کد خبر 880383
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
بنزین

در آستانه بازگشت تحریم‌های غیرقانونی غرب، متوسط تولید روزانه بنزین ایران مرداد ماه با ثبت رشدی حدود هفت درصدی نسبت به تیر ماه امسال و ثبت رکوردهای جدید از مرز 90 میلیون لیتر در روز عبور کرد.

به گزارش مشرق، در آستانه بازگشت تحریم های غیر قانونی پس از خروج آمریکا از برجام و درست در روزهایی که مسابقه ای بین تولید و مصرف بنزین در کشور راه افتاده است، رکورد تولید بنزین به عنوان یک محصول استراتژیک و پرطرفدار نفتی در ایران شکسته شد.

با این وجود نکته جالب اینجا است که در چنین شرایطی در برخی از شهرستان‌ها به خصوص شهرهای شمالی شایعه کمبود بنزین مطرح شده و مردم برای دریافت سوخت به پمپ بنزین ها حجوم آورده اند.

متوسط تولید روزانه بنزین از حدود 63 میلیون لیتر مدت مشابه پارسال، مرداد ماه امسال این نرخ از مرز 90 میلیون لیتر در روز گذشته و با تامین آب مورد نیاز پالایشگاه نفت اصفهان و افزایش ظرفیت تولید در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید روزانه بنزین در اوج مصرف تابستانی به رقم بی‌سابقه 93 میلیون لیتر در روز از ابتدای مرداد ماه امسال رسیده است.

بیشتر بخوانید:

شایعه گرانی بنزین تکذیب شد

در این بین، با تامین آب مورد نیاز پالایشگاه نفت اصفهان وضعیت تولید بنزین در تنها پالایشگاه نصف جهان تثبیت شده و به 11 میلیون و 600 هزار لیتر در روز بازگشته است.

علاوه بر این، تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 هم در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از تثبیت کامل تولید در فاز دوم این پالایشگاه میعانات گازی به حدود 27 میلیون و 500 هزار لیتر در روز رسیده که بر اساس برنامه تولید پیش بینی می شود با بهره برداری از برخی از واحدهای فرایندی فاز سوم توسعه این پالایشگاه ظرفیت تولید بنزین تا پایان شهریور ماه به مرز 30 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

در این بین با توجه به تعمیرات تابستانی برخی از مجتمع های پتروشیمی تولیدکننده ماده افزودنی MTBE تا چند روز آینده و تامین ماده افزودنی و اکتان افزای MTBE به میزان 2 میلیون لیتر دیگر به تولید روزانه بنزین ایران افزوده شده و به رقم تاریخی 95 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.

علیرضا آرمان‌مقدم مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت افزایش تولید بنزین در کشور، گفت: به‌زودی و با تامین (MTBE) مورد نیاز از سوی پتروشیمی‌ها، تولید بنزین کشور به روزانه ۹۵,۵ میلیون لیتر می‌رسد، این در حالی است که میانگین تولید روزانه بنزین از ابتدای مردادماه به ۹۳ میلیون و ۸۰ هزار لیتر رسیده که در مقایسه با تولید تیر ماه که ۸۷ میلیون و ۲۶۰ هزار لیتر بود، رشد ۶.۷ درصدی داشته است.

آمارهای رسمی نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون با تثبیت افزایش تولید بنزین در دو پالایشگاه ستاره خلیج فارس و نفت بندرعباس میانگین تولید بنزین در مقایسه با تولید ۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتری پارسال، رشدی ۲۹,۱ درصدی را تجربه می‌کند که در صورت بهره برداری کامل فاز سوم توسعه پالایشگاه ستاریه خلیج فارس قطعا تولید روزانه بنزین ایران تا پایان سال جاری از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور می کند.

در همین حال، علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت، تاکید کرده است: تا پیش از پایان امسال با فعال شدن فاز سوم خط تولید ستاره پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس ظرفیت نهایی تولید بنزین کشور به حدود ۱۰۷ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

با مرور وضعیت فعلی افزایش تولید بنزین، قطعا با بازگشت دوباره تحریم های غیر قانونی آمریکا، بنزین همچون دوره گذشته پاشنه آشیل صنعت نفت کشور نبوده و در بدترین شرایط نیازی به واردات این فرآورده نفتی نیست اما با این وجود باید اقداماتی اساسی و بنیادی برای مدیریت مصرف و تقاضای این فرآورده مهم نفتی در دستور کار قرار بگیرد.

*مصرف روزانه بنزین ایران 100 تایی شد

در طول چند هفته گذشته تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران با افزایش تقاضایی کاذب دوباره از محدوده 100 میلیون لیتر در روز گذشته و با وجود افزایش تولید اما همچون سنوات گذشته بار دیگر تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

بر اساس آمارهای رسمی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران متوسط مصرف بنزین کشور با ثبت رکوردی بی‌سابقه در نخستین ماه تابستان امسال در پی افزایش روزانه هشت میلیون و ۱۰۰ هزار لیتری نسبت به خردادماه، به ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر در روز رسید.

این درحالی است که مصرف بنزین کل کشور در روز ۳۱ تیرماه با ثبت رکوردی بی‌سابقه به ۱۲۱میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر رسیده که حتی بیشتر از رکوردهای مصرف در روزهای پر رفت و آمد پیش از آغاز نوروز بوده است.

میانگین مصرف بنزین کل کشور در تیرماه امسال ۹۱ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر اعلام شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸,۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

از سوی دیگر متوسط مصرف روزانه بنزین کشور از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه امسال حدود ۸۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال (۹۶) با رقم روزانه ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر ۹,۶ درصد رشد داشته و در مجموع مصرف بنزین کل کشور در تیرماه امسال ۲ میلیارد و ۸۴۰ میلیون لیتر بنزین بوده است.

این درحالی است که با ورود به مرداد ماه هم تقاضا برای مدیریت مصرف بنزین نه تنها کاهش نیافته که آهنگ مصرف این فرآورده نفتی بیشتر هم شده و در طول 10 روز نخست مرداد ماه بارها متوسط مصرف روزانه بنزین از مرز 100 میلیون لیتر در روز عبور کرده است.

در این بین با وجود افزایش تولید باید با اجرای طرح‌های تشویقی همچون الزام مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی و یا اعمال سیاست های غیر قیمتی مدیریت تقاضا، برنامه ریزی برای مهار رشد افسارگسیخته مصرف بنزین در دستور کار قرار بگیرد که قطعا مدیریت تقاضا در طول دوران تحریم بیش از افزایش عرضه تاثیرگذار خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس