اولین تصاویر از دیدار ولایتی و پوتین

مشاور عالی رهبر انقلاب و فرستاده ویژه رئیس جمهور، اهداف سفرش به مسکو را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، علی‌اکبر ولایتی مشاور عالی رهبر انقلاب و فرستاده ویژه رئیس جمهور، اهداف سفرش به مسکو و دیدار و گفتگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را تشریح کرد.

ولایتی در گفتگو با خبر 14 شبکه یک صداوسیما به تشریح جزئیات دیدارش با رئیس جمهور روسیه پرداخت و در این رابطه گفت: در این ملاقات پیام مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری تسلیم پوتین شد. این ملاقات حدود 2 ساعت طول کشید که بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود و درباره همه موضوعات مورد علاقه دو کشور صحبت شد. درباره روابط دوجانبه، آقای پوتین از پیشرفت روابط ابراز رضایت کرد.

به گفته پوتین میزان تبادلات تجاری بین دو کشور 36 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

پیام ویژه رهبر انقلاب به دست پوتین رسید

مشاور عالی رهبر انقلاب در ادامه افزود: طی ماه‌های اخیر، آقای روحانی دیدارهای متعددی با پوتین داشت و پوتین از عملیاتی شدن این قرارها ابراز رضایت کرد. آقای روحانی نیز از این موضوع مطلع هستند و قدردانی می‌کنند.

وی همچنین گفت: مقام معظم رهبری به رابطه ایران و روسیه به عنوان رابطه‌ای راهبردی از دیرباز نگاه می‌کنند و سیاست ایران تحت اشراف رهبری دنبال می‌شود. آقای پوتین هم این اعتقاد را دارد. خود آقای پوتین طبق آماری که داشتند گفتند که در چهارماهه اول سال 2018، میزان تبادلات تجاری بین دو کشور 36 درصد افزایش داشته است.

پوتین تاکید کرد روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه می‌تواند به 50 میلیارد دلار برسد

فرستاده ویژه رئیس جمهور درباره دیدارش با پوتین افزود: و در رابطه با مسائل نفتی و هسته‌ای صلح آمیز و همکاری هسته‌ای و ارتباطات و راه‌آهن و خط ارتباطی شمال به جنوب مطالبی داشتند و صحبت‌هایی کردند. در رابطه با نفت یکی از شرکت‌های مهم نفت روسیه با وزارت نفت قراردادی به مبلغ 4 میلیارد دلار را منعقد کرده یا در حال انعقاد است. دو شرکت دیگر روسی "روس‌نفت" و "گازپروم‌نفت" مذاکرات دیگری را شروع کرده و قراردادهای آن‌ها می‌تواند تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد.

ولایتی همچنین گفت: آقای پوتین در این دیدار تأکید کردند روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه می‌تواند به سقف 50 میلیارد دلار برسد. و روسیه آمادگی سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز ایران را دارد و می‌تواند جایگزین شرکت‌هایی باشد که ایران را ترک کردند.

تاکید پوتین بر کریدور شمال به جنوب

وی در ادامه گفت: در حوزه هسته‌ای نیز با روس‌ها یک رآکتور هزار مگاوتی را تأسیس کرده‌ایم و دو رآکتور دیگر در حال ساخت است که پوتین از جزئیات آن‌ها اطلاع داشت. طبق هماهنگی‌هایی که پیشتر با آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شده بود، در این دیدار برای تأسیس رآکتورهای 100 و 35 مگاواتی برای مناطق جنوب و سواحل جنوبی کشور به منظور تولید نیرو و آب شیرین صحبت شد. این نیروگاه در عین تولید نیرو، از بخار آبی که حاصل می‌شود می‌توان برای آب‌شیرین استفاده کرد. و در آینده نه چندان دور، با انتقال فناوری که امید داریم انجام شود، سازمان انرژی اتمی بتواند رآکتورهای جدیدی در سرتاسر سواحل جنوب ایجاد کند.

مشاور عالی رهبر انقلاب در گفت: طی 10 روز گذشته در خصوص راه‌آهن اینچه‌برون به گرسمار، برای برقی‌کردن آن در شهر ساری مقدماتش انجام شد. آقای پوتین بر کریدور شمال به جنوب تأکید کرد، مسیری که برای انتقال کالا از جنوب شرق آسیا به اروپا می‌تواند در هزینه 40 درصد و در زمان 40 درصد صرفه‌جویی انجام شود.

اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه در تهران برگزار می‌شود

علی اکبر ولایتی در  ادامه درخصوص مواضع رئیس جمهور روسیه درباره همکاری‌های منطقه‌ای مسکو و تهران گفت: در خصوص مسائل منطقه‌ای، پوتین بر ادامه همکاری دو کشور در منطقه برای حمایت از دولت‌های قانونی، دولت قانونی سوریه و عراق تأکید کرد و گفتند که این همکاری‌ها هم در حوزه دفاعی و هم در حوزه سیاسی ادامه یابد. مذاکرات آستانه که بین روسیه، ایران و ترکیه است، هم ایران و روسیه برای ادامه آن توافق دارند. درباره اجلاس آستانه و سران 5 کشور حاشیه دریای خزر صحبت شد و به زودی اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه را در تهران داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص مسائل بین‌المللی نیز پوتین گفت که تحریم‌های آمریکا را قبول ندارد و تحریمی که مصوبه شورای امنیت ندارد را قبول ندارد و در خصوص برجام حق را به ایران می‌دهند و قرار بر این شد که گفتگوها بین دو طرف در رده‌های مختلف ادامه یابد.

ولایتی در پایان گفت: درباره کمیسیون مشترک، با آقای نواک دیدار داریم، آنچه که به اقتصاد مربوط است و در دیدار با آقای پوتین به آن ورود کردیم، با ایشان (نواک) به تفصیل صحبت می‌کنیم و هرجا مشکل باشد را برای حل سریع آن به سران دو کشور منتقل می‌کنیم. در ادامه نیز قرار است در "مجمع والدای" که یک مجمع بزرگ و مهم است صحبت می‌کنیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 7
  • دانشجوی تاریخ IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    28 70
    برای مقابله با بازی مشترک امریکا و اروپا باید نگاه ها از سمت غرب به شرق گرایش یابد. ناتو در حال انتقال نیروها و تجهیزات نظامی خویش به سمت مرزهای روسیه است. روسیه این را درک کرده است و فعلا دشمن اول روسیه غرب است. غربی که اتحاد شوروی را نابود کرد و علی رغم قول شفاهی به عدم ورود به کشورهای مستقل از شوروی، اکنون وارد اوکراین و گرجستان شده است. روسیه محاصره توسط غرب را درک کرده است. و قطعا اگر قرار به انتخاب شریک راهبردی باشد آن را از میان مستقلین یا مخالفان یا دشمنان غرب انتخاب می کند که ایران یک گزینه راهبردی در این زمینه است. از طرفی اگر تاریخ ایران را بخوانید متوجه می شوید که هر وقت ایران قوی و قدرتمند بوده است و در برابر دشمن روسیه ایستاده است، روسیه در نقش متحد آن وارد شده است (دوره افشاریه) و هر وقت که ایران ضعیف بوده است (دوره قاجاریه) روسیه هم همانند سایرین می خواسته است از کیک ایران بهره ببرد. دولت های غربی هم تاکنون در کنار ما وارد هیچ جنگی نشده اند و اگر هم بازپس گیری جنوب ایران و تنگه هرمز را اگر کسی در نظر داشته باشد باید به اون گفت که ناوگان سلطنتی بریتانیا هیچ وقت علیه پرتغالی ها وارد نبرد نگردید بلکه این ناوگان کمپانی هند شرقی انگلند بود که علیه قلعه های تجاری پرتغالی وارد جنگ گردید.
    • مهندس علی IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
      1 3
      وضع ایران در زمان دولت روحانی خیلی خراب شده و روسیه اصلا دوست نداره دوباره مثل قبل انقلاب با امریکا در ایران همسایه بشه و عملا محاصره روسیه نتوسط ناتو و امریکا با اشغال ایران کامل بشه روسیه فعلا همراه ایران خواهد بود البته فعلآ چون حسابی ایران از نظر نظامی -اقتصادی در زمان حسن روحانی افول کرده
  • US ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    11 47
    هیچ کاری برای اغاز جنگ بزرگ با امریکا نکردیم
  • NL ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    0 1
    اینا همش حرف این دولت که اصلا پایه نیست فقط دنبال حواشی مردم هم از این دولت بدتر یه مدت بی برقی بکشن قدر امسال محمود متوجه میشن ادمی زاد تا گرفتار نشه قدر لحظات خوب نمیدونه
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    2 8
    سوخو 57 و 35 بخریم
  • aras IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    1 1
    اینجور که بوش میاد ایران هم از برجام خارج میشه (با توجه به عدم حمایت اروپا عملا هیچ کشوری در کنار ایران باقی نمونده به جز چین و روسیه که خارج از برجام هم با ایران رابطه دارن، پس موعد خروج ایران از برجام رسیده) ظاهرا نتانیاهو هم با وعده لغو تحریمهای غرب علیه روسیه به این کشور رفته اما از ظواهر امر اینطور به نظر میرسه روسیه با توجه به منافع ارتباط با ایران و دشمنی های غرب با روسیه در سایر پرونده ها ، حداقل برای بازه کوتاه مدت با ایران رابطه ش رو تقویت خواهد کرد منافع مشترکی مثل مبارزه با تروریستهای داعشی (و سایر گروه ها) در افغانستان که اخیرا به بیش از 10 هزار نفر رسیدن و به زودی مناطق گسترده ای از افغانستان به آتش خواهند کشید تحریم فروش کالاهای غذایی استراتژیک مثل گندم و ... تقویت قدرت روسیه در بازار نفت و گاز در پی فشار غرب به ایران و سپردن بازار نفت ایران به روسیه (تو اوپک سهمیه ها به سایر اعضا قرض داده میشه) و ... اگر ایران بتونه با روسیه چین هند و ترکیه بر اساس واحد پول بومی مبادلات ارزی انجام بده نه تنها یه اتحادیه قوی علیخ دلار شکل میگیره بلکه به شکل کوتاه مدت هم سوداگری دلار و یور که هر چند وقت یکبار مردم تو شوک میبره عملا از کار میوفته و یه بار روانی از دوش مردم و سرمایه گذاران برداشته میشه در عین حال وابستگی به دلار هم جاش رو به وابستگی چند قطبی (وابستگی به لیر یوآن روبل و روپیه) میده که شکنندگی اقتصادی کاهش میده به نظر میرسه سفرهای اخیر رئئیس جمهور به هند و ترکیه در کنار سفرهای آقای ولایتی به روسیه و چین حول همین همکاری ها خواهد بود خلاصه: حمایت از ایران در مقابل تحریمهای غرب مقابله با تحریمهای غرب به وسیله چماق شورای امنیت (لعمال وتو روسیه و چین به سود ایران) تقسیم بازار انرژی ما بین ایران روسیه و چین حضور سرمایه گذاران روسی و چینی جای کشورهای غربی که 5 سال ایران بازی دادن تقویت همکاری های مشترک علیه تهدیدات امنیتی و تررویسم به خصوص باز تولید داعش در افغانستان که عملا میتونه ایران روسیه و چین دچار مشکلات زیادی کنه
  • دکتر IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    2 0
    دوستان دقت کنید روسیه اصولا به کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا به چشم کارت بازی برابر غرب و بخشی از زمین بازی نگاه می کنه اوکراین عراق لیبی یوگوسلاوی اکثر کشورهای اروپای شرقی کوبا زمانی خلع سلاح شدن و برجام های هسته ای و موشکی رو قبول کردن که روسیه و امریکا با هم قبلش توافق کردن عراق بعد از برجام موشکی و هسته ای ده سال با نفت در برابر غذا مثل الآن برجام ایران صرفا برای بقا تا جایی که تونست به روسیه باج داد ولی بحران اقتصادی-اجتماعی در این کشور به حدی بالا رفت که دیگه حتی روسیه متحد سابق صدام حسین هم نتوانست در زمان حمله ایساف و ناتو به رهبری امریکا کاری برای عراق بکنه نزدیکی به چین یا هند از نظر اقتصادی بسیار مهمتر از روسیه هست بخصوص چین اگر لازم باشه حتی بهتر هست چدن پایگاه موشکی و حتی اتمی و دریایی به چین در جزایر سه گانه داده بشه در ازای خرید نفت ایران کاری که خود امریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می کنه....اصولا روسیه اصلا مایل نیست ایران یک کشور هسته ای باشه چون در بلند مدت برنامه رسیدن به آبهای گرم جنوب رو داره ور در زمان احمدی نژاد دیدیم مدودف چطور با دادن رای های مثبت در شورای امنیت به قطعنامه های ضد ایرانی در ازای چند ده میلیارد دلار باج از کشورهای غربی-عربی زیر پای ایران رو خالی کردن چین تا دو دهه دیگه وارد رقابتی کاملا ملیلیتاریستی با امریکا میشه چون در اقتصاد به مراتب بهتر از روسیه عمل کرده و باید تلاش کرد به چین باج داد تا امثال روسیه
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    7 22
    پوتین مرد سیاستمداریه... میدونه برای کی ارزش قائل بشه وقتی ظریف نمیره معلومه که حنای ظریف دیگه رنگ نداره
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
    4 11
    ولایتی منهای هاشمی، ولایتی ناب و انقلابی هست که داریم مشاهده میکنیم...
  • حسن IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
    17 6
    خاک تو سرتان مشرق
  • DE ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
    4 1
    چگونه پیام رسانی می شود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس