ایران و ترکیه

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن اظهار نظر درباره مسائل مختلف از جمله تحولات سوریه، از سفر هیأتی از آمریکا برای گفت‌وگو درباره تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه ترکیه وزارت خارجه ترکیه امروز پنجشنبه اعلام کرد که یک هیأت آمریکایی برای متقاعده کردن آنکارا جهت رعایت تحریم‌های ایران، روز جمعه به این کشور سفر می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقام وزارت خارجه ترکیه، یک هیأت از آمریکا که اکنون مشغول مذاکره در هند است، روز جمعه برای گفت‌وگو درباره تحریم‌ها علیه ایران به آنکارا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

ناکامی آمریکا به شرط اقدامات لازم

درخواست ترامپ برای دیدار با روحانی

این مقام ترکیه‌ای اضافه کرد که این هیأت برای متقاعد کردن ترکیه جهت پیروی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، با مقامات، نهادها و مسئولان مختلفی از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه و دارایی دیدار می‌کند.

یک سخنگوی سفارتخانه آمریکا در ترکیه نیز سفر این هیأت به آنکارا را تایید و تاکید کرد که مذاکرات روی تحریم‌های ایران متمرکز خواهد بود.

خبرگزاری «آناتولی» همچنین به نقل از وی نوشت که مسائل مربوط به استرداد «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزسیون آمریکانشین را در نشست کارگروه مشترک بررسی خواهند کرد.

وزارت خارجه ترکیه ضمن محکوم کردن عملیات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در منطقه کاهش تنش جنوب این کشور، گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد سناریوی مشابه آنچه در جنوب سوریه رخ داده، در ادلب نیز باشیم».

ترامپ در تاریخ ۱۸ اردیبهشت طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین گفت که تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه ۹۰ تا ۱۸۰ روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

این در حالی است که مقامات مختلف ترکیه بارها تاکید کرده‌اند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران پیروزی نخواهند کرد و روابط تجاری خود با تهران را به خاطر واشنگتن برهم نمی‌زنند.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس