اتحادیه اروپا نمایه

رئیس ‌بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفت که از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران (برجام) حمایت می‌کند، اما هشدار داد که وام‌دهی به ایران می‌تواند این بانک را تضعیف کند.

به گزارش مشرق، دروغ۸۰ میلیارد یورویی که در قالب بسته تسهیلات اروپا به ایران توسط برخی از روزنامه‌های طیف اصلاحات عنوان شد خیلی زود با اظهارات رئیس ‌بانک اروپایی رنگ باخت، در این میان روزنامه دولت این خبر را به نقل از نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی منتشر کرد و حالا این مقام اتاق بازرگانی می‌گوید آنچه منتشر شده اظهارات او نبوده است.

بیشتر بخوانید:

ظریف: اقدامات اروپا در حوزه عملیاتی هنوز کافی نیست

۱۰ پرسش به‌مناسبت سومین سالگرد برجام

نباید معطل بسته اروپایی ماند


۴روز قبل (۲۷ تیر) روزنامه دولت به همراه برخی دیگر از روزنامه‌های حامی دولت و طیف موسوم به اصلاح‌طلب در گزارش‌هایی به موضوع تسهیلات ۸۰ میلیارد یورویی (در برخی منابع دلار ذکر شده بود) پرداختند.


روزنامه دولت از قول نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی خبر تسهیلات ۸۰ میلیارد یورویی بانک توسعه سرمایه‌گذاری اروپا به ایران را نوشت. خبری که فردای آن روز توسط رئیس ‌آن بانک اروپایی غیرقابل اجرا عنوان شد و اکنون نیز نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی در صفحه مجازی خود نوشته است: «در هفته گذشته دو خبر به نقل از بنده در رسانه‌ها منتشر شده ۱) بسته ۸۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای صنایع کوچک و متوسط ایران ۲) تهاتر نفت با کالا بین ایران و اتحادیه اروپا؛ اعلام می‌کنم که هیچ کدام اظهار اینجانب نبوده است. دوستان لطفا اخبارشان را اصلاح نمایند.»


ادعایی که زود رنگ باخت


آن چنان که روزنامه ایران و روزنامه‌هایی از قبیل اطلاعات، همشهری و مردمسالاری نوشته بودند اروپا تسهیلات ۸۰ میلیارد یورویی به ایران اختصاص داد!


کیهان فردای آن روز در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت: زمانی نه چندان دور روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب با تیترهایی بزرگ و کوچک موضوع ضرر بزرگ را در بوق می‌کردند. آنها در این پروژه درصدد بودند تا به مخاطبان این معنا را القا کنند که هر روز که برجام به تاخیر می‌افتد کشور ۱۰۰میلیون دلار متضرر می‌شود! برجام امضا و چندماه بعد اجرا شد اما آنچه مشخص شد این بود که این انگاره‌سازی‌ها تنها مصرفش بسترسازی برای پذیرش برجام بوده است! چندسال از آن روزها گذشته اما گویا قرار است این قبیل غیرواقع‌نمایی‌های این طیف ادامه داشته باشد. دیروز خبری در صفحات نخست روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب که حیرت انگیز و قابل تامل. خبری که از اختصاص تسهیلات ۸۰ میلیارد یورویی اروپا به ایران خبر می‌داد.


روزنامه دولت چه نوشته بود؟


روزنامه ایران (ارگان دولت) در گزارش بسته ۸۰ میلیارد یورویی به گفته‌های نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی استناد کرد. گفته‌هایی که اکنون توسط پدرام سلطانی تکذیب شده است. چنان که در ابتدای این گزارش متن منتشر شده از او می‌گوید که «بسته ۸۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای صنایع کوچک و متوسط ایران»، اظهار اینجانب نبوده است!


روزنامه ایران در گزارش مذکور از قول نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی نوشته بود: «پدرام سلطانی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران هم گفت: «۸۰ میلیارد یورو اعتبار از سوی اتحادیه اروپا برای تسهیل در روابط تجاری بین شرکت‌های کوچک و متوسط ایران و اروپا در نظر گرفته شده است. بر این اساس یک تشکل اقتصادی در اروپا مسئولیت را برعهده بگیرد و اتاق بازرگانی ایران زمینه‌ساز همکاری مشترک میان بنگاه‌های کوچک و متوسط هر دو طرف خواهد شد. همکاری در قالب شبکه بنگاه‌های کوچک و متوسط اروپا و با هدف تعاملات، تبادل و بهره‌مندی از خدمات اتحادیه اروپا است.»


فرصتی علیه منتقدان!


 روزنامه دولت در بخشی از آن گزارش گویا این موضوع را فرصت خوبی یافته باشد به نواختن منتقدان پرداخت و نوشت: «نایب‌رئیس ‌اتاق بازرگانی افزود: اروپا عاشق چشم و ابروی ایران نیست، بلکه پس از شوکی که اتفاقات عراق و سوریه برای او به وجود آورده دیگر تاب ناامنی و تشنج و جنگ در خاورمیانه را ندارد. از این رو مصمم شده در این منطقه اتفاقی نیفتد. این در حالی است که تحلیلگران سیاسی ایران از این مسئله غافل هستند و در مذاکره با اروپا جوی منفی در ایران به وجود می آورند.»


چنان که از این جملات پایانی به دست می‌آید روزنامه دولت قصد داشته تا از این موضوع دلیلی بسازد بر غفلت منتقدان مذاکرات برجام و ادامه آن مذاکرات که اکنون با اروپا در جریان است. اما متاسفانه نکته‌ای که دولتمردان و طیف روزنامه‌های حامی ایشان آن را در نظر نمی‌گیرند این است که منتقدان کارنامه و عملکرد و ماهیت آمریکا و اروپا را می‌نگرند و بر آن اساس مخالف اعتماد به آنها هستند وگرنه اگر اروپا در موردی براساس منافع ایران قدمی بردارد، مخالفتی با آن نخواهد شد. اما آنچه مهم است این است که دولتمردان ما باور کنند که تنها به جوانان این مرز و بوم باید اعتماد کامل داشته باشند و این موضوع به هیچ وجه نفی رابطه با شرق و غرب عالم نیست؛ البته رابطه‌ای بر مدار عزت ایران و منافع کشور.


اندازه اروپا: فقط صدور بیانیه!


تنها یک روز از انتشار گزارش ایران و دیگر روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب گذشته بود که خبر اظهارات رئیس ‌بانک سرمایه‌گذاری اروپا منتشر شد.


رئیس ‌بانک سرمایه‌گذاری اروپا گفت که از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران (برجام) حمایت می‌کند، اما هشدار داد که وام‌دهی به ایران می‌تواند این بانک را تضعیف کند. این جملات دقیقا همان چیزی است که منتقدان درباره اروپا می‌گویند: اروپا تنها در حد حرف باقی می‌ماند.


«وِرنِر هویر»، رئیس ‌بانک سرمایه‌گذاری اروپا هم دقیقا همین را نکته را اثبات می‌کند زمانی که می‌گوید از حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کنیم اما نمی‌خواهیم در مقابل آمریکا بایستیم. او در جریان یک کنفرانس خبری گفته است که بیم آن دارد که تحریم‌های آمریکا باعث نگرانی خریداران اوراق قرضه از این بانک شود، به خصوص خریداران اوراق این بانک در آمریکا.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    6 0
    دروغ ۸۰ میلیاردی چند چند آخر دروغ و مکر تو/خود نپرد جز دروغ از وکر تو
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    5 0
    اسلاحتلبای احمق
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    5 0
    اروپا تنها در حد حرف باقی می‌ماند.
  • US ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    6 0
    اروپا هیچ قدرتی نداره و همش دروغ بزرگترین شرکت های اروپا مثل بنز و بی ام و و زیمنس و توتال بیشتر سهامشون مال آمریکایی هاست و فقط اسم اروپا رو یدک میکشن . اروپا قطعا در حد حرف میمونه و تمام اون دوستانی هم که فکر میکنن قرار اروپا یورو در اختیار ما بگذاره خواب دیدن . اروپا پشتوانه مالی قوی نداره پس از خیال خام بیایین بیرون آقایون دیپلمات
  • محمد IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    0 4
    مشرق هم طیف شماوهم طرف مقابلتان فقط ازآب گل آلودماهی میگیرید مگر پس ازسفرآقای ولایتی به مسکوننوشتید که روسیه علاقه مندی خودرابرای سرمایه گذاری 50میلیاردی درایران اعلام کرده است که بعدا روسها تکذیب کردند.پس می بینید دراعلام اخبار کذب به مردم ازیکدیگرپیشی گرفته اید
  • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
    4 0
    بخش مهم اوضاع نابسامان ارز و طلا به خاطر نومید کردن مردم و دامن زدن به اختلافات و تشنج اقتصادی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس