و از آنها سود می گیرد و این پول را صرف مسکن و مزایا قضات می کند. همه داد میزنیم چرا قوه با متخلفین برخورد نمی کند، آیا قاضی که مال مردم را به خوردش می دهند می تواند با فساد برخورد کند.»

در این لحظه برخی نمایندگان شروع به گفتن «دو دو» برای اعلام مخالفت با این بخش از اظهارات محمود صادقی کردند؛ در آن لحظه خدری با بلند شدن از صندلی خود کتاب آیین نامه را بالا گرفت و خواستار دادن تذکر بود.

بعد مدتی نماینده بوشهر درحالی که میگفت «نباید این حرف ها را بزنید« و «این حرف ها درست نیست» به سمت صادقی رفت که برخی نمایندگان ازجمله الیاس حضرتی وی را تا صندلی خود همراهی کرده و خواستار عدم ادامه یافتن حاشیه ها شدند.

*هاشمی پور: دولت از فرصت حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کند

درادامههم، عدل هاشمی پور در نطق میان دستور، گفت: از فرماندهی کل سپاه پاسداران سردار سرلشکر جعفری به دلیل موضع‌گیری به جا و به‌موقع در خصوص پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا مرتبط با مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشورمان تشکر می‌کنم، عده‌ای با حرف‌های خود به ترامپ و امثال آن کمک می‌کنند؛ امروز ترامپ به دنبال ایجاد جدایی میان ملت ایران است، این حرف‌های اضافی به‌طور حتم به صلاح مملکت نیست.

نماینده مردم کهگیلویه، چرام، بهمئی در مجلس شورای اسلامی، خطاب به مطهری نایب‌رئیس مجلس، افزود: اگر چنانچه پدر بزرگوارتان در قید حیات بودند، یقیناً از شما برائت می‌جستند؛ خدا و آموزه‌های دینی به ما یاد داده که همه ما مکلف و مسئول هستیم، یعنی تکالیفی به عهده ما گذاشته شده و مسئول یعنی در مقابل تکالیف و وظایف خود پاسخگو باشیم.

*پایان نشست علنی امروز خانه ملت/نشست بعدی؛ سه‌شنبه

نشست علنی صبح امروز خانه ملت ظهر امروز بااعلام مسعود پزشکیان پایان یافت که بر این اساس، نشست بعدی سه‌شنبه هفته جاری برگزار خواهدشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس