کد خبر 877389
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
بهرام قاسمی نمایه

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: آمریکا رابطه معقول ایران با سایر کشورها را هدف قرار داده است و می‌خواهد اجازه ندهد ایران تحولات را با دیگر کشورها به پیش ببرد.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی گفت: در چند روز گذشته، عصبانیتی در کلام و زبان مقامات امریکایی دیده می شود که هدف آن علاوه بر ایران هراسی و ایران آزاری، هدف قرار دادن رابطه معقول ایران با سایر کشورهاست و می خواهد اجازه ندهد که ایران تحولات و مسائل جدید را با دیگر کشورها به پیش ببرد.

بیشتر بخوانید:

آیا چین راهبرد ترامپ درباره ایران را به شکست می‌کشاند؟

وی افزود: صحبت های مقامات امریکایی طی روزها و هفته های اخیر، ادامه سناریوی ایران هراسی، ایران گریزی و شاید بتوان گفت ایران آزاری است که از مدت ها پیش آغاز شده است و در جهت مغشوش کردن فضای بین المللی و برای جلوگیری از ارتباط منطقی و معقول جامعه بین الملل با ایران پیش می رود که می توان گفت امریکا این موضوع را برنمی تابد.

قاسمی افزود: آمریکا با خروج یکجانبه و غیرقانونی خود از برجام، دچار یک اشتباه و خطای راهبردی شد که شاید قبل از خروج، با تحلیل دیگری در صدد اجرای برنامه خود بود و بعد از خروج متوجه شد که رفتارش به نفع ایران تمام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه جامعه بین المللی از ایران خواست که در برجام باقی بماند، اظهار داشت: ایران در برجام باقی ماند و مذاکرات جدی و همه جانبه بین المللی با بسیاری از کشورها از جمله اتحادیه اروپا، فدراسیون روسیه و چین و کشورها و اقتصادهای نوظهور با ایران آغاز شد تا به این نتیجه برسند که در دوران برجام بدون امریکا چگونه می توانند با ایران همکاری داشته باشند.

قاسمی تاکید کرد: در چند روز گذشته، عصبانیتی در کلام و زبان مقامات امریکایی دیده می شود که هدف آن علاوه بر ایران هراسی و ایران آزاری، هدف قرار دادن رابطه معقول ایران با سایر کشورهاست و می خواهد اجازه ندهد که ایران تحولات و مسائل جدید را با دیگر کشورها به پیش ببرد.

وی با بیان اینکه این اقدام امریکا تلاشی مذبوحانه است، اظهار داشت: امروز کشورهای جهان با استقلال بیشتری تصمیم گیری و منافع و مصالح خود را دنبال می کنند و باید گفت جایگاه امریکا و آقای ترامپ در جهان امروز، یک جایگاه مطلوب نیست و نگاه جهانیان به امریکا منفی و بدبینانه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه درخصوص توئیت ترامپ گفت: توئیت آقای ترامپ اشتباه دیگری بود و وی باید در استفاده از مشاوران خود تجدید نظر کنند.

قاسمی تصریح کرد: ترامپ باید مشاورانی انتخاب کند که ایران را بشناسند، بدانند در کجا واقع شده است، چه تاریخی دارد، در گذشته چه فراز و نشیب هایی را طی کرده و ملت ایران چگونه ملتی است و در قبال سلطه طلبی و هجوم اجنبی و بیگانه چه رفتاری از خود نشان می دهد.

وی با بیان اینکه واکنش ملت ایران در مقابل توهین بیگانگان، وحدت، انسجام و ایستادگی است، اظهار داشت: آقای ترامپ احتمالاً اطلاعات زیادی در مورد مسائل جهانی ندارد اما مشاوران وی هم نتوانستند و یا این توانایی را ندارند که آقای ترامپ را در این خصوص توجیه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: توصیه من به آقای ترامپ این است که در به کارگیری مشاوران از افرادی استفاده کند که اطلاعات اولیه را داشته باشند و با یک ملت بزرگ اینگونه سخن نگویند و درشت گویی نکنند چرا که ملت ایران پاسخ درشت گویی را به خوبی خواهد داد.

قاسمی تاکید کرد: ملت ایران در مقابل خصم می ایستد، مقاومت و برخورد می کند.

وی ادامه داد: در همه ادوار تاریخ ایرانی نوشته شده است که ایرانیان ملتی هستند که در مقابل احترام، ادب و تکریم با ادب رفتار می کنند و با مردم فرهیخته و با فرهنگ نیز با زبان خودشان صحبت می کنند، خوب است که دولتمردان امریکایی این موضوع را بهتر درک کنند.

قاسمی افزود: هیأت حاکمه امریکا باید بیش از این به منافع ملت خود فکر کنند و از این توهمی که در مورد جهان و به خصوص جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران؛ دچار شده اند، خارج شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مرور تاریخ به ترامپ نشان خواهد داد که مردم بزرگ ایران از هر قوم و قبیله ای نشان داده‌اند که به هر کشور بیگانه ای که در طول تاریخ به کشور چشم طمع داشته یا با این کشور تهدیدآمیز برخورد کرده است، برخورد بسیار قاطعی داده اند.

قاسمی تأکید کرد: مردم ایران در مقابل این نوع برخوردها با انسجام، وحدت، هوشیاری و هوشمندی بسیار زیادی رفتار می کنند و در مقابل این نوع تحرکات می ایستند و به آنهایی که بخواهند به حرمت ایرانی توجه نکنند، پاسخی دندان شکن خواهند داد.

وی تصریح کرد: امیدوارم هیأت حاکمه امریکا با استفاده از مشاورانی که ایران زمین را می شناسند و یا در مورد آن مطالعه کرده اند از توهمی که به آن دچار شده اند خارج شوند زیرا این به نفع صلح، ثبات و امنیت در جهان و مردم امریکا است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: سمینار سفرا در حوزه های فرهنگی و اقتصادی تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت.

قاسمی در خصوص سمینار سفرا افزود: سمینار سراسری سفرای جمهوری اسلامی ایران یک سنت دیرینه است و سمینار امسال اولین سمینار در دولت دوازدهم است زیرا در سال گذشته به دلیل برگزاری انتخابات برگزار نشد.

وی ادامه داد: این سمینار رسماً با سخنان رئیس جمهور افتتاح شد اما سفرا، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات وزارت خارجه در روز شنبه به حضور رهبر معظم انقلاب رسیدند و رهنمودهای لازم را دریافت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: علاوه بر رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس شورای اسلامی نیز رهنمودها و سخنانی را برای سفرا ایراد کردند.

قاسمی گفت: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز سمینار ادامه دارد و تصور می کنم بعدازظهر پنجشنبه بخش عمده و رسمی سمینار به پایان می رسد اما بخش های دیگری در حوزه های فرهنگی و اقتصادی تا روز دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس