کد خبر 873170
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
افزایش میزان آب در سد کرج

حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران از جمله سد لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی تنها ۴۵ درصد از مخازن این سدها دارای منابع آبی است.

به گزارش مشرق، روند نزولی بارش‌ها در سال گذشته در بسیاری از شهرهای کشور اُفت روان آب‌ها را به همراه داشت به طوریکه حجم ذخیره آب در ۱۷۷ سد بزرگ در ۶ حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس به ۲۵.۸۲ میلیارد مترمکعب رسید.

در این میان افزایش ۱۲ درصدی بارش‌ها در فصل بهار امسال هم نتوانست کاهش بارندگی در مدت اخیر را جبران کند به طوریکه در مقایسه با سال گذشته آب موجود در مخازن سدهای کشور با کاهش ۱۶ درصدی مواجه شد.

همچنین حجم ذخیره آب در ورودی و خروجی سدهای بزرگ نیز از کاهش نزولات جوی تاثیرپذیر بوده به طوری که ورودی به این سازه‌های آبی ۳۴ درصد و خروجی از آن‌ها نیز نسبت به سال گذشته با کاهش ۲۹ درصدی روبرو بوده است و درحال حاضر به طور میانگین ۵۲ درصد مخازن سدهای کشور دارای منابع آبی است.

بیشتر بخوانید:

آیا علت اصلی بحران آب مصرف خانگی است؟

لازم به ذکر است که از میان ۱۷۷ سد بزرگ در ۶ حوضه آبریز کشور بالغ بر ۷۲ سد از جمله سدهای زاینده رود، شهیدرجایی، ساوه و ملاصدرا کمتر از ۴۰ درصد ذخیره آبی دارند.

همچنین حجم ذخیره کنونی آب در سدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) به ۸۵۰ میلیون مترمکعب رسیده است و در شرایط فعلی تنها ۴۵ درصد از مخازن این سدها دارای منابع آبی است.

از طرفی کاهش ذخیره آب در سدهایی که دارای نیروگاه برقابی هستند باعث شد تا این مراکز با کاهش تولید انرژی روبرو شوند و نسبت به پیش بینی‌ها برق کمتری را وارد مدار کنند و در سال جاری مشکلاتی را برای تامین برق پایدار ایجاد کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برق تولیدی ۵۳ نیروگاه برق‌آبی کشور از ابتدای سال جاری تا هشتم تیرماه به دو هزار و ۷۴۶ گیگاوات ساعت برسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصد کاهش داشته است.

گفتنی است کاهش بی سابقه بارش‌ها در سال گذشته باعث شد تا حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته باشد و ورودی آب به سدهای پنجگانه استان با یک میلیارد و ۵۲ میلیون مترمکعب افت ۳۷ درصدی را تجربه کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
    7 0
    سد کرج که داره سرریز میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس