اصلاحات

اصلاح‌طلبان باز هم تحریک شده‌اند که به مانند حوادث ۸۸، مردم را وارد خیابان‌ها کنند، راهبردی که باعث می‌شود حداقل اعتماد نظام به اصلاح‌طلبان از بین برود و اصلاحات با جبهه ملی و نهضت آزادی یکی شود.

سرویس سیاست مشرق - به نظر می‌رسد جریان اصلاحات قصد دارد با برنامه‌ای حساب‌شده نظام را درگیر بازی دو سر باخت کند. بیان ساده این بازی چنین است:

«اعتراضات خیابانی فراگیر شده است. انتخاب با حاکمیت است. یا به تفسیر اصلاح‌طلبان از این اعتراضات تن دهد و گام خود را از اقتصاد فراتر نهد، اصلاحات بنیادین در ساختارها را آغاز کند و خود را برای امتیازها و تصمیمات جسورانه آماده کند که در آن صورت خیابان‌ها مبدل به پارلمان مردم شده می‌شود یا آنکه با امتداد سیاست‌های غلط قبلی و انزوای اصلاحات خود را برای فروپاشی، تحرکات خشن و مسلحانه یا به تعبیری پادگانی شدن خیابان‌ها آماده نماید.»

اما چرا پاراگرف بالا را می‌توانیم ماحصل اقدامات اصلاح‌طلبان نسبت کشور بدانیم؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

۱- خیابان‌ها پارلمان شود/ برای آنکه خیابان‌ها پارلمان شود نیاز به محرک‌هایی هست

الف: محرک اول تکنیک "روایت بحران" و ناامید سازی مردم به هر وسیله‌ای

این روایت بر آن است که از آسیب‌های اجتماعی، مسائل زیست محیطی، حوادث طبیعی و به‌طور کل اتفاقاتی که در ایام سال رخ می‌داد و جای تعجب نداشت روایتی خاص و اسفناک داشته باشد. روایتی که امر اجتماعی را مبدل به امر سیاسی نموده و محملی برای اعتراضات سیاسی می‌سازد. در ذیل همین تکنیک بود که بی‌بی‌سی فارسی لحظه‌به‌لحظه برف سنگین ۹۶ تهران را گزارش می‌کرد و هم اینکه ماجرای بنیتا، مدرسه معین، کمبود آب در استان‌ها، گردوخاک در برخی مناطق، سانحه هوایی یاسوج و... را مبدل به امر سیاسی و اعتراض آفرین نماید. گور خواب‌ها، کودکان کار و همه آن چیزهایی که در سرویس‌های اجتماعی رسانه‌های اصلاح‌طلب پرتکرار است، همه حکایت از سناریویی سیاسی دارد.

علوی‌تبار در ۲۰ تیر در یادداشتی برای روزنامه اعتماد سیر تبدیل "مشکل به بحران" را چنین ترسیم می‌کند:

"وضع مشکلات ایران. مشکلات کلان ایران دیگر مسئله یا مشکل نیستند، اغلب به «بحران» تبدیل‌شده و در بهترین برآورد «معضل» هستند. مجموعه بحران‌ها و معضلات درهم‌تنیده که با یکدیگر همبستگی مثبت دارند و یکدیگر را تشدید می‌کنند. مسئله اجتماعی که به بحران تبدیل می‌شود در آستانه تبدیل به «فاجعه» است."[۱]

در زمره همین تکنیک، موج ما خسته‌ایم آغاز شد که با درایت رهبری در عید فطر شکست خورد هرچند هنوز آن را رها نمی‌کنند تا آنجا که در پنجشنبه ۲۱ تیر "زهرا آوجی" رئیس سابق شورای استان‌های کردستان، در روزنامه اعتماد در صفحه اول به‌عنوان دلسوز مردم کردستان تیتر " کردستان خسته است " را برمی‌گزیند.

ب: محرک دوم "فعال نمودن گسل‌های امنیتی"

اقوام، اقلیت‌ها و زنان سه نمونه از مواردی هستند که می‌بایست بدان‌ها اشاره کرد. در رابطه با زنان همکاری اصلاح‌طلبان داخل با شعبه خارج مشهود است. هم‌نوا با مسیح علینژاد، در ایران نیز حضور زنان در ورزشگاه‌ها و کیفیت حجاب آن‌ها در صدر مطالبات قرار می‌گیرد و فقدان تصویری از یک زن در پوستر جام جهانی _ که در میدان ولیعصر نصب شده بود_ به حاشیه‌ای فراگیر مبدل می‌شود.

همنوایی جریان اصلاحات با بی‌بی‌سی بر سر یک موضوع کاملا حاشیه‌ای درباره جام جهانی

گسل اقوام نیز فعال می‌شود. چنانچه آشکارا روشن است که وضع نامطلوب اقتصادی در کردستان ارتباطی با هویت کردی ندارد اما این دو به هم‌آمیخته می‌شوند. حواشی اخیر برای ساخت مسجد در تهران نمونه‌ای از اوج‌گیری گسل‌های مذهبی است. همچنین اوج ماجرا گسل دراویش بود که بر تشتت و وضع آشفته اوضاع می‌افزود.

ج: محرک سوم گره زدن اقتصاد به سیاست است

محمود صادقی در مصاحبه‌ای مورخ ۲۱ تیر با روزنامه ایران دارد سعی می‌کند که بر نظارت استصوابی بتازد. وی مطالبات اقتصادی مردم را صرفاً سطح رویین اعتراضات دانسته و مشکل را نحوه حکمرانی و مشارکت عمومی و بحران‌های حاکمیتی می‌داند.

صادقی درباره سیاسی بودن مشکلات اقتصادی و مشکلات نظارت استصوابی می‌گوید:

ما مقوله امنیت را بیشتر در چارچوب اعمال حاکمیت مبتنی بر قدرت سخت تعریف می‌کنیم. درحالی‌که امنیت پایدار باید مدنظرمان باشد که نیست. امنیت پایدار هم جز با مشارکت واقعی مردم میسر نمی‌شود. سیستم ما متأسفانه به‌طور مداوم در حال ساخت موانعی برای توسعه و تقویت این مشارکت عمومی بوده. مثلاً نظارت استصوابی سازوکاری  است که باعث ایجاد نارضایتی در نهاد مهم انتخابات شده است.

... سال‌هاست که به بهانه سیاسی بودن این دست موضوعات ناظر به اصلاحات بنیادین به حاشیه رانده شده‌اند اما امروز واقعاً زمان آن است که بپذیریم مسئله معیشت، اقتصاد، فساد و ناکارآمدی سیستم ما یک مسئله سیاسی است و تا زمانی که عزم سیاسی نداشته باشیم، کار درست نخواهد شد. اینکه هر روز سراغ فلان بند از آن قانون یا اصلاح فلان ماده از این قانون هم برویم هیچ دردی از ما دوا نخواهد کرد.[۲]

از سوی دیگر، همین نگاه سیاسی به مشکلات معیشتی، در بیانیه تحلیلی حزب اتحاد ملت پس از اغتشاشات دی‌ماه هویدا بود.

در قسمتی از بیانیه کاملاً سیاسی این حزب آمده است:

جامعه ما از بحران فراگیر بی‌اعتمادی رنج می‌برد. اعتمادبه‌نفس آحاد ملت ایران فروکاسته شده است. مردم به مردم، مردم به حکومت‌گران، حکومت به مردم و سرانجام اجزای حکومت به یکدیگر بی‌اعتمادند و در کوران این بی‌اعتمادی سرمایه‌های اجتماعی کشور آسیب جدی دیده است.

اگرچه مشکلات اقتصادی قابل حل است. کامیونداران را می‌شود راضی کرد. می‌توان برنامه‌ریزی‌شده اقدام به استرداد اموال مالباختگان مؤسسات اعتباری نمود؛ اما این روال دقیقاً با آنچه که اصلاح‌طلبان می‌خواهند یعنی گرم بودن همیشگی تنور اعتراضات در تضاد است؛ اما نکته اینجاست که این حرکات سیاسی جنسشان رادیکال‌تر است و استراتژی آن است که از پایین آغاز گردد. چشم امیدی دیگر به جامعه مدنی ندارد بلکه می‌گوید: بگذار توده خود به کارزار آید. چنانچه علوی‌تبار در یادداشتش خاطرنشان کرده است:

"راه‌های سیاست ورزی متعارف و مسالمت جویانه یعنی طرح مطالبات از طریق رسانه‌ها و انجمن‌های مدنی و شرکت در انتخابات برای تغییر دادن وضعیت سیاسی نزد کاربران، کارایی خود را از دست داده‌اند."[۳]

برآیند این سه در نگاه برخی تحلیلگران فرانسویزه کردن ایران است؛ یعنی کشوری که مدام در تنش‌های اجتماعی به سر می‌برد و برای فرونشاندن آن می‌بایست امتیاز داد. لبه تیز این امتیازات به سمت ظرفیت موشکی و حضور ایران در منطقه خواهد بود؛ یعنی برای بهبود اوضاع اقتصادی ناشی از تحریم و اوضاع سیاسی ناشی از اعتراض احتمالاً شعار نامزد بعدی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری، بازگشت نهاد انقلابی به پادگان‌ها و نیز دوقطبی اقتصاد یا موشکی - سوریه خواهد بود. پروژه‌ای که به نظر می‌رسد با دستگیری عباس عدالت و جلایی پور نیمه تمام مانده است.

از سوی دیگر، بعضی کارشناسان معتقدند احیای عضوگیری‌ها و عملیات سازمان مجاهدین خلق در ایران خود گواهی بر این مدعاست که با حمایت اصلاحات برای ورود مردم به خیابان‌ها، منافقین بر اساس تقسیم‌کار قبلی وارد کارزار پادگانی شدن خیابان‌ها می‌شوند.

۲- ناامیدی در اصلاحات و از اصلاحات

چالش ناامیدی و اصلاحات را به دو حوزه می‌توان تقسیم کرد. نامیدی در اصلاحات و ناامیدی از اصلاحات.

الف: ناامیدی در اصلاحات

شکاف بین نسلی چالش اصلی اصلاحات در این حوزه است. جوانان اصلاح‌طلب معتقدند صدای آن‌ها شنیده نمی‌شود.

نامه صد نفره نهیبی بر رهبران و نسل اول و دوم اصلاحات بود تا زنگ خطر را احساس کنند. محمد جواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران دراین‌باره می‌گوید:

"ما برای اینکه به درک دقیق از خواسته‌ها برسیم نیازمند وجود یک مرکز گفت‌وگو هستیم. باید گفت‌وگوی مداوم شکل بگیرد و امکان آن برای جوانان فراهم باشد. رهبران و نسل اول و دوم اصلاحات باید امکان همراهی و هم‌نشینی را برای نسل سوم و چهارم فراهم کنند تا هم امکان انتقال تجربه فراهم شود و هم اینکه نسل سوم و چهارم بتوانند در این مقطع چهره‌هایی را که می‌توانند در جایگاه کلان و مدیریتی اصلاح‌طلبی قرار بگیرند را معرفی کنند. نباید اجازه داد که جوانان احساس بیرون افتادن از ماجرا و عدم درک دقیق خواسته‌هایشان از سوی رهبران را داشته باشند. "

وی می‌افزاید:

"متاسفانه ما دچار یک فقر ارتباطی و ضعف در برقراری فضای گفتمانی میان حوزه‌های مختلف اصلاحاتی در جامعه هستیم و این آثار و تبعات منفی خود را خواهد داشت. "

گفتنی است اتفاقات دیگر را باید مؤثر دانست. جوانان اصلاح‌طلب بدین باور رسیده‌اند قرار گرفتن در ارکان تصمیم‌گیری و بودن در لیست‌های انتخاباتی آمیخته به فساد شده و به دور از شایسته سالاری است؛ نمونه آن شورای شهر تهران بود که ماجرای پول گرفتن کرباسچی نقل محافل شده بود. در مقابل رهبران اصلاح‌طلب معتقدند این تصورات ناشی از تلقین و پروپاگاندای اصولگرایان برای ایجاد شکاف بین اصلاح‌طلبان است. آن‌ها معتقدند هشتگ هایی مانند #غلام_باجگیر حاکی از برنامه‌ریزی عمیق اصولگرایان برای ایجاد شکاف در میان صفوف اصلاحات است.

به هر ترتیب برای آنکه جوانان اصلاحات از این جریان سرخورده نشوند در یک نسخه عاجل دیدار با خاتمی، سفرهای استانی برخی رجال آن همچون تاجزاده و گشایش نمایشی دفاتر استانی احزاب اصلاح‌طلب برنامه‌ریزی می‌شود، اما نسخه دائمی و چاره اصلی اصلاح‌طلبان چیز دیگری است. راه گریز آن‌ها اصلاح اصلاحات است که اخیراً حجاریان با طرح موضوع هسته سخت اصلاح‌طلبان آن را کلید زد و مورد تأیید افرادی همچون شکوری راد نیز قرار گرفت.

حجاریان درباره هسته سخت می‌گوید:

"اگر اصلاحات یه دونه هسته سخت -نه به شکل فردی؛ ممکنه خاتمی باشه یا نباشه- داشته باشه، سالم و پاک و قدرتمند؛ هسته سختی که عده‌ای باشن، میشه انواع هاله‌ها یا حلقه‌هایی را دور آن کشید، حتی برسه به اعتدال‌گراها و راست‌ها (اشاره به اصول‌گرایان) ما می‌خوایم کار جبهه‌ای کنیم؛ کار جبهه‌ای اگر هسته‌اش سخت نباشه، وا می‌ره.

این نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب درباره مختصات و مشخصات افراد حاضر در این هسته سخت گفت: قرار شده یه هسته سخت شکل بگیره؛ هسته آدم‌هایی هستن که برای اصلاحات هزینه دادن؛ کار کردن؛ فهمیدن اصلاحات یعنی چی و چشمی هم به قدرت ندارن.[۴]

هسته سخت اصلاحات به منزله آلترناتیوی برای دو ایده پارلمان اصلاحات و حزب فراگیر است؛ و همچنین به منزله حاشیه‌نشینی شورای عالی سیاست‌گذاری و شخصیت خاتمی است. البته بایستی متذکر شد عبور از خاتمی یک عبور ساختاری است و حذف شخص او به دلیل کاریزمایی که برای خود ایجاد کرده مطلوب تئوریسین‌های اصلاحات نیست. در واقع جمعی از نخبگان اصلاح‌طلب تأکیددارند که افراد باید در نهاد ادغام شوند و آرمان اصلاح‌طلبی به شورایی بودن امور نزدیک‌تر است.

ملاحظه بعدی یعنی تنگ کردن حلقه اصلاح‌طلبی یکی دیگر از موضوعات مهم مورد نظر این جریان است تا جایی که ایده سعید حجاریان یا همان هسته سخت اصلاحات با آن ویژگی‌هایی که برایش تعیین کرده است را می‌توان به شورای نگهبان درون تشکیلاتی تشبیه کرد که از طریق آن جلوی کسانی که مواضع محکم اصلاح‌طلبی ندارند را به این حلقه بگیرند و حتی دایره احزاب اصلاح‌طلب را با اجرای یک طرح آزمایشی تنگ کنند.

ب: ناامیدی از اصلاحات

ناامیدی نسبت به جریان اصلاحات بعد از انتخابات مجلس و به دست گرفتن بخشی از صندلی‌های مجلس توسط اصلاح‌طلبان هر روز بیشتر از قبل شد چرا که فراکسیون امید و نماد اصلاح‌طلبی در مجلس شورای اسلامی در عمل نتوانست مطالبات اصلاح‌طلبان را در مجلس پیگیری کند و در موارد متعددی یا سکوت کرد و یا شکست خورد. در این میان ناکارآمدی دولت روحانی را می‌بایست بدان افزود.

اصلاح‌طلبان برای این رفع این معضل، دو رویکرد سلبی را اتخاذ می‌کنند.

اول:

اصلاح‌طلبان با دولت فاصله‌گذاری می‌کنند تا در انتخابات آتی برچسب مدافع وضع موجود بر پیکره اصلاحات نخورد. طرح عدم کفایت، صحبت از دولت سایه، رئیس‌جمهور نظامی و انتقادات شدیدی که علیه دولت آغاز شده است را باید در چهارچوب این رویکرد دانست.

دوم:

رویکرد دیگر نفی براندازی است. برخی از فحول اصلاح‌طلبان معتقدند نباید در ناآرامی‌ها اخیر گزک به دست حاکمیت داد تا بهانه‌ای برای حذف اصلاحات و هم ردیف قراردادن آن با معارضین خشونت‌طلب فراهم نشود. مسئله‌ای که از دید معارضین بیرونی نیز پنهان نماند و موجب حمله فراگیر براندازان به اصلاحات شد. هشتگ آیت‌الله بی‌بی‌سی و نیز شعار "اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا" را باید با لوازم این رویکرد منطبق دانست.

به هرجهت اصلاح‌طلبان باید به این مسئله واقف باشند که تسامح نظام برای حضور اصلاح‌طلبان درون ساختارهای اجرایی نظام به معنای چشم‌پوشی از تحرکات، خطاها و خیانت‌ها فتنه ۸۸ نیست و اگر بار دیگر انطباقی میان جریان نفاق و اصلاحات بر سر پادگان کردن خیابان‌ها صورت بپذیرد، اصلاح‌طلبان نیز سرنوشت سلف خود یعنی نهضت آزادی و جبهه ملی را تجربه خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 52
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    34 30
    والا با مرغ کیلویی 9 هزار تومن و سکه 3 میلیونی و دلار 8 هزار تومنی نیازی به ایجاد محرک نیست! همینها کافیه به خدا ! سوالم اینه که کجای دنیا اقتصاد از سیاست جداست و تحت تاثیر سیاست نیست ؟ یک مورد نام ببرید بدون رسم شکل !
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      56 3
      نفرت بی سابقه ای در جامعه از اصلاح طلبها بوجود آمده و مردم که مسبب این اقتصاد تباه شده را اصلاح طلبها میدانند به خون آنها تشنه اند
    • DE ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      19 10
      تمام زندگی شده مرغ و گوشت و حضور خانمها در استادیوم ورزشی و از این حرفا . چنین ملتی حقش نیست که استقلال داشته باشه و بایستی تحت استعمار بیگانه قرار بگیره .
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      39 7
      والا اون موقع که ما فریاد زدیم به این دولت اصلاحات رأی ندید که هم دنیا و دینتان را به باد نیستی می دهند باید گوش می کردید الان هم کسانی که به این دولت رأی دادند حق اعتراض ندارند بقیه مردم هم که مشکلات اقتصادی دارند اکثراً نجابت دارند و بخاطر نظام اسلامی اعتراضات خیابانی نمی کنند تا ان شاالله این دولت واداده سایه اش از سر مردم کم شود
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      7 1
      همه چی آرومه من چقدر خوشحالم !
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    26 10
    بعضی علنا مثل زائری و حسن آقامیری با اسلام مبارزه می کنند و بعضی هم ملایم و نرم که ذره ذره حساسیت متدینان را از از بین می برند با گفتن حرفهایی نظیر اینکه دل این بی حجابان پاک است و با خدا دشمنی ندارند و.... اما نتیجه هر دو برنامه یکی است. حذف حساسیت ها و تن دادن به اندلسی شدن کشور و تقدیم ثمره خون شهدای اسلام به مروجان بی بند و بازی. حکایت کلیسای مسیحی که امروز پاپ رسما وجود جهنم را انکار می کنند و بسیاری از کلیساها هم مراسم ازدواج قوم لوط را برگزار می کنند. اما اگر قرار است اسلام نابود شود و قرار است جمهوری اسلامی استحاله شود و قرار است لاییک ها مسلط شوند خوب بگذارید اقلا برای اینکار هزینه بدهند. ما جمهوری اسلامی را از ثمره خون صدها هزار شهید به دست آورده ایم. اگر لاییکها به همین اندازه کشته ندهند اجازه ندارند کشور را غیراسلامی کنند. چرا که معامله عادلانه ای نخواهد بود.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      30 3
      احسنت. این جمله تان عالی است: "ما جمهوری اسلامی را از ثمره خون صدها هزار شهید به دست آورده ایم. اگر لاییکها به همین اندازه کشته ندهند اجازه ندارند کشور را غیراسلامی کنند." اگر تکه تکه بشیم نظام برآمده از خون شهیدان رو به دست لائیکهای اصلاح طلب نمی سپریم.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    41 4
    سرنوشت بدی در انتظار اصلاحات هست انشالله بدتر از جبهه ملی
    • سید IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      29 1
      روز به روز تهوع آور بودن این نحله اصلاح طلبان آشکارتر می شود!
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    27 2
    ما که گفتیم آخر این اصلاح طلبها به جنگ مسلحانه ختم میشه، شما منتشر نکردی. حالا یه نفر مورد وثوق خودتون نوشته ببین با چه طول و تفصیلی هم منتشر کردید. از زمان عقب هستید.
  • ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    20 4
    دهه ی کرامت نزدیک به تولد امام هشتم (ع) عکس و اسم اینا رو نزنید می بینیمشون تو ایام عیدی اعصابمون خورد میشه
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    42 2
    این پسماندهای تخم انگلیس باید دور ریخته شوند
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    10 20
    کاش یه جنگی شورشی چیزی بشه حوصله مون سر رفت
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      3 0
      مردم بمیرند که تو سرگرم بشی؟ جرات داری برو سوریه
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      1 0
      1326 ..واقعا اینقده گره تو زندگیم هست که منم آرزوی جنگ دارم شاید منم مثل ابتکار عاقبت بخیر بشم !!!
  • ایرانی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    49 2
    این دفعه نفرتی که مردم از اصلاحات دارند نسخه همه انها را درهم خواهیم پیچید
    • محسن IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      1 30
      دوست عزیز، شما از طرفِ خودت حرف بزن. سخنگویِ مردم که نیستی ...
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      14 17
      بمیرم که مردم عاشق اصولگرایانند
  • اصلاحات بنفشه IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    9 63
    مشرق کم مزخرف بگو چند جعبه ساندیس امروز بهت پیشکش کردند؟؟؟
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      26 0
      مزخرف رو تو ميگي و جوجه تئوريسن هاتون.....
    • قریشی IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      3 0
      به یه بنده خدایی گفتن ساندیس خور ، طرف گفت: ساندیس ایرانی قطعا بهتر از کوده انسانیه وارداتیه. راستی کود ها چه طعمی بود؟؟؟
    • م IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      1 0
      البته به پای کود خوری شما نمیرسه
  • احمد IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    20 2
    اینکه اینا هنوز رو دارن حرف بزنن، خودش مسئله جالب توجهی است. حکومت ها باید از نارضایتی اقشار ضعیف بترسن، نه از اعتراض شکم سیرها و روشنفکرهای الکی و تازه به دوران رسیده ها. اینا ته زورشون رو سال 88 زدن وقتی قدرت داشتن و رو سیاه نشده بودن. 9 دی با خاک انداز جمع شدن رفتن پی کارشون. بقایاشون رو بذارید باشن سر و صدا کنند، دنیا بدونه ما از این چیزها نمی ترسیم.
  • بیکار IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    31 1
    اگرروزی این سلیته های سیاسی ازکشورمابیرون رانده بشن وضعیت خیلی فرق میکنه همونطوزیکه استخرفرح درسال پیش گوشه ای ازمشکلات کشورروکم کرد
  • مرادی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    17 3
    لعنت خدا بر کسانی که باهمنوایی با دشمنان نظام چوب لای چرخ این نظام میزارن، نظامی که با خون صدها هزار شهید بدست آمده،
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    22 3
    درودبراستخرفرح که واقعا کشورمارونجات داد
  • حسین PL ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    9 2
    دچار میشود ؟ دچار شده بنی صدر و امیر انتظام چه کار کردند که بعضی از این اصلاح طلبان نکردند؟ دقیقا سکولاریسم و کنار گذاشتن دین در مسائل سیاسی در تمام کارهاشون موج میزنه! برای اینها دین مال کنج خانه هست و وقتی به سیاست میرسه هر حرفی را میشه زد و هر کاری تا جایی که ضایع نشه میشه انجام داد !! دقیقا مسائل سیاسی و مسئولیتها حق الناس هست و دین و تعهد را از اون جدا کنی حق الناس پایمال میشه و به همین دلیل هست که امروز مشکل داریم. حضرات اصولگرا هم از این چهره ها بینشون هست ولی کمتر. هر دو جریان باید تصفیه بشن و نخاله ها را کنار بگذارند وگرنه باید داشتن مسئولیت در جمهوری اسلامی را فراموش کنند وگرنه به مردم و نظام ضربه میزنند.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    14 2
    اول وآخرداستان خیابانی کردن اعتراضات هستش.جمع آوری این کثافات بایدشروع شود.
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    24 2
    خدا بخواهد نسل این مفسدین را بدست خودشان از ایران عزیز نابود می کنیم
  • ابوعلی IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 12
    مشرق... بابا تو فقط تهدید کن.. من عاشق این جمع بندی های سیاسی تم.. با بک گراند تهدید و خودنظام پنداری..
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 25
    اصلاحات زنده است تا ایرانی زنده است،تا نظام مقدس جمهوری اسلامی پا برجاست اصلاح طلبان گرداننده واداره کننده آن خواهندبود،هرجندقلب اصلاح طلبان پرازگله است از نامهربانیهاونامردیها...
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    10 1
    در آینده ایران جونورای اسلاحتلب جایی ندارن سرنوشت این ملعون ها مثل موش های فاضلابه
  • FR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    10 2
    برخی از اینها سوابق عجیب و غریبی دارند. مثلا هادی خانیکی قبلا عضو سازمان مجاهدین خلق ( منافقین ) بوده . و مثلا توبه کرده
  • FR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    22 1
    محمد رضا خاتمی در محافل خصوصی اصلاحات مورد تمسخر دیگران است. سعید حجاریان به رضا خاتمی میگوید رضا کدو ... اینها آدم های پوچی هستند.
    • FR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      8 0
      به محمد خاتمی هم می گفتند ممد چاخان
  • مسلم IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    3 16
    یعنی از اصلاحیون مثه سگ می ترسید .همین ترس بستونه.
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      14 0
      سگ خودتی و همپالگی هات
  • GB ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    2 2
    به نظر من اصلاح طلب و اصول گرا همه رو باید داد قالیباف لوله کرد
  • Mohammad Reza US ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    11 1
    هزینه اش برای کشور کمتر خواهد بود اگر انقلابیون واقعی نظام مثل ترکیه این ملعونهای لیبرال و مخالف صد در صد انقلاب اسلامی و ولایت را ..پایان دهند..باور کنید ایران گلستان خواهد شد یعنی ایران اسلامی که مد نظر امام راحل و رهبر فرزانه بوده و است....
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    10 2
    چقدر شنیدن ودیدن صدا وتصویر اصلاح طلبان حالم را بد می کنه واقعا اینها چجور موجوداتی هستند وبه چه چیزی غیر از به هم ریختن جامعه وبردن ابروی کشور فکر می کنند
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    17 1
    این عده اگر علم مملکت داری داشتند که وضع مملکت این نبود. همه اینها به خاطر مقام و سیاست بازی است.
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    3 21
    جمهوری اسلامی را همین اصلاحات نیم بند و زخمی حفظ کرده نه توپ و تانک و موشک و نظارت استصوابی حضرات!!
    • AE ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      7 0
      آب که سربالا بره قورباغه ابوعطا میخونه
    • AE ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
      7 0
      بله حتما با جاسوسی و خیانت و مزدوری از بیگانه
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    5 0
    حالم بهم خورد چرا عکس این اراذل و اوباش ر ا جلو چشمان می گذارید اه
  • FR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    11 0
    عرب سرخی قبلا در وزارت ارشاد بود. برخی نویسنده ها و هنرمندان دوران عرب سرخی را یاد دارند. وی در دفتر کارش هنرمندان را شلاق میزد
  • محمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    5 0
    مسلم اونی که سگه جماعت افسادی اربابتون هم کدخداست خوب براش پاچه میگیرید
  • محمدامین IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    3 4
    صدرحمت به نهضت آزادی این مدعیان اصلاح طلبی که هروقت فرصت رومهیادیدند آشوب و اغتشاش درست کردند
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    10 0
    تقریبا اگر 300 نفر از اصلاح طلبها و 60 نفر از اصولگراها رو اعدام کنیم ، یه پاکسازی اساسی مسمومیت از مملکت میشه .
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    6 1
    والله قسم تمام این مشکلات کشور از همین اصلاح طلبان مفسد است، همینها که سرمایه های نتانیاهو و ترامپ محسوب میشوند الان هم بسیار مهندسی شده اقتصاد را فلج کرده اند، رانت خواری میکنند و تولید را بکلی تعطیل کرده اند و شبکه هایی همچون تلگرام را علیرغم حکم قضایی باز گذاشته اند تا یک شورش جدی و با فشار بر مردم یک اغتشاش جدی درست کنند تا ناتوانیهایشان مغفول بملند و به اربابانشان هدیه ای بزرگ داده باشند اصلاح طلبی از ابتدا هم نفاق بوده، شما به چهره هاو سوابق آنها نگاه کنید، همه با تمام قول همیشه علیه نظام و انقلابذو ولایت بودند و تا توانسته اند علیه اصول و احکام اسلام موضعگیری کردند و هم اکنون پرده ها را کنار زده اند و مستقیما در جنگ اقتصادی دشمن با ملت شریک شده اند فروش ذخائر ارزی کشور و ایجاد التهاب در بازار و همگامی رسانه ای با دشمن را یک اتفاق یا نادانی نپندارید ملت بیدار است و اینبار نسل اصلاح طلبان را بر میچیند و در این راه مطمئنا موفق خواهد بود وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد..
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 0
    مشکل کشور معلوم است از کجا واز جانب چه کسی است انشالله به زودی مشکلات حل می شود.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
    0 0
    سرنوشت این اصلاح طلبها(!) شبیه سرنوشت منافقین نشه صلوات!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس