آژانس انرژی اتمی نمایه

بازدید مخفیانه بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت و نمونه برداری از آزمایشگاه‌های این دانشگاه، باعث شد تا بسیاری از دانشگاهیان به این اقدام واکنش نشان دهند.

به گزارش مشرق، بازدید پنهانی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت که به گفته برخی از اساتید این دانشگاه در یک روز تعطیل و به صورت مخفیانه صورت گرفته است، و نمونه‌برداری از آزمایشگاه‌های این دانشگاه صدای اعتراض بسیاری از دانشگاهیان را  در آورد.

بیشتر بخوانید

ماجرا براساس گفته یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت از این قرار است که بازرسان آژانس در خرداد ماه سال جاری در حالی که نقشه آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت را در اختیار داشتند به صورت محرمانه اقدام به بازدید و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند. 

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این بهانه که در مقاله یکی از دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت از واژه سانتریفیوژ استفاده شده اقدام به بازرسی و نمونه‌برداری از برخی از آزمایشگاه‌های دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت کردند. 

این اقدامات و بازدید مخفیانه هم باعث شد تا بسیاری از دانشگاهیان اعتراضات خود را به روش‌های مختلف بیان کنند.

* بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی از دانشگاه علم و صنعت آغاز تجاوز به حریم استاد و دانشجوست

در همین راستا علیرضا زاکانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با انتشار توئیتی اعلام کرد که « بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی از دانشگاه علم و صنعت، شکستن مرزهای استقلال کشور و ورودبه حیطه علم و فن آوری و آغاز تجاوز به حریم استاد و دانشجوست. باید مراقب خرابکاری و ترور دانشمندان کشور بود و از زمینه سازان این بازرسی غیرقانونی و قبول این ذلت و خواری در هر موقعیتی بازخواست کرد.»

* بازدید سرزده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت از کاپیتولاسیون ننگین تر نیست!

سفیدچین مدرس دانشگاه علوم پزشکی هم در توئیتی نوشت: « بازدید سرزده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت فصل جدیدی در دیپلماسی ذلت گشود! این است استقلال کشور و دانشگاه؟ چه خفتی از این بالاتر؟ از کاپیتولاسیون ننگین تر نیست!؟ دیپلماسی حقارت دولت نقطه ای را به دور از نظر جاسوسان بین المللی باقی نگذاشته است!»

* دیپلماسی ذلت تا کجا باید تحقیرها و تسلیم های ذلیلانه را به ملت تحمیل کند؟

سیدمحمود نبویان استاد حوزه و دانشگاه هم در این رابطه گفت: « ماموران آژانس بین المللی که طبق گفته روحانی در کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای صفحه 211، بسیاری از آنها جاسوس هستند از دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت نیز بازدید کردند. این دیپلماسی ذلت تا کجا باید تحقیرها و تسلیم های ذلیلانه را به ملت غیور ایران تحمیل کند؟!»

* هیچ کشوری تا بحال چنین اجازه‌ای نداده!

محمدمهدی میرزایی پور مسئول سیاسی بسیج دانشگاه امیرکبیر هم در این رابطه گفت: «گویا بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت و از دفتر اساتید بدون اطلاع آنها بازرسی کرده‌اند. بعد آیا اونوقت باید به اون به اصطلاح دستاوردهای منطقه‌ای افتخار کنیم وقتی دشمن توی اتاق‌خواب‌های ما رو هم دسترسی داره؟ هیچ کشوری چنین اجازه‌ای نداده تابحال. خاک بر سری که شاخ و دم نداره.»

* بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت و ابعاد وادادگی پنهانی برجام

علی خضریان دبیرکل اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه علام صنعت هم در این رابطه نوشت: « در روز تعطیل و به صورت پنهانی بازرسان آژانس انرژی اتمی را آورده‌اند داخل دانشگاه علم و صنعت تا از دانشکده برق نمونه‌برداری کنند. اینطور که معلوم است برجام ابعاد وادادگی پنهانی هم دارد که دولت علاقه‌ای به شفافیت آن برای مردم ندارد.»

* علت بازدید بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه علم‌وصنعت باید اعلام شود

محمدمهدی عمادی‌مقدم دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت هم در این رابطه گفت: باید بگویند که گروه مذکور تحت چه معاهده‌ای حق درخواست بازدید سرزده از مراکز دانشگاهی را دارند؟ دانشگاه‌های هر کشور محل تحقیقات گوناگون علمی، سیاسی، نظامی و ... هستند و هیچ اشکالی هم ندارد که این تحقیقات سری و محرمانه باشند. هرگاه امریکایی‌ها ، پروژه های امنیتی و نظامی در دانشگاه ها و آزمایشگاه های زیر زمینی خود را صراحتا اعلام کردند می‌توانند رسما از جمهوری اسلامی ایران درخواست کنند که دانشگاه های خود را به روی آنها باز کند و صد البته جمهوری اسلامی هم در مسئله استقلال مرتکب اشتباه قذافی و صدام نخواهد شد. همه نهادها و مسئولان مربوطه باید بدانند که هرگونه کوتاهی در راستای شفاف سازی و پیگیری مسئله فوق ، توهین به استقلال یک ملت است.

* بازدید سرزده بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت فصل جدیدی در دیپلماسی ذلت گشود

بسیج دانشجویی 8 دانشگاه بزرگ تهران در نامه ای خطاب به وزیر علوم از بازرسی آژانس بین المللی از دانشگاه علم و صنعت بدون اطلاع دانشگاهیان انتقاد کردند.

در قسمتی از نامه این تشکل‌های دانشجویی آمده است: «  از آخرین باری که اجانب قصد تعرض به استقلال فضای دانشگاهی کشور را داشتند 65 سال می‌گذرد که آن روز نیز دانشجویان ننگ حضور بیگانه را با خون خود از کف دانشگاه شستند و حاشا که امروز چنین رخدادهای شومی مجددا در فضای آموزش عالی کشور تکرار شود. مع الاسف اقدام روز گذشته به دلیل هراس از واکنش دانشگاهیان به دور از چشم همگان انجام گرفت.

چراکه در غیر این صورت دانشجویان و اساتید این دانشگاه اجازه‌ی چنین هتک حرمتی را به ماموران یادشده و عوامل داخلی آنان نمی‌دادند، لذا در صورت تکرار چنین اتفاقی در این دانشگاه و سایر فضاهای دانشگاهی و تحقیقاتی کشور، دانشجویان در برخورد انقلابی با عوامل جاسوس کوچکترین مصلحتی را مد نظر قرار نخواهند داد.»

بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران هم با صدور بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام کرد.

در قسمتی از این بیانیه آمده است: « مگر در ننگنامه برجام، علاوه بر پذیرش تحقیرهای فراوان ملت انقلابی ایران و دستاوردهای آن، اجازه تفتیش مراکز علمی و دانشگاهی هم به اجانب از جمله آژانس اتمی داده شده‌است که ما دانشگاهیان از آن بی‌خبر بوده‌ایم. سابقه بازرسی‌های آژانس و اتفاقات تلخ بعدی نشان می‌دهد که غالباً امنیت فکری، جانی و عرضی اساتید و دانشجویان در معرض خطر قرار گرفته است.

بسیج اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران، در این بیانیه ضمن محکوم کردن این اقدام، از همه فرهیختگان تمامی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خواست ضمن حفظ هوشیاری خود اجازه اقدامات مشابه را در مراکز خود به اجانب ندهند. همچنین از وزیر محترم علوم تقاضا کرد ضمن برخورد قاطع با عوامل هماهنگی و ورود مفتشان، از تکرار آن قاطعاً جلوگیری به عمل آورند. از رئیس جمهور هم درخواست کرد تا دست از لاشه متعفن برجام بردارد و به جای چشم دوختن به آمریکا و کشورهای اروپایی، به خداوند متعال توکل کنند.

* باز شدن پای ماموران انرژی اتمی به مراکز علمی امنیت دانشمندان را به مخاطره می‌اندازد

حجت‌الاسلام ابراهیمی‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علم و صنعت در این رابطه گفت: اینکه پای ماموران سازمان انرژی اتمی به مراکز علمی ما باز شود مخالف امنیت ملی ماست و می‌تواند امنیت علمی  و امنیت دانشمندان ما را به مخاطره بیاندازد.

وی در قسمت دیگری از این گفت وگو افزود:  نیروهای انقلابی و نیروهایی که عزت و عظمت مملکت را می‌خواهند به هیچ وجه اجازه تکرار چنین اتفاقی را نخواهند داد و اگر در این مورد هم اطلاع داشتند قطعا از ورود ماموران آژانس ممانعت می‌کردند.

ابراهیمی  نژاد همچنین گفت: باید با این موضوع برخورد شود و نباید اجازه داد تا پای ماموران آژانس به مراکز علمی باز شود، اینکه ماموران آژانس به این شکل مخفیانه و در یک روز تعطیل دست به چنین اقدامی بزنند، مسئله‌ای است که باید شفاف شود و ما نیز به اندازه خود این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. 

* سکوت دانشگاه علم و صنعت درباره چرایی و چگونگی ماجرا

براساس این گزارش، همانگونه که دانشگاهیان در مواضع خود اعلام کرده‌اند بازرسی‌های مخفیانه آژانس اتمی از مراکز علمی می‌تواند تکرار یک فاجعه تلخ را رقم بزند، ماجرایی که مشابه آن در گذشته رخ داد و به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان انجامید.

دانشگاهیان و تشکل‌های مختلف دانشجویی معتقدند اگر جلوی این روند گرفته نشود می‌تواند خطرات بسیاری را برای ما به همراه داشته باشد، خطراتی که یک قسمت آن خدشه‌دار شدن عزت ملی ماست.

با اینکه چند روز از انتشار اخبار مربوط به بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه علم و صنعت می‌گذرد ولی تا کنون دانشگاه توضیحی درباره چرائی و چگونگی این بازدید نداده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    25 0
    وقتی جاسوسان و دو تابعیتی ها همه کاره می شوند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    10 0
    این عوضیها دوفردادیگه خاک ایران راهم دراختیاربیگانگان فرارمیدهند
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    7 0
    اسلاحتلبای کقیف عامل آمریکا هستن
  • منتظر الظهور IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
    6 0
    باعث تأسف است که کشور را در اختیار دشمنان قرار داده‌اند بدانند اگر اتفاق ناگواری افتاد باید جوابگو باشند
  • GB ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
    4 0
    بعضی آدم ها واقعاً برده هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس