گزارش اعتراضات صنفی مردم در برخی استان‌ها

اعتراضات ماهها پیش کشاورزان، کمبود آب و گلایه‌های مردم از نابسامانی اقتصادی و گرانی، به زعم ضدانقلاب بهانه‌ خوبی بود تا جرقه اغتشاشات از نصف جهان زده شود اما اتفاقات دیگری افتاد.

به گزارش مشرق، «قرار ما پنجشنبه 11 مرداد در سراسر ایران» پیامی که در روزهای گذشته بارها در کانال‌های ضد انقلاب تکرار شد و بی بی سی و شبکه‌های ماهواره‌ای منتسب به منافقین و سلطنت‌طلبان تا آنجا که توانستند درآن دمیدند.

بیشتر بخوانید:

الگوی مشهد در پاسخگویی به مطالبات +فیلم

با نابسامانی شرایط اقتصادی و فشارهای معیشتی اخیری که به اقشار مختلف جامعه وارد شد، افرادی سودجو و فرصت‌طلب با انتشار فراخوان‌های گسترده در فضای مجازی برای اعتراض و ایجاد اغتشاش از مردم شهرهای مختلف ایران دعوت به حضور در این تجمعات اعتراضی کردند تا از این طریق بتوانند بر موج اعتراضات معیشتی مردم سوار شده و خواسته‌های شوم‌شان را رقم بزنند.


به رغم تلاش‌های شبانه‌روزی رسانه های ضدانقلاب در نهایت تنها پنج الی شش استان شاهد تجمعاتی بود که در مواردی به درگیری میان معترضین و نیروهای انتظامی انجامید. جمعیت معترضین در این پنج استان مجموعا حدود 1000 تا 2000 نفر تخمین زده شده است.

قرار بود به سبک اغتشاشات دی‌ماه سال قبل که استارتش از مشهد زده شد، اینبار همه چیز از اصفهان آغاز شود. اعتراضات چند ماه پیش کشاورزان، کمبود آب و و گلایه های مردم از نابسامانی اقتصادی و گرانی، به زعم ضدانقلاب بهانه های خوبی بود تا جرقه سراسری اغتشاشات از نصف جهان زده و آتش آن به سایر استان‌ها کشیده شود؛ اما در عمل اتفاقات دیگری افتاد.

ماجرای اعتراضات اصفهان چه بود؟

سه‌شنبه ۹ مرداد بود که صنف تعمیرکاران خودروهای سنگین و صاحبان کارگاه‌های کوچک تولید قطعات خودرو به دلیل رکود سفارشات، قطعی برق، بیمه، مالیات و گرانی مواد اولیه در شهرک صنعتی امیرکبیر تجمع کردند. تعدادشان حدود 300تا  400 نفر ومطالبه شان صنفی بود. در همان آغاز تجمع جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان به میان معترضین رفت پای درد و دلشان نشست. پس از آن سایر مسؤولان، نمایندگان مجلس، رؤسای اصناف مربوطه، مسؤولان صنعت و شرکت توزیع برق هم به میان تجمع کنندگان رفتند وهمگی مطالبات این قشر را به حق دانسته و بر لزوم پیگیری آن‌ها تأکید کردند. این اقدام در گام اول فتنه ضد انقلاب را در نطفه خفه کرد اما عوامل آنها در داخل دست بردار نبودند. روز بعد یعنی چهارشنبه فراخوان دوباه ای برای تجمع در شهرک صنعتی امیرکبیر داده شد. اینبار دیگر تکلیف برای مردم و نیروی انتظامی روشن بود.

همزمان با برگزاری جلسه مسوولان استانی با کارگران و صاحبان واحدهای تولیدی ، گروهی حدوداً 200 نفره با اقداماتی فراقانونی در شهرک صنعتی امیرکبیر تجمع کرده و ضمن ایجاد اخلال در فرآیند فعالیت کسبه منطقه باعث اختلال در تردد خودروهای خیابان امام خمینی(ره) شدند که با کنترل نیروی انتظامی این تجمع پس از ساعتی به پایان رسید.


یکی از قطعه‌سازان شهرک صنعتی امیرکبیر ضمن ابراز بی‌اطلاعی از هویت تجمع‌کنندگان امروز این شهرک گفت که: بسیاری از افرادی که امروز تجمع کرده‌ بودند ناشناس بوده و این در حالی است که ما صنعت‌گران در این شهرک در حال کار بودیم. بر اساس مشاهدات میدانی صاحبان واحدهای تولیدی در این شهرک نسبت به وضعیت روزهای اخیر امیرکبیر ابراز نارضایتی کرده و از پلیس خواستار بازگرداندن آرامش و امنیت به این منطقه شدند.

فرمانده سپاه پای دردل معترضین

همزمان با اتفاقات اصفهان از میدان شهدای مشهد هم خبرهایی به گوش می رسید. همان میدانی که اعتراضات دی ماه 96 از آنجا کلید خورد. صبح روز پنجشنبه حدود صد نفر از مردم در اعتراض به وضعیت اقتصادی در میدان شهدا تجمع کردند. رسانه های ضد انقلاب و بی بی سی آماده باش بودند تا در صورت بروز التهاب موج سواری کنند که به یکباره ورق برگشت.


اینبار فضای مجازی پر شد از عکس و فیلم حضور بدون تشریفات سردار نظری فرمانده سپاه امام رضا (ع) در بین معترضین. مردم این اقدام استقبال کردند و گلایه‌هایشان را با سردار در میان گذاشتند.

فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی مهم‌ترین مسائلی بود که در گفت‌وگوی فرمانده سپاه امام رضا(ع) با معترضین مطرح شد و معترضین با شعار «مفسد اقتصادی اعدام باید گردد»، خواستار برخورد با مفسدان اقتصادی شدند.

* شعارهایی با رنگ و بوی سیاسی

اما در همسایگی اصفهان هم شعارهایی به گوش می رسید، درحالی که جمعی از مردم شیراز ظهر پنجشنبه در اعتراض به گرانی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در چهارراه زند و خیابان توحید (داریوش) تجمع کردند، تعدادی اندک سعی داشتند با سردادن شعارهای سیاسی، مطالبات مردم را به انحراف بکشانند.

 در پیاده‌رو خیابان داریوش، کُنج یک دیوار به همراه چند خانم مسن ایستاده بودم، همان‌طور که جمعیت معترض را نگاه می‌کردم، حرف‌های خانم‌ها را می‌شنیدم که یکی بطری آب‌معدنی‌اش را بالاگرفته بود و می‌گفت: مگر این آب تولید داخل نیست؟ پس چرا قیمت آن از 500 تومن به 1500 تومان رسیده؟! آن‌یکی می‌گفت: من از سلطان‌آباد به اینجا می‌آیم که کارکنم، پسر جوان 28 ساله‌ای دارم که بیکار است.

در میان جمعیت معترض امروز خبری از شکستن و خراب کردن و آتش زدن نبود، اما کم‌کم شعارها با هدایت برخی افراد، رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و سیاسی شد؛ شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» در میان صدای دست و سوت عده‌ای به گوش می‌رسید.

این شعارهای سیاسی در حالی سر داده شد که دو روز پیش مجموعه رسانه‌ای اقلیم‌الشرق وابسته به عربستان سعودی، از کمک 300 میلیون دلاری عربستان به فرزند شاه مخلوع برای براندازی در ایران خبر داد و منابع نزدیک به سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که عربستانی‌ها حمایت از رضا پهلوی را منوط به اجرای فعالیت‌هایی همچون برگزاری تجمعات و تظاهرات در شهرهای بزرگ ایران با حضور اقشار مختلف مردم کرده‌اند.

* حنای بی رنگ بی بی سی و دوستان

آنچه از صحنه‌آرایی این روزهای رسانه‌های معاند برمی‌آید این است که تمام توان و تجربه‌شان را به میدان آورده‌اند تا پازل آمریکایی، صهیونیستی و سعودی برای اغتشاش در ایران را کامل کنند، اما عدم استقبال مردم از فراخوان‌های اخیر نشان داد که حنای بی بی سی و دیگر رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران برای مردم دلسوز وطن رنگی نداشته و نخواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس