کد خبر 877104
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کلاه سفیدها

همزمان با انتشار خبری مبنی بر خروج 800 عضو گروه موسوم به «کلاه سفیدها» از سوریه، شبکه المیادین اعلام کرد که عناصر اطلاعاتی چند کشور در پوشش کلاه‌سفیدها از سوریه خارج شده‌اند.

به گزارش مشرق، منابع خبری یکشنبه (روز گذشته) اعلام کردند که رژیم صهیونیستی 800 نفر از گروه موسوم به «کلاه سفیدها» و خانواده‌های آنان را از سوریه به سمت اردن منتقل کرده است.

اواخر وقت شنبه شب، ده‌ها اتوبوس از مرز سوریه به سرزمین اشغالی رفت. این اقدام در شرایطی صورت گرفت که پلیس رژیم صهیونیستی و نیروهای سازمان ملل هم از این کاروان حفاظت می‌کردند. تل‌آویو هم ادعا کرد که این اقدام در راستای تلاش‌های بشردوستانه و به درخواست آمریکا و کشورهای اروپایی صورت گرفته است.

«محمد الکاید» سخنگوی وزارت خارجه اردن در همین راستا اعلام کرد که دولت این کشور بنا به دلایل انسانی، با درخواست سازمان ملل برای عبور 800 سوری از خاک اردن جهت اسکان در کشورهای غربی موافقت کرده است.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو: انتقال «کلاه سفیدها» به درخواست ترامپ انجام شد

منابع آگاه امروز دوشنبه به شبکه خبری المیادین اعلام کردند، کسانی که از گروه کلاه سفیدها به صورت قاچاقی وارد اردن شدند، همگی عضو این گروه نبوده‌اند.

این منابع تأکید کردند که در میان عناصر این گروه، برخی از افسران، عناصر و مزدوران وابسته به سرویسهای جاسوسی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حضور داشته‌اند.

به گفته منابع مذکور، تعداد کسانی که به صورت قاچاقی از جنوب سوریه به اراضی اشغالی و از آنجا به اردن و سپس کشورهای اروپایی منتقل شدند، بیش از سه هزار نفر است.

المیادین در ادامه گزارش داد، 800 نفر از این افراد، عناصر اطلاعاتی و نیروهای ویژه عضو کلاه سفیدها بودند، ولی دو هزار و  200 نفر باقی مانده دیگر، عناصر وابسته به عربستان، امارات و قطر هستند.

عناصر اطلاعاتی کلاه سفیدها که 800 نفر هستند، به آمریکا،کانادا و کشورهای اروپایی فرستاده خواهند شد. در واقع این عملیات با دستور آمریکا به اتاق عملیات «موک» در اردن صورت گرفته است.

در همین راستا، «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس روز گذشته در واکنش به این اقدام ادعا کرد: «خبر فوق‌العاده این است که ما -بریتانیا و دوستان- امنیت تخلیه کلاه سفیدها و خانواده‌هایشان را تامین کردیم. از اسرائیل و اردن به دلیل اقدام سریع در پی درخواستمان سپاسگزاریم. نیروهای کلاه‌سفید از همه شجاع‌تر هستند و در شرایط ناامیدی چنین اقدامی بارقه‌ای از امید است».

«محمد القائد» سخنگوی وزارت خارجه اردن مدعی شد که انتقال این افراد به کشورش صرفا بر مبنای دلایل بشردوستانه صورت گرفته است.

کلاه سفیدها که طبق ادعای خود گروهی برای امدادرسانی به مردم در مناطق جنگی سوریه هستند، در سال 2013 تأسیس شد. این گروه پیشتر با اقدامات خود برای متهم کردن دمشق به استفاده از سلاح شیمیایی، زمینه‌سازی کرده بود.

بیش از یک سال گذشته،‌ بر اساس تصاویری که فاش شده بود، کلاه‌سفیدها با سرنگ به سینه کودکان آدرنالین تزریق کرده بودند تا آنان را قربانی حمله شیمیایی معرفی کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس