جهانگیری

اقدام جهانگیری برای انتشار خبر استعفا می تواند به‌عنوان نوعی اهرم فشار برای ایجاد تغییر در ترکیب وزرا و تیم اقتصادی دولت و تزریق عناصر اصلاح‌طلب به آن صورت گرفته باشد.

سرویس سیاست مشرق - " اکنون که دوره تبلیغات رو به پایان است و بحمدالله جناب آقای دکتر روحانی با عبور از میان همه بداخلاقی‌ها و بی‌انصافی‌ها توانسته است در معرض اقبال چشمگیر ملت قرار گیرد. من بار این مسئولیت را از خود برداشته می‌دانم و با اعلام کناره‌گیری از کاندیداتوری، تمام توان خود را در خدمت حمایت از دکتر روحانی و پیشبرد برنامه‌های آینده ایشان قرار می‌دهم."

این بخشی از بیانیه‌ای بود که اسحاق جهانگیری برای اعلام کناره‌گیری از انتخابات ریاست جمهوری از آن استفاده کرد. گر چه از همان ابتدا، به کار بردن تعبیراتی مانند کاندیدای پوششی و ضربه‌گیر روحانی از سوی هر دو جریان رقیب و خودی در قبال کاندیداتوری جهانگیری نشان می‌داد همه می‌دانند او آمده است تا در مقابل هجمه‌های سنگین رقبا در مناظره‌ها از کارنامه ضعیف دولت دفاع کند و دولت به‌جای یک تریبون، دو تریبون برای دفاع از خود داشته باشد؛ اما در اواخر دوره تبلیغات، کار به‌جایی رسید که زمزمه‌هایی مبنی بر وارونه شدن معادلات و رفتن روحانی و ماندن جهانگیری شنیده می‌شد.

مع‌الوصف با کناره‌گیری جهانگیری و نقش انکارناپذیر او در انتخابات ۹۶ برای کمک به روحانی انتظار می‌رفت نفوذ و تأثیرگذاری جهانگیری و اصلاحات در دولت بیش‌ازپیش شود. از همان ابتدای آغاز به کار دولت، گر چه جهانگیری در سمت معاون اولی باقی ماند، اما هنگامی‌که رئیس‌جمهور با جمع‌بندی سه لیست پیشنهادی، مشغول چیدن کابینه شد، لیست جهانگیری کمترین اقبال را به دست آورد تا جایی که وی در موقعیت‌های مختلف مخالفت خود را با کابینه و به‌خصوص تیم اقتصادی دولت ابراز کرد. البته قضیه به اینجا ختم نشد چرا که روحانی با گرفتن مدیریت تیم اقتصادی از جهانگیری حتی نفوذ و قدرت خود او را نیز کمتر کرد.

حالا پس از گذشت حدود یک سال از آغاز دولت دوازدهم و چالش‌های بزرگ پیش‌آمده برای روحانی و فاصله‌گیری تدریجی اصلاحات از دولت زمزمه‌هایی مبنی بر استعفا و جدایی دست راست روحانی از دولت به گوش می‌رسد. گر چه خبر استعفای شفاهی معاون اول با جوابیه‌ای از سمت دفتر ریاست جمهوری و همچنین نوبخت تکذیب شده، اما سکوت جهانگیری جای تأمل در این مسئله را باز می‌گذارد. از چند نقطه‌نظر می‌توان به این جریان نگاه کرد که هر کدام سناریوهای خود را دارد.

۱- این اقدام جهانگیری می‌تواند به‌عنوان نوعی اهرم فشار برای ایجاد تغییر در ترکیب وزرا و تیم اقتصادی دولت و تزریق عناصر اصلاح‌طلب به آن صورت گرفته باشد.

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد در ترکیب کنونی کابینه انتظارات اصلاحات برآورده نشد و انتقادات و اعتراضات جهانگیری هم جوابگو نبود. با توجه به شرایط به وجود آمده و فشارهای مختلف برای ایجاد تغییر در کابینه دولت، همین‌طور مقبولیت نسبی آقای جهانگیری بین مردم، این احتمال وجود دارد که اصلاحات فرصت را غنیمت شمرده و با این ترفند می‌خواهد نفوذ خود را در کابینه بیشتر کرده از برخی از عناصر خود را به کابینه و وزرا تزریق کند.

۲- از سوی دیگر، با توجه به رویه رسانه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در نقد دولت و سعی در ایجاد فاصله بین خود و دولت و اقدامات آن، می‌توان این اقدام جهانگیری را نیز در همین راستا در نظر گرفت. به نظر می‌رسد با توجه به وعده‌های محقق نشده دولت، شکست برجام، بحران‌های به وجود آمده و ناکارآمدی دولت در حل‌وفصل امور، اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند جهت بازیابی بدنه اجتماعی خود و باقی ماندن در بدنه قدرت به افکار عمومی بقبولانند که این دولت، دولت مطلوب اصلاحات نیست و در این راستا سعی می‌کنند مهره‌های شاخص خود را هم از بدنه دولت بیرون بکشند. گر چه اصلاحات از زیر مسئولیت هر چیزی فرار کند، هرگز نمی‌تواند حمایت تمام‌قد خود را از برجام انکار کند.

از طرفی، با توجه به حمایت تمام‌قد روحانی و نوبخت از جهانگیری و انتصاب وی به ریاست ستاد ویژه اقتصادی با اختیاراتی منحصربه‌فرد، به نظر می‌رسد دولت ترجیح می‌دهد تن به نفوذ اصلاحات بدهد تا اینکه بخواهد حمایت آن‌ها را از دست بدهد. چه آنکه خود نیز می‌داند در حال حاضر اوضاع دولت به قدری وخیم هست که تمایلی به جدا شدن بدنه اجتماعی اصلاحات از آن نداشته باشد، حتی اگر این به معنی نفوذ بیشتر اصلاحات در دولت و قدرت بیشتر آن‌ها باشد.

در مقابل سکوت معنادار جهانگیری در مقابل تمام این وقایع قابل‌تأمل است. چرا که اگر قرار بود تکذیبیه یا بیانیه‌ای در رد ادعای استعفای جهانگیری صادر شود، باید از دفتر معاون اول رئیس‌جمهور بیرون می‌آمد، نه از دفتر ریاست جمهوری. این خود نکته‌ای است که باورپذیری این تکذیبیه را کمرنگ‌تر می‌کند.

۳- اما رویکردی که ممکن است در تکامل روند اول اتخاذشده باشد می‌تواند دورخیز برای انتخابات مجلس یازدهم باشد. با توجه به فعالیت‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب در مورد انتخابات مجلس یازدهم و نگرانی آن‌ها از ورود نامزدهای جریان انقلاب به انتخابات و همین‌طور عدم توفیق دولت در برآورده کردن انتظارات مردم، این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان تصمیم گرفته برای باقی ماندن در بدنه حکومت، طرح و نقشه‌ای برای اولین انتخابات پیش رو بکشند و با دور کردن جهانگیری از دولت و پاک کردن دامن خود از ناکارآمدی‌های دولت، شرایط را برای ورود جهانگیری به انتخابات مجلس و عرض‌اندام در مقابل نامزدهای جریان اصولگرا و انقلابی آماده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 5
  • إصلاحات تنها راه نجات IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    20 60
    جهانگيري إديسون زمان و نيكولا تسلا عصر ماست .
    • کوروش FR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      58 4
      قبلا در شرکت مس کرمان اختراعات خوبی داشته... برادرش هم در بانک های تهران اختراعات خوبی داشته. کلا مخترع هستند.
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      23 2
      واقعا سرنوشت کشور واسه همین گل و بلبله
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      22 1
      بازی های سیاسی برای قدرت بیشتر و نه خدمت
    • حامد IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      18 1
      نمی دونم چرا دوستان منفی داده اند. این پیام هزار مثبت دارد. و بلکه باید گفت جهانگیری ابوعلی سینا و خارزمی و انشتین زمان است. ایشان دست پرفسور بالتاز را نیز از پشت بسته
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      36 1
      این آقایان تدبیر و امید که در مجلس و دولت مملکت را به گ....داده اند با چه رویی برای حضور در مجلس سال آینده میخواهد برنامه ریزی کنند
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      7 8
      قبل از اظهار فضل قرصهای اعصابت رو بخور
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      5 7
      جمع کن بیسواد حالت خوب نیست.
  • AU ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    34 2
    کاشکی ما یادمون بمونه موقع انتخابات که این طیف که از اول انقلاب تا امروز در سمت های مختلف جابجا می شوند و دغدغه ای جز باند بازی و حزب بازی ندارند باید از طرف مردم طرد بشن
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      25 1
      با گفتمان « بزن و برقص» رای میارن..
  • FR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    10 0
    کرمانی است
  • FR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    14 1
    شاید به خاطر ر میلیاردی برادرش مجبور شده .....
  • سکوت FR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    26 0
    هم خودش سکوت کرده.. هم داداش مهدی سکوت کرده .. هم قوه قضائیه توضیح نمیده که زمان محاکمه مهدی جهانگیری و نقش جها نگیری در اختلاس ۹ هزار میلیاردی چی بوده... همه سکوت کرده اند.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      5 0
      اکثرا فایده سکوت هزاران برابر شکستن انست. پس منفعت درسکوتس.. تاحلا حق حرف زدن شنیدی. اما حق.............
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    34 2
    جناب روحانی واقعا طرد شده ملت هستی و دیدی چطور واعظی زیر پایت را خالی کرد. لطفا مزاحم روان مردم نشو و دست از سر ملت بردار و با حرافی در رسانه مردم را اذیت نکن
  • بیکار IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    27 0
    جهانگیری درانتخابات درحد یک عامل انتحاری برای خوشرقصی به روحانی بی ادبی وبداخلاقی کرد وبرای همون کارش معاون اول شد ومشکل کشور ودولت حاضراینه که اکثروزرا ومدیران به قبل کارانتخاباتیشون مدیر میشن وجوابگوهم نیستن مثلا دیشب دربعدازخبر22/30 رییس توانیر درجواب ارایه اسناد تخلف توسط نماینده مجلس میگوید من اینکاررونمیپسندم واین یعنی قلدری
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    13 0
    حتما می خواد بشه رییس جمهور آینده کشور مون،چون نزدیکی های انتخابات هست که می خواد استعفا بده،یک بازی هست،!!!
  • عرفان IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    2 25
    با سلاام، قضاوت در مورد دیگران بدون داشتن اطلاعات درست و قابل اعتنا و همچنین عدم درک شرایط اظطراری کشور اتفاق خوبی نیست.امثال دکتر جهانگیری موجبات غرور و افتخار این مرزو بوم هستند.افراد پاک دست بزرگترین منابع با ارزش یک ملت است.
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      7 1
      حالمو بهم زدی با این نظر بوگندوت . واقعا آدم چندشش میشه ساده لوحی و ابلهی یه عده رو میبینه .
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      4 2
      این الان طعنه بود یا توهم زدی یا چی؟
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    18 2
    ههه اینا به احمدی نژاد کنایه میزدن که وعده های پوپولیستی میده
  • مرتضیsk IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    15 0
    بهترین راه برای فرار از پاسخگویی به عملکردش همین استعفایش هست ، ایشان یکی از مهره های مهمه بازی انداختن تقصیرات به دولت قبل هستن
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    8 2
    رگ حیات روحانی به جهانگیری بسته است...
  • FR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    14 1
    حتما دادگاه مهدی ( داداش اسحاق) نزدیک است و اسحاق میخواهد کنار برود تا حساسیت مردم کاهش یابد
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    5 0
    سرنوشت کشور با همین جهانگیری الان همین طوریه چرت و پرت ننویس مشرق، کسی که میگه دختر بیکار و مظلوم وزیر حالا دویس میلیون جنس وارد کرده....
  • تحريم IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    10 0
    آقاي اسحاق خان يادته تو مناظرات انتخاباتي با مردم كشور صحبت آخر رو ايراد فرموديد مردم ايران آيا ميخواهيد به عقب برگرد و.... آيا ميخواد در ارز و اقتصاد و تحريم به چند سال پيش برگرديد . حالا تحويل بگير ارز ٣٢٠٠ شده ٨٢٠٠ بيكاري بيداد ميكنه اقتصاد و وادرات و صادرات غير نفتي كاملاً تعطيل حتي سايتهاي ثبت سفارش هم بسته بي ثباتي مطلق در تجارت و توليد و صنعت خدا جاي حق نشسته اون دنيا با جواب گو باشيد كه با ترساندن مردم از جنگ و گراني و تحريم و تبليغات سوء و بزن و برقص براي خود راي جمع كرديد . اوف برشما
  • م IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    6 0
    حتما" بخاطر برادرش است ؟نمی تواند جواب قانع کننده به مردم بدهد
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    3 1
    چرا اصول گرایان ساکتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس