کامیون فیلمی

جمعی از فعالان فرهنگی، با اقدامی ابتکاری و جالب، بسیاری از فیلم‌ها و آثار تصویری خوب را که غیر از جشنواره‌ها در جای دیگری فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند، برای مردم روستاها نمایش می‌دهند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، 2 ماه است که فعالان فرهنگی بیرجند، با اقدامی ابتکاری و جالب، بسیاری از فیلم‌ها و آثار تصویری خوب را که غیر از جشنواره‌ها در جای دیگری، فرصت نمایش پیدا نمی‌کنند، برای مردم این شهر و برخی از روستاها اکران می‌کنند.

گروه اکران شهید هادی با تهیه یک دستگاه کامیون(خاور) و تجهیز آن، فیلم‌های منتخب جشنواره مردمی فیلم عمار را  برای اهالی به نمایش می‌گذارند.

با سیدمصطفی زاهد به نمایندگی از این گروه فرهنگی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

*در ابتدا، گروه اکران شهید هادی را معرفی می‌کنید؟

ایده شکل‌گیری این گروه اکران از آنجایی آغاز شد که در جلسه‌ای که با دو نفر از دوستان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای تاثیرگذار بودن باید به سمت مردم برویم و بهتر است به صورت سیار آثار جشنواره عمار را برای مردم بیرجند و روستاهای آن نمایش بدهیم. تصمیم گرفتیم با تهیه یک دستگاه کامیون خاور گروه اکران سیار شهید هادی را ایجاد کنیم. برای این کار هم جلسه‌ای با فرمانده تیپ و سپاه خراسان جنوبی گرفتیم و با تبیین طرح و اثرات فرهنگی آن برای آن‌ها، یک دستگاه کامیون خاور برای اکران فیلم به ما اختصاص دادند.

در طرح‌ اولیه‌ای که داشتیم بحث نصب تلویزیون شهری بر روی کامیون را درنظر داشتیم ولی بخاطر کمبود بودجه و مشکلات مالی مجبور شدیم از ویدئو پروژکتور برای نمایش فیلم روی کامیون استفاده کنیم.

*قبلا هم خودتان اکران کننده جشنواره عمار بودید؟

بله، در پایگاه بسیجی که در آن حضور فعالیت داریم، با این جشنواره آشنا شدم و بعد از آن هم فیلم‌هایش را برای مردم شهر بیرجند اکران می‌کنم. فیلم‌های جشنواره عمار به دلیل اینکه از دل مردم جامعه بیرون می‌آیند، دغدغه مردم را بهتر بیان می‌کنند، بخاطر اینکه تولیدات تصویری عمار بیشتر از جنس همین نیازها است و به زبانی ساده، جذاب و تاثیرگذار بیان می‌شود تصمیم گرفتیم تا این آثار را در روستاهای اطراف شهر بیرجند برای مردم نمایش بدهم.

*درباره فعالیت گروه اکران شهید هادی بیشتر توضیح می‌دهید؟

گروه 13 نفره ما عملاً از اواخر فروردین‌ماه که کامیون خاور را تحویل گرفتیم، فعالیت‌مان شروع شد البته تا اواخر اردیبهشت که همزمان با ماه رمضان شد، یک سری کارهای فنی مثل جوشکاری و اصلاح برخی قسمت‌های کامیون را انجام دادیم تا مناسب نمایش فیلم شود. در ماه مبارک رمضان، گاهی تا چهار صبح برای آماده کردن کامیون کار می‌کردیم.

در واقع گروه ما، اکران‌هایش را با نمایش آثار جشنواره مردمی فیلم عمار در ماه مبارک رمضان را رسما آغاز کرد.

البته با توجه به اینکه آثار مختلف عمار بیشتر در سطح مساجد، تکایا، مدارس و حتی پارک‌ها نمایش داده می‌شود، ما اکران برای مردم روستاهای اطراف بیرجند را در دستور کار خودمان قرار دادیم. فیلم‌های کوتاه «روبه قبله»، «تک خوان»، «قفل فرمان»، انیمیشن «بختک»، مستند «چریک کوچک» و... از جمله کارهایی هستند که با این کامیون برای مردم این مناطق نمایش دادیم.

*چه جاهایی اکران داشتید؟

در جاده سلامت، بوستان پروفسور معتمدنژاد، پارک پروفسور بلالی مود، شهرک مهرشهر، مسجد بلال و مجتمع فرهنگی غدیر بیرجند و روستاهای حاجی آباد، علی آباد، شوکت آباد و شهرک حاشیه‌ای چهکن فیلم‌های عمار را با کامیون خاور پخش کردیم.

*برنامه‌ای برای گسترش فعالیت خودتان دارید؟

هدف اصلی ما این است که گروه اکران سیار شهید هادی به یک گروه فرهنگی تبدیل شود و بتوانیم در مراسم‌های مذهبی شامل اعیاد، جشن ها و... از ظرفیت گروه استفاده کنیم. حتی به دنبال طراحی یک سکویی داخل کامیون هستیم تا بتوانیم سن هم داشته باشیم و در کنار اکران فیلم ها، برنامه‌هایی مثل سرود و تواشیح را هم اجرا کنیم.

*هزینه‌ها و تجهیزات را چطور تامین می‌کنید؟

بعضا با هزینه خود بچه‌ها، تجهیزات و لوازم را تهیه می‌کنیم. گاهی اوقات هم از خیرین کمک می‌گیریم. البته بسیاری از لوازم و وسائلی را که استفاده می‌کنیم به صورت امانی از نهادها، ارگان‌ها و هیات‌ها می‌گیریم. برای تبلیغ اکران‌ها هم معمولاً به صورت چهره به چهره در روستاها اطلاع رسانی می‌کنیم، بعضی اوقات از ظرفیت جلسات قرآن و دهیاری‌ها هم برای تبلیغات اکران‌ها استفاده می‌کنیم.

*خاطره‌ جالبی هم در این مدت اکران هایتان داشتید؟

برای اکران در روستای علی‌آباد با کمی تأخیر رسیدیم ولی مردم بعد از نمایش فیلم‌ها، اصرار به ادامه اکران‌ها داشتند و از محل اکران نمی‌رفتند تا اینکه در نهایت از ما قول گرفتند که مجدداً برای پخش فیلم‌های جدید به روستایشان برویم.

*حرف پایانی؟

جنگ نرم به دلیل اینکه شکل، ابزار و شیوه‌های آن تغییر می‌کند ما هم باید در مقابل آن حرکتی نرم داشته باشیم و استراتژی خود را به صورت دائم و منظم تغییر بدهیم و از سبک‌ها و شیوه‌های جدیدی استفاده کنیم. زمانی که جوانان و نوجوانان در اماکنی چون پارک و یا در جمع اعضای خانواده خود هستند و از این لوازم و رسانه‌های جدیدی ارتباط جمعی استفاده نمی‌کنند ما باید ضمن نزدیک شدن ارتباط بسیار خوبی را با آنها برقرار کنیم که این موضوع تا امروز تجربه موفقی برای ما بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس