مطهری نیا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دیدار مشاور رهبر انقلاب با رئیس‌جمهور روسیه امری کاملاً پذیرفته شده است، گفت: نمی‌توان جهت‌گیری‌های غربی را معیار قضاوت در این خصوص دانست.

به گزارش مشرق، مهدی مطهری‌نیا کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اهمیت سفر اخیر علی‌اکبر ولایتی به روسیه و تسلیم پیام رهبر انقلاب و رئیس جمهور به پوتین، اظهار داشت: ما از فرصت بوجود آمده در دوران اوباما استفاده نکردیم و با تهدید حاصل از وجود ترامپ، به سمت شرق رفتیم. شرق یک مجموعه همگن نیست اما وقتی منافع و امنیت ملی اقتضا بکند و مستنداً بتوان این اقتضا را از منظر یقینی ثابت کرد، بدون تردید ارتباط با هرکشوری در چارچوب منافع و امنیت ملی لازم است که انجام پذیرد.

بیشتر بخوانید:

دستاوردهای سفر ولایتی به روسیه

وی افزود: هرگونه ارتباط مبتنی بر خردورزی سیاسی در راستای منافع ملی یک کشور مثبت است. همچنین  ارتباط با معنای ایجاد تعامل مثبت در جهت منافع و اهداف ملی باید با تمام کشورهای پذیرفته شده از طرف جمهوری اسلامی‌ وجود داشته باشد.

مطهری‌نیا درباره "نگاه به شرق" خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیرنده نهایی در حوزه سیاست‌خارجی رهبری نظام است و پارادایم و دکترین و سیاست کلان ناظر بر سیاست‌های خارجی در چارچوب فرامین رهبری در بستر قانون اساسی شکل می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره ادعای برخی که "نگاه به شرق" را مغایر شعار "نه شرقی نه غربی" می‌دانند، تصریح کرد: آنچه در پارادایم نظام جمهوری اسلامی برگرفته از انقلاب اسلامی است، شعار "نه شرقی و نه غربی" است یعنی وابستگی به شرق همان اندازه می‌تواند خطرناک باشد که وابستگی به غرب مخاطره‌آمیز است. بعد از انقلاب اسلامی ما شاهد "نه شرقی نه غربی" در حوزه سیاست خارجه بودیم.

وی افزود: در دنیای آشوبناک کنونی منافع دائم وجود ندارد. در حوزه سیاست خارجه و در سایر حوزه‌ها باید آنقدر پرشتاب و خلاقانه عمل کرد که هیچگاه یک امر ثابتی را نپذیرفت و نه می‌توان نگاه به شرق را نفی کرد و نه اینکه بطور مطلق پذیرفت بلکه آنچه باید اصل باشد، نگاه به منافع ملی و اهداف ایران است و هرآنچه اهداف و منافع ملی اقتضا کند باید به آن عمل کرد. 

مطهری‌نیا درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه روابط ایران و روسیه استعماری است، اظهار داشت: حقیقت یک چیز است و برداشتی که از رفتارها و کنش‌های سیاسی می‌شود چیز دیگری است. اکنون که جامعه جهانی در مواجهه با ترامپ است،ارتباط با روسیه با وجود رقابتی که بین تهران و مسکو بر سر انرژی وجود دارد، ممکن است موجب برداشت‌های منفی شود اما اینکه مشاور رهبر انقلاب قبل از دیدار ترامپ با پوتین به دیدار رئیس‌جمهور روسیه می‌رود امری کاملا پذیرفته شده است چراکه کشورها در حوزه دیپلماسی باید از ابزار دیپلماسی برای کاهش هزینه‌ها استفاده کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اقدامات روسیه در ماجرای افغانستان و بوسنی و هرزه گوین در ذهن افکار عمومی باقی مانده و با وجود اینترنت و شبکه‌های اینترنتی حافظه تاریخی مردم کوتاه مدت نیست اما نمی‌توان جهت‌گیری‌های غربی را معیار قضاوت دانست و  به هرحال جهت‌گیری آنها معطوف به منافع کشورهایی است که آنها را تامین می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس