با وجود تاكيد مديريت شهري در خصوص برنامههاي طولاني مدت و كارساز براي روانسازي و كاهش ترافيك پايتخت اما مسئولان دولتي همچنان به اجراي راهكارهاي كوتاه مدت براي بهبود وضعيت ترافيك تهران معتقد بودند به گونهاي كه دستور جلسه شوراي عالي ترافيك نيز همين مسئله بوده است. معاون شهردار تهران در اين باره ميگويد: «در آن جلسه تاكيد كرديم كه معضل ترافيك و آلودگي هوا با راهكارهاي مقطعي كه حكم مسكن را دارند، قابل حل نيست و بايد نسبت به توسعه حمل و نقل عمومي، ارتقاي كيفيت سوخت و كيفيت خودروها و... اقدام شود با اين وجود اعلام كرديم چنانچه مسئولان خواهان بهبود وضعيت ترافيك در كوتاه مدت هستند به عنوان نخستين گام نسبت به تامين اعتبارات مورد نياز براي ترخيص 147 واگن مترو از گمرك اقدام كنند تا روزانه بيش از 500 هزار سفر به ظرفيت مترو افزوده شود.»
هرچند مسئولان دولتي اعتقاد دارند كه تاكنون دولت كمكهاي زيادي براي ترخيص واگنهاي مترو به مديريت شهري كرده است و اين مسئولان از اين مسئله به عنوان چتر حمايتي دولت نسبت به مترو تهران ياد ميكنند اما مسئله اين است كه يكي از وظايف دولت در خصوص توسعه مترو تجهيز مترو است. مسئلهاي كه در قانون اساسي و قانون حمايت از سامانههاي ريلي شهري كلانشهرها نيز به آن اشاره شده است.معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در خصوص واگنهاي مترو كه در گمرك بندرعباس مانده و خاك ميخورد، ميگويد: «در حال حاضر 147 واگن مترو و به عبارتي 21قطار در گمرك متوقف مانده كه براي ترخيص اين واگنها نيازمند تامين اعتبارات لازم هستيم. اين در حالي است كه هر قطار ميتواند 25 هزار جابه جايي در روز را محقق كند كه با ورود اين تعداد قطار به ناوگان، 525 هزار نفر به ظرفيت جابه جايي روزانه مترو افزوده ميشود.»
اجراي برنامههاي تاثيرگذار به جاي برنامههاي كوتاه مدت
معاون شهردار تهران اعتقاد دارد حتي اگر دولت به دنبال موضوعات كوتاه مدت هست نيز ميتواند با كمك مالي به مترو اين امكان را براي مديريت شهري ايجاد كند تا ظرفيت جابه جايي حمل و نقل عمومي را در مدت زماني كوتاه افزايش داد. تشكري هاشمي در اين باره ميگويد: «شهروندان تهراني استقبالي بسيار خوب و كم نظيري از مترو داشتهاند و اكنون توسعه خطوط مترو و افزايش تعداد واگنها از مطالبات اصلي شهروندان محسوب ميشود.»
مينيبوسها در انتظار معرفي بانك عامل از سوي دولت
پرداخت كامل يارانه بليت مترو
مسئله ديگري كه در جلسه شوراي عالي ترافيك توسط مهدي چمران،رئيس شوراي شهر تهران مطرح شد، پرداخت كامل يارانه بليت مترو و اتوبوس بود.سيدجعفرتشكري هاشمي در اين باره نيز توضيح ميدهد: «در اين جلسه رئيس شوراي اسلامي شهر تهران خواستار پرداخت كامل يارانه بليت مترو و اتوبوسراني، اعتبارات عمراني مترو و تحقق امكان استفاده مترو از فاينانسها، اعتبارات صندوق توسعه ملي و اوراق مشاركت شد.وزير كشور قول پيگيري پرداخت يارانه باقي مانده، اعتبارات عمراني مترو و كمك به حل مسئله بانكها در پرداخت فاينانس و حل مشكل استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملي براي توسعه خطوط مترو تهران را داد كه اميدواريم شاهد تحقق اين قولهاي همكاري باشيم.»