کد خبر 878777
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
کتاب دفاع مقدس

یک محقق و پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس با بیان این‌که بومی‌سازی علوم باید مورد توجه باشد، گفت: تاکنون ۲۷ هزار کتاب راجع‌به جنگ تحمیلی نوشته شده که ۲۲ هزار از آنها راجع‌به رزمندگان است.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، یک محقق و پژوهشگر انقلاب و دفاع مقدس با بیان این‌که بومی‌سازی علوم باید مورد توجه باشد، گفت: تاکنون ۲۷ هزار کتاب راجع‌به جنگ تحمیلی نوشته شده که ۲۲ هزار از آنها راجع‌به رزمندگان است.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده در حاشیه کارگاه آموزش تاریخ شفاهی که در سالن پژوهش استانداری لرستان برگزار شد، گفت: تاکنون ۲۷ هزار کتاب راجع‌به جنگ تحمیلی نوشته شده که ۲۲ هزار از این تعداد به رزمندگان مربوط می‌شود.

وی با بیان این‌که خاطره در دو حوزه ادبیات و تاریخ نمود پیدا می‌کند، افزود: خاطرات اگر به‌ عنوان یک منبع تاریخی و تاریخ‌نگاری مورد بررسی قرار گیرد، از این زاویه مورد توجه مورخ قرار می‌گیرد و اگر کارکرد انتقال یک پیام را داشته باشد در حوزه ادبیات مورد توجه هستند.

فخرزاده اضافه کرد: در گذشته شرح حوادث و جنگ‌ها ثبت و ضبط نمی‌شده، بنابراین اسناد مکتوبی که محققین و پژوهشگران بتوانند به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند بسیار اندک است و همین عامل زمینه‌ای شد برای گردآوری اطلاعات شفاهی.

این پژوهشگر و مدرس دفاع مقدس ادامه داد:سرعت دسترسی به اطلاعات وقایع گذشته، ناکافی بودن اسناد مکتوب در بسیاری از کشورها به‌ویژه کشور ما، سرعت تغییر در جوامع و بیان احساسات درونی اشخاص در زمان بازگویی رخدادها از جمله مهم‌ترین مزایای تاریخ شفاهی است.

وی گفت: با توجه به تفاوت در فرهنگ و اعتقادات مردم در مناطق مختلف که منجر به تفاوت برداشت از حوادث و رویدادها می‌شود، بومی‌سازی علوم باید مورد توجه باشد وگرنه دچار خسران جبران‌ناپذیری خواهیم شد.توجه داشته باشیم، مطالبی را که با صرف زمان و هزینه فراوان، به رشته تحریر در می‌آوریم تأثیرگذار باشد به‌ویژه برای جوانان تا با علاقه بخوانند و عمل کنند در غیر این‌صورت به هدف‌مان نمی‌رسیم.

این نویسنده با بیان این‌که اولین چیزی که در تاریخ شفاهی مطرح می‌شود انتخاب موضوع است، گفت: برای نوشتن تاریخ شفاهی نباید موضوع کلی را انتخاب کنیم زیرا اساساً تاریخ از جزء به کل است نه از کل به جزء؛ و در موضوعات جزیی دسترسی به اسناد و مدارک برای ما آسان‌تر است و زودتر به نتیجه می‌رسیم.

وی یادآور شد: در ثبت تاریخ شفاهی علاوه‌بر استفاده از اسناد و مدارک مربوط به سوژه مورد تحقیق و مصاحبه با خود شخص، نیاز است با کسان دیگری که از نزدیک شاهد وقوع حوادث بوده‌اند مصاحبه شود چراکه در زمان وقوع حادثه چیزی که در ذهن شخص ثبت می‌شود، براساس زاویه دید آن فرد است و ممکن است براساس نظر فرد دیگری تفاوت‌هایی در جزئیات حوادث باشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    0 0
    زیاد داریم ما شرکتمون هر عید و دهه فجر و رمضون یه کتاب دفاع مقدس میده بهمون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس