کد خبر 876789
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
برق نمایه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با رد توقف صادرات برق ایران به عراق، درباره تظاهرات‌های اخیر در این کشور گفت که این اعتراضات دارای بعد مدنی و اجتماعی است.

به گزارش مشرق، اعتراضات اخیر شهروندان عراقی در برخی از شهرهای جنوب و مرکز عراق،  یکی از مهمترین رخدادهای سیاسی - اجتماعی است که بحث‌های زیادی درباره چرایی آن مطرح شده و شائبه‌های زیادی در ارتباط با وجود دست‌های پنهان خارجی در منحرف کردن اعتراضات به سمت و سوی خاص ایجاد شده است.

علاوه بر این، رویکرد جمهوری اسلامی ایران درباره رویدادهای اعتراضی در عراق، یکی از موضوعاتی است که در کانون توجهات رسانه‌ها و تحلیل‌گران قرار گرفته است.

«ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با پایگاه خبری «الوقت» ادعاهای برخی رسانه‌های ضدایرانی مبنی بر قطع صادرات برق ایران به عراق، به عنوان ریشه اصلی آغاز اعتراضات را رد کرد و به صراحت قطع صادرات ایران به عراق را نادرست دانست.

بیشتر بخوانید:

کاهش خاموشی‌ها طی ۳ هفته آینده

ساعت کار ادارات دولتی از اول تا نوزدهم مرداد اعلام شد

اعتراضات عراق بُعدی مدنی و اجتماعی دارد

ایرج مسجدی در تحلیل خود از علل اصلی اعتراضات اخیر کشور عراق، گفت که ریشه اصلی و واقعی اعتراضات اخیر عراق، مطالبات مردم از حکومت  بوده که در راستای خواسته‌هایی همچون حل مشکلات رفاهی و خدماتی در زمینه برق و آب مطرحند. بنابراین اعتراضات بیشتر بُعد مدنی و اجتماعی داشته و با توجه به انتظارات و مطالباتی که درباره تامین نیازهای خود از حکومت دارند، امری معمول به نظر می‌رسد.

وی افزود: علاوه بر این، شهروندان عراقی تا حدود زیادی از عملکرد جریان‌ها و احزاب سیاسی عراقی نیز ناراضی‌اند که چرا مطالبات آنها را پیگیری نمی‌کنند.

اعتراضات عراق خودجوش است و احتمال سوء‌استفاده وجود دارد

 سفیر ایران در کشور عراق با تاکید بر خودجوش بودن حرکتی که  شبکه‌های اجتماعی در سازماندهی آن نقش دارند، بر این امر تاکید کرد که زمانی که این حرکت اعتراضی اجتماعی آغاز شد، برخی نیروها با ورود به عرصه تلاش کردند که از موج اعتراضات به نفع خود، بهره‌برداری کنند.

مسجدی ادامه داد: اما این فرضیه که  اعتراضات مدنی عراق را نیروهای خارجی و برخی جریان‌های سیاسی داخلی منحله عراق همچون حزب بعث هدایت می‌کنند، تا حدود زیادی نادرست است.

وی دلیل این مسئله را این گونه توضیح می‌دهد: زیرا از یک سو با توجه به بیانیه احزاب سیاسی عراقی شاهد بودیم که همگان بر احترام به خواست مردم تاکید کردند و از سوی دیگر تاکید داشتند که با پرهیز از خشونت، جان شهروندان تهدید نشود و اموال عمومی تخریب نشوند. لذا می‌توان اینگونه گفت که امکان سوء استفاده جریان‌های خارجی وجود دارد اما این به معنای تصنعی بودن اعتراضات نیست.

ایران صادرات برق را به عراق قطع نکرده است

همچنین، ایرج مسجدی در ارتباط با ادعاهای مطرح مبنی بر قطع صادرات برق ایران به عراق به علت بدهی‌های بغداد و تاثیر آن بر اعتراضات، اظهار داشت: واقعیت این است که ایران میزان مشخصی برق را به کشور عراق صادر می‌کند و در فصولی که نیاز به مصرف برق تا حدودی بیشتر می‌شود، این مساله طبیعی است که میزان صادرات تا حدودی در راستای مصرف داخلی ایران کاهش پیدا کند.

سفیر ایران در عراق افزود: توقف صادرات برق ایران به هیچ عنوان واقعیت ندارد، بلکه فقط در ساعاتی معین این برق قطع می‌شود؛ اگر قطع صادرات واقعیت داشت به طور کامل ارسال برق قطع می‌شد؛ نه اینکه در ساعاتی از روز.

وی تصریح کرد: باید به این امر توجه داشت که شب‌ها به طور کامل برق وصل است و شهروندان عراقی از آن استفاده می‌کنند. یعنی در ساعاتی که مصرف برق کاهش پیدا می‌کند، ارسال برق نیز به طور کامل انجام می‌شود.

مسجدی در ادامه تاکید کرد: کاهش صادرات برق به هیچ عنوان با مسئله بدهی‌های بغداد به تهران، ارتباط ندارد. این مسئله‌ای است که در توافقات با مسئولان عراقی نیز مطرح شده، بر این مبنا که ایران بر اساس توانایی برق را صادر می‌کند و زمانی ممکن است حجم آن کاهش یا با افت فشار همراه باشد. حتی عنوان شده که در مقاطعی این امکان وجود دارد مصرف داخلی بالا برود و بر میزان صادرات تاثیر بگذارد. لذا این موضوع کاملا مسئله‌ای طبیعی و فنی است.

بدهی‌های عراق به ایران در زمینه انرژی در حال پرداخت است

همچنین، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق درباره بدهی‌های عراق به ایران تصریح کرد: دولت عراق در قالب یک چارچوب تعیین شده در حال پرداخت این بدهی‌هاست. هر چند تعویق در پرداخت‌ها ممکن است اتفاق افتاده باشد اما در اصل، بغداد متعهد است که وجوهات بدهی خود را بپردازد. در مجموع موضوع برق و کاهش صادرات آن از سوی ایران، به هیچ عنوان با اعتراضات عراق ارتباطی ندارد.

پاسخ‌گویی دولت به خواست معترضان راه‌حل گذار از بحران است

 ایرج مسجدی در بخش پایانی این مصاحبه درباره  وظایف دولت و احزاب سیاسی عراقی در قبال اعتراضات اخیر اظهار داشت: دولت و مسئولین عراقی می‌بایست به خواسته‌های شهروندان عراقی احترام بگذارند و رسیدگی به مشکلات را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند اما این مسئله نیز ضروری است که نباید آنها اجازه تخریب اموال عمومی و انحراف در اصل خواسته‌ها را به معترضان بدهند.

وی توصیه کرد: دولت می‌بایست تلاش کند که رسیدگی به  مشکلات مردم را در دستور کار قرار دهد. با این وجود، این بدین معنا نیست که به شکل سریع همه مشکلات حل خواهند شد؛ زیرا انجام خدمات امری نیست که در مقطع زمانی کوتاه امکان‌پذیر باشد. ار سوی دیگر، مردم نیز اگر مشاهده کنند که دولت در حال تلاش است و قصد دارد کاستی‌ها را جبران کند؛ به طور حتم رو به ثبات فراگیر حرکت خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • NL ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 0
    هر چی گفت برعکس اون رو ما تو ایران شنیدیم!
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 2
    جنوب عراق کلا از اهل کوفه هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس