خبر ویژه

سه ماه از سال ۱۳۹۷ سپری شده و وقت آن است که دولت، کارنامه سه ماهه حمایت از کالای ایرانی را ارائه کند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه جوان در یادداشتی خاطر نشان کرد:


سه ماه از سال ۹۷ سپری شد و وقت آن است که دستگاه‌های مسئول و دولتمردان کارنامه خود را در حوزه حمایت از کالای ایرانی به صورت شفاف به مردم عرضه کنند.


موضوع تحقق شعار سال هرگز نباید میان هیاهو و جنجال‌های تبلیغی کاذب و آدرس‌های عوضی گم شود. متأسفانه واژه برجام نسبت به شعار حمایت از کالای ایرانی از بسامد بیشتری در بین دولتمردان برخوردار بوده و مردم تغییر محسوسی درباره تحقق شعار سال ۹۷ احساس نمی‌کنند.


اینک در آغازین روزهای فصل دوم سال مردم بی‌صبرانه منتظر گزارش عملکرد مسئولان و دولتمردان در این‌خصوص هستند. همین چند روز پیش بود (۳۰ خرداد) که مقام معظم رهبری خطاب به هیئت‌رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تأکید فرمودند:

«شاخص کمّی برای ارزیابی کافی نیست؛ اینکه ما چه تعداد مصوّبه گذراندیم، کافی نیست؛ بایستی مشخّص بشود که وزن این مصوّبه‌ها در اداره کشور چقدر است؛ چون شما مدیر کشورید و قانونگذار کشور و ریل‌گذارِ حرکتِ اجرا شما هستید، یعنی این بخش مهم از مدیریت در اختیار شما است؛ این چیزی که تصویب شده است، چقدر در رفع مشکلات و پیشرفت کشور و رعایت حال عموم مردم تأثیر داشته است؛ پس صرفاً کمّیت کفایت نمی‌کند، بایستی کیفیت را ملاحظه کرد... قانون باید معضلات اقتصادی را حل کند. مجلس باید در این جهت حرکت جدی انجام دهد. امروز معضلات اقتصادی کشور در اولویت است.» و اینک مجلس شورای اسلامی باید به مردم گزارش دهد که طی سه ماه گذشته کدام گره را از دست و پای حمایت از کالای ایرانی بازکرده و کدام سنگ را از پیش پای این شعار کلیدی برداشته است.


در این تردیدی نیست که اگر کارنامه حمایت از کالای ایرانی را به ۱۰۰ قسمت تقسیم کنیم بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به دولت بوده و تنها ۱۰ درصد تحقق این شعار در اختیار قوای دیگر نظام است. بر این اساس مردم منتظر گزارش کمی و کیفی دولتمردان در حمایت از کالای ایرانی در زمینه‌های مختلف از جمله موارد زیر هستند:


- اقدامات انجام شده در زمینه مبارزه جدی و بی‌امان با ورود کالاهای قاچاق.


- گزارش اجرای مقررات استاندارد کلی برای جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب و نامنطبق با استانداردهای مورد قبول.


 - گزارش جامع، دقیق، کامل و بدون قید و شرط قانون ممنوعیت خرید محصولات خارجی که تولید مشابه داخلی دارند.


- گزارش دقیق درباره رفع مانع مالیاتی بر سر راه تولید؛ توضیح اینکه تولیدکننده داخلی موظف به پرداخت مالیات ۳۰ درصدی است، اما واردکنندگان معاف از پرداخت مالیات هستند.


- گزارش دقیق و شفاف از نرخ تسهیلات داده شده به تولیدکنندگان داخلی.


- گزارش دقیق دولت درباره رفع مانع وثائق بانکی؛ در حالی که درخصوص وام‌های ارزی محل اجرای طرح به‌عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود، اما درباره وام تولیدکنندگان داخلی متأسفانه شاهد درخواست‌های نامعقول و غیرمنطقی بانک‌ها درباره وثیقه هستیم.


- گزارش جامع و مانع از کالاهای مورد حمایت دولت قرار گرفته.


- گزارش دقیق از پاکسازی بدنه مدیریتی کشور از مدیران نالایق و بی‌اعتقاد به حمایت از کالای ایرانی.


- گزارش جامع و مانع دولت از اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه اصلاح مقررات و قوانین ضد تولید مانند قانون کار، مقررات مربوط به عوارض، تأمین اجتماعی، قوانین مالیاتی و گمرکی و...


- ارائه فهرستی از کالاهای ایرانی مشمول یارانه حمایت.


- گزارش دقیق و جامع از اقدامات مؤثر در زمینه حمایت از صادرات کالاهای ایرانی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس