trump

ترامپ علاوه بر نیاز فوری به عکس دونفره با طرف ایرانی، به دنبال فعال کردن همان دوقطبی «طرفدار مذاکره/مخالف مذاکره» است که در سال ۹۲ منجر به «برجام» شد.

سرویس سیاست مشرق- دانلد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده، در کنفرانسی مطبوعاتی با نخست‌وزیر ایتالیا در شامگاه روز دوشنبه، درباره مذاکره با ایران و دیدار با مقامات کشورمان تصریح کرد که تمایل دارد با مقام‌های ایرانی ملاقات داشته باشد.

وی گفت:

"من به ملاقات کردن اعتقاد دارم. اگر آن‌ها بخواهند، من قطعاً با [مقام‌های] ایران ملاقات خواهم کرد. نمی‌دانم که آیا آن‌ها آماده این کار هستند. آن‌ها اکنون در حال پشت سر گذاشتن دوره سختی هستند."

در ادامه خبرنگاری پرسید که آیا ترامپ پیش‌شرطی برای چنین ملاقاتی دارد که رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخ داد:

" هیچ پیش‌شرطی، نه. اگر آن‌ها بخواهند ملاقات کنند، من هم ملاقات خواهم کرد. هر زمان که آن‌ها بخواهند. هر زمان که آن‌ها بخواهند. این کار برای این کشور خوب است، برای آنها خوب است، برای ما خوب است و برای جهان خوب است."

این اظهارات رییس جمهور «قمارباز» ایالات متحده (به تعبیر سردار سلیمانی)، در حالی است که مقامات آمریکایی، کشور به کشور در سفر هستند تا مسیرهای تجارت با ایران را به هر شکل ممکن مسدود کنند و خود ترامپ در همین کنفرانس هم ادعاهای همیشگی خود را درباره اقدامات «شرورانه» ایران تکرار کرد. مضاف بر این که تنها ساعاتی بعد، وزیر خارجه ایالات متحده، مایک پامپئو، که چند هفته قبل ۱۲ شرط برای مذاکره با ایران (در واقع «تسلیم» همه مولفه‌های قدرت ایران) را خواستار شده بود، ادعای مذاکره بدون «پیش شرط» با ایران را نقض کرد و در مصاحبه با شبکه سی ان بی سی، باز «پیش شرط» های خود را علیه ایران مطرح کرد و گفت:

" ما پیش از این هم گفته‌ایم. رئیس جمهوری‌خواهان دیدار با افراد است تا مسائل را حل کند. اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار خود را در منطقه تغییردهند، توافقی را بپذیرند که واقعا از گسترش تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند، آنگاه رئیس جمهوری گفته، آماده است که با آنها بنشیند و گفتگو کند."

آگاهان و کارشناسان مسایل سیاست خارجی و روابط بین‌المل، به خوبی آگاهند که پشت پرده لفاظی‌های ترامپ (که همین چند روز پیش از تشکیل «ناتوی عربی» علیه ایران خبر داد)، هیچ قصدی برای دادن امتیاز به ایران وجود ندارد. مضاف بر این که، به لحاظ حقوقی و قانونی، ترامپ نه تنها حق ندارد هیچ «پیش شرطی» برای ایران تعیین کند، که باید به «پیش شرط» های ایران هم تن دهد، چرا که در این میان این ایالات متحده است که بر خلاف تمام اصول پذیرفته‌شده بین المللی از توافقی با امضای ۷ کشور که در شورای امنیت در تضمین آن قطعنامه صادر شده، خارج شد و به واقع اگر در این وسط «بدهکاری» وجود دارد، بر گردن ترامپ است.

اما بنا به دلایلی چند، این «ژست» مذاکره‌ی بدون پیش شرط ترامپ، چیزی بیش از یک بازی سیاسی برای داخل آمریکا نیست. در ادامه به این دلایل اشاره می کنیم.

عامل «مولر» و قبای لای در مانده‌ی ترامپ

مشاور ویژه، رابرت مولر، مسوول تحقیقات ویژه پرونده مداخلات روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا، که به عنوان یک چهره قضایی و اطلاعاتی (با سابقه‌ی سال‌های ریاست بر اف بی آی) سرسخت، سازش‌ناپذیر و قاطع در امریکا شناخته می شود، سایه به سایه ترامپ و تیم مشاوران و دستیاران او حرکت و حلقه‌ی محاصره را به گرد رییس جمهور آمریکا تنگ‌تر می کند.

مشاور ویژه رابرت مولر، سایه به سایه در تعقیب ترامپ است

مولر که اتفاق یک جمهوری‌خواه هم هست، در تحقیقات خود به نزدیک‌ترین و معتمدترین اعضای حلقه‌ی ترامپ رسیده که نمونه شاخص آن دستگیری مایکل کوهن، وکیل شخصی ترامپ بود. کوهن در همکاری کامل با تیم تحقیقاتی مولر، داستان‌های زیادی از فساد اخلاقی و مالی ترامپ را برای مولر افشاء کرده است و مولر همچون یک شکارچی زبردست، در حال تکمیل پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور است.

ترامپ از پروژه تحقیقاتی مولر به عنوان پروژه «شکار جادوگر» یاد می‌کند و به شدت از بابت تحقیقات مولر ناراحت، عصبی و تحت فشار است. بنا به اطلاعاتی که در کتاب «آتش و خشم» افشاء شده، مهم ترین دغدغه ذهنی ترامپ در طول شبانه‌روز، تحقیقات مولر است و ترامپ و تیم حقوقی او تاکنون همه ابزارهای خود را برای تطمیع، تهدید و محدود کردن مولر به کار گرفته‌اند که تاکنون کوچک‌ترین اثری بر کار این اطلاعاتی کم‌حرف و کاربلد نداشته است. یکی از آخرین خروجی‌های تیم مولر، صدور کیفرخواست علیه ۱۲ مامور اطلاعاتی روسیه توسط هیات منصفه عالی فدرال به اتهام تخلفات هکری مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا  است. [۱]

رابرت مولر، کابوس بزرگ ترامپ

حقیقت این است که سایه «استیضاح» بر سر ترامپ، به واسطه نتایج تحقیقات تیم مولر، روز به روز پررنگ‌تر می شود و اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات ماه نوامبر امسال اکثریت را به دمکرات‌ها واگذار کنند، احتمال به جریان افتادن استیضاح ترامپ تقریبا قطعی است. «لیندسی گراهام»، چهره ارشد جمهوری خواهان در سنا اخیرا هشدار داد که درصورت پیروزی دمکرات ها در انتخابات ۲۰۱۸ کنگره، تلاش خواهند کرد تا دانلد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را استیضاح کنند.[۲]

از این رو، تمام تلاش ترامپ به طور خاص و حزب جمهوری‌خواه به طور عام، در حال حاضر بر این متمرکز است که اکثریت کنگره از دست جمهوری‌خواهان خارج نشود. به طوری که، مایک پنس، معاون ترامپ، عملا همه فعالیت‌های خود را متوقف کرده و به تبلیغ برای تک تک نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ماه نوامبر مشغول است. «استیون بَنِن»، استراتژیست ارشد پیشین ترامپ که به واسطه اختلافات با رییس جمهور از کاخ سفید اخراج شد، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته که جمهوری‌خواهان باید برای از دست ندادن اکثریت، به صورت خانه به خانه برای نامزدهای خود تبلیغ کنند. او هشدار داد که انتخابات ماه نوامبر در واقع "همه‌پرسی ابقای ریاست جمهوری ترامپ در ۲۰۲۰ است. "[۳]

رییس جمهور نامحبوب

طبق یکی از آخرین نظرسنجی‌های موسسه «گالوپ»، محبوبیت ترامپ به مدار ۴۰ درصد رسیده است و او  از این لحاظ، نامحبوب‌ترین رییس جمهور آمریکا در دور اول ریاست جمهوری از زمان «جرالد فورد» است. [۴]

حقیقت این است که جز پایگاه اصلی رای ترامپ که هسته سخت آرای او را در انتخابات ۲۰۱۶ تشکیل می دادند و همچنان به ترامپ علاقه‌مند هستند، بر شدت مخالفت طرفداران حزب دمکرات از ترامپ افزوده شده و در این میان رای خاکستری (مستقلین) هم به سوی عدم تایید ترامپ گرایش یافته است. [۵]

در چنین شرایطی، اگر جمهوری‌خواهان اکثریت کنگره را از دست بدهند، فشارها بر رییس جمهور جمهوری‌خواهی که با افول محبوبیت رو به روست، به طرز چشمگیری تشدید خواهد شد.

در چنین شرایطی، ترامپ و تیم مشاوران او به شدت به دنبال برگه‌ای در سیاست خارجی هستند که جایگاه ترامپ و جمهوری‌خواهان را برای انتخابات ماه نوامبر ارتقاء دهد و  چه چیزی بهتر از یک عکس یادگاری با رییس جمهور ایران، می تواند این هدف را برآورده کند، بدون آن که عملا ترامپ در این دو سه ماه باقی مانده تا انتخابات قصد داشته باشد، کوچک‌ترین امتیازی به ایران بدهد.

کره شمالی، تنها یک عکس

رییس جمهور تاجر ایالات متحده بعد از ماه‌ها جنگ لفظی و ادبیات تهدیدآمیز و حتی تهدید به حمله هسته‌ای به سنگاپور رفت و  در  اواخر خرداد گذشته با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد.

به گفته کارشناسان و تحلیل‌گران و سیاستمداران آمریکایی، مذاکرات ترامپ با اون بدون هیچ طرح و نقشه راه مشخص انجام گرفت و هیچ ساز و کار عملی و عینی برای این مذاکرات در نظر گرفته نشده بود. [۶] از همین رو، طبق تحلیل اکثر نشریات سیاسی معتبر در خود ایالات متحده، این دیدار، صرفا برای همان عکس‌های دونفره و دست دادن با اون انجام گرفت تا ترامپ خود را به عنوان «قهرمان» سیاست خارجی به داخل بنمایاند. [۷]

همین روز سه شنبه، سی ان ان و واشینگتن پست خبر دادند که بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای، کره شمالی در حال ساختن نسل جدیدی از موشک‌های قاره پیماست که برد آن به آمریکا می رسد. [۸] خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که پیونگ یانگ در حال ساختن یک یا دو موشک بالستیک بین قاره‌ای با سوخت مایع باشد.[۹]

کارخانه ساخت این موشک ها در منطقه سانومدانگ Sanumdong در خارج شهر پیونگ‌یانگ قرار دارد و کار تولید موشک‌ها در زیر زمین در حال انجام است و این موشک نخستین مورد از موشک هایی است که قادرند به خاک آمریکا برسند.

این مسایل نشان از آن دارد که عملا مذاکرات واشینگتن و پیونگ یانگ چیزی بیشتر از حرف نبوده و دو طرف خط خود را پیش می برند و ترامپ بیش از هر چیز به دنبال فروختن عکس‌های این دیدار دو نفره به افکار عمومی آمریکا بوده است.

خراب کردن بازی ایران و متحدان

در حالی که در پی سفر علی اکبر ولایتی، فرستاده ویژه رهبر انقلاب، به روسیه، دستاوردهای زیادی در جهت همکاری دو کشور ایجاد شده است[۱۰] ، از سوی دیگر، چین به صراحت گفته که با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران همکاری نخواهد کرد[۱۱] و باز از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان به صراحت گفته که علی‌رغم فشار و تهدیدهای آمریکا به خرید گاز و همکاری اقتصادی با ایران ادامه می دهد[۱۲] ، اتاق فکر پشت ترامپ به این نتیجه رسیده که با نشان دادن «هویج» مذاکره بدون پیش شرط با ایران، هم یک فضای تردید و سوءظن بین ایران و متحدانش ایجاد می کند و هم فضای شکل گرفته در جهت مقاومت علیه زورگویی‌های آمریکا را می شکند. به بیان دیگر، ترامپ با یک تیر دو نشان می دهد: هم با انداختن یک حرف بدون پشتوانه و کاملا دروغین، فضا را برای همکاری ایران و متحدان غبارآلود می کند و هم در ادامه راه مقاوم‌سازی اقتصادی از طریق متنوع‌سازی شرکای تجاری و مبارزه با مفاصد اقتصادی، سنگ اندازی می نماید.

البته در این مسیر، ترامپ به شدت روی عوامل داخلی وابسته به غرب هم حساب کرده است. همان‌هایی که در دو سه روز گذشته، با استفاده از کانال‌ها و سایت‌های بی نام و نشان، قیمت ارز و سکه را در حال صعود چشمگیر لحظه به لحظه نشان می دادند (در حالی که عملا خرید و فروش قابل ملاحظه‌ای در بازار صورت نمی‌گیرد) و از سوی دیگر با استفاده از سلسله رسانه‌های جریان خاص، حرف ترامپ درباره مذاکرات را در هوا گرفته و موج سازی می کنند و برای آن که از قافله عقب نمانند، در یک روز، دو چاپ با دو صفحه یک متفاوت می زنند تا حرف ترامپ را تیتر یک خود کنند.

ذوق زدگی «زنجیره‌ای»

به نظر می‌رسد که هدف از رهاسازی عامدانه نرخ ارز و طلا (چه به صورت واقعی و چه به صورت روانی) در روزهای گذشته توسط کانون‌های مافیایی همین بوده که یک نوع جو ناامنی روانی در جامعه ایجاد کند و هم به واشینگتن پالس بفرستد که بستر برای انداختن حرف «مذاکره» فراهم است تا دوباره همان دوقطبی کاذب «موافق مذاکره/مخالف مذاکره» را راه بیاندازند که در سال ۹۲ با آن ماهی «برجام» را از آب گرفتند. همان برجامی که قرار بود برکات فراوان به بار بیاورد و بعد از ۳ سال دستاورد زیر «هیچ» به بار آورده است.

ترامپ در لحظه خروج از توافق هسته‌ای

آنچه مسلم است، این که ترامپ قرار نیست «هیچ» امتیازی به ایران بدهد و صرفا با شیوه‌ی قماربازانه‌ی خود قصد دارد هم به عکس یادگاری خود با روحانی برای بستن دهان مخالفان داخلی در آمریکا دست یابد و هم شکاف داخلی ایجاد شده در سال ۹۲ را دوباره در کشور ما ایجاد و تعمیق کند. هشیاری، حفظ همبستگی و خودداری اکید از آزمودن آزموده‌های خطا خواسته‌ای است که در شرایط کنونی از مسوولین کشور انتظار می رود.

ترامپ «قمارباز»

زبان حرف زدن با ترامپ، همان زبان سخت رییس جمهور است که به ترامپ گفت با «دم شیر بازی نکنید»، و زبان سردار سلیمانی که ترامپ «قمارباز» را به درس گرفتن از گذشته‌ها فراخواند (و کم‌تر از ۲۴ ساعت بعد از آن وزیر دفاع آمریکا هرگونه حمله نظامی به ایران را «داستان‌سرایی» خواند). وگرنه پیشنهاد مذاکره «بدون پیش شرط» تنها یکی دیگر از قمارهای آقای قمارباز است که در عین گفتن از مذاکره، مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه و وکیل شخصی‌اش با فرقه تروریستی رجوی لابی می‌کنند و مقامات وزارت خزانه‌داریش از این پایتخت به آن پایتخت می روند تا فروش نفت ایران را به «صفر» برسانند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    82 13
    روحانی کسی بود که با دروغ سر کار امد و خدا او را خوار کرد.
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      43 4
      پول .... و رسانه های ماهواره ای روحانی را رئیس جمهور ایران کردند
    • DE ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      8 23
      خیلی پوفیوزی
    • US ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      15 0
      شروط مذاکره طوریه که حتی اگر به مذاکره تن دهند نظام فعلی میرود..عمود خیمه ایدئولوژی انقلابی و استکبار ستیزی خرد خمیر میشود! و برای همیشه در کتب تاریخی و علوم سیاسی ثبت میشود..!...پمپئو تغییر ساختاری نظام را هم به شروط اضافه کرده...! هیچ کس حرفهای ترامپ را نه در داخل و نه در امریکا و مشاوران ترامپ جدی نگرفته اند.
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      20 11
      مردم ابله شاه بیت همه ی عوامل هستند.
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    14 27
    آقای ترامپ ماراضی نیستیم ازت..
    • IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      5 1
      نظر مردم در سطح شهر همین است . مذاکره ادامه ظلم است
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    35 6
    ایرانی هاکه تو قماربازی حرفه ای ترن
  • محمدرضا IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    20 26
    اون مسیحیه ولی من بهش میگم ترامپ تو مسلمون نیستی یعنی مسیحی هم نیستی، عوضی. ترامپ عوضی
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      2 1
      ترامپ کار خودشو خوب بلده، دولتی ها و ترسوهای داخل نظام اند که بلد نیستند با یک پوپولیست حرفه ای چطور جنگ رسانه ای کنن
  • یحیی IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    51 16
    مذاکره با آمریکا صد درصد بی فایده است . تنها راه اصلاح کشور معرفی مفسدین داخلی و اعدام تعدادی از کله گنده های آنها در میادین اصلی تهران است ولا غیر . به همین سادگی
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      4 22
      خوب فک کن الان مفسدین رواعدام کردیم و دیگه اختلاس گر نداربم . مشکل بعد فروش نفته که به صفر رسیده و نمیدونیم چه خاکی تو سر باید کرد میشه بگی چه غلطی الان به ذهنت میرسه . نمیدونین با دشمن قدرتمند فقط با حیله و نیرنگ باید تامل کرد تا تو فرصت مناسب شکستش داد ؟
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      4 0
      به IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ وقتی فروش نفت صفر شد به شما می گوییم ایران را ترک کنید. ما از یمنی ها و ویتنامی ها کمتر نیستیم.
    • یحیی IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      0 0
      ادب هم چیز خوبیه که متاسفانه شما بهره کمتری از اون بردید . (در جواب جوابیه آقای با ادب)
    • یحیی IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      0 0
      ادب هم چیز خوبیه که متاسفانه شما بهره کمتری از اون بردید . (در جواب جوابیه آقای با ادب)
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      5 3
      اینجوری که سران نظام اکثرا اعدام میشن و چیزی از نظامتون نمیمونه
    • یحیی IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      2 3
      آقای همه چی دون!! چند بار می خوای آمریکا رو امتحان کنی . عقل کل !! فکر می کنی بعد از مذاکره با ترامپ همه چی گل و بلبل می شه . آی کیو !! فکر می کنی بعد از مذاکره با ترامپ جون صادرات نفت درست می شه ؟ مبادلات بانکی عادی می شه و ..... بنده خدا مشکل از داخل کشوره سوء مدیریت اختلاس چپاول منابع ملی بیسوادی مسوولین و هزار کوفت و زهر مار دیگه
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    26 1
    خدایی ذوق زده شدید ها نه ، بعدش هم برید یه نگاه به رییس جمهور فیلیپین کنید و مبارزه با قاچاق رو مسولان ما که دم از اسلام و شیوه علی گونه زندگی کردن میدهن یاد بگیرن الان ماشینهای قاچاقی رو که گرفتن اگه وجود دارن مثل اونها عمل کنن ، هر چند همه میدونیم که خ..... ندارن
    • آبی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      10 4
      این سیاست های عامه پسند فقط واسه گول زدن مردم هست. تمام دیکتاتورهای دنیا با این ژست ها اومدن وسط.
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      14 2
      اینا فقط بلدن کارتن خالی اتش بزنند چون ماشین برای خودشونه
    • محمد US ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      5 2
      اكر اقاي مطهري ازفرت ذوق زدكي سكته كرد خونش بركردن ترامب است
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      7 1
      به آبی IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ ما همین دیکتاتورها را می خواهیم! بگذریم که هر کس مخالف آمریکا باشد دیکتاتور است حتی اگر فرآیندی کاملا دموکراتیک انتخاب شود.
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    9 7
    جمهوری اسلامی نفت دارد و این سلاح بسیار بزرگی است که از آن استفاده نمیشود. نمیدانم چرا
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    16 8
    قمارباز از سخنان قاطع سردار سلیمانی ترسید و عقب نشینی کرد!!!
  • حسین PL ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    8 5
    من صحبتهای این آمریکاییها مخصوصا جمهوری‌خواهان را گوش میدم برام حیرت آور که بعد از این همه سال تا این حد نسبت به ایران نا آگاه هستند و از همون ادبیات ۱۹۷۹ خودشون استفاده میکنند به همین دلیل همیشه تیرشون به سنگ خورده البته دموکراتها ایران را بهتر می شناسند و به همین دلیل سر برخی مسئولین کلاه گذاشتند و این اراذل دموکرات خطرناک هستند
  • US ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    19 2
    چه اختلافی انداخته از همین حالا این ترامپ. فوق العاده زیرکانه بود این رفتار. توپ حالا تو زمین ایرانه و میلیون ها ایرانی نگران از وضعیت اقتصادی چشم انتظار پاسخ ایران !
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    19 1
    قیمت ارزفاجعه است اگه فکری بحالش نشه کوچکترین جرقه ونارضایتی عمومی ازاین همه شکاف طبقاتی موجودیت نظامو بخطرمیندازه
  • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 11
    این مذاکره که اقایون میگن همون خلع سلاح ایرانه تبدیل شدن به لیبی و عراق قبل از حمله دوران ننگین قاجار بازم داره تکرار میشه ایندفعه میخوان کدوم تکه از ایران جدا کنن مردم ما حافظه تاریخی ضعیفی دارن متاسفانه
  • علی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    8 2
    شرایط روحانی و ترامپ کاملا شبیه همه برای همین کشور رو به آتیش میکشند تا برن سر میز مذاکره اگه اون طرف به تحریم اعتیاد داره این طرف کسایی هستند که به وطن فروشی معتادند تا بتونن با نشستن سر یک میز با غربیها تو کشور خودشون فخر بفروشند و به مطامع کثیف سیاسی خودشون در داخل نزدیک بشن. به خیال خامشون
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 11
    آقای ترامپ هر چقدر هم که از عربستان حمایت کنی باز هم عوام و بزرگانشان دینیشان شماها را کافر و صلیبی خطاب خواهند کرد.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      1 3
      اونذ عربها رو از من و تو که هم دینشون هستیم بهتر میشناسن
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    22 4
    به نظر من دارین اشتباه می کنین. ترامپ هم می دونه که روحانی کاره ای نیست و هر توافقی هم بکنه ممکنه فردا توسط افراد دیگه لغو یا تهدید بشه . از طرف دیگه توافق ترامپ هم می تونه توسط سنا یا کنگره و یا حتی رئیس جمهور بعدی امریکا لغو بشه. ترامپ هردوی این حالت ها رو می دونه ولی باز می گه مذاکره . چون می دنه مسئولینی که در ایران تصمیم نهایی رو می گیرن مخالفت می کنند در این صورت مردم تقصیر همه ی موارد رو خواهند انداخت گردن این مسئولین . اگر هم این مسئولین قبول کنند مذاکره کنند باز مقصر شناخته می شوند چون به خاطر کارهای آن ها مردم چهل سال انواع و اقسام تحریم رو تجربه کردن. در واقع ترامپ می خواد وجهه ی بین المللی مثبتی از خودش نشان بده و زمانی که جنگ رو شروع کرد بگه من همه کار کردم که توافق بشه ولی این ایرانیها بودند که کوتاه نیامدند. خلاصه اینکه اوضاع خرابه. به نظر منم بهتره جنگ بشه . چون واقعیتش از این وضعیت خسته شدم . سی سال عمر کردیم هیچ خیری از این مسئولین ندیدم و مسئولین این نظام هیچ کاری برای من یا امثال من نکردند. حالا یا نتونستن!! یا نخواستن. ولی جنگ همه چیز رو درست خواهد کرد. اگر ترامپ ببره شرایط عوض می شه و اگر هم ما ببریم باز شرایط عوض خواهد شد. برای همین بهترین راه حل جنگ هست.
  • میثم CN ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    11 23
    ترس تمام وجود ترامپ رو گرفته
    • ناشناس IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      8 10
      ارزش پول ما از بین رفته،گرانی مملکت مارو فراگرفته،تولید خوابیده،بعد ترامپ ترسیده؟کجایی؟
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      0 2
      به ناشناس IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ راست می گویی. با وجود این مسوولان خائن و چند تابعیتی ترامپ دیگر نباید بترسد. قبلا هم تا بنی صدر ملعون رییس جمهور بود ما فقط از صدام شکست می خوردیم.
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 1
    اقا وجدانا این قیمت دلار دست یه نفره که هروقت میخوادمیکشه بالاهرقت میخوادمیکشه پائین وگرنه این حجم از نوسان واقعا قیرقابل باوره
  • نوید IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 0
    او تاکنون همه ابزارهای خود را برای تطمیع، تهدید و محدود کردن مولر به کار گرفته‌اند که تاکنون کوچک‌ترین اثری بر کار این اطلاعاتی کم‌حرف و کاربلد نداشته است. یکی از آخرین خروجی‌های تیم مولر، صدور کیفرخواست علیه ۱۲ مامور اطلاعاتی روسیه توسط هیات منصفه عالی فدرال به اتهام تخلفات هکری مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا است. حالا نگاه دستگاه قضایی و امنیتی ما کنید ناموسا
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    7 4
    اتکا به کد خدا به جای خدا روحانی را خوار کرد....
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 10
    مشرق فتنه نریز شاید با مذاکره جلوی دلار 30 هزار تومانی گرفته بشه لامصب به فکر جوانها که در آستانه ازدواج و شغل هستند باشید
    • IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      1 2
      جوانهایی که می خواهند زندگی خود را در کشوری تحت بردگی و قیمومیت اجانب ادامه دهند لیاقت زندگی را ندارند.
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      3 2
      اين حجم ناداني ؟؟؟؟اقتصاد ما در داخل كشور درست ميشه دست ترامپ نيست مسوولين بي كفايت والسلام
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 2
    ایکاش این رابرت مولر هم حزبی الگوی بسیاری از مسئولین ناظر ما قرار میگرفت.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    14 13
    وقتی حمله کرد و شلوارتون را در آورد میفهمید عکس یادگارر یعنی چی. ترامپ یه مرد واقعیه.
    • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      2 2
      ما هم بیصبرانه منتظریم دوباره سربازان آمریکایی را در حال خیس کردن شلوارهایشان تماشا کنیم.
    • حسین IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
      0 2
      بی فرهنگ
  • FOSIL 35 IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    0 1
    دانلود ترامپ هوس بازیگری داشته خاک بر منتخبینش که او را رئیس جمهور منتخب کردن اون یک بار در عربدستان کنار ال سهیود ویدیو بازی شمشیر با مرتجعین داشته و اکنون خواهان سلفی گرفتن با روحانیه..
  • اذربایجانی IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 1
    امریکا موذیانه و حساب شده اول سریع به تهدید و ارعاب و تحریمهای شدید میکنه و حسابی جنگ روانی راه میندازه و با استفاده از عواملش شروع به تاثیر در بازار میزنه و سریع به یکباره پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط میده این شیوه روان شناسانه و موذیانه انتخاب شده و در مورد کره شمالی هم این روش رو به سفارش روان شناسان خودش انجام داد تا کشورهای مورد تحریم یکباره راه نجات خودشونو مذاکره با امریکا ببینند به دام نیفتیم
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    2 1
    مسئولین بی کفایت رو سلب تابعیت کنید و تمام اموالشون رو مصادره و بفرستیدشون برای ترامپ ، آمریکا هیچ .‌‌‌..‌ نمیخوره ولی بی کفایتی مسئولین خون به دل مردم کرده.
  • دکتر AE ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    2 0
    مذاکره با امریکا دیگه دیر شده بهتره در این بیست سال پایانی عصر نفت بالای 5 دلار به فکر کندن از اقتصاد رانتی خام فروش مصرف گرای پر از اختلاس و فاسد فعلی باشید...وگرنه ایران با صد برجام هم به باد میره
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    1 3
    آقای ترامپ که برای چند زندانی حاضری به ایران نزدیک 2 میلیارد دلار پول بدهی در یک جنگ واقعی و برای هزاران اسیری که خواهی داد چقدر پول به ایران پرداخت خواهی کرد؟
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    5 3
    تجربه هاي متعدد نشان داده شما فقط با پس گردني سر ميز مذاكره مي رويد.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
    0 3
    ما را ز سر بریده می ترسانید؟ باید ترامپ برای مذاکره التماس کند وخسارت برجام را پرداخت نماید تا با معاون وزیرامورخارجه دیدارکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس