قبض برق

نمایندگان مجلس و وزارت نیرو در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس بر سر افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف به توافق رسیدند.

به گزارش مشرق، اصلاح تعرفه‌های برق تنها راه‌حل نجات صنعت برق کشور است؛ در این زمینه افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف نخستین گام برای اصلاح نظام تعرفه‌گذاری صنعت برق است. این اقدام موجب اصلاح الگوی مصرف، کاهش بدهی های وزارت نیرو، جذب سرمایه به صنعت برق و افزایش صادرات برق خواهد شد. در جلسه دیروز کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس، توافق گردید برای افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف اقدام شود.

بر اساس این گزارش جلسه «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» دیروز دوشنبه 1 مردادماه در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این جلسه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه، اعضای هیئت‌مدیره سندیکای برق، نمایندگان مپنا، تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه دکتر زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی، ضمن ارائه گزارش دبیرخانه در خصوص راهکارهای حل بحران خاموشی، بر لزوم افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید کرد.

وی تاکید کرد: بر اساس نتایج این جلسه، اصلاح قانون بودجه مرتبط با تغییر تعرفه برای مشترکین پرمصرف برق را پیگیری خواهیم کرد.

در ادامه فریدون اسعدی مسئول بخش انرژی مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره داشت: در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه کرده است، به بحران برق در تابستان پرداخته و راهکارهایی عملی ارائه شده است. اصلاح نظام قیمت‌گذاری، اصلاح روش‌های اطلاع‌رسانی به مشترکین و اقتصاد رفتاری از جمله مباحث مطرح شده در این گزارش است.

اقتصاد برق را باید نجات داد

خوش گفتار عضو هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان برق گفت: در سال 96 حدود 280 میلیارد کیلوات ساعت برق تولید کرده‌ایم که به قیمت میانگین 67 تومان به دولت فروخته‌ایم. 16 هزارمیلیارد تومان پول برق کشور در سال پیش شد. با توجه به ارزان فروشی برق، مجموعه برق کشور ورشکسته است و غیرقابل اداره است. اقتصاد برق را باید نجات داد. فیمت برق باید اصلاح شود.

وی افزود: مجلس می‌بایست الگوی مصرف را مشخص کند و افرادی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند برق ارزان دریافت کنند و مجلس اجازه قیمت‌گذاری برای مشترکین پرمصرف را به وزارت نیرو  بدهد. به عنوان مثال اختلاف قیمت بین مشترک مناطق گرمسیری که از یک کولر گازی استفاده می‌کند یا 10 کولر گازی بسیار کم می‌باشد و این نشان از قیمت‌گذاری غلط دارد.

سهم صنعت از برق کشور بسیار اندک است

مطهری عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان نیز برق گفت: سهم حدود 30 درصدی (18درصدی زمان اوج) صنعت از مصرف برق کشور، برای کشوری که می‌خواهد اقتصاد مقاومتی داشته باشد رقم موجهی نیست. این نشان از تعطیلی صنعت کشور دارد. با اینحال هم باز در تابستان اولویت خاموشی با صنعت است.

مطهری افزود: اگر سال آینده بخواهیم اقتصادمان مقاوم تر باشد باید صنعت توسعه یابد، تا اشتغال افزایش یابد و اقتصاد مقاوم شود. افزایش قیمت برق پرمصرف‌ها کار لازمی است که می‌بایست انجام شود. دولت نباید یارانه را روی برق بدهد. یارانه را به جای تخصیص به برق مردم به حقوق‌ها اختصاص دهد. برق ارزان موجب عدم بهینگی مصرف و بدمصرفی می‌شود.

ارزان فروشی باعث کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق

عضو هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان برق ادامه داد: از برنامه سوم به بعد در دستور کار قرار گرفت که دیگر از بودجه دولت برای نیروگاه مصرف نشود و تنها از بخش خصوصی استفاده شود. از سوی دیگر در برنامه ششم می‌بایست هرساله 5.000 مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاهی صورت بگیرد. از سوی دیگر نیز بخش عمده‌ای از نیروگاه‌ها فرسوده شده‌اند.

وی افزود: صنعت برق کشور خودکفا و بسیار توسعه یافته است. اما با ارزان فروشی موجب نابودی این صنعت و یکی از مهم‌ترین صنایع برق کشور یعنی شرکت مپنا می‌شود. بخش خصوصی به مطالبات مالی خود دست پیدا نمی‌کنند و سوددهی سرمایه‌گذاری در صنعت برق بسیار کاهش یافته است. لذا تمایل به سرمایه‌گذاری در صنعت برق توسط بخش خصوصی کاهش یافته است.

برابر سازی قیمت تمام‌شده و قیمت دریافتی از مشترکین پرمصرف

حمیدرضا قریشی مشاور انرژی مرکزپژوهش‌های مجلس گفت: دولت یازدهم تلاشی در راستای افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف انجام داد و افزایش قیمت صورت گرفت. اما توسط رئیس جمهور این افزایش قیمت لغو و به حالت قبل بازگشت. به بیانی دیگر تولیدکنندگان برق، وزارت نیرو و سایر ارگان‌های تاثیر گذار در صنعت برق خواستار برابر سازی قیمت تمام شده و تعرفه‌ها هستند اما تنها مخالف دولت است که به دلایل سیاسی مقاومت می‌کند.

احسان امیدی کارشناس شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی نیز در این زمینه گفت: افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها اولین گام و نقطه آغازی در راستای اصلاح تعرفه‌های برق است.

وی افزود: بی شک اقتصاد صنعت برق باید اصلاح شود و کارهای متعددی نیز در این زمینه انجام شود اما نقطه آغاز و کوتاه مدت به ویژه برای حل بحران خاموشی، افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف است.

حمایت از کم‌مصرف‌ها یک الگوی جهانی است

قریشی گفت: با توجه به نمونه‌های جهانی می‌توان مشاهده کرد که در اکثر کشورها قیمت برق برای مشترکین پرمصرف برابر با قیمت تمام‌شده محاسبه شده و از مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند حمایت کرده و تخفیف بیشتری را می‌دهند. متاسفانه در ایران کلیه مشترکین از برق یارانه‌ای بهره می‌برند و این باعث شده است که مشترکین پرمصرف شش برابر کم‌مصرف‌ها یارانه برق بگیرند؛که این رویه غلطی است که باید اصلاح شود.

وی افزود: مدیریت مصرف و توسعه و ساخت نیروگاه دو مبحث متناقض نیستند، بلکه می‌­بایست هم در مدیریت مصرف تمرکز بیشتری داشته باشیم و همزمان توسعه و ساخت نیروگاه داشته باشیم.

ساختار جریمه و تخفیف برق باید اصلاح شود

مجید فرمد معاون برنامه ریزی توانیر گفت: ارزان فروشی برق به مردم باعث بدهکاری وزارت نیرو به بخش خصوصی شده است. ایشان گفت که افزایش قیمت باید توسط مجلس تصویب شود.

وی افزود: متاسفانه میزان جریمه و تخفیف مصرف برق برای زمان‌های مختلف سال ثابت است، اما اگر این میزان جریمه در تابستان در ساعات اوج مصرف افزایش یابد، می‌تواند باعث اصلاح الگوی مصرف شود.

ظرفیت درآمد ارزی سالانه پنج میلیارد دلار از صادرات برق

علیرضا یزدی‌زاده نماینده گروه مپنا گفت: صادرات برق انحصار وزارت نیرو است، این درحالی است که شرکت مپنا توانایی افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه را داشته و حتی گاز را نیز از وزارت نفت تامین می‌کند، تنها نیاز به اجازه وزارت نیرو برای صادرات دارد. کاهش راندمان نیروگاه‌ها و مصرف زیاد آب و تولید آلودگی در نیروگاه‌ها یکی از نتایج عدم سرمایه‌گذاری در صنعت برق است.

وی افزود: ظرفیت بالقوه پنج میلیارد دلاری درآمد ارزی سالانه در صادرات برق وجود دارد که موجب تصویه شدن کلیه بدهی‌های وزارت نیرو به پیمان‌کاران می‌شود. البته این کار نیاز به اصلاح قوانین است.

یزدی زاده ادامه داد: گاز و برق قابل اتصال و تبادل با کشورهای همسایه است، اما آب اینجور نیست. لذا می‌بایست در مصرف آب مدیریت کرد و اقتصاد برق و گاز را نیز می‌بایست بهبود بخشید و به کشورهای همسایه متصل شد.

کاهش بار سرمایشی با مدیریت مصرف

عبدالصاحب ارجمند مدیرکل راهبری و نظارت، انتقال و توزیع برق وزارت نیرو گفت: بیش از 20.000 مگاوات بار سرمایشی داریم که فشار زیادی را به شبکه برق وارد می‌کند. الگوی مصرف کشور به سمت مصرف بی‌رویه رفته است.

وی ادامه داد: 10 درصد پرمصرف‌ها در تهران 30 درصد برق را مصرف می‌کنند و پر واضح است که افزایش تعرفه برق باید انجام شود و قیمت تمام‌شده و تعرف برق باید یکسان شود.

افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها نیازمند عزم جدی

سید محمدجواد ابطحی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در تمامی دنیا پرمصرف‌ها جریمه می‌شوند و بدون شک هم باید در ایران تعرفه برایشان افزایش یابد و شکی نیست. البته باید توجه داشت که پرمصرف‌ها معمولا افرادی هستند که از تمکن مالی بیشتری نیز بهره‌مند هستند و صدایشان هم از بقیه بلندتر است و باید برای برابر سازی قیمت تمام‌شده و تعرفه برق این افراد عزم جدی کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس