روزنامه

برای اصلاح طلبان تفاوتی ندارد که «کدخدا اوبامای دموکرات» در کاخ سفید است یا «کدخدا ترامپ جمهوری خواه»، هدف اصلی بزک چهره کریه شیطان بزرگ است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حمله اصلاح طلبان به دولت؛ باید با ترامپِ دیوانهٔ مزاحم مذاکره کنیم!

همان جماعتی که ترامپ را یک دیوانه معرفی می‌کرد و پس از خروج آمریکا از برجام، با شادمانی در روزنامه‌هایشان تیتر زدند که «مزاحم رفت» حالا به دولت خرده می‌گیرند که چرا درخواست ترامپِ دیوانهٔ مزاحم را برای مذاکره رد کردید!

در همین رابطه روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز با عنوان «درباره درخواست مذاکره ترامپ» به قلم «فریدون مجلسی» نوشت:

«محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور پس از چندماه از خروج آمریکا از برجام اکنون از درخواست مذاکره رئیس جمهور این کشور از روحانی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید که ترامپ ۸ بار درخواست مذاکره با رئیس جمهور کشورمان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را کرده است، از این رو باید اذعان داشت که سکوت و پنهان کاری دولت نسبت به این مسئله مهم بیانگر عدم شفافیت دولت روحانی است...عدم پاسخگویی به یک کشور حتی اگر ترامپ در رأس آن قرار گرفته باشد، باز هم قابل قبول به نظر نمی‌رسد...فراموش نکنیم دولت روحانی قبلاً به خاطر برجام با آمریکا وارد مذاکره و موفق به گشایش اعتبار شد؛ اما امروز بعد از ۱۰ ماه به مردم ایران خبر داده می‌شود که ترامپ ۸ بار درخواست ملاقات با روحانی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل کرده است».

روزنامه آرمان نیز در سرمقاله امروز به قلم «علی خرم» نوشت:

«چندی است دونالد ترامپ با لحنی طعنه‌آمیز اعلام می‌دارد در انتظار تماس مقامات ایرانی برای مذاکره بر روی برجام می‌باشد. روز گذشته هم رئیس دفتر رئیس جمهور ایران اظهار می‌دارد دونالد ترامپ هشت بار درخواست ملاقات با دکتر روحانی نموده است. ایشان روشن نساخته چرا در آن هنگام چنین موضوعی را اعلام ننموده و نحوه تماس چگونه بوده است؟ بر فرض که دونالد ترامپ هشت بار درخواست ملاقات نموده باشد، اینکه نشانه قدرت و هنر ما نیست بلکه موضع طرف مقابل را می‌رساند. هنر ما هنگامی به منصه ظهور می‌رسید که از بهترین فرصت و موقعیت استفاده می‌کردیم. نه اینکه آنقدر زمان بگذرد تا طرف مقابل ما را از نظر اقتصادی دچار تزلزل نموده، تحریم‌های خودش را به طور زورگویانه و غیرقانونی بر ما تحمیل نماید آنگاه طعنه بزند که آیا وقتش نرسیده بیایید با ما مذاکره کنید؟...ادعا شد که روسیه قرار بوده سخنگوی ما در ملاقات پوتین با ترامپ باشد، امید دارم که صحت ندارد. شایسته است خودمان سرنوشت خود را رقم بزنیم و اجازه ندهیم دیگران با فرصت طلبی سرنوشت ما را در دست گیرند».

برای اصلاح طلبان تفاوتی ندارد که «کدخدا اوبامای دموکرات» در کاخ سفید است یا «کدخدا ترامپ جمهوری خواه»، هدف اصلی بزک چهره کریه شیطان بزرگ است.

نکته قابل توجه اینجاست که طیف واداده به جای استفاده از قدرت ملی برای ایستادگی در برابر حریف مستأصل و گرفتن امتیازات راهبردی، از فشار خارجی برای ارعاب مردم و مجبور کردن آنها به ابقای خود در دولت بهره می‌گیرد!

** هم سیاست «اقتصاد آزاد» و هم بانیان آن را از دولت بیرون کنید

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «طرز فکر اقتصادی را تغییر دهید» به قلم «حسین راغفر» نوشت:

«به تازگی آقای روحانی برای اعمال تغییر و ایجاد ترمیم‌هایی در کابینه خود به جمع‌بندی رسیده‌اند و لیستی از افراد را برای این تغییرات در دست بررسی قرار داده‌اند. سؤال اینجاست که در شرایط فعلی کشور این تغییرات در کابینه، به ویژه تیم اقتصادی دولت تا چه اندازه به توسعه اقتصادی کشور کمک خواهد کرد؟ در این میان بهتر است مشخص شود که آیا سیاست‌های اتخاذشده اقتصادی در راستای اقتصاد آزاد پاسخ مشکلات اقتصادی کشور را داده است یا خیر؟ اگر پاسخ داده است پس چرا وضعیت اقتصادی کشور به شکل کنونی درآمده، بازارها به هم ریخته شده...بهتر است تغییر رویکردی در نگاه اقتصادی در دستور کار قرار گیرد چرا که تا سیاست‌های اقتصادی اصلاح نشود تغییر افراد اعم از وزرا و مدیران ارشد به تنهایی نمی‌تواند کمکی به توسعه اقتصادی و برون رفت از وضعیت فعلی کشور کند. یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران در سه دهه اخیر و سال‌های بعد از جنگ اجرای سیاست‌های تعدیل ساختاری بود که به کشور تحمیل شده است. باید برای اینکه تغییری را در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کنیم پیش از هر اقدامی این سیاست را تغییر دهیم... تفکر اقتصاد آزاد نتوانسته به اقتصاد ایران کمک چندانی کند».

در اینکه اقتصاد ایران احتیاج به اصلاحات یا به تعبیری جراحی دارد، شکی نیست اما در حال حاضر رفتار دولت با اقتصادی که مربوط با معیشت مردم است به هیچ‌وجه مانند دکترها و جراحان نیست. اساساً افزایش ۵۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی، افزایش ۱۱ درصدی مالیات اصناف، حذف نیمی از یارانه‌بگیران، افزایش ۲۰ درصدی محتمل قیمت ارز، قرار دادن قیمت‌گذاری کالاهای مصرفی در اختیار توزیع‌کنندگان نهایی و... به معنای جراحی و راهی برای از بین بردن فقر نیست.

مروجان سیاست اشتباه اقتصاد آزاد معتقدند که اقتصاد به تمام معنا باید آزاد شود و دیگر دولت قیم اقتصاد نباشد.

اقتصاد ایران هم اکنون بسیار ضعیف است و مردم هم تحت فشار اقتصادی شدید به سر می‌برند. شوربختانه، متخصصان اقتصادی دولت ایران راه اشتباه را در پیش گرفته‌اند و این نتایج غلط به بار آمده است: تجارت آزاد، واردات بی حد و حصر و بدون برنامه، فقدان سیاست ارتقای صادرات (به غیر از نفت)، گرایش به استقراض خارجی، فقدان قوانین بانکی/ مالی جدی و در یک کلام فقدان برنامه اقتصادی، رهنمود یا مسیر مشخص.

** باید دغدغه‌های اروپا را رفع کنیم!

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «داوود هرمیداس باوند» نوشت:

«اروپا تا امروز بر حفظ برجام تأکید داشته، ولی در عین حال اعلام کرده دغدغه‌هایی دارد که مایل است در مذاکره با ایران درباره آنها تصمیم‌گیری شود. امروز تحریم‌های آمریکا که با عنوان تحریم‌های مضاعف یا ثانویه اعمال شده است، هرگونه تعامل مالی با ایران را بسیار دشوار می‌کند. اگر اروپایی‌ها با حفظ اتحاد، روی حفظ برجام باقی بمانند، این امر شکاف با ایالات متحده را واقعی می‌کند، ولی اگر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را بپذیرند، شرایط برای ایران متفاوت می‌شود؛ چون این تحریم‌ها ناظر بر تمام نهادهای اقتصادی است».

اروپا نه در دوره حضور آمریکا در برجام و نه پس از خروج آمریکا از برجام، هیچ اقدام مناسبی برای احقاق حقوق برجامی ایران انجام نداد.

تجربه مهم و پرهزینه برجام این درس بزرگ را به ما آموخت که پیوند دادن نقاط قوت ملی و ایجاد دوگانه‌هایی همچون «هسته ای-معیشت» از اساس دروغ است و کنارگذاشتن نقاط قوت ملی به امید گشایش اقتصادی، کاملاً عبث و بیهوده است.

آنچه که اصلاح طلبان به عنوان دغدغه اروپایی‌ها مطرح می‌کنند، همان توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان است. کدام عقل سلیمی می‌گوید که باید در مقابل جنایتکاران و حامیان صدام و داعش، خود را در موضع متهم قرار داده و در موضع ضعف صرفاً به آنها جواب پس بدهیم؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 9
  • US ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    برای اصلاح طلبان همین که با جان کری و ماکرون دست بدهند ، یعنی کلی دستاورد!! هدف اینها از مذاکره اصلا تحریم نیست.. اکثرا وضع مالیشون خوبه و پولم که از انور اب میاد ماهانه !!!
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      1 7
      حالا مشرقی ها زیاد حرص نخورید! جوهر قلمتون خشک میشه!
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    اصلاح طلبان ،غلط، اضافه قیلوله کرده اند.
    • سید IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      10 0
      جمعی مسخره و وطن فروش ( اصلاح طلبان تهوع آور)
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    دولت روحانی قبلاً به خاطر برجام با آمریکا وارد مذاکره و موفق به گشایش اعتبار شد،این اصلاح طلبان به چی اعتقاد دارن،به هر چیزی که اعتقاد دارید و مقدس هست براتون قسم،سری قبل که روحانی با آمریکا مذاکره کرد چه گشایشی رخ داد
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      0 18
      برجام با چراغ سبز رهبری صورت گرفت پس الکی شلوغش نکنید.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    الان مثلا ترامپ با اوباما چه فرقی میکنه؟؟؟؟یا شما هالو هستید یا فکر میکنید مردم هالو هستند که بی شک همون شماها هالو تشریف دارید.
    • BE ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
      2 0
      راستی اوباما چی شد ؟ رفت پیش اوساما ؟
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    ترامپ خیلی هم عاقل است شما دیوانه اید که حاضرید کشور را بخاطر منافع خودتان نابود کنید
  • امید DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    این ...ھای خائن رو بگیرید و به حبس ابد محکومشون کنید اینھا فقط باعث عقب افتادگی مملکت خواھند شد مرگ بر خائن و ایادی انھا
  • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    4 0
    اینها فرصت طلب هستن، نه اصلاح طلب!
  • NL ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    8 0
    میون یه عده گوسفند زندگی میکنیم که نقد ول کردن چسبیدن به نسیه این همه منابع تو کشور داریم اینا رو رو پا نگه دارید نه امضا آمریکا رو که هیچ خاصیت نداره الاغ ها از رو نمیرن این اصلاح طلب ها بیشرف ها بچشون تو آمریکا زندگی میکنه فقط نگران اونان
  • هادی IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    3 0
    برای اینکه بدانیم کی داره چی میگه راهی نداریم جزاینکه تفکرات وجریانهای فکری روبشناسیم...جریان غرب گرایابه تعبیردیگرغرب گداهمیشه به دنبال این بوده که زیربلیت ایادی کفرواستکبارباشه...
  • محمد IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    1 0
    مزدور بهت گفتم کاسه کوزتو جمع کن منفی فیک نده بلایی به سرت بیارم تا دیگه از این غلطا نکنی
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    0 5
    مذاکره کردن با ترامپ کاسب بهتر هست با مذاکره با اوباما سیاست مدار....
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    3 0
    سکوت عجیبی در مقابل این خائنین میبینیم که خود این سکوت بسیار عجیب، مشبوح و خطرناک است
  • AE ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    6 0
    آفتابی که با لبخند زدن دنبالش بودید چنان گرما تولید کرد که کشور و مردم سوختند بدوا باید پاسخگوی این جهنم باشید بعدا فکری به حالتان خواهد شد.
  • نا امید IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    4 0
    من نمیدونم اینا خائن هستن یا جاهل چه خبره خدایش دارم از درون اتیش میگیرم
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    1 0
    م و اگر ... چرا اینجا این ....نکرد. نکنه ترسیده کشته بشه. بختیار هم آخر... واصل شد. این عاقبت نفاق و جریان منافقه پشت سر...
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
    5 0
    خاک بر سر همه اصلاح طلبان خاءن
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    1 0
    ظاهرا مثبت منفی های سایت مشرق هم چشمشون به نرخ ثانیه ای دلار و سکه افتاده که یکدفعه نجومی شدن . چرا چند ماهه همه چی تو اقتصاد تدبیر بیر بیر بیر داره ثانیه ای میره بالا ؟
  • رحمان IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    0 0
    لطفا علائم دیوانگی رو ذکر بفرمایید ببینیم در مورد ترامپ صدق میکنه !
  • دبیر و فوق لیسانس مطالعات ژئوپلتیک IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    5 0
    یه سوال از اصلاحات : برای هر توافق بین المللی باید طرفین متساوی منافع باشند طبق تفسیر شما از اتفاق باید ما بدون هیچ تضمین کلی امتیاز به طرف بدیم اونهم بدلیل سو تفاهمی که خودشون آن را لغو و بی فایده کردن ...به نظر جز احمق بودن شماها چه کسی برداشت دیگری از نوع تفکر شماها می کند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • اکبر IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
    5 0
    در دکان این عوضی های وطن فروش را گل بگیرید
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
    0 0
    به یاد بیاورید: درگیری های لفظی کره شمالی و آمریکا و خام شدن کره شمالی بی هیچ دستاوردی- سیاست آمریکا: تهدید و فشار و تحریم برای اعمال حرف زور و امتیاز گیری بی هیچ امتیاز دهی- الآن نوبت به ایران رسیده، زهی خیال باطل- مذاکره با آمریکا یعنی نابودی ایران و عزت ایران و ایرانی- مقاومت و پیروزی در سه آزمون اقتصادی + آزمون جهاد + آزمون حکمیت برابر است با ظهور منجی حضرت صاحب الزمان عج(ع)- اللهم عجل لولیک الفرج کلمح البصر أو هو أقرب: الهی آمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس