کد خبر 87339
تاریخ انتشار: ۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۰

كارشناسان حمل و نقل مديريت شهري برخلاف مسئولان دولتي اعتقاد دارند كه معضل ترافيك تهران قابل حل است. مشكلي كه به زعم معاون عمراني استاندار تهران تبديل به اژدهاي هفت سري شده است كه تهران را مي‌بلعد.

به گزارش مشرق به نقل از تهران امروز، چندي پيش محمدباقر قاليباف، شهردار تهران اعلام كرد كه معضل ترافيك تهران با يك برنامه‌ريزي چهارساله قابل حل است كما اينكه مديريت شهر تهران در دوره جديد خود با اقداماتي كه انجام داده است، توانسته زيرساخت‌هاي مورد نياز حل اين معضل را ايجاد كند.
 
اما اين بار سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعتقاد دارد كه براي حل مشكل ترافيك تهران مسئولان دولتي بهتر است با پرداخت مطالبات مترو 147 واگن مترو كه در گمرك خاك مي‌خورد را ترخيص كند. معاون شهردار تهران در اين مورد با اشاره به برگزاري آخرين جلسه شوراي‌عالي ترافيك و تاكيد بر روان‌سازي ترددها در اين جلسه مي‌گويد:
«در اين جلسه از مسئولان خواستيم، چنانچه خواهان بهبود وضعيت ترافيك در كوتاه مدت هستند به عنوان نخستين گام نسبت به تامين اعتبارات مورد نياز براي ترخيص 147 واگن مترو از گمرك اقدام كنند تا روزانه بيش از 500 هزار سفر به ظرفيت مترو افزوده شود.»
 
هرچند در جلسه شوراي عالي ترافيك به غير از حل معضل ترافيك و رفع مشكلات مترو تهران مسائل ديگري مانند آلودگي هوا نيز مطرح شده است اما در اين جلسه تاكيد بر اين بوده است كه دستور جلسه يعني روان‌سازي ترافيك دنبال شود و بررسي وضعيت آلودگي هوا نيز به بعد موكول شد.از قرار معلوم آخرين جلسه شوراي عالي ترافيك به رياست مصطفي نجار، وزير كشور برگزار شد.
 
تشكري هاشمي در خصوص روان‌سازي ترافيك كه موضوع محوري اين جلسه بود توضيح مي‌دهد: «روان‌سازي ترافيك به معناي گسترش راه‌ها براي تردد روان‌تر خودروهاي شخصي نيست بلكه بايد با گسترش حمل و نقل عمومي شرايطي را فراهم‌سازيم كه شهروندان خود ترجيح دهند با وسايل نقليه عمومي سفر كنند و كمتر شاهد تردد خودروهاي شخصي در سطح شهر باشيم.»معاون شهردار تهران تاكيد مي‌كند: «توسعه حمل و نقل عمومي و كاهش استفاده از خودروهاي شخصي، اجراي برنامه‌هاي متعدد براي كاهش سفرهاي غير‌ضروري، فرهنگ‌سازي و اجراي صحيح قوانين و مقررات و استفاده از تجهيزات هوشمند از جمله اقداماتي است كه مي‌تواند منجر به كاهش ترافيك و به‌دنبال آن آلودگي هوا و آلودگي صوتي در شهر شود.»

با وجود تاكيد مديريت شهري در خصوص برنامه‌هاي طولاني مدت و كارساز براي روان‌سازي و كاهش ترافيك پايتخت اما مسئولان دولتي همچنان به اجراي راهكارهاي كوتاه مدت براي بهبود وضعيت ترافيك تهران معتقد بودند به گونه‌اي كه دستور جلسه شوراي عالي ترافيك نيز همين مسئله بوده است. معاون شهردار تهران در اين باره مي‌گويد: «در آن جلسه تاكيد كرديم كه معضل ترافيك و آلودگي هوا با راهكارهاي مقطعي كه حكم مسكن را دارند، قابل حل نيست و بايد نسبت به توسعه حمل و نقل عمومي، ارتقاي كيفيت سوخت و كيفيت خودروها و... اقدام شود با اين وجود اعلام كرديم چنانچه مسئولان خواهان بهبود وضعيت ترافيك در كوتاه مدت هستند به عنوان نخستين گام نسبت به تامين اعتبارات مورد نياز براي ترخيص 147 واگن مترو از گمرك اقدام كنند تا روزانه بيش از 500 هزار سفر به ظرفيت مترو افزوده شود.»

هرچند مسئولان دولتي اعتقاد دارند كه تاكنون دولت كمك‌هاي زيادي براي ترخيص واگن‌هاي مترو به مديريت شهري كرده است و اين مسئولان از اين مسئله به عنوان چتر حمايتي دولت نسبت به مترو تهران ياد مي‌كنند اما مسئله اين است كه يكي از وظايف دولت در خصوص توسعه مترو تجهيز مترو است. مسئله‌اي كه در قانون اساسي و قانون حمايت از سامانه‌هاي ريلي شهري كلانشهر‌ها نيز به آن اشاره شده است.معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خصوص واگن‌هاي مترو كه در گمرك بندرعباس مانده و خاك مي‌خورد، مي‌گويد: «در حال حاضر 147 واگن مترو و به عبارتي 21‌قطار در گمرك متوقف مانده كه براي ترخيص اين واگن‌ها نيازمند تامين اعتبارات لازم هستيم. اين در حالي است كه هر قطار مي‌تواند 25 هزار جابه جايي در روز را محقق كند كه با ورود اين تعداد قطار به ناوگان، 525 هزار نفر به ظرفيت جابه جايي روزانه مترو افزوده مي‌شود.»

اجراي برنامه‌‌هاي تاثيرگذار به جاي برنامه‌هاي كوتاه مدت

معاون شهردار تهران اعتقاد دارد حتي اگر دولت به دنبال موضوعات كوتاه مدت هست نيز مي‌تواند با كمك مالي به مترو اين امكان را براي مديريت شهري ايجاد كند تا ظرفيت جابه جايي حمل و نقل عمومي را در مدت زماني كوتاه افزايش داد. تشكري هاشمي در اين باره مي‌گويد: «شهروندان تهراني استقبالي بسيار خوب و كم نظيري از مترو داشته‌اند و اكنون توسعه خطوط مترو و افزايش تعداد واگن‌ها از مطالبات اصلي شهروندان محسوب مي‌شود.»

روان‌سازي معضل ترافيك پايتخت به غير از تجهيز مترو به عنوان يكي از مهم‌ترين شبكه‌هاي حمل و نقل عمومي نياز به افزايش ناوگان اتوبوسراني نيز دارد. اما به رغم ادعاي مسئولان دولتي در خصوص واگذاري هزار و 730 دستگاه اتوبوس به شهرداري‌هاي كل كشور اما تاكنون اين اتفاق در شهر تهران نيفتاده است و به گونه‌اي راه اتوبوس‌هاي دولتي به روي شهر تهران همچنان بسته مانده است.
 
معاون شهردار تهران نيز در اين باره مي‌گويد: «حتي يك دستگاه از اين اتوبوس‌ها به تهران كه بيشترين حجم سفرها و جابه‌جايي‌ها را دارد و با معضل ترافيك و آلودگي هوا دست به گريبان است، داده نشد در حالي‌كه انتظار مي‌رفت حداقل يك سوم از اين اتوبوس‌ها با توجه به حجم سفرها در پايتخت به تهران داده شود يا حداقل دولت سهم 5/82 درصدي خود در تامين اتوبوس‌هاي جديد را به اتوبوس‌هاي دوكابيني كه توسط شهرداري خريداري شده پرداخت كند كه متاسفانه هيچ يك از اين اقدامات صورت نگرفت.»

ميني‌بوس‌ها در انتظار معرفي بانك عامل از سوي دولت

در كنار مترو و اتوبوس، وضعيت ناوگان ميني‌بوسراني نيز در پايتخت نابسامان است.اين در حالي است كه قرار بود برابر مصوبه هيات دولت در كنار وام‌هايي كه شهرداري تهران و سازمان حفاظت از محيط‌زيست دولت نيزبا معرفي بانك عامل مقدمات كار را فراهم كند كه همچنان اين كار در مرحله معرفي بانك عامل مسكوت مانده است.
 
سيدجعفر تشكري هاشمي با اشاره به اين وضعيت نامناسب مي‌گويد: «تمامي ميني بوس‌هاي شهر تهران فرسوده هستند و به دليل ايجاد آلايندگي بالا بايد هرچه سريع‌تر مورد نوسازي قرار گيرند، به همين دليل شهرداري تهران پذيرفته تا براي نوسازي ميني بوس‌هاي فرسوده 10 ميليون كمك بلاعوض داشته باشد و سازمان محيط‌زيست نيز پرداخت 10 ميليون كمك بلاعوض به اين مهم را متقبل شده است. از سوي ديگر مقرر بوده كه وامي كم بهره نيز براي نوسازي اين ناوگان از سوي دولت اختصاص يابد كه متاسفانه كارها در بانك عامل متوقف مانده است و چنانچه مشكلات پرداخت وام مرتفع شود قادر خواهيم بود كه هزار و 200 ميني بوس فرسوده را نوسازي كنيم.

پرداخت كامل يارانه بليت مترو

مسئله ديگري كه در جلسه شوراي عالي ترافيك توسط مهدي چمران،رئيس شوراي شهر تهران مطرح شد، پرداخت كامل يارانه بليت مترو و اتوبوس بود.سيدجعفرتشكري هاشمي در اين باره نيز توضيح مي‌دهد: «در اين جلسه رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خواستار پرداخت كامل يارانه بليت مترو و اتوبوسراني، اعتبارات عمراني مترو و تحقق امكان استفاده مترو از فاينانس‌ها، اعتبارات صندوق توسعه ملي و اوراق مشاركت شد.وزير كشور قول پيگيري پرداخت يارانه باقي مانده، اعتبارات عمراني مترو و كمك به حل مسئله بانك‌ها در پرداخت فاينانس و حل مشكل استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي براي توسعه خطوط مترو تهران را داد كه اميدواريم شاهد تحقق اين قول‌هاي همكاري باشيم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس