روز نخست نشست «ناتو»

نخستین روز بیست و نهمین نشست سران کشورهای عضو ائتلاف ناتو روز چهارشنبه با حمله رئیس‌جمهور آمریکا به این ائتلاف آغاز شد.

به گزارش مشرق، بیست و نهمین نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (چهارشنبه) در بروکسل، پایتخت بلژیک آغاز شد.

شروع نشست دو روزه ناتو ۲۰۱۸، به صورت غیررسمی با اظهارات آتشین «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا در صبحانه کاری با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل نروژی این سازمان بود. 

ترامپ در این نشست با ابراز ناراحتی از شراکت آلمان و روسیه در قراردادهای بزرگ نفت و گاز و بالاخص خط لوله «نوردستریم» گفت: «نباید اجازه چنین کاری داده می‌شد اما آلمان کاملا تحت کنترل روسیه قرار دارد چرا که آنها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد انرژی خود را از روسیه و خط لوله جدید وارد می‌کند».

ترامپ همچنین گفت: « آلمان فقط کمی بیشتر از یک درصد (از تولید ناخالص داخلی را برای هزینه‌های نظامی ناتو) می‌پردازد اما رقم واقعی هزینه‌های آمریکا بیش از۴ درصد از یک تولید ناخالص داخلی یک اقتصاد بسیار بزرگتر است. فکر می‌کنم این هم موضوع نامناسبی است».

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این در نامه‌های جداگانه به سران برخی از کشورهای عضو ناتو به آنها درباره بی‌توجهی به تعهداتشان برای صرف حداقل دو درصد از تولید ناخالص ملی‌ کشورهایشان برای مصارف نظامی هشدار داد.

«آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به اظهارات ترامپ که برلین را «اسیر» مسکو توصیف کرده بود، گفت آلمان کشوری مستقل است و مستقلانه درباره موضوعات مختلف تصمیم‌گیری می‌کند.

مرکل گفت: «من زمانی را که شرق آلمان در کنترل شوروی بود، به یاد می آورم. خوب است که آلمان امروز مستقل است و تصمیماتش را مستقلانه اتخاذ می‌کند».

اظهارات تند ترامپ علیه آلمان همچنین با واکنش وزیر دفاع و وزیر خارجه آلمان روبرو شد و آنها بر استقلال کشورشان و در عین حال گفت وگو با روسیه تاکید کردند.

ساعاتی بعد ترامپ در دیدار «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان به نوعی از مواضع  تند خود عقب نشینی کرد و گفت: «دیداری عالی داریم. در حال صحبت کردن درباره هزینه‌های نظامی و تجارت هستیم. با صدراعظم (آلمان) رابطه بسیار، بسیار خوبی داریم. رابطه بسیار گسترده‌ای با آلمان داریم».

دبیر کل ناتو نیز پس از دیدار پرتنش با ترامپ و در سخنرانی خود، بار دیگر بر لزوم حفظ اتحاد میان اعضای این ائتلاف تأکید کرد و گفت هم آمریکا و هم اروپا از تقویت ناتو سود می‌برند.

در پایان نشست سران ناتو در روز نخست، استولتنبرگ در بیانیه‌ای که از طرف سران این ائتلاف قرائت کرد ادعاها علیه ایران را تکرار و تهران را به بی‌ثبات کردن منطقه غرب آسیا متهم کرده است.

این بیانیه همچنین از آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» و تشدید فعالیت‌های موشکی ایران خوانده شده ابراز نگرانی کرده است. 

ناتو همچنین در واکنش به انتقادات رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر سهل‌انگاری کشورهای عضو ناتو در افزایش سهم بودجه دفاعی‌شان بر «تعهد راسخ» خود برای افزایش سهم خود از بودجه این ائتلاف تأکید کردند.

بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ خواستار افزایش هزینه دفاعی کشورهای عضو ناتو به میزان ۴% تولید ناخالص داخلی شده است.

اما رئیس جمهور آمریکا پس از پایان روز اول نشست در توئیتی نوشت: اروپا باید فوراً ۲ درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به ناتو اختصاص دهد.

عکس یادگاری سران ناتو نیز بی‌حاشیه نبود. وبگاه روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» نوشت: تصویری که ماحصل نشست ناتو بود؛ سران جهان متحد شدند درحالیکه ترامپ به سمت دیگری می‌نگرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس