سریال پدر

آقازاده سریال برای یک درگیری ساده حاضر به کشیدن صد میلیون تومانی است و سریال با المان‌هایی خاص، مثل کمک‌های مالی پدر حامد به دانشگاه محل تحصیل او به صورت جزئی‌نگر و نمایشی،آقازادگی او را ستایش می‌کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق -سریال «پدر» که این روزها از شبکه دوم سیما پخش می‌شود از دو جنبه متنی و فرامتنی قابل بررسی است. جنبه فرامتنی به نویسنده و جایگاهش بازمی‌گردد. در تیتراژ سریال نام «حامد عنقا»  به عنوان طراح و نویسنده مطرح است. قبل از بررسی محتوایی، اگر همین اسم مورد ارزیابی قرار دهیم به چند پرسش بدون پاسخ خواهیم رسید.

اگراز مسئولان سیما بپرسیم که «حامد عنقا» چگونه وارد رسانه ملی شد و چگونه نویسنده سریال‌های روتین تلویزیونی شد، هیچ کدام پاسخی درخوری ارائه نخواهند داد و برای مخاطبان رسانه ملی مشخص نیست که چطور که فرد ناشناخته‌ای بدون هیچ پشتوانه حرفه‌ای، ناگهان به نویسنده دائمی تلویزیون تبدیل می‌شود. درباره این وضعیت فقط می‌توانیم به یک جمله اکتفا کنیم که او یکی از دویست و پنجاه نفری است که بابت انتصاب دوباره علی اصغر پورمحمدی عزل شده در دوره ضرغامی، نامه تشکرآمیزی برای سرافراز منتشر کردند.

عنقا به عنوان مجری یک برنامه سینمایی از ابتدای جشنواره سال گذشته کاملا مشخص بود که به قصد ترور فیلم حاتمی‌کیا، شمشیر تیزش را زیر عبایش پنهان کرده است. در واقع ترور فیلم حاتمی‌کیا و هجویه خواندن «به وقت شام» در برنامه «سینمادو» اتفاق افتاد و کاسه‌ها و کوزه‌ها سر رشیدپور شکسته شد.

نکته مهم در مورد عنقا این است که ایشان بواسطه همان مسائلی که از ادامه طرح آن امتناع می‌کنیم، پس از حذف محمد خزاعی، از اجرای برنامه «سینما دو»، سکان هدایت این برنامه را در دست گرفت. وی مدتی این برنامه را به صورت هفتگی اداره کرد. ایشان در حوزه سینما، هیچ اثر ثبت شده‌ای ندارد. یعنی توانایی حضور در عرصه سینما را ندارد، اما به عنوان مجری یک برنامه سینمایی برگزیده شد و از ابتدای جشنواره سال گذشته کاملا مشخص بود که به قصد ترور فیلم حاتمی‌کیا، شمشیر تیزش را زیر عبا پنهان کرده است. در واقع ترور فیلم حاتمی‌کیا و هجویه خواندن «به وقت شام» در برنامه «سینمادو» اتفاق افتاد و رضا رشیدپور به عنوان سمبل این جریان شناخته شد. در واقع جناب حاتمی‌کیا باید از مجری سینما دو و حامد عنقا به خدا پناه می‌برد.
 

عنقا بدون آنکه سابقه اجرای برنامه تلویزیونی داشته باشد و بواسطه رابطه با یکی از مدیران وقت، به عنوان مجری یک برنامه سینمایی انتخاب شد، و میزانسن  تهاجم به بزرگانی همچون حاتمی‌کیا، نوعی اعتبار تراشی برای جایگاه خودش تفسیر خواهد شد.

اگر بخواهیم کارنامه عنقای فیلمنامه نویس را بررسی کنیم، توصیف او در یک جمله بسیار آسان است؛ «از پیش شکست خورده». عنقا سال ۱۳۸۷  در مجموعه سریال «خانه قدیمی» مدیر تولید بود، ناگهان کارگردان سریال «به همین سادگی» شد که می‌توان عنوانی یکی از بدفرم‌ترین سریال های قرن را به آن نسبت داد و ناگهان با جهش جایگاه، به فیلمنامه‌نویس سریال «نردبام آسمان» ارتقا یافت که این سریال را هم می‌توان یکی از کم بازخوردترین تولیدات سیما در دهه هشتاد برشمرد. این روند ناموفق با سریال «قلب یخی» در شبکه نمایش ادامه یافت و منجر به ورشکستگی «سید کمال طباطبایی» تهیه‌کننده سریال شد.

درباره سریال تنهایی لیلا بیشتر بخوانید:

دلیل بی رمق شدن قسمت‌های پایانی «تنهایی لیلا» چیست؟

از میرداماد تا مالنا!

اعتراض وکلا به پخش سریال «تنهایی لیلا»

دعوای پورناظری‌ها علیه «تنهایی لیلا»

تنهایی لیلا امتداد حیات ناموفق هنری وی بود اما سریال انقلاب زیبا در سال ۱۳۹۳ با فیلمنامه‌ وی و بهرنگ توفیقی پخش شد که فقط می‌توان به اظهار نظر یکی از مجریان و مدیران شبکه‌های سلطنت طلب اشاره کرد که در برنامه شبانه‌اش گفت : «یکی از بهترین سریال‌های جمهوری اسلامی است که من هر شب نگاه می‌کنم. تمامی رسانه‌های خارج‌نشین سلطنت طلب عاشق سریال شدند، چون متن و محتوای اثر به شکل زیرپوستی سلطنت طلبان را استحاله می‌کرد و دلیل تقدیر رسانه ملی از این سریال کماکان نا مشخص است.» با این همه هر بار که سریالی از او در مقام نویسنده پخش می‌شود، موجی از اعتراضات در رسانه‌ها منتشر می‌شود، اما مدتی که می‌گذرد و حواشی فروکش می‌کند دوباره با سریال تازه به رسانه ملی بازمی‌گردد.

اگر سلطنت طلبان برای انقلاب زیبا و استحاله تصویر خودشان مسرور و خوشحال بودند، سریال «پدر» موجب دلگرمی طیف وسیعی از آقازاده‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و... و. انواع اقسام آقازاده‌های دیگر خواهد شد.  

درباره سریال انقلاب زیبا بیشتر بخوانید:

انتقاد فرمانده نیروی انتظامی از یک سریال

روایت این سریال با استفاده از ترفندها و المان‌های نمایشی گل درشت از حامد (سینا مهرداد) می‌خواهد یک قهرمان منحصر به فرد به مخاطبش ارائه دهد. مخاطبی که  یک آقازاده تمام عیار است و  آقازادگی‌اش را مولفان، در متن سریال به رخ مخاطبان می‌کشند. لیلا دختر جوانی که نقش اصلی سریال را بازی می‌کند، شیفته حامد می‌شود و از سوی دیگر مسعود پسر عمویش تنها همدم لیلا از دوران کودکی،   تصور می‌کند روزی با لیلا ازدواج خواهد کرد. مسعود وقتی متوجه می‌شود که دخترک دلبسته فرد دیگری است اور ا تعقیب می‌کند و متوجه می‌شود که او به حامد علاقه‌مند است. مسعود  به محل کار حامد می‌رود و با او درگیر می‌شود، همکاران حامد به جای او با مسعود درگیر می‌شوند و نیروی انتظامی همکاران حامد را بازداشت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چرا سریال «پدر» اینقدر غلو آمیز است؟

سریال «پدر»، کپی ناقص و ضعیفی از فیلم دلشکسته

چرا سریال پدر کاریکاتوری است؟

حامد تلاش می‌کند موضوع را حل و فصل کند، اما مسعود در مقابل پدر، عموی ودختر عمویش لیلا، برای رضایت دادن، صد میلیون تومان از حامد طلب می‌کند. در سکانس‌های کلانتری، ظاهر مسعود صدمه‌ای ندیده و بینی او کمی قرمز شده است. اصل موضوع اشکال فنی، قضایی و انتظامی عجیبی دارد، اما با ظاهری که در سریال از مسعود می‌بینیم، همکاران حامد با وثیقه  ۲۰ الی ۵۰ میلیون تومانی آزاد خواهند شد و بر اساس میزان صدمه‌دیدگی مسعود، دادگاه با مبلغی معادل وثیقه  فیصله پیدا می‌کند. اما مسعود برای رضایت دادن ۱۰۰ میلیون تومان از حامد طلب می‌کند و او  برای آزادی دو همکارش با فردی به عمو، سریدار کمپانی پدرش، تماس می‌گیرد تا دسته چکش را بیاورد و یک چک تضمینی ۱۰۰ میلیونی را به مسعود بابت گرفتن رضایت می‌دهد. در واقع نوع شخصیت پردازی حامد شباهت عجیبی به  آقازاده‌هایی دارد که در جامعه ایرانی طی سه دهه اخیر بشدت منفور هستند.

آقازاده سریال برای یک درگیری ساده و کوچک که آن چنان حاد نیست، حاضر به کشیدن صد میلیون تومانی است و سریال با المان‌هایی خاص، مثل کمک‌های مالی پدر حامد به دانشگاه محل تحصیل او به صورت ظریف و نمایشی، آقازادگی او را ستایش می‌کند.

طبیعی است که مردم با دیدن چنین سمبلی به جای آنکه به رفتارها و کنش توام با شعار حامد علاقه‌مند شوند، نسبت به این شخصیت تنفر پیدا می‌کنند. همین وضعیت نمایشی که میان حامد و لیلا جاریست، کپی نازلی از فیلم دلشکسته (علی روئین‌تن) است. اما امیرعلی دوران فیلم دلشکسته، مظهر عدالت، ساده زیستی و مبارزه با جهل است. به همین دلیل دلشکسته به پرفروش‌ترین فیلم شبکه نمایش خانگی تبدیل شد و در هر هفته توسط یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود. این فیلم آنقدر روی  توده‌های مختلف جامعه تاثیر گذاشت که موجب محبوبیت فرزندان شهدا و طیف بچه مذهبی‌ها در دانشگاه‌های کشور شد.

اما سریال «پدر» کارکردی معکوس دارد و به دلیل تمرکز روایی سریال بر بورژوازی آقازاده‌انگارانه شخصیت اصلی، مخاطب را از این شخصیت دلزده می‌کند و با توجه به موضع‌گیری صریح جامعه نسبت به آقازاده‌ها، ابعاد سمپاتیک را نسبت به شخصیت‌هایی با چنین مشی و روش منفی خواهد کرد.   به همین دلیل در ابتدای این متن به سابقه حامد عنقا اشاره کردیم و سئوال و ابهام بزرگ این است که  چنین افرادی چگونه هر کاری دلشان می‌خواهد در مجموعه سیما انجام می‌دهند و هر فیلمنامه‌ای را دلشان می‌خواهند با کپی ‌برداری از یک فیلم سینمایی محبوب می‌نویسند و در این میان هزاران هزار استعداد فیلم‌نامه نویسی که آثار خوبی را بایگانی کرده‌اند، فرصت و امکان فعالیت برایشان فراهم نیست. به هر حال آقازادگی از متن به نمایش تسری پیدا می‌کند و این انحصارگرایی، زمینه بروز آقازادگی در عرصه تولید و نمایش می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 48
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    66 9
    انصافا نقد خوبیه
  • jooya IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    22 96
    به خوبی خشم همراه باحسادت نویسنده مقاله را در نوشتار می توان مشاهده کرد .
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      29 19
      خفه شو مرتجع کهنه پرست
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      16 11
      پری تو چقدر بی تربیتی پس احترام به عقاید چیکار کردی
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      6 42
      منم موافقم.خیلی تحلیل بی منطقی بود........... برای مشرق همین بس که این سریال عالی طبق نظرسنجی ها بالای 90 درصد مخاطب داره
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      15 3
      نظرسنجی چندهزار نفری که هربار انتقادات به صدا و سیما بالا میگیره برای دفاع و تبرئه خودش منتشر میکنه به درد لای جرز دیوار میخوره!!!!! والا شبکه های آمریکایی خصوصی میلیون میلیون امتیاز شبکه شون و ملت میخرن... و تو نظرسنجی هاشون شرکت میکنن نمیاد اون شبکه به کل جامعه تعمیم بده بعد برای نظرسنجی ای معلوم نیست چطوری با چه معیاری انجام شده و فقط چندهزار شرکت کننده(در صورت صحت نظرسنجی) داشته پز میده مخاطب سطحی نگر!
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    52 9
    سریال نچسبیه
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      25 4
      آی گفتی
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    25 32
    حالا یه سریالی پیدا شده که داره قرآن نماز حجاب حلال و حرام خدا و همچنین امکان توبه و بازگشت به سوی خدا و اصلاح شدن ستایش میکنه شما هم الکی جو ندید....مگه هرکی که از راه درست و زحمتکشی و بدون رانت دولتی پولدار شده و حالا یه اعتقاداتی هم داره آقازاده میشه
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      20 14
      چقدر مرتجع و پخمه ای
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      25 0
      قران سر نیزه می زنند و شما اون و مثبت می انگارید! هر جا قران و نماز نشون دادن اثر اسلامی و درست نیست گاهی نماز نماز معاویه است و قران سر نیزه تا شما رو ساکت کنند و فریب بدن... نویسنده ای که به اثر قوی ای مثل به وقت شام توهین میکنه بعد خودش میاد چنین اثری مینویسه بعید نیست که قصدش تخریب و خریدن تمسخر برای اسلام و دین و مذهبی ها باشه!!!!!!
    • حامد ES ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      8 1
      من با کلیت این سریال مخالفم درست مثل همه ی سریال های ضعیف، اشرافیت محور، کلیشه ای و بی خاصیت. اما چند جنبه مثبت داره . یکی اینه که یک عشق واقعی پاک رو نمایش داده که در کمتر سریالی تو صدا و سیما دیدیم و همیشه این جور مواقع حداقل یک طرف پلید است. و نماز و قرائت قرآن رو همون نشان داده به خصوص قرآن خوندن و آیت الکرسی برای اولین بار در یک سریال نشان داده شد. اما جنبه های منفی هم داره از جمله سکانس های کلاس و دانشگاه که واقعا مسخره است و کلاس دانشگاه رو مانند کلاس مدرسه راهنمایی نشون می ده و بقیه مشکلات کلیشه های صدا و سیما رو هم داره. اما انصافا عشق پاک یک دختر به پسر مذهبی (هر چند نتونسته یک جوان مذهبی واقعی جامعه رو به نمایش بگذاره) به بهترین شکل نشون داده.
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      6 0
      جناب حامد کدوم عشق پاک؟ کلا تو صدا و سیما چند تا اثر دیدید که عشقش ناپاک باشه اغلبشون عاشقانه هاش همینطوریه... دوم اینکه نشان دادن قرآن و سواستفاده از قرآن در این سریال در واقع سرنیزه زدن قران برای لال کردن منتقدانه... یعنی همونطوری یاران علی علیه السلام حق رو ول کردند و قرآن سر نیزه رو چسبیدن... نویسنده با اینکار خواسته هر کس به سریال انتقاد میکنه رو مخالف قرآن و خدا جلوه بده!!!!!! اگر نویسنده تعمدا اینکار و نکرده باشه نه دین رو میشناسه نه قران و نه رفتار دینی و قرانی و نه مذهبی ها رو وقتی نمیشناسه هم بیخود میکنه چنین چیزی و دستمایه قرار میده اگرم تعمدی اینکار و کرده باشه که تکلیف معلومه... چرا پسر مذهبی رو در سریال پسری نشون میده که با دوبار حرف زدن با یه دختر به اسم کوچک صداش میکنه۱؟؟!؟!!؟ اونم پسر حافط قرآن و ...
  • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    18 17
    سریال مهوع و سخیف و اشمئزازآوری است و دوستی پسر و دختر و بی حیایی دختر و تجمل گرایی و اشرافی گری را اشاعه میدهد لازم به ذکر است کسی به نظر من منفی بدهد خرمقدس است
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      15 6
      پری جان اگه یه ذره ادب و شعور داشتی یه خری تا الان گرفته بودت انقدر چرت و پرت دیگه نمیگفتی
  • عطا IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    15 13
    آقازاده کسی ست که پدرش مسئول است نه اینکه لزوما پولدار باشد، فیلم در نمایش اشرافیگری و بعضی جاهای قصه ضعف های زیادی دارد اما برای نویسنده این متن متاسفم که گویا مشکل شخصی با عنقا دارد و هرچه خودش دوست ندارد را به مردم نسبت میدهد. ظاهرا مشرق تو هم از این سریال خوشت نمیادا!
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      11 1
      از کجا فهمیدی نابغه خخخخخخخخ
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      10 0
      اولا که تعریف شما از آقازادگی کاملا اشتباهه! طرف میتونه پدرش مسئول نباشه اما آدم معتبر و شناخته شده ای باشه! مثلا یک روحانی لزوما مسئول نیست اما فرزندش آقازاده شمرده میشه... یا یک بازاری معتبر مسئول نیست اما فرزندش آقازاده شناخته میشه... امروز روز ما به رفتار آقازاده هایی با تسبیح و ریش تبرج میکنن و اشراف گرایی در ماشین های آنچنانی می نیشینن می تازیم بعد شما ساده انگارانه همون شخصیت و در قالب داستان می پذیرید و درست می پندارید... چنین رفتاری از سمت آقازاده ها موجب خشم جامعه و بدبینی به دین میشه... حالا در این سریال می بینیم حامد حافظ قرآن صد میلیون چک میکشه!!!! باباش به دانشگاه کمک میکنه و اصلا متوجه نیستید ارتباط بابای حامد با دانشگاه چقدر شبیه ارتباط آن مرحوم(هاشمی) با دانشگاهه... طوری که رئیس دانشگاه گزارش کار به حضرت پدر حامد خان میده و کسب تکلیف میکنه و اون حضرت هم لطف نموده و میگه شما کار خودت و بکن!!! و اگر این و نمی گفت سریال داره با زبان بی زبانی میگه چون باباهه به دانشگاه پول میده گوش به فرمانش هستن... و عین زیردست مسائل دانشگاه و براش تعریف میکنن!!! شما منتظری بیاد سریال بگه بله ایشان یک آقازاده هستن تا باورتون بشه چه خبره!!!!!!!!!!!!
  • AE ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    9 12
    سلام من که همچین برداشتی از این سریال نداشتم. نمی دونم چرا به جنبه های مثبتش مثل نگه داشتن حریم الهی و خوندن نماز توجهی نشده. یه خورده با انصاف باشیم. انگاری که نویسنده این نقد یه مساله شخصی با آقای عنقا داره.
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      8 6
      دقیقا به همین خاطر است که به ضرس قاطع میگم امثال تو قشری و مرتجع هستند
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      10 1
      چون اونا قرآن سر نیزه است و شما متوجه نشدید!!!!!! معاویه نماز میخوند و علی علیه السلام نماز این کجا و آٖن کجا!
  • رضا رحمانی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    11 0
    صد میلیون میداد به اون 2 تا کارگر کارواش نهایتش 3 ماه حبس میکشیدن
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      7 0
      گل گفتید پسر حاجی تو کارواش که حقوق کم کارگران و میبینه به حساب بانکیش دست نمیزنه دو میلیون وام بلا عوض بذاره دست این کارگرا...وقت دعوا چک میکشه میکوبه تو صورت مسعود!!!! عین این بچه پولدارایی تصادف میکنن جا پاسخگویی چک میکشن! نویسنده خوب تونسته بعضی ها رو با لباس قرآن فریب بده... یعنی اگر تو جامعه کسی اینکارا رو بکنه... و خونه آنچنانی داشته باشه و ماشین آنچنانی سوار بشه و دوتا عکس ازش منتشر بشه یا خودش منتشر کنه... تو رسانه ها سوژه میشه و همه میگن نگاه کن تو لباس مذهب چه میکنن ولی سریال میاد همونکار و با ظاهر فریبنده نمایش میده بعد میگن به به به چه قشنگ... حامدم که مثلا مذهبیه در مقابل نظر مردم میگه نظر مردم مهم نیست... این یعنی دهن کجی آقازاده ها به مردم همونکاری امروز در مقابل موج انتقادات مردم انجام میدن...
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 8
    انصاف رو اگر در نظر بگیریم : سریال خوب است. کپی متفاوت از دل شکسته است. بدون حضور مهدی سلطانی سروستانی ، بهیچ وجه قابل مشاهده نبود. بطور کل ، این سریال ، مخاطب خود را از این دو فاکتور میگیرد : داستانی جذاب الگوبرداری شده از دلشکسته / چرخیدن شخصیت محوری فیلم ،"پدر" روی مهدی سلطانی.
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      6 7
      با این عقل نفیسی که داری مواظب باش یهو چشم نخوری سیرابی
    • پری مجرد ۴ ساله IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      3 4
      رابطه عاشقانه دختر و پسر را داستانی جذاب میدانی متحجر
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 2
    انصافا شرق در موارد سیاسی با هم تفاوت داریم ولی در نقد فیلم اکی هستی. کپی نازل دلشکسته عالی بود
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 4
    همین آقای حاتمی کیا با اون فیلمی که درباره حوادث بعد از انتخابات سال 88 ساخته بود و تا الانم توقیفه ،تو اون برهه حساس خوب عمل نکرد. مگه توهین های اون به سپاه یادمون رفته مبنا مگه برای ما حاتمی کیا هست بعد این کمال کوته فکری هست که حالا یکی به فیلم خوب به وقت شام انتقاد کرده دیگه بر این اساس هر اثری داشت اونو بدون استدلال رد کنیم الان نظر مارو تایید نمیکنی ولی چرت و پرت ها و بی ادبی های پری جون مجرد تایید میکنی
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      6 0
      بدون استدلال والا استدلال فنی بیارن میگید نه... استدلال داستان نویسی بیارن میگید نه استدلال محتوایی هم که بیارن میگید نه! به نظرتون در لباس ریش و تسبیح لاکچری نمایی یعنی چی!؟!؟؟!! شما همان اصحابی هستید که آخرش به نهروان می رسید!!! چون قرآن سر نیزه رو باور میکنید!
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      15 1
      حاتمی کیا هیچ وقت از موسوی دفاع نکرد و گزارش یک جشن هم در نقد دولت احمدی نژاده نه طرفداری از موسوی خود حاتمی کیا گفت من به موسوی رای دادم اما براش تبلیغ نکردم... و هیچ وقتم طرفداریش و نکرده!!!! دوم اینکه حاتمی کیا حرفی ام میزنه صاف و صادق پای حرف خودش ایستاده و دو رویی نمیکنه... اما حامد عنقا پشت لباس دین داره خنجر میزنه به دین و مذهب و تصویر مذهبی ها!!!! چرا نمی خواید متوجه بشید!؟!؟! یعنی اگر نویسنده ام بیاد بگه من هدفم این بوده باز اینا میان تعریف میکنن...
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      1 6
      خفه لطفا
  • حامد ES ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 5
    این سریال یک عشق پاک دو طرفه رو به تصویر کشیده. این تنها نقطه مثبت فیلم است. اما مثل بقیه سریال ها اشکالات اساسی و همشیگی رو داره. عجیبه که دیگه همه سریال های صدا و سیما این المان ها رو به عنوان نقش اول و دوم دارند : افراد کارخانه دار یا صاحب شرکت و پولدار که همیشه سوار شاسی بلند و ماشین های مدل بالا می شن. صدا و سیمایی ها علاقه عجیبی به ماشین شاسی بلند پیدا کردن و در سریال های قسمتی نیست که چهار پنج بار شاسی بلندهای مدل بالا رو به تصویر نکشه
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      1 6
      خیلی پخمه و مرتجعی
  • امین IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    4 4
    فعلا که نگاش میکنیم فقط تنها انتقادی که به فیلم دارم اینه که کپی کاملی از تنهایی لیلاست
  • رامیرو IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    0 5
    کلا هرکس مخالف دوستان مشرق من جمله حاتمی کیا باشه میشه بد....
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 9
    //////نقد خنده داری بود.برای نویسنده این نوشته باید گریست////////////
    • پری مجرد ۴۶ ساله IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      9 7
      برای پخمه بودن تو باید گریست
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    6 2
    همه انتقادها به کنار این خانم بازیگر نقش اول پارتیش کی بوده؟بعدم باشخصیت بودن و با حیا بودن یه دختر، چه ربطی به اعتقادات مذهبیش داره؟ با اون جیغ های مسخرش
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    2 5
    حالا در این سینما و تلویزیون فاسد و شبه پورن یک نفر هم از مضامین اسلامی و قرآنی استفاده کرده رو تخریب کنید
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    8 0
    نگاه نویسنده این سریال باسمه ای به مقوله دین و دینداری نگاهی سخیف و ارتجاعی و حماقت بار است فأین تذهبون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس