فیض‌الله عرب‌سرخی

نظر یک بازجوی دهه شصت درباره شعارهای تند اعتراضی؛ باید زمینه را رفع کرد!

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«سرود تظاهرات» خوانده شد!

دو خواننده لس‌آنجلسی به تازگی در یک همخوانی مشترک، سرودی را برای حمایت از براندازی در ایران اجرا کردند.

فائقه آتشین معروف به گوگوش و سیاوش قمیشی این همخوانی مشترک که «چهل سال» نام دارد را اجرا کرده‌اند.

در شعر این همخوانی مضامینی نظیر "خستگی مردم بعد از ۴۰ سال"؛ "شنیدن صدای مردم" و "تشویق به اعتراض و رها شدن" آمده است.

ویدئو کلیپ حاوی این سرود حاوی تصاویری از متروی تهران، پل طبیعت، برج میلاد، بزرگراه‌های پایتخت، چند فرد دستفروش و... است. تصاویری که در لابه‌لای آنها یک بدنساز آمریکایی لخت نیز در حال کف زدن، طبل‌نوازی و انجام نوعی رقص هم دیده می‌شود.

سیاوش قمیشی، از خوانندگان حاضر در این همخوانی، چندی قبل در یک ویدئوی کوتاه که در شبکه توییتر منتشر شد، در حال پیانونوازی رو به دوربین از این گفت که: یه روز برمی‌گردیم!

هر دو اجراکننده این ویدئو کلیپ از کسانی هستند که در سال ۸۸ (۹ سال قبل) نیز دو ترانه با محتوای برگشتن به ایران و براندازی و تشویق اغتشاشگران به ادامه مبارزه علیه نظام اجرا کردند.

*این ترانه برای فرصت‌طلبی از التهابات اخیر اقتصادی اجرا شده است.

خاصّه اینکه التهابات اخیر و چند تجمع کوچکی که در پیامد آن شکل گرفته است؛ تماماً از چند سال قبل، پیش‌بینی شده بودند.

و البته بخشی از آن پیش‌بینی‌ها نیز بر اساس تحرکات دشمن خارجی و عناصر داخلی او بوده است. دشمنی که همان‌طور که مشاهده می‌شود بر اساس یک اَرِنج زمان‌بندی عمل می‌کند و هم‌اکنون با بویی که از تجمع و التهاب اقتصادی به مشامش رسیده، مشغول انجام فازهای جدیدی از نقشه خود برای ایجاد «فتنه اقتصادی» در ایران است.

پر واضح آنکه مردم ایران از نخستین روز انقلاب اسلامی با شدیدترین تحریم‌های آمریکا مواجه شدند، در مقاطعی (نسبت) نرخ تورم و جهش قیمتی برخی اقلام از مقطع کنونی هم بیشتر بوده و ایضا مثلاً نرخ بیکاری کشور در سال ۸۹ (۸ سال قبل) از نرخ اکنون بیکاری ۲ درصد بیشتر بوده است.

اما چرا به یکباره صدای اعتراضات تند از مشکلات اقتصادی فعلی شنیده می‌شود و چرا در مقاطع گذشته چنین چیزی به گوش نرسید!؟

دلیل ساده است. پروژه جدید دشمن که به زعم ما در وبلاگ مشرق، ۷  سالی هست که در دست تعقیب و پیگیری دشمن و عناصر داخلی او قرار دارد، فتنه اقتصادی و ایجاد «اعتراض ظالمانه» علیه حکومتی اسلامی است که اگرچه به دلیل رویکردهای دولتی برآمده از رأی مردم با مشکلاتی مواجه است اما هرگز دچار بحران نیست و برای مبارزه با فساد هم عزم جدی دارد.

راز فتنه اقتصادی که افرادی قصد دمیدن بر آن را دارند، در پرونده‌ای بزرگ و قطور به نام «سیاه‌نمایی» و ایجاد فقر روانی قرار دارد. پرونده‌ای که محتوای آن اگر در بهشت هم پراکنده شود، بهشتیان به تصوّر جهنم دچار می‌شوند.

قبل از انتشار سرود اغتشاش که در بالا به آن اشاره شد، کسانی از خوانندگان کشور نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که حاضرند برای مردم کنسرت خیابانی برگزار کنند!

جالب آنکه پیشنهاد خوانندگان مذکور با استقبال گسترده شورای شهر تهران که ژن خاصی در علاقه به برگزاری تجمع اعتراضی و غیر اعتراضی دارد نیز مواجه شده است.

مثلا حجت نظری، عضو شورای شهر تهران تاکنون دو مرتبه در این باره با یک خبرگزاری خاص مصاحبه کرده و بر استقبال شورای شهر تهران از کنسرت خیابانی استقبال کرده است!

او همچنین در یکی از مصاحبه‌ها نیز خطاب به منتقدان این کار گفته است:

عزیزانی که از چنین اقداماتی انتقاد می‌کنند، یا آمارهایی از مشکلات روحی و روانی و افسردگی در شهرها به دستشان نرسیده، یا مغرضانه به دنبال غمگین و افسرده نگه داشتن مردم هستند.[۱]

تاکنون، همایون شجریان، فرزاد فرزین، حمید هیراد و چند تن دیگر درباره چیزی به نام کنسرت خیابانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

نکته ماجرا اما اینجاست که این مسئله نخستین بار توسط رسانه‌های اصولگرا مطرح شد که هنرمندانی که مدعی هستند برای همدردی با مشکلات مردم دست به اقدامات اعتصاب‌گونه‌ای مثل تعطیلی کنسرت و نمایش می‌زنند (البته اگر بهانه مذکور درست باشد!) باید به جای این کار و اگر واقعا قصدی برای همدردی وجود دارد، نمایش‌ها و کنسرت‌های رایگان برگزار کنند.

خلط مبحث ولی آنکه برخی هنرمندان گویا حاضر به این کار هستند اما نه در تالارهای مجلل، نه در برج میلاد و نه اساسا در سالن نمایش و کنسرت! بلکه در حاشیه خیابان و یا یک میدان و گویا غرض اینست که چیزی به نام «خیابان» پررنگ شود... آنهم در شرایطی که از برخی محافل زمزمه اغتشاش خیابانی و حتی «اغتشاش میلیونی» شنیده می‌شود! [۲]

فی‌الجمله اینکه برگزاری کنسرت رایگان برای مردم حتما اقدامیست مطلوب؛ اما اصرار به برگزاری کنسرت در حاشیه خیابان به جای سالن اجرای کنسرت و نمایش، حتما باید مورد تأمل قرار گیرد...

***

نماینده مجلس: هیچ‌کس نمی‌تواند، بگوید مقصر وضع موجود «روحانی» است

«بهرام پارسایی» ، از نمایندگان اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون امید در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه در وضعیت فعلی کشور هیچ‌کس نمی‌تواند، بگوید مقصر روحانی است، گفته است:

هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید سرمنشا مشکلات فعلی کشور روحانی است، همه به اندازه سهم خود در قدرت و حکومت و در مشکلات سهم دارند، هر ۳ قوه مقصر هستند! [۳]

در همین حال، «عبدا... ناصری»، عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز در مصاحبه با ایلنا گفته است:

توجه داشته باشید که مشکلات اقتصادی دولت و کشور خیلی فراتر از این است که با سوال از رئیس‌جمهور و استیضاح و جابجایی چند وزیر حل شود. من معتقدم که در کشور باید کارهای بنیادی صورت بگیرد و این را باید مسئولان و نمایندگان مجلس بدانند که مشکلات اقتصادی ما زمینه سیاسی و بین المللی دارد و با جابجایی یک وزیر اتفاق خاصی نمی‌افتد.

او همچنین تصریح کرده است که: برخورد کاسب‌کارانه با وزرا ویژگی زشت پارلمان کشور است. [۴]

*ما قضاوت درباره این دو فعال اصلاح‌طلب را به عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم...

البته ذکر این توضیح ضروریست که اصلاح‌طلبان هم در شکل‌گیری مجلس فعلی و هم در شکل‌گیری دولت فعلی، نقض اول، اصلی و بنیادی را دارند.

همچنین است که برخی فعالان جریان خاص طوری در سیاست ایران اظهار نظر می‌کنند، کأنه اصول جاری در سیاست همه کشورها، نباید در ایران جاری و ساری باشد!

به این معنی که در تمام نظامات دنیا، همه می‌دانند که مسئول وضع موجود رئیس‌جمهور یا همان رئیس قوه مجریه است. چه اینکه عمده بودجه و اجرای کشور در ید قدرت او قرار دارد.

اوست که با برنامه‌های خود از مردم رأی می‌ستاند و اوست که باید بابت هر قوت و ضعفی تشویق یا سرزنش شود.

اما گویا این قاعده ساده و عقلانی، در مقطع فعلی قرار است توسط اصلاح‌طلبان نادیده گرفته شود.

جالب است که به زعم جریان خاص، مقصر مشکلات دولت‌های نهم و دهم شخص رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد بوده است اما مقصر اوضاع فعلی که به مراتب بدتر از گذشته است، شخص رئیس‌جمهور روحانی نیست!

***

نظر یک بازجوی دهه شصت درباره شعارهای تند اعتراضی؛ باید زمینه را رفع کرد!

«فیض‌ا... عرب‌سرخی»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا گفته است:

باید من به مردم حق داد. یعنی وقتی مردم گرفتاری و مشکل دارند حق دارند که اعتراض کنند. کسانی که فکر می کنند مردم حق اعتراض ندارند گرفتار اوهام خود هستند. آغاز مواجهه درست با مطالبات مردم این است که به آنها بگوییم هر کس اعتراض دارد بیاید و به شکل مسالمت آمیز آنرا بیان کند.

او در ادامه می‌افزاید:

«وقتی کارگر یک کارخانه ماه‌ها است حقوق نگرفته، کارگری که مستاجر است، خرج خورد و خوراک زن و بچه اش را ندارد، در خانه مریض دارد... در این موقع باید چکار کند؟ ما خودمان را جای این کارگر بگذاریم. طبیعی است که عصبانیت غالب شده و بیرون بیاید و اعتراض کند. کنار این اعتراضات هم حتما چند کار غیر منطقی به دست معترضین انجام می شود. در چنین فضایی حتما دشمن نیز رخنه کرده، سعی می‌کند از این اعتراضات شعارهای تند درآورد. باید این مشکلات را مرتفع کرد تا دشمن زمینه‌ای برای سوءاستفاده نداشته باشد.
 

البته ما نمی‌توانیم به سرعت این مشکلات را برطرف کنیم اما می‌توانیم صادقانه با مردم حرف بزنیم. چیزی که به اندازه کافی اتفاق نمی‌افتد.»[۵]

*نگاه تقلیل‌گرایانه عرب‌سرخی به مقوله اغتشاش و تجمع جای تأملات جدی دارد.

خاصّه اینکه شخص او از بازجویان خشن دهه ۶۰ بوده است [۶] و آن افراط و این تفریط درباره تجمع بایستی محل سؤالات جدی باشد...

بیان صحبت‌هایی مثل اینکه اعتراض حق مردم است، مردم مشکل دارند و غیره در بادی امر زیباست و حتی منطقی به نظر می‌رسد اما نکته اینجاست که این سخنان را بایستی با پیوست قانون و البته امنیت شنید.

صد البته ممکن است مردمی باشند که با اخذ مجوز قانونی دست به اعتراض خیابانی بزنند اما اگر همین مردم ندانند که یگانه راه اصلاح اوضاع «صندوق انتخابات» است و یا همین مردم دست به اقداماتی مثل آتش زدن پرچم ایران بزنند، دیگر مفهومی به نام مردم به معنای جمعیتی که در ذیل پرچم و قانون یک کشور زیست می‌کنند لایق آن متجمعین نیست.

اگرچه عرب‌سرخی سعی کرده است با نگاهی تقلیل‌گرایانه به اقداماتی مثل شعارهای تند سیاسی و یا کارهای غیر منطقی در تجمعات نگاه کند و منظور و مقصد او نیز گِرا دادن به چند تجمع اخیر در کشور بوده است اما باید دانست که در یک اعتراض به حق، اولا جای منافقین و مسلحین و کسانی که کارهای غیر منطقی می‌کنند نیست و اساساً چنین افرادی در تجمعات قانونی و به حق تحمل هم نمی‌شوند چون نمی‌گذارند صدای اعتراض به حق شنیده شود و در ثانی چگونه ممکن است جمعیتی یک مطالبه اقتصادی داشته باشد اما مثلا شعار «رضا شاه روحت شاد» و یا «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر بدهد!؟

بدیهیست که چنین چیزی هرگز پذیرفتنی نیست و نمی‌توان در جایی که حکم منطقی وجود دارد، نسبت به اظهارات تقلیل‌گرایانه عرب‌سرخی خوشبین بود.

گفتنیست، بر اساس آمار وزارت کشور، ۷۰ درصد شعارهای سر داده شده در اغتشاشات دیماه ۹۶، شعارهای سیاسی بوده است و ۶۰ درصد متجمعین نیز شاغل بوده‌اند.

جالب آنکه در میان دستگیرشدگان اغتشاشات ۹۶ حتی یک فرد مستمند و فقیر نیز وجود نداشته است.

در اغتشاشات مورد اشاره، پرچم ایران و تصویر سردار سلیمانی نیز به آتش کشیده شد.

لازم به اشاره است که خبرگزاری دولتی ایرنا، چندیست که در اقدامی قابل تأمل، اخبار و مصاحبه‌های متعددی را درباره اغتشاش، تجمع و ناامید بودن مردم منتشر می‌کند. [۷]

چندی قبل هم، این علیرضا علوی‌تبار از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب بود که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از ضرورت ایفای نقش مجدد جمهور (که معنایی جز انقلاب دوباره ندارد) و امکان حضور میلیونی مردم معترض در خیابان سخن گفت. [۸]

برخی معتقدند دولت در رخدادهای کشور نقشی ندارد...

***

۱_ https://khabarfarsi.com/u/۵۷۴۸۷۲۲۷

۲_ mshrgh.ir/۸۷۸۶۶۷

۳_ https://tnews.ir/news/۰fa۲۱۱۶۲۲۳۴۵۴.html

۴_ https://khabarfarsi.com/u/۵۷۵۹۷۸۱۷

۵_ http://www.irna.ir/fa/News/۸۲۹۸۸۳۲۳

۶_ mshrgh.ir/۷۷۱۳۸۷

۷_ mshrgh.ir/۸۷۸۶۶۷

۸_ mshrgh.ir/۸۳۶۲۸۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    67 42
    کنسرت خیابانی نوعی تجمع خیابانی است و صلاحیت وزارت کشور است نه شهرداری. بنای حضرات هم کنسرت نیست بلکه راه بندان و راه انداختن تظاهرات است.
    • امیر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      27 34
      اگه موافق دلواپسان و مخالفان دولت باشن دیگه نیازی نیست از کسی اجازه بگیرن.. ایالت خومختار هستند
    • به امیر IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳ IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      46 33
      در کدام یک از تحمعات دلواپسان و مخالفان دولت لاستیک و سطل آشغال آتش زدند؟ در کدام تجمع به اموال عمومی حمله کردند؟ در کدام تجمع شعارهای براندازه دادند و حرمت شکنی کردند و دختر و پسری رقصیدند؟ چرا یک نظام سیاسی باید به جماعت برانداز و آشوبگر اجازه تجمع بدهد؟
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      33 22
      برخی ها مال ایران نیستند و خودشون را هم ایرانی نمیدانند که هیچ از اینکه بگویند ایرانی هستیم خجالت هم میکشند ... حالا جالب اینجاست که اکثر پستهای کشور هم در اختیار اینهاست...
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      20 5
      سوال و حتی عزل روحانی را تابو نکنید. نه اتفاقی می افتد نه باعث براندازی نظام است . بلکه باعث میشود بقیه مسئولین و روسای جمهور بعدی حساب کار خودشان را بکنند. یاعلی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      21 2
      ائتلاف اعتدالیها برخلاف اسمشان به فکر تنشزایی هستند چون به بن بست رسیده اند . خدا رحم کند
    • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      0 0
      ✋✋✋✋✋✌✌✌✌✌✌✋✋✋✋✋✋✋
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    73 23
    رییس جمهوز سگوت می کند تا در این فرصت رسانه های داخلی و خارجی او را تطهیر کرده و مشکلات را به گردن رهبری نظام بیندازند. سپس در مجلس یا گفتگوی تلویزیونی حاضر خواهد شد و خواهد گفت "" مردم درک می کنند که دولت هر آنچه در توان داشت را انجام داد. ما بدون تعامل بین المللی و پذیرش قوانین جهانی نمی توانیم در دنیای جدید زندگی کنیم. اما برخی افراد که کاسبان تحریمها هستند اجازه ندادند مسیر تعامل با جهان ادامه یابد. مانع یوستن به FATF شدند و با پرتاب موشک برجام را به شکست کشاندند!" و البته مطلقا هم اشاره نخواهد کرد که برجام چرا فاقد هر نوع ضمانت اجرایی و امکان شکایت از نقض پیمان بود و هرگز هم نخواهد گفت که معنای کنار گذاشتن موشکها و حمایت حزب الله معنایی جز دعوت دشمن به حمله نظامی به ایران ندارد. مردم بیشعور هم طبق معمول باور خواهند کرد. حسرت می خورم به حال ترکها که رییس جمهوری مثل اردوغان دارند که جطور از مردمش می خواهد دلارها را آتش بزنند.
  • حسین NL ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    50 40
    امام زمان (عج) : اینجا (ایران) شیعه خانه ماست , میشکند ,خم میشو,خطر هست, ولی ما نمیگذاریم سقوط کند.. ملاقات با امام عصر(ع),ص 137
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      13 30
      بله. اما همان خم شدن و شکستن به قحطی بزرگ و یا سلطه دیوانه ناصبی و خون آشامی مثل رضاخان منجر شد که هر کس زمینهایش را به او پیشکش نکرد با آمپول هوای پزشک احمدی به سرای باقی فرستاد.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      11 6
      مقامات و حاکمان از این بیان آقا امام زمان عج(ع) سوء استفاده نکنند لطفا چرا که اگر عمرشان کفاف روبرو شدن با شمشیر ایشان را ندهد در دادگاه عدل الهی با خشم و جزای الهی روبرو خواهند شد پس بترسید و فساد نکنید
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    39 24
    این دو خواننده دلسوز مردم ایران نیستند. باید به چرایی همصدا شدن عده ای با این افراد معلوم الحال اندیشید.
  • حسین IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    48 24
    صد درصد یک روز برمیگردید ولی تشریف میبرید به قبرتون
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      47 20
      قبر اینها در پرلاشز خواهد بود. کنار غلامحسین ساعدی و صادق هدایت.
    • ناشناس IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      18 14
      احسنت .گل گفتی.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    38 12
    همه اینها سر سفره اربابشون هستن. هرکسی اربابی دارد .
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    3 13
    افرین خیلی آموزنده بود اما در شرایط فعلی اقتصاد آیا خرید این نوع خودرو صحیح است اصلا
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      5 0
      اشتباه اومدی خخخخخ
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      3 0
      خودرو کجاست عمو . چی میگی
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      2 0
      شما بخر!
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    21 2
    لعنت بر سیاستبازان اختلاسجو
    • سید IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      10 14
      یا همان پشتیبانان اصلاح طلبان تهوع آور
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    3 4
    چه خوش حال مرغی که قفس ندیده باشد
  • DE ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    13 15
    روحانب و اصلاحطلبان مسول نارضایتی مردمند اگر در داخل. کشور اتخاد و رضایت باشد دشمنان خارجی هیچکاری از پیش نمیبرند علت نارضایتی عدم شایستگی دولت و همراهی مجلس و مماشات و چشم پوشی روی کم کاریها و فرافکنی های دولت است. مشرق وجدان داشته باش سانسورش نکن
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    37 8
    با سلام؛ مقصراصلی وضع موجود مدیریت ضعیف و غربگرای شخص روحانی است. چرا ارز مسافرتی یا حتی زیارتی قطع نمی شود؟ چرا مدیران فاسد به جای توبیخ و اخراج به نحوی ارتقای پست می گیرند؟ چرا مدیران ضعیف عزل نمی شوند؟ چرا تکلیف برجام که اقتصاد الان کاملا تحت تاثیر آن است مشخص نمی شود؟ چرا روحانی شجاعت درتصمیم گیری ندارد؟
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    21 8
    کار با تعویض وزیر درست نمیشود. سه قوا باید عوض شوند. مخصوصا دکتر قلابی شیخ حسن ک ام المصایب است
  • DE ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 5
    اگر یک نفری ، یک روزی ، یک روزگاری در ایران توانست به این سوال پاسخ دهد، کمک بسیار زیادی به مردم ایران و حتی سایر همسایگان و دوستانش کرده است: چرا برای آقای ترامپ «ملاک سنجش موفقیت در مذاکرات چیز دیگری است و او چنانکه از رفتارش در این 18 ماه برآمده، حفظ وجهه شخصی را به دستاوردهای ملموس و واقعی و نمایش پیروزی را به خود پیروزی ترجیح» می دهد؟ آقای ترامپ دنبال فریب چه چیزی است؟
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    14 22
    جون من برگردید خیلی باهاتون کار داریم. آنچنان از ارزشهای انقلاب اسلامی دفاع کنیم که شلوار از پاتون بیفته. ملت عزیز ایران می فهمند امنیت یعنی چه. یه عده مزدبگیر با حمایت برخی خیانتکاران سیاسی هیچ کاری از پیش نخواهند برد، بالاخره منشاء پولها مشخص میشه.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    42 7
    هيچ كس نمي تواند روحاني مقصر است بلكه حسن روحاني رئيس جمهور بهعنوان نفر اول اداري كشور مقصر است ولا غير.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    10 7
    خواهشن شما خانین مردم دلسوزی نکنید شما روباه مکاره هستید دروغگو وترسو شما فقط روز کود ک حرف بزنید چون هنوز کودک هستید بس ساکت بشید یا ساکتان می کنند
    • IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
      0 1
      ✋✋✋✋✋✌✌✌✌✌✌✋✋✋✋✋✋✋
  • AE ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    11 8
    اون نماینده بازجو خود عامل براندازی است و روحانی رییس براندازان جالب اینجاست روحانی تنه ای رو تبر میزنه که قطعا رو سر خونه و خونواده اش میفته هر چند که براش نه خونه و نه خانواده مهمه #نفوذی
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    29 11
    مقصر وضع موجود «روحانی» است
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      1 2
      مقصر وضع موجود من هستم
  • امیر IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    12 7
    مرد بست نشین هم تقاضای مجوز راهپیمایی داده.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      8 4
      مرد بست نشین از طرف خدا جواب گرفته ! خدا خوب زمین زد کسی را که دائم مسخره اش میکرد مشکلات را گردنش می انداخت.
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      6 0
      خخخخخخخخخخخخ
  • ناشناس IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    41 33
    این انقلاب بی ریشه نیست ماحاضریم تا اخرین قطره خون خود این انقلاب راابیاری کنیم کوردلان منافق هم بدانندکه این ارزو را به گور خواهند برد.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    8 5
    برانداز!برانداز!
  • مهدی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    16 8
    مقصر اول و آخر این مشکلات روحانی و طرز تفکر لیبرال ادمهای دور و برش هستش. آدمهایی مثل زنگنه و نوبخت و آخوندی 40 ساله دارند خون مردم رو می مکند و بدنامیشون دامن این نظام مقدس رو که مردم با خون جوانها سر پا نگه داشتنش گرفته.
  • انصاف IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 7
    مشرق جان؛ شما با خودت چند چندی؟؟؟؟ خلاصه اعتراض بکنیم یا نکنیم؟ مشکل معیشتی وجود داره یا نداره ؟ مردم ناراضی هستن یا نیست؟ دولت کفایت داره یا نداره؟ فساد وجود داره یا نداره؟ آره یا نه بگو آره یا نه بگو آره یا نه..... از سه ماه گذشته تا الان همش دارید ضد و نقیض حرف میزنید، نظر میدین و هر کس را خواستید میبرید بالا و یا با کله میکوبید زمین. بخدا این نوع نگرش ، حرکت و پیشه به هیچ وجه درست و انسانی نیست. بماند بحث امام و خون شهدا که روحشون به خاطر سیاستگذاری های اینچنینی در عذابه....
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      2 14
      مشرق در ظاهر مخالف روحانی هست اما از سایت رسمی دولت ایرنا در حمایت از دولت چیزی کم نمی زاره!
    • امین ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      6 7
      انصاف جان، کسی با اصل اعتراض به شرایط اقتصادی ، آنهم در چارچوب قوانین و مقررات، مخالف نیست، ولی اعتراض با آشوب متفاوت است، آیا شما موافقی که کشور دچار هرج و مرج شود و منافقین و سایر ضد انقلاب از این وضعیت سوء استفاه کنند و عده ای بی گناه هم این وسط ، کشته شوند؟!!!! با آتش زدن و خسارت زدن به اموال عمومی، مشکلات اقتصادی کشور حل می شود؟!!!!!!
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      2 0
      با مردم بیشعوری که حتی یک شعار اقتصادی و اعتراضی علیه مسوولان اقتصادی سر نمی دهند ولی به رهبری نگام هتاکی می کنند چه باید کرد؟
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 19
    بجای حل مشکلات مردم و انقلاب روش فریب و دغل بازی رو در پیش گرفته اید، اخر تا کی؟ بهتر نیست بجای الوده کردن انتقادهای مردم انقلابی و وطن پرست با ادمهای فاسد و خوانندهای فراری بیش از این دل مردم رو برنج نیاورید؟ نشرق عزیز من یک رزمنده دفاع مقدسم که حداقل سه بار مجرو و جانباز ان جنگم ولی بخداوندی خدا برا انقلابم و عمر و سلامتی که به پایش ریخته ام نگرانم. من هم مانند همه مردم ایران از متولیان کشور و انقلابم بسیار ناخرسند و از عملکرد دنیا طلبانشان بسیار بسیار شرمنده ام. من منتقد نظامم ولی انقلابم رو و ارمانهاش رو دوست دارم و باور. چیزای رو که بر نمیتابم وجود عناصر فاسد و فرصت طلب است. ما همان ارمانهای انقلاب رو طلب داریم
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      7 0
      می خواستید به فرصت طلبها و فاسدها رای ندهید.
  • محمد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    6 1
    این نظر یادتون باشه .روحانی یکی از خبره ترین..قرن است.
  • پویا IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    15 13
    ما خون دل میخوریم ولی اجازه میدیم که این دمل چرکی سر باز کنه اونوقت کارش رو با قدرت تمام میکنیم ، ما وارث خون هزاران شهید گلگون کفن هستیم
  • منصوریان IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    15 7
    اگر روحانی مقصر نیست پس کی مقصره احمدی نژاد؟! خدا پدر احمدی را بیامرزد که همیشه موجب برکت است
  • فرهنگی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    5 0
    اگر اقتصاد وبیکاری را درست کنند بقیه درست می شود سوء استفاده کنندگان و مرفهین بی درد اجتماعات اعتراضی را به انحاء مختلف به آشوب می کشند ومنحرف می کنند کما اینکه با پول همین ها عده ای اغتشاشگر معلوم الحال اجتماعات آرام را به اغتشاش وضربه به اموال عمومی تبدیل می کنند
  • آرش IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    15 0
    نمی تونید کشور داری کنید .برید!
  • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    3 0
    مشکل مملکت همسال شما هستید که نظرت نمیکنید وتقصیر رو گردن همه میخواهید بن دارید وقتی وزرا اقایون مجلسی دنبال واردات و دو بند هستن اخرش میشه همین خودتون کمی خانواده محترمتان و افراد دورودی مملکت رو به این روز انداخته اید
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 0
    مقصر وضع موجود نمایندهای خود فروخته دولتی واربابان کیف بیار شبانشونه
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 1
    مقصر شیب ملایم وکلید 100روزو ووواست.نه روحانی
  • سهراب IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    2 0
    منطقتون بو میده وضعت خوبه نشستی طومار نوشتی . درستش اینه که آدم گرسنه مصلحت سرش نمیشه مسئولین باید مصلحت رو بدونن و حواسشون باشه مردم حرف دلشون رو از اونا بشنون و پیگیری بشه نه رسانه بیگانه .
  • ح IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    14 0
    آقای پارسایی که منافع و مصالح ملت را به سیاست بازی کثیف خودت فروختی: پس کی مقصره گداهای قد و نیم قد سر چهار راهها؟
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    15 0
    در سالهاي 91 و 92 همين عتيقه مقصر تمام مشكلات آن روزها را شخص احمدي نژاد مي دانستندوبس! حال كه دولت تحت الحمايه خودشان گند زده به هم چي و بحران بي سابقه اي را براي كشور درست كرده ,مي گويند شيخ حسن مقصر نيست !!!!
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    10 0
    نزدیک به 32سال انقلاب دست اصلاح طلبها بوده خودتان قضاوت کنید
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    2 2
    نماینده مجلس: هیچ‌کس نمی‌تواند، بگوید مقصر وضع موجود «روحانی» است....... هر زمانی که جلوی ضرر را بگیریم منفعت است. هر سه قوه هماهنگ بودند. اما باید جلوی این ضرر را گرفت. گذشته گذشت. فکر آینده باید بود. منتظر بررسی مدیریت رئیس جمهوری در قوه مجریه بر اساس اصل 89 قانون اساسی در خانه ملت هستیم.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    8 15
    گوگوش بهتره به فکر عمل جراحی بعدیت باشی ....قمیشی جنابعالی هم بهتره به فکر تعویض زن ... این هرزه ها فک کردن جایی در این کشور دارن اگر روزی این حکومت نباشه ایران جایی بدتر از پاکستان و افغانستان خواهد شد که امثال شما سر بریده میشن بشین توی لس آنجلست و هرزه گیت رو انجام بده.
  • GR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 1
    گوگوش و قمیشی؟
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    9 9
    مردم گوگوش مموش نمى خوان اينا تو هر دوره ايي با حقه هاي پوپوليستى همراه مردم شدن و خوردن و خيانت كردن حناشون رنگى نداره، سر پيري تو فساد فسيل شدن صداي كلنگ گورشون مياد دست از فسق فجور بر نمى دارن!
  • جواد IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    6 0
    آقای ناصری نماینده اصلاح طلب که گفتی برای این روزهای ایران باید کار بنیادی انجام بشه : ماهم موافقیم باید کار بنیادی انجام بشه که انقلابی ها بیان رو کار و شما اصلاح طلبان زالو و آشغال رو از کشور بندازن بیرون..
  • ناشناس IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    6 0
    درمشکلات اقتصادی کشور نه روحانی ونه قوه قضاییه ونه مجلس مخصوصا فراکسیون امیدش.نه اصلاح طلبان .نه رانت خوران نه اختلاس گران .نه نجومی بگیران و.. ...فقط مردم بیچاره مقصرند اگر میتوانید از کشور اخراجشان کنید .
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
      2 0
      البته که مردم هم سهم دارن. چون می تونستن روحانی رو انتخاب نکنن.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 6
    قمیشی دیگه چیزی برای ارائه نداره .نمی دونم چرا بازنشست نمیشه؟ اوایل دهه هشتاد عمر موسیقیش تموم شد .فقط داره خودش رو تکرار میکنه
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    7 0
    مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری شده مرکز ...هایی مثل آشنا علیرضا علوی تبار و بقیه کسانی که خودتان بعدا می فهمید.
  • BE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    4 7
    بزرگترین نعمت برای انقلاب ، داشتن یک اپوزیسیون اسکل است
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    6 2
    جونورای اسلاحتلب به ته خط نزدیک می شوید
  • مهماندار هواپیما IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    8 13
    این خانم و اقای مطرب ویسکی درجه یک می خورن و پرت و پلا می خونند و حامیانشان در ایران ویسکی تولید شده با ادرار می خورند خودشان را به بد مستی می زنند تا بگن بعله ما هم انقلابی هستیم
  • BE ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    1 4
    این گوگوش گندیده رو به خر بدی قهر میکنه اون قمبشی شیره کش هم که دراکولا رو رو سفید کرده / این میمونا میخوان ان قلاب کنن ؟
  • حمید IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    1 0
    نه ؟ مقصر وضع موجود احمدی نجاد است؟؟؟
  • US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
    1 8
    قميشي پنجاه سال كه اهنگ فرنگيس را در شكل هاي مختلف به خورد مردم ميدهد ، يك هنرمند بي هنر بيشتر نيست ، حالا اخر عمري اين فرنگيس خان دم در اورده
  • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    0 0
    ✋✋✋✋✋✌✌✌✌✌✌✋✋✋✋✋✋✋

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس